![]() |
![]() |
Katalog Iwona Zawiślak Lekcja wychowawcza, Scenariusze "Niesiemy pomoc swoim dzieciom" - promocja wdrażanego w klasie programu wychowawczego wg Andrzeja Kołodziejczyka "Spójrz inaczej". Scenariusz spotkania z rodzicami."Niesiemy pomoc swoim dzieciom" - promocja wdrażanego w klasie programu wychowawczego wg Andrzeja Kołodziejczyka "Spójrz inaczej". Scenariusz spotkania z rodzicami.Cele:1. Przedstawienie idei i celów programu wychowawczego wg A. Kołodziejczyka "Spójrz inaczej", 2. Prezentacja bloków tematycznych oraz treści, dzięki którym kształtowane są pożądane cechy osobowości dziecka, 3. Omówienie stosowanych technik i metod pracy podczas realizacji programu, 4. Prezentacja w formie warsztatowej stosowanych w programie technik, 5. Zachęcanie do włączenia się rodziców w realizację programu wychowawczego wg Andrzeja Kołodziejczyka, 6. Budowanie zaufania rodziców do szkoły, 7. Poznanie warunków bytowych dzieci, 8. Zapoznanie z różnymi formami pomocy uczniom w nauce, 9. Uzgodnienie zadań związanych z najbliższymi uroczystościami klasowymi. Metody: 1. rozmowa, 2. dyskusja, 3. instrukcje do ćwiczeń, 4. warsztaty - ćwiczenia praktyczne, 5. "burza mózgów" Pomoce: 1. zaproszenia, 2. kary ćwiczeń praktycznych, 3. długopisy, 4. szary papier. 5. Informacje dotyczące systemu wychowawczego ( załącznik nr 1) 6. ankiety dla rodziców ( załącznik nr 2.) 1.Powitanie. Grupa siedzi w kręgu i wzajemnie się wita: "Dzień dobry , mam na imię Iwona i jestem wychowawczynią klasy , "Dzień dobry mam na imię ................... i jestem mamą (tatą)............... 2. Wyjaśnienie rodzicom, dlaczego powitanie przyjęło taką formę. 3.Przedstawienie idei , celów, metod i technik wprowadzanego w klasie I programu wychowawczego wg Kołodziejczyka "Spójrz inaczej"(załącznik nr 1). 4.Warsztaty - ćwiczenia praktyczne - najlepsza rzecz, która wydarzyła mi się w tym tygodniu......, - najbardziej nie lubię ......., - moje ulubione danie to..., - chciałabym, by moje dzieci..., - od szkoły oczekuję..., (tu następuje przekazanie pisemnej informacji o osiągnięciach edukacyjnych dziecka oraz dyżurach dla rodziców) osobowe zespoły , podają 10 różnych pomysłów, zapisują na szarym papierze. Przywieszenie propozycji na tablicy, wybór 5-ciu powtarzających się. Omówienie najbliższych imprez klasowych: - "andrzejki", - "mikołajki", - Wigilia klasowa - z dzisiejszego spotkania wyniosłam ....., - dzisiaj odkryłam, że...., - najbardziej nudną dla mnie częścią spotkania było..., - o powrocie do domu powiem, że... 5. Poznanie aktualnej sytuacji bytowej rodzin dzieci. Uzupełnienie ankiet przez rodziców po wcześniejszym omówieniu. 6. Omówienie osiągnięć edukacyjnych uczniów, rozdanie kart informacyjnych o uczniach, 7. Przedstawienie niektórych propozycji metod pracy z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. 8. Indywidualne rozmowy z rodzicami. Załącznik nr 1. "Spójrz inaczej" program wychowawczy wg A . Kołodziejczyka 1. Idea i cele programu Program profilaktyczno - wychowawczy wg A. Kołodziejczyka uwzględnia wiele kierunków pracy z dziećmi , która jest prowadzona od najmłodszych .Jego realizacja prowadzona jest w ciągu całego okresu edukacji dziecka, kładąc szczególny nacisk na kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju -zarówno poprzez proponowane treści programowe, jak również osobisty kontakt nauczycieli z dziećmi. Wynika to z założenia , że deficyty rozwoju emocjonalnego oraz zła adaptacja do ról i warunków życiowych są jednym z podstawowych źródeł różnych, późniejszych uzależnień typu nikotyna, alkohol, narkotyki. Celem programu jest taki wpływ na dziecko , aby radziło sobie lepiej, bez nadmiernego napięcia z rozwiązywaniem problemów, których dostarcza mu życie, aby rozumiało siebie, umiało współżyć z innymi i potrafiło również znajdować w samym sobie oparcie w trudnych sytuacjach. Szkoła przez wdrażanie programu uczy dziecko rozwiązywania problemów, i konfliktów, oferuje alternatywne sposoby spędzania czasu, skupia się nad systemem wartości, uczy asertywności czyli otwartego mówienia prawdy, uczy śmiałej odmowy itp. Aby program się powiódł - należy go wdrażać od najmłodszych lat, a więc poczynając od przedszkola. 2. Treści programowe Treści proponowanego programu zamknięte są w następujące bloki tematyczne: 3. Metody pracy Podczas realizacji programu stosuje się różne techniki dostosowując je do zainteresowania tematem i poziomu aktywności uczniów. Do najczęściej stosowanych zalicza się: Opracowanie: Iwona Zawiślak Wyświetleń: 2976
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |