Katalog Ksenia Wojtek, 2016-10-03 Zabrze Język francuski, Program nauczania Zajęcia pozalekcyjne - język francuskiSzkoła Podstawowa Nr 25 im. Jana Pawła II w Zabrzu „Język i cywilizacja Francji” program nauczania języka francuskiego dla uczniów klas IV, V, VI szkoły podstawowej w ramach zajęć pozalekcyjnych nauczyciel języka francuskiego Ksenia Wojtek wrzesień 2015r. I. ZAŁOŻENIA Program został opracowany dla uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej, chcących uczyć się języka francuskiego jako drugiego języka obcego w sytuacji, kiedy nie są objęci obowiązkową nauką tego języka. Założeniem programu jest praca z uczniami deklarującymi chęć poznania języka francuskiego w ramach zajęć pozalekcyjnych w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Nauczanie i wdrażanie programu zakłada pracę w niewielkich grupach – do 12 osób, zgodnie z zasadami efektywnego nauczania języków obcych. Program „Język i cywilizacja Francji” ma na celu wprowadzenie uczniów w piękno i specyfikę języka francuskiego w oparciu o elementy cywilizacji Francji, która dotyka historii, kultury, geografii i tradycji tego kraju. Tego typu nauczanie rozwija świadomość istnienia innych kultur i niewątpliwie wzbogaca wiedzę o otaczającym świecie oraz uczy tolerancji. Wzbogacając naukę języka francuskiego elementami kulturoznawczymi Francji niewątpliwie wpływamy na podniesienie atrakcyjności zajęć i motywacji uczniów. Ponadto, sytuacją nienaturalną byłoby nauczanie języka obcego w oderwaniu od rozwijania świadomości i znajomości krajów i ich mieszkańców, posługujących się tymże językiem. Założeniem programu jest również stworzenie atmosfery jak najbardziej przyjaznej nauce języka francuskiego. Prowadzący zajęcia i realizujący program musi mieć świadomość, że właściwie dla wszystkich uczestników zajęć będzie to pierwszy kontakt z językiem francuskim. Należy zadbać o to, aby pierwsze „spotkania z językiem francuskim” (mam na myśli zajęcia z uczniami szkoły podstawowej) wywoływały przyjemne odczucia i wzbudzały pozytywne emocje. Należy dążyć do tego, aby uczniowie kojarzyli zajęcia języka francuskiego z chwilami miłymi i dobrym nastrojem. W wyniku tego możemy ułatwić im dokonywanie wyborów w przyszłości, kiedy będą zobligowani do wybrania nauki poszczególnych języków obcych w gimnazjum i szkole średniej. W tej sytuacji język francuski zawsze będzie w ich odczuciu bliski, łatwy i przyjemny. II. CZAS REALIZACJI PROGRAMU Program realizowany jest w ciągu trzech lat kształcenia w szkole podstawowej, w systemie jednej godziny tygodniowo: – 1 godzina tygodniowo w klasie czwartej - 1 godzina tygodniowo w klasie piątej - 1 godzina tygodniowo w klasie szóstej III. CELE Podstawowym celem jest umożliwienie uczniom rozpoczęcie nauki języka francuskiego, zapoznanie ich z podstawami leksykalno – gramatycznymi i elementami cywilizacji Francji. Uczniowie będą zdobywać wiedzę z zakresu języka francuskiego, rozwijając sukcesywnie 4 kompetencje językowe: słuchanie, mówienie, czytanie, pisanie. 1. Cele ogólne - rozwijanie świadomości istnienia innych kultur - wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie - wzmacnianie poczucia tolerancji - wdrażanie do samodzielności - zachęcanie uczniów do podejmowania działań w celu zniwelowania blokady językowej - wzbudzanie interakcji pozytywnych w grupie - wspomaganie rozwoju intelektualnego i emocjonalnego uczniów - doskonalenie umiejętności komunikowania się - rozwijanie kreatywności uczniów - kształcenie świadomości respektowania norm społecznych - kształcenie zdolności koncentracji. 2. Cele szczegółowe a) Uczeń zna: - położenie Francji - najważniejsze zabytki Paryża - najwybitniejszych Francuzów i ich zasługi - święta we Francji i tradycje z nimi związane - najważniejsze wydarzenia z historii Francji - system szkolnictwa we Francji - najważniejsze i najciekawsze osiągnięcia cywilizacyjne Francji (TGV, Wieża Eiffel'a, Eurotunel, metro itp.) b) Uczeń potrafi (w zakresie tematyki życia codziennego): - komunikować się na poziomie podstawowym (a1) - prawidłowo wypowiadać słowa, zgodnie z zasadami wymowy języka francuskiego - zrozumieć główną myśl tekstu słuchanego - zrozumieć główne informacje tekstu pisanego - formułować krótkie wypowiedzi ustne i pisemne - stosować podstawowe zasady gramatyki - wyrażać w krótkiej formie opinie i poglądy - korzystać ze stron www IV. REALIZACJA PROGRAMU 1. Treści leksykalne – zakres tematyki - powitania i przedstawianie się - alfabet i imiona francuskie - dni tygodnia - nazwy miesięcy - nazwy zwierząt - nazwy kolorów - liczby od 1 do 20 - nazwy narodowości - nazwy ubrań - list lub SMS z wakacji - wyrażanie opinii - przedmioty szkolne – plan lekcji - przybory szkolne - mój dom, moje mieszkanie - nazwy mebli - nazwy zawodów - rodzina - liczby od 20 do 60 - liczby od 60 do miliona - nazwy produktów spożywczych - nazwy posiłków - pory dnia - spędzanie wolnego czasu i wakacji - czynności dnia codziennego - nazwy dyscyplin sportowych - środki transportu - godziny - nazwy części ciała - prognoza pogody 2. Treści gramatyczne - rodzajniki nieokreślone i rodzajniki określone - rodzaj męski i żeński przymiotników - liczba mnoga rzeczowników - liczba mnoga przymiotników - czasownik „etre” - okoliczniki miejsca - czasownik „habiter” - sposoby zadawania pytań - czasownik „porter” - czasowniki regularne „aimer”, „adorer”, „detester”, „ecouter” - słówko pytające „quel” - czasownik „avoir” - przyimki lokalizacji w przestrzeni - rodzajniki cząstkowe - czasowniki „manger”, „boire” - rodzaje przeczeń - „ne …... pas”, „ne …... rien” - czasownik „aller” - czasowniki zwrotne - czasownik „faire” - struktury określające kierunki - struktura „avoir mal a …..” 3. Treści kulturoznawcze - położenie Francji - mapa Francji - zabytki Paryża - TGV - Wielkanoc we Francji - klimat Francji - kuchnia francuska - symbole Francji - wybrane elementy kultury Francji - wybrane elementy historii Francji - Święta Bożego Narodzenia we Francji - „Walentynki” we Francji V. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW 1. Metody pracy - metoda komunikacyjna - metoda audiowizualna - metoda bezpośrednia (eliminowanie w miarę możliwości stosowania języka ojczystego) 2. Techniki pracy - pytanie – odpowiedź - gry i zabawy językowe - nauka rymowanek - odgrywanie scenek - uzupełnianie tekstów z lukami - przekształcanie zdań - ćwiczenia typu „prawda – fałsz” - ćwiczenia tłumaczeniowe 3. Formy pracy - praca w całej grupie - praca w parach - praca indywidualna na zajęciach - praca indywidualna w domu 4. Materiały nauczania Program nie wymaga pracy z konkretnym podręcznikiem. Uczniowie otrzymują materiały dydaktyczne opracowane i przygotowane przez nauczyciela, na bazie różnorodnych opracowań, książek, przewodników i podręczników do nauki języka francuskiego. - teksty w języku francuskim - zestawy ćwiczeń, testy - plansze i zdjęcia wielkiego formatu - płyty CD AUDIO - wydania albumowe książek - materiały dydaktyczne, przygotowane przez nauczyciela (obrazki, rysunki, ćwiczenia, testy) - strony internetowe 5. Warunki realizacji programu Program realizowany jest w warunkach szkolnych – w sali lekcyjnej, w której dostępne są: - tablica - odtwarzacz płyt CD - słowniki języka francuskiego Praca wymagająca dostępu do internetu będzie wykonywana w ramach pracy domowej. Uczniowie będą mogli korzystać również ze stron internetowych w bibliotece szkolnej. 6. Ocenianie uczniów i ewaluacja programu Przyswajanie materiału oraz postępy uczniów będą sukcesywnie sprawdzane w trakcie zajęć poprzez zadawanie pytań, wykonywanie ćwiczeń, rozwiązywanie testów. Po każdym semestrze uczniowie otrzymują dłuższy test leksykalno – gramatyczny do rozwiązania oraz ankietę do wypełnienia, dotyczącą sposobu prowadzenia zajęć i ich przydatności. Po każdym roku uczestnictwa w zajęciach uczniowie będą mieli możliwość przystąpienia do konkursu wiedzy o Francji i sprawdzenia swojej wiedzy z zakresu cywilizacji Francji. BIBLIOGRAFIA - „AMIS ET COMPAGNIE 1” - wyd. CLE International - „POURQUOI PAS 1” - wyd. Lektor Klett - „LA FRANCE DE TOUJOURS” - wyd. CLE International - „ABC DU FRANCAIS 1” - wyd. WSIP - „FRANCJA – PRZEWODNIK ILUSTROWANY” - wyd. Berlitz - „GRAMATYKA FRANCUSKA DLA MŁODZIEŻY” - Wydawnictwo Szkolne PWN - „COMMUNICATION PROGRESSIVE DU FRANCAIS – NIVEAU DEBUTANT - wyd. CLE International „SŁOWNIK TEMATYCZNY FRANCUSKO-POLSKI” - Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |