![]() |
![]() |
Katalog Katarzyna Ziomkowska - Chmura, 2016-10-03 Kraków Plastyka, Scenariusze Scenariusz lekcji plastyki - Secesja: ostatni styl w sztuce.Temat lekcji: Secesja ostatni styl w sztuce. Przedmiot: plastyka Klasa: VI Czas zajęć: 90 min. Cele lekcji: Cele poznawcze : - poznanie pojęć: secesja, styl, ornament, motyw - poznanie środków wyrazu plastycznego omawianego stylu - poznanie najwybitniejszych twórców tego okresu - zaznajomienie z przykładami dzieł sztuki secesyjnej - zapoznanie z charakterystycznymi cechami tego stylu Operacyjne: Uczeń: - potrafi rozpoznawać autorów i ich twórczość - posługuje się odpowiednimi środkami plastycznymi dla uzyskania zamierzonego efektu - umie wymienić cechy charakterystyczne omawianego stylu - wskaże dominujące środki wyrazu w sztuce secesyjnej Cele psychomotoryczne: Ogólne: - nauka tworzenia ornamentalnej kompozycji malarskiej i rysunkowej Operacyjne: - mając do dyspozycji kartkę formatu A4, kolorowe tusze, ołówek, pisaki, pędzelki, naczynie z wodą uczeń stworzy barwną kompozycję roślinną nawiązującą do ornamentów secesyjnych Metody i formy pracy: - pogadanka - prezentacja multimedialna przygotowana w programie Power - Point - metoda zadawania pytań - ćwiczenia plastyczne - praca indywidualna - prezentacja prac uczniów Środki dydaktyczne: - plansza informacyjna z terminami: styl, ornament, secesja, - prezentacja multimedialna, - przykłady starannie wykonanych ornamentów - kartki formatu A 4, ołówki , pisaki, kolorowe tusze naczynie na wodę, pędzelki Treści nauczania: Secesja styl w sztuce przełomu XIX i XX wieku. Dziedziny sztuki objęte przez ten styl. Charakterystyczne cechy sztuki tego okresu, stosowane środki wyrazu artystycznego. Twórczość artystów malarzy,architektów, rzeźbiarzy. Przykłady dzieł: Stanisława Wyspiańskiego, Alfonsa Muchy, Gustawa Klimta, Antoniego Gaudi, Hektora Guimard i Augusta Rodina. Przebieg lekcji: 1. Czynności organizacyjne. 2. Podanie celów lekcji 3. Pogadanka wprowadzająca - krótka charakterystyka Młodej Polski - wyjaśnienie pojęcia: secesja - styl w sztuce - krótkie omówienie cech tego kierunku 4. Notatki w zeszytach (przykłady dzieł i ich autorzy) 5. Rozmowa z uczniami na podstawie obejrzanej prezentacji - Jakie dziedziny sztuki ogarnął swoim zasięgiem omawiany styl ? - Jakie były charakterystyczne cechy prezentowanej twórczości ? - Jakie elementy występują w dziełach artystów ? - Czym zajmował się Stanisław Wyspiański ? - Gdzie możemy oglądać jego witraże i polichromie ? - Czy podoba się uczniom bogaty bajkowy świat twórczości Antoniego Gaudi? 6. Ćwiczenia plastyczne Uczniowie wykonują projekty ornamentów w oparciu o secesyjne środki wyrazu artystycznego - ( płaska plama, ciemny kontur, falista linia). Tematem ornamentu jest motyw roślinny. 7. Ekspozycja ukończonych prac na tablicy – zwrócenie uwagi na najbardziej oryginalne rozwiązania. 8. Ocena ukończonych prac. 9. Prace porządkowe. 10. Zadanie domowe: Uczniowie, którzy nie ukończyli prac ukończą je w domu. 11. Pożegnanie z uczestnikami. Scenariusz opracował: nauczyciel mianowany - mgr Katarzyna Ziomkowska - Chmura Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |