Katalog Bożena Ochman, 2016-08-18 Chorzów Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne matprojekt - geometryczny bob budowniczyGEOMETRYCZNY BOB BUDOWNICZY Grupa wiekowa: 5 latki „Bulinki” WPROWADZENIE Przygotowany przez nas projekt służy do realizacji wybranych treści matematycznych zgodnych z programem wychowania przedszkolnego. Wymienione treści zostały oparte na bezpośrednim działaniu dziecka z jednoczesnym wielozmysłowym poznawaniem. Nasze zabawy miały na celu ułatwienie dzieciom rozpoznawania kształtów figur geometrycznych z równoczesnym ich klasyfikowaniem i porównywaniem liczebności, kształtu czy koloru. W sprecyzowaniu i doborze treści największe znaczenie miały opinie dzieci zgromadzone do realizacji danego tematu oraz ich zabawy wiążące się z treściami matematycznymi. Pozwoliły one wyłonić te zagadnienia, które są najbliższe dzieciom. Dlatego też nasz matprojekt, przygotowaliśmy i realizowaliśmy tak, by był odpowiedzią na oczekiwania dzieci. Przedszkolacy dzięki temu rozwijają zainteresowania matematyczne a swoją wiedzę umiejętnie wykorzystują do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych. Naszym zabawom zawsze współtowarzyszyło hasło Boba Budowniczego: BOB BUDOWNICZY, ZAWSZE DA RADĘ! BOB BUDOWNICZY, NIE JEST SAM. BOB BUDOWNICZY, WSZYSTKIEMU ZARADZI. BOB BUDOWNICZY, NIE JEST SAM! i dopingowało w trakcie rozwiązywania wielu zadań CELE OGÓLNE: • doskonalenie sprawności wzrokowej • rozwijanie myślenia w trakcie dochodzenia do sposobu wykonania zadania • poznawanie i klasyfikowanie zbiorów przedmiotów pod względem ich cech jakościowych, takich jak wielkość, kształt czy kolor • klasyfikowanie i porównywanie liczebności zbiorów za pomocą liczebników głównych • rozpoznawanie kształtów figur geometrycznych • dostrzeganie podobieństw i różnic między kształtami figur CELE OPERACYJNE: dziecko: • potrafi poprawnie policzyć przedmioty • liczy i porównuje liczebność zbiorów w zakresie 10 • rozpoznaje kształty figur geometrycznych płaskich i przestrzennych oraz używa ich nazw • wskazuje przedmioty z otoczenia przypominające kształt figur geometrycznych • segreguje figury według określonej cechy • tworzy kompozycje płaskie z różnych figur geometrycznych • potrafi układać dowolne kompozycje przestrzenne z figur, klocków i brył geometrycznych • potrafi odwzorować kształty figur • zapamiętuje i odtwarza podany układ figur • wypełnia obrazek figurami geometrycznymi • obserwuje pracę budowlańców na budowie METODY: • kierowania działalnością własną dziecka • zadaniowa • ćwiczeń • obserwacji i pokazu • objaśnień i instrukcji • pogadanka FORMY: • praca indywidualna • praca z całą grupą • praca zespołowa FAZY PROJEKTU: FAZA I L.p TREŚCI OSOBY ODPOWIEDZIALNE TERMINY 1. Określenie zainteresowań dzieci, Oglądanie bajek - dzieci - nauczyciel grupy Listopad 2. Sporządzenie siatki przygotowawczej z pytaniami, pomocnymi podczas realizacji projektu - nauczyciel Listopad 3. Sprecyzowanie tematyki MATPROJEKTU - nauczyciel Listopad 4. Gromadzenie materiałów i pomocy do realizacji MATPROJEKTU - nauczyciel Listopad FAZA II 1. Wycieczka na teren budowy przy ulicy Miechowickiej, obserwacja pracy budowniczych - dzieci - nauczyciel grupy 2. Realizacja treści dotyczących rozpoznawania kształtów figur geometrycznych i nazywania ich - dzieci - nauczyciel grupy 3. Realizacja treści dotyczących wyszukiwania przedmiotów z otoczenia przypominających figury geometryczne - dzieci - nauczyciel grupy 4. Realizacja treści dotyczących tworzenia kompozycji przestrzennych z figur, klocków i brył geometrycznych oraz kompozycji płaskich - dzieci - nauczyciel grupy 5. Realizacja treści dotyczących odwzorowywania poznanych kształtów figur płaskich - dzieci - nauczyciel grupy 6. Realizacja treści dotyczących umiejętności liczenia przedmiotów, figur - dzieci - nauczyciel grupy 7. Realizacja treści dotyczących segregowania figur według określonej cechy - dzieci - nauczyciel grupy styczeń 7. Realizacja treści dotyczących zapamiętywania i odtwarzania wskazanego układu figur - dzieci - nauczyciel grupy styczeń 8. Realizacja treści dotyczących wypełniania konturu obrazka figurami geometrycznymi - dzieci - nauczyciel grupy luty 9. Zajęcia podsumowujące, malowanie Boba luty FAZA III L.p TREŚCI OSOBY ODPOWIEDZIALNE 1. Sukcesywne utrwalenie wszystkich zgromadzonych dotychczas informacji - dzieci - nauczyciel grupy 2. Zgromadzenie wszystkich efektów realizacji projektu: prac plastycznych, zdjęć, kart pracy itp. - dzieci - nauczyciel grupy 3. Przygotowanie wystawy prac i zdjęć dostępnej dla rodziców i dzieci z innych grup - dzieci - nauczyciel grupy 4. Przygotowanie prezentacji, opowiadającej o projekcie matematycznym „Geometryczny Bob Budowniczy” - dzieci - rodzice - nauczyciel grupy W tym semestrze chcieliśmy udoskonalić naszą umiejętność rozpoznawania figur geometrycznych i swobodnie posługiwać się różnymi figurami w codziennych sytuacjach. Naszym dowolnym zabawom przyświecają wątki z naszych ulubionych bajek i lubujemy się w działaniach konstrukcyjnych na różnym materiale. Pani obserwując naszą aktywność konstrukcyjną przygotowała i zaproponowała cykl zajęć matematycznych z postacią Boba budowniczego w roli głównej Jednak żeby dobrze wcielić się w rolę postaci Boba, musieliśmy przyjrzeć się bliżej pracy ekipy budowlanej w trakcie wykonywania swych codziennych zajęć. W tym celu wybraliśmy się na spacer i trafiliśmy na teren budowy przy ulicy Miechowickiej w Chorzowie, gdzie powstają domy mieszkalne . Z racji naszego bezpieczeństwa nie mogliśmy tam swobodnie się poruszać, ale widzieliśmy jak ciężką pracę fizyczną a zarazem bardzo efektowną, wykonują ludzie pracujący na budowie. Szczególnie chłopcy z podziwem obserwowali kszątających się ludzi,dzięki którym mamy piękne i przytulne domy oraz inne ciekawe i potrzebne budowle. Teraz Bob budowniczy był naszym przewodnikiem w trakcie dochodzenia do sposobu wykonania różnorodnych zadań. Jako postać z bajki wnosi wiele dobrego i pouczającego dla małych przedszkolaków. Cechuje go przecież duża zaradność życiowa i motywacja do jak najlepszego wykonania zadań. Pomimo wielu napotkanych trudności nigdy się nie poddaje i dąży do celu. Stosuje motto: Bob budowniczy, zawsze da radę! Bob budowniczy, nie jest sam! Te słowa na pewno będą dopingować dzieci do wszechstronnego działania i otwierać na współpracę w zespole. Doświadczeń potrzebnych dzieciom do zapamiętania tego, czym jest trójkąt, prostokąt, kwadrat i koło nigdy za wiele. Ćwiczenia te można ubogacać a dzieci chętnie się wtedy angażują. Nazywanie rozpoznanych figur za pomocą wzroku to dla wielu prosta sprawa,ale zmysł dotyku może stwarzać niektórym wątpliwości…my jednak i z tym zadaniem poradziliśmy sobie doskonale Podczas kolejnych zajęć matematycznych z figurami musieliśmy wskazać przedmioty z otoczenia przypominające figury geometryczne i wyróżnić je spośród innych obiektów. Potem przynieśliśmy z domów różnej wielkości pudełka i pomalowaliśmy kolorowymi farbami. Gdy były już suche, przystąpiliśmy do tworzenia kompozycji przestrzennych lub rzeźb abstrakcyjnych. Kolorowe, trójwymiarowe formy dostarczyły nam wiele radości i wyzwoliły spontaniczność w tworzeniu naszych dzieł. Podczas zajęć plastycznych również wykorzystywaliśmy figury, by w formie płaskiej kompozycji stworzyć zimowy obrazek lub inną kompozycję na kartce papieru. Bob zachęcał nas również do odwzorowywania kształtów figur za pomocą różnorakiego materiału jak np. sznurek, plastelina , patyczki, druciki kreatywne. Dostrzegaliśmy podobieństwa i różnice między kształtami figur. Jak znowu dobrze nam wyszło, musieliśmy wszystko dokładnie przeliczyć i sklasyfikować zbiory figur pod względem ich cech jakościowych, takich jak wielkość, kolor czy kształt. Z tym również nie mieliśmy żadnych problemów, bo drużyna Boba zawsze da radę! Próbowaliśmy też zapamiętać wskazany układ figur i potem go odtworzyć nawlekając drewniane figury na patyczki. Bob jak zawsze nas dopingował słowami : NAWLEKAJ, NIE CZEKAJ! Niektórzy z nas jednak muszą więcej ćwiczyć swoją pamięć,by w 100% podołać zadaniu- szczególnie gdy stopień trudności wzrasta wraz z ilością zapamiętanych figur do nawlekania. Praca budowniczego wymaga nieraz zapamiętania kilku zleceń i wykonania ich w trybie natychmiastowym. Ostatnim ogniwem naszego działania,była typowa praca budowniczego,który otrzymuje szkic planu budowy czy budynku i musi go starannie wykonać. My też dostaliśmy tylko same kontury naszego zlecenia (rakieta, pociąg, dom, pomnik kota) i musieliśmy wypełnić obrazek figurami geometrycznymi. Wszyscy wzorowo sprawdziliśmy się w roli budowniczego- daliśmy radę wykonać wszystkie zadania! Wykorzystywaliśmy zamiast cementu, zaprawy czy piasku figury geometryczne, ale przekonaliśmy się,że to znakomity materiał konstrukcyjny Bob na pewno zostanie naszym ulubionym bohaterem! Na zakończenie naszych zmagań z matematyką była praca Boba budowniczego, którą dostaliśmy od Pani do pomalowania. Miło tak zakończyć spotkanie z Bobem-bohaterem, który towarzyszył nam w tym projekcie BOB BUDOWNICZY – PIOSENKA Bob budowniczy, zawsze da radę Bob budowniczy nie jest sam. Trójkąt i kwadrat, prostokąt też Koło i kółko potrzebne jest. Przez cały dzień, robota wre Bob z przyjaciółmi do pracy się rwie Bob Budowniczy wszystkiemu zaradzi Bob budowniczy nie jest sam Kształty tych figur poznałem sam Chętnie buduję, stos figur mam. PREZENTACJA MY ………………………………………………………………(imiona dzieci) Z Przedszkola 26 w Chorzowie Dużo bajek dziennie czytamy, Chętnie je w telewizji oglądamy Bo wszystkie bajki są bardzo ciekawe: Król, królowa, rycerz, smok Lecz naszą grupę, najbardziej zaciekawił Bob. PIOSENKA BOBA Najpierw na wycieczkę Pani nas zabrała Wszystkie maszyny nam pokazała: Koparki, spycharki i dźwigi duże Tak budowniczy pracowali w trudzie. Dlatego grupa nasza cała Bawiła się klockami i je przeliczała. Najpierw kształty i kolory, potem segregowanie I w naszym otoczeniu podobnych figur szukanie. Pamiętacie kiedy wszyscy pudła malowali A z nich różne rzeźby układali. Nasza praca i komponowanie to radosna abstrakcja Plac budowy na dywanie- wielka improwizacja Nasza pani dużo z nami ćwiczeń przerabiała Koraliki na patyczki z nami nawlekała. Różny układ figur zapamiętać mieliśmy I sama sprawdzała czy niczego nie zapomnieliśmy. A na koniec praca z planem „co i jak budować” Pani nam powiedziała,że tu trzeba główkować. Wszyscy w Boba się zmienili i wyszło zadanie… Daliśmy radę,bo wspólnie podjęliśmy działanie. Bawiliśmy się różnymi figurami zamiast cegłami Ale najważniejsze to,że była dobra zabawa Wcale nie trzeba cegieł i cementu by budowla powstała! Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |