Katalog

Bożena Ochman, 2016-08-18
Chorzów

Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne

matprojekt - geometryczny bob budowniczy

- n +

GEOMETRYCZNY BOB BUDOWNICZY


Grupa wiekowa: 5 latki „Bulinki”


WPROWADZENIE


Przygotowany przez nas projekt służy do realizacji wybranych treści matematycznych zgodnych z programem wychowania przedszkolnego.
Wymienione treści zostały oparte na bezpośrednim działaniu dziecka
z jednoczesnym wielozmysłowym poznawaniem. Nasze zabawy miały na celu ułatwienie dzieciom rozpoznawania kształtów figur geometrycznych
z równoczesnym ich klasyfikowaniem i porównywaniem liczebności, kształtu czy koloru. W sprecyzowaniu i doborze treści największe znaczenie miały opinie dzieci zgromadzone do realizacji danego tematu oraz ich zabawy wiążące się z treściami matematycznymi. Pozwoliły one wyłonić te zagadnienia, które są najbliższe dzieciom. Dlatego też nasz matprojekt, przygotowaliśmy
i realizowaliśmy tak, by był odpowiedzią na oczekiwania dzieci.
Przedszkolacy dzięki temu rozwijają zainteresowania matematyczne a swoją wiedzę umiejętnie wykorzystują do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych. Naszym zabawom zawsze współtowarzyszyło hasło Boba Budowniczego:

BOB BUDOWNICZY, ZAWSZE DA RADĘ!
BOB BUDOWNICZY, NIE JEST SAM.

BOB BUDOWNICZY, WSZYSTKIEMU ZARADZI.
BOB BUDOWNICZY, NIE JEST SAM!

i dopingowało w trakcie rozwiązywania wielu zadań 


CELE OGÓLNE:
• doskonalenie sprawności wzrokowej
• rozwijanie myślenia w trakcie dochodzenia do sposobu wykonania zadania
• poznawanie i klasyfikowanie zbiorów przedmiotów pod względem ich cech jakościowych, takich jak wielkość, kształt czy kolor
• klasyfikowanie i porównywanie liczebności zbiorów za pomocą liczebników głównych
• rozpoznawanie kształtów figur geometrycznych
• dostrzeganie podobieństw i różnic między kształtami figur


CELE OPERACYJNE:
dziecko:
• potrafi poprawnie policzyć przedmioty
• liczy i porównuje liczebność zbiorów w zakresie 10
• rozpoznaje kształty figur geometrycznych płaskich i przestrzennych oraz używa ich nazw
• wskazuje przedmioty z otoczenia przypominające kształt figur geometrycznych
• segreguje figury według określonej cechy
• tworzy kompozycje płaskie z różnych figur geometrycznych
• potrafi układać dowolne kompozycje przestrzenne z figur, klocków i brył geometrycznych
• potrafi odwzorować kształty figur
• zapamiętuje i odtwarza podany układ figur
• wypełnia obrazek figurami geometrycznymi
• obserwuje pracę budowlańców na budowie

METODY:
• kierowania działalnością własną dziecka
• zadaniowa
• ćwiczeń
• obserwacji i pokazu
• objaśnień i instrukcji
• pogadanka

FORMY:
• praca indywidualna
• praca z całą grupą
• praca zespołowa















FAZY PROJEKTU:
FAZA I
L.p TREŚCI OSOBY ODPOWIEDZIALNE TERMINY
1. Określenie zainteresowań dzieci,
Oglądanie bajek - dzieci
- nauczyciel grupy Listopad
2. Sporządzenie siatki przygotowawczej
z pytaniami, pomocnymi podczas realizacji projektu - nauczyciel Listopad

3. Sprecyzowanie tematyki MATPROJEKTU - nauczyciel Listopad
4. Gromadzenie materiałów i pomocy do realizacji MATPROJEKTU - nauczyciel Listopad


FAZA II
1. Wycieczka na teren budowy przy ulicy Miechowickiej, obserwacja pracy budowniczych - dzieci
- nauczyciel grupy
2. Realizacja treści dotyczących rozpoznawania kształtów figur geometrycznych i nazywania ich - dzieci
- nauczyciel grupy
3. Realizacja treści dotyczących wyszukiwania przedmiotów z otoczenia przypominających figury geometryczne - dzieci
- nauczyciel grupy
4. Realizacja treści dotyczących tworzenia kompozycji przestrzennych z figur, klocków
i brył geometrycznych oraz kompozycji płaskich - dzieci
- nauczyciel grupy
5. Realizacja treści dotyczących odwzorowywania poznanych kształtów figur płaskich - dzieci
- nauczyciel grupy
6. Realizacja treści dotyczących umiejętności liczenia przedmiotów, figur - dzieci
- nauczyciel grupy
7. Realizacja treści dotyczących segregowania figur według określonej cechy - dzieci
- nauczyciel grupy styczeń
7. Realizacja treści dotyczących zapamiętywania
i odtwarzania wskazanego układu figur - dzieci
- nauczyciel grupy styczeń
8. Realizacja treści dotyczących wypełniania konturu obrazka figurami geometrycznymi - dzieci
- nauczyciel grupy luty
9. Zajęcia podsumowujące, malowanie Boba luty

FAZA III
L.p
TREŚCI OSOBY ODPOWIEDZIALNE
1. Sukcesywne utrwalenie wszystkich zgromadzonych dotychczas informacji - dzieci
- nauczyciel grupy
2. Zgromadzenie wszystkich efektów realizacji projektu: prac plastycznych, zdjęć, kart pracy itp. - dzieci
- nauczyciel grupy
3. Przygotowanie wystawy prac i zdjęć dostępnej dla rodziców i dzieci z innych grup - dzieci
- nauczyciel grupy
4. Przygotowanie prezentacji, opowiadającej o projekcie matematycznym „Geometryczny Bob Budowniczy” - dzieci
- rodzice
- nauczyciel grupy




W tym semestrze chcieliśmy udoskonalić naszą umiejętność rozpoznawania figur geometrycznych i swobodnie posługiwać się różnymi figurami
w codziennych sytuacjach. Naszym dowolnym zabawom przyświecają wątki
z naszych ulubionych bajek i lubujemy się w działaniach konstrukcyjnych na różnym materiale. Pani obserwując naszą aktywność konstrukcyjną przygotowała i zaproponowała cykl zajęć matematycznych z postacią Boba budowniczego w roli głównej  Jednak żeby dobrze wcielić się w rolę postaci Boba, musieliśmy przyjrzeć się bliżej pracy ekipy budowlanej
w trakcie wykonywania swych codziennych zajęć. W tym celu wybraliśmy się na spacer i trafiliśmy na teren budowy przy ulicy Miechowickiej w Chorzowie, gdzie powstają domy mieszkalne . Z racji naszego bezpieczeństwa nie mogliśmy tam swobodnie się poruszać, ale widzieliśmy jak ciężką pracę fizyczną
a zarazem bardzo efektowną, wykonują ludzie pracujący na budowie.




Szczególnie chłopcy z podziwem obserwowali kszątających się ludzi,dzięki którym mamy piękne i przytulne domy oraz inne ciekawe i potrzebne budowle.
Teraz Bob budowniczy był naszym przewodnikiem w trakcie dochodzenia do sposobu wykonania różnorodnych zadań.
Jako postać z bajki wnosi wiele dobrego i pouczającego dla małych przedszkolaków. Cechuje go przecież duża zaradność życiowa i motywacja do jak najlepszego wykonania zadań. Pomimo wielu napotkanych trudności nigdy się nie poddaje i dąży do celu. Stosuje motto:
Bob budowniczy, zawsze da radę!
Bob budowniczy, nie jest sam!
Te słowa na pewno będą dopingować dzieci do wszechstronnego działania
i otwierać na współpracę w zespole.
Doświadczeń potrzebnych dzieciom do zapamiętania tego, czym jest trójkąt, prostokąt, kwadrat i koło nigdy za wiele. Ćwiczenia te można ubogacać a dzieci chętnie się wtedy angażują.

Nazywanie rozpoznanych figur za pomocą wzroku to dla wielu prosta sprawa,ale zmysł dotyku może stwarzać niektórym wątpliwości…my jednak i z tym zadaniem poradziliśmy sobie doskonale 


Podczas kolejnych zajęć matematycznych z figurami musieliśmy wskazać przedmioty z otoczenia przypominające figury geometryczne i wyróżnić je spośród innych obiektów.


Potem przynieśliśmy z domów różnej wielkości pudełka i pomalowaliśmy kolorowymi farbami. Gdy były już suche, przystąpiliśmy do tworzenia kompozycji przestrzennych lub rzeźb abstrakcyjnych. Kolorowe, trójwymiarowe formy dostarczyły nam wiele radości i wyzwoliły spontaniczność w tworzeniu naszych dzieł.

Podczas zajęć plastycznych również wykorzystywaliśmy figury, by w formie płaskiej kompozycji stworzyć zimowy obrazek lub inną kompozycję na kartce papieru.

Bob zachęcał nas również do odwzorowywania kształtów figur za pomocą różnorakiego materiału jak np. sznurek, plastelina , patyczki, druciki kreatywne. Dostrzegaliśmy podobieństwa i różnice między kształtami figur.
Jak znowu dobrze nam wyszło, musieliśmy wszystko dokładnie przeliczyć
i sklasyfikować zbiory figur pod względem ich cech jakościowych, takich jak wielkość, kolor czy kształt. Z tym również nie mieliśmy żadnych problemów, bo drużyna Boba zawsze da radę!


Próbowaliśmy też zapamiętać wskazany układ figur i potem go odtworzyć nawlekając drewniane figury na patyczki. Bob jak zawsze nas dopingował słowami :
NAWLEKAJ, NIE CZEKAJ!


Niektórzy z nas jednak muszą więcej ćwiczyć swoją pamięć,by w 100% podołać zadaniu- szczególnie gdy stopień trudności wzrasta wraz z ilością zapamiętanych figur do nawlekania. Praca budowniczego wymaga nieraz zapamiętania kilku zleceń i wykonania ich w trybie natychmiastowym.
Ostatnim ogniwem naszego działania,była typowa praca budowniczego,który otrzymuje szkic planu budowy czy budynku i musi go starannie wykonać. My też dostaliśmy tylko same kontury naszego zlecenia (rakieta, pociąg, dom, pomnik kota) i musieliśmy wypełnić obrazek figurami geometrycznymi.

Wszyscy wzorowo sprawdziliśmy się w roli budowniczego- daliśmy radę wykonać wszystkie zadania! Wykorzystywaliśmy zamiast cementu, zaprawy czy piasku
figury geometryczne, ale przekonaliśmy się,że to znakomity materiał konstrukcyjny 
Bob na pewno zostanie naszym ulubionym bohaterem!


Na zakończenie naszych zmagań z matematyką była praca Boba budowniczego, którą dostaliśmy od Pani do pomalowania. Miło tak zakończyć spotkanie
z Bobem-bohaterem, który towarzyszył nam w tym projekcie 


BOB BUDOWNICZY – PIOSENKA

Bob budowniczy, zawsze da radę
Bob budowniczy nie jest sam.
Trójkąt i kwadrat, prostokąt też
Koło i kółko potrzebne jest.
Przez cały dzień, robota wre
Bob z przyjaciółmi do pracy się rwie
Bob Budowniczy wszystkiemu zaradzi
Bob budowniczy nie jest sam
Kształty tych figur poznałem sam
Chętnie buduję, stos figur mam.


PREZENTACJA

MY ………………………………………………………………(imiona dzieci)
Z Przedszkola 26 w Chorzowie
Dużo bajek dziennie czytamy,
Chętnie je w telewizji oglądamy
Bo wszystkie bajki są bardzo ciekawe:
Król, królowa, rycerz, smok
Lecz naszą grupę, najbardziej zaciekawił Bob.

PIOSENKA BOBA

Najpierw na wycieczkę Pani nas zabrała
Wszystkie maszyny nam pokazała:
Koparki, spycharki i dźwigi duże
Tak budowniczy pracowali w trudzie.

Dlatego grupa nasza cała
Bawiła się klockami i je przeliczała.
Najpierw kształty i kolory, potem segregowanie
I w naszym otoczeniu podobnych figur szukanie.




Pamiętacie kiedy wszyscy pudła malowali
A z nich różne rzeźby układali.
Nasza praca i komponowanie to radosna abstrakcja
Plac budowy na dywanie- wielka improwizacja

Nasza pani dużo z nami ćwiczeń przerabiała
Koraliki na patyczki z nami nawlekała.
Różny układ figur zapamiętać mieliśmy
I sama sprawdzała czy niczego nie zapomnieliśmy.

A na koniec praca z planem „co i jak budować”
Pani nam powiedziała,że tu trzeba główkować.
Wszyscy w Boba się zmienili i wyszło zadanie…
Daliśmy radę,bo wspólnie podjęliśmy działanie.
Bawiliśmy się różnymi figurami zamiast cegłami
Ale najważniejsze to,że była dobra zabawa
Wcale nie trzeba cegieł i cementu by budowla powstała!
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.