Katalog Edyta Sadowska, 2016-11-10 Radom Zajęcia zintegrowane, Plany pracy PROGRAM ADAPTACYJNY „SZKOŁA? – TO LUBIĘ!" OPRACOWANY DLA UCZNIÓW ROZPOCZYNAJĄCYCH NAUKĘ W SZKOLE PODSTAWOWEJPubliczna szkoła Podstawowa nr 15 im. Władysława Syrokomli w Radomiu PROGRAM ADAPTACYJNY „SZKOŁA? – TO LUBIĘ!" OPRACOWANY DLA UCZNIÓW ROZPOCZYNAJĄCYCH NAUKĘ W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 15 W RADOMIU Opracowanie: mgr Edyta Sadowska WSTĘP Z chwilą rozpoczęcia nauki szkolnej dziecko wkracza w zupełnie nowy etap swojego życia. Spotyka się z sytuacją wymagającą zmian w dotychczasowym sposobie funkcjonowania, w którym dotąd dominowała zabawa, musi sprostać nowym obowiązkom, sytuacjom. Okres początkowej edukacji w życiu dziecka jest bardzo ważnym etapem w jego rozwoju psychofizycznym. Od tego, jakie umiejętności osiągnie oraz w jaki sposób rozwinie własne zainteresowania i zdolności, nabywając na drodze edukacji coraz to nowsze kompetencje, doświadczenia, zależeć będzie jego bezkolizyjny i harmonijny rozwój. Dziecko, rozpoczynając naukę w szkole ma pewien "bagaż" umiejętności, wiadomości i sprawności, nabytych we wcześniejszych procesach poznawania świata i zdobywania wiedzy. Od tego, w jaki sposób ten mały uczeń odnajdzie się w nowej, szkolnej rzeczywistości, w głównej mierze zależeć będzie jego powodzenie na dalszej drodze rozwijania własnej osobowości i pozycji w życiu dorosłym. Opracowany program adaptacyjny jest bardzo ważnym elementem w pracy wychowawczej szkoły - ma pomóc dziecku w miarę bezstresowym przejściu z przedszkola, domu rodzinnego do szkoły, pomóc młodemu członkowi szkolnej społeczności jak najbardziej optymalnie przyzwyczaić się do nowego środowiska i stawianych mu wymagań edukacyjnych. Szkoła powinna przygotować się na przyjęcie nowego ucznia: dostosować swoje działania do jego możliwości, potrzeb i oczekiwań tak, aby rozpoczynające swoją przygodę ze szkołą dziecko czuło się w niej dobrze, bezpiecznie, było radosne i zmotywowane do podejmowania kolejnych aktywności związanych z pełnieniem roli ucznia. CEL OGÓLNY PROGRAMU Warunkiem dobrego funkcjonowania dziecka w placówce oświatowej jest poznanie przez nie tego miejsca, panujących w nim tradycji, sposobów pracy. Celem nadrzędnym programu adaptacyjnego jest zatem zapoznanie uczniów rozpoczynających naukę w klasie pierwszej i ich rodziców ze środowiskiem szkolnym, ze stosowanymi w szkole metodami i formami pracy dydaktyczno- wychowawczej jak również z ofertą zajęć pozalekcyjnych. Ważnym elementem jest również poznanie środowiska rodzinnego uczniów oraz indywidualnych umiejętności i predyspozycji każdego dziecka. CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU poznanie zasad funkcjonowania szkoły, poznanie osób pracujących w szkole (dyrektor, pedagog, pielęgniarka, bibliotekarka, opiekunowie świetlicy i inni pracownicy szkoły), zdobycie umiejętność zachowania się w stosunku do pracowników szkoły, ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom – szkoła, wyrobienie w dzieciach poczucia bezpieczeństwa i akceptacji wśród innych, wzajemne poznanie się dzieci i wychowawcy, nawiązanie pozytywnej współpracy pomiędzy nauczycielem i szkołą a rodzicami uczniów, poznanie środowiska rodzinnego ucznia, poznanie zainteresowań, stanu zdrowia oraz ewentualnych trudności dydaktyczno – wychowawczych, poznanie przez rodziców i dzieci oferty zajęć edukacyjnych proponowanych przez szkołę. TREŚCI PROGRAMU ADAPTACYJNEGO Treści programu Forma realizacji Pomoc w zaakceptowaniu przez dziecko roli ucznia, odpowiedzialnego za powierzone zadania. Rozmowy Nawiązanie bliskiego i serdecznego kontaktu z nauczycielem i innymi dziećmi. Zabawy integrujące Pomoc dziecku w odnalezieniu jego miejsca w grupie rówieśniczej i społeczności szkolnej. Zabawy integrujące Przestrzeganie określonych zasad zachowania się w szkole. Zawarcie "klasowego kontraktu" Prezentowanie własnej osoby. Zabawy integracyjne, np. "Poznajmy się" Stwarzanie okazji do gromadzenia informacji na temat samego siebie. Zajęcia edukacyjne, gry i zabawy, rozmowy Wzmacnianie poczucia własnej odrębności. Rozmowy, obserwacje Ocena swojej działalności. Samoocena Poznanie i nazywanie swoich stanów emocjonalnych oraz nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach przykrych przez wspólną rozmowę z nauczycielem i dziećmi. Rozmowa, pokaz, drama Uczestnictwo w zabawach i grach zespołowych Gry i zabawy zespołowe Uczestniczenie w sytuacjach, kiedy nabywa się przekonania, że wiele zależy ode mnie. Zajęcia, rozmowa Nabywanie właściwego stosunku do innych dzieci. Rozmowa, scenki dramowe Kształtowanie poszanowania dla innych dzieci i pracowników szkoły. Rozmowy Ostrożne, uważne i swobodne poruszanie się po sali i innych pomieszczeniach szkoły. Zwiedzanie budynku szkoły, pokaz, rozmowa, znaczki graficzne Reagowanie na wezwania i polecenia nauczyciela. Rozmowa, obserwacja przez nauczyciela Utrzymanie porządku w sali. Uświadomienie konieczności poszanowania cudzej własności. Rozmowa, pokaz Stwarzanie sytuacji sprzyjających integracji rodzic – nauczyciel- szkoła. Organizacja imprez klasowych, udział rodziców w wyjściach poza teren szkoły. Przyzwyczajanie dzieci do współpracy i współdziałania w grupie. Zajęcia, zabawy, wyjścia, wycieczki, uroczystości METODY PRACY obserwacja, pokaz, prezentacja multimedialna, oparte na słowie: dyskusja, objaśnianie, rozmowa, samodzielnego doświadczania, zadań stawianych dziecku, metody integracyjne, metody ewaluacyjne. FORMY PRACY zespołowa, indywidualna. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA dziecko bezstresowo staje się uczniem, dziecko ma poczucie bezpieczeństwa i akceptacji innych, szanuje nauczyciela i innych pracowników szkoły, szanuje swoich rówieśników, uczestniczy w tworzeniu klasowych zasad i ich przestrzega, potrafi zgodnie i twórczo pracować w zespole, swobodnie porusza się po budynku szkoły, potrafi słuchać innych, rodzice dziecka mają świadomość, że ich dziecko jest w szkole bezpieczne, rodzice ucznia znają ofertę zajęć pozalekcyjnych szkoły i korzystają z niej, rodzice czynnie współpracują ze szkołą i uczestniczą w szkolnych wydarzeniach. EWALUACJA Program adaptacyjny „Szkoła? – To lubię!” będzie wdrażany do realizacji w roku szkolnym 2015/2016 w klasach pierwszych. Kształtowanie postaw, nastawień, nawyków, zmiana stereotypów jest procesem długotrwałym i może nastąpić po ciągłym, systematycznym oddziaływaniu na dziecko. Ewaluacja będzie dokonana poprzez: obserwacje dzieci, wytwory dzieci, rozmowy z rodzicami. Wyniki ewaluacji zostaną zaprezentowane na spotkaniu nauczycieli zespołu edukacji wczesnoszkolnej. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |