Katalog

Edyta Sadowska, 2016-11-10
Radom

Zajęcia zintegrowane, Plany pracy

PROGRAM ADAPTACYJNY „SZKOŁA? – TO LUBIĘ!" OPRACOWANY DLA UCZNIÓW ROZPOCZYNAJĄCYCH NAUKĘ W SZKOLE PODSTAWOWEJ

- n +

Publiczna szkoła Podstawowa nr 15 im. Władysława Syrokomli w Radomiu


PROGRAM ADAPTACYJNY
„SZKOŁA? – TO LUBIĘ!"
OPRACOWANY DLA UCZNIÓW ROZPOCZYNAJĄCYCH NAUKĘ
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 15
W RADOMIU





Opracowanie:
mgr Edyta Sadowska
WSTĘP
Z chwilą rozpoczęcia nauki szkolnej dziecko wkracza w zupełnie nowy etap swojego życia. Spotyka się z sytuacją wymagającą zmian w dotychczasowym sposobie funkcjonowania, w którym dotąd dominowała zabawa, musi sprostać nowym obowiązkom, sytuacjom.
Okres początkowej edukacji w życiu dziecka jest bardzo ważnym etapem w jego rozwoju psychofizycznym. Od tego, jakie umiejętności osiągnie oraz w jaki sposób rozwinie własne zainteresowania i zdolności, nabywając na drodze edukacji coraz to nowsze kompetencje, doświadczenia, zależeć będzie jego bezkolizyjny i harmonijny rozwój. Dziecko, rozpoczynając naukę w szkole ma pewien "bagaż" umiejętności, wiadomości i sprawności, nabytych we wcześniejszych procesach poznawania świata i zdobywania wiedzy. Od tego, w jaki sposób ten mały uczeń odnajdzie się w nowej, szkolnej rzeczywistości, w głównej mierze zależeć będzie jego powodzenie na dalszej drodze rozwijania własnej osobowości i pozycji w życiu dorosłym.
Opracowany program adaptacyjny jest bardzo ważnym elementem w pracy wychowawczej szkoły - ma pomóc dziecku w miarę bezstresowym przejściu z przedszkola, domu rodzinnego do szkoły, pomóc młodemu członkowi szkolnej społeczności jak najbardziej optymalnie przyzwyczaić się do nowego środowiska i stawianych mu wymagań edukacyjnych. Szkoła powinna przygotować się na przyjęcie nowego ucznia: dostosować swoje działania do jego możliwości, potrzeb i oczekiwań tak, aby rozpoczynające swoją przygodę ze szkołą dziecko czuło się w niej dobrze, bezpiecznie, było radosne i zmotywowane do podejmowania kolejnych aktywności związanych z pełnieniem roli ucznia.

CEL OGÓLNY PROGRAMU

Warunkiem dobrego funkcjonowania dziecka w placówce oświatowej jest poznanie przez nie tego miejsca, panujących w nim tradycji, sposobów pracy. Celem nadrzędnym programu adaptacyjnego jest zatem zapoznanie uczniów rozpoczynających naukę w klasie pierwszej i ich rodziców ze środowiskiem szkolnym, ze stosowanymi w szkole metodami i formami pracy dydaktyczno- wychowawczej jak również z ofertą zajęć pozalekcyjnych. Ważnym elementem jest również poznanie środowiska rodzinnego uczniów oraz indywidualnych umiejętności i predyspozycji każdego dziecka.

CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU
 poznanie zasad funkcjonowania szkoły,
 poznanie osób pracujących w szkole (dyrektor, pedagog, pielęgniarka, bibliotekarka, opiekunowie świetlicy i inni pracownicy szkoły),
 zdobycie umiejętność zachowania się w stosunku do pracowników szkoły,
 ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom – szkoła,
 wyrobienie w dzieciach poczucia bezpieczeństwa i akceptacji wśród innych,
 wzajemne poznanie się dzieci i wychowawcy,
 nawiązanie pozytywnej współpracy pomiędzy nauczycielem i szkołą a rodzicami uczniów,
 poznanie środowiska rodzinnego ucznia,
 poznanie zainteresowań, stanu zdrowia oraz ewentualnych trudności dydaktyczno – wychowawczych,
 poznanie przez rodziców i dzieci oferty zajęć edukacyjnych proponowanych przez szkołę.

TREŚCI PROGRAMU ADAPTACYJNEGO

Treści programu Forma realizacji
Pomoc w zaakceptowaniu przez dziecko roli ucznia, odpowiedzialnego za powierzone zadania. Rozmowy
Nawiązanie bliskiego i serdecznego kontaktu z nauczycielem i innymi dziećmi. Zabawy integrujące
Pomoc dziecku w odnalezieniu jego miejsca w grupie rówieśniczej i społeczności szkolnej. Zabawy integrujące
Przestrzeganie określonych zasad zachowania się w szkole. Zawarcie "klasowego kontraktu"
Prezentowanie własnej osoby. Zabawy integracyjne, np. "Poznajmy się"
Stwarzanie okazji do gromadzenia informacji na temat samego siebie. Zajęcia edukacyjne, gry i zabawy, rozmowy
Wzmacnianie poczucia własnej odrębności. Rozmowy, obserwacje
Ocena swojej działalności. Samoocena
Poznanie i nazywanie swoich stanów emocjonalnych oraz nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach przykrych przez wspólną rozmowę z nauczycielem i dziećmi. Rozmowa, pokaz, drama
Uczestnictwo w zabawach i grach zespołowych Gry i zabawy zespołowe
Uczestniczenie w sytuacjach, kiedy nabywa się przekonania, że wiele zależy ode mnie. Zajęcia, rozmowa
Nabywanie właściwego stosunku do innych dzieci. Rozmowa, scenki dramowe
Kształtowanie poszanowania dla innych dzieci i pracowników szkoły. Rozmowy
Ostrożne, uważne i swobodne poruszanie się po sali i innych pomieszczeniach szkoły. Zwiedzanie budynku szkoły, pokaz, rozmowa, znaczki graficzne
Reagowanie na wezwania i polecenia nauczyciela. Rozmowa, obserwacja przez nauczyciela
Utrzymanie porządku w sali.
Uświadomienie konieczności poszanowania cudzej własności. Rozmowa, pokaz
Stwarzanie sytuacji sprzyjających integracji rodzic – nauczyciel- szkoła.
Organizacja imprez klasowych, udział rodziców w wyjściach poza teren szkoły.
Przyzwyczajanie dzieci do współpracy i współdziałania w grupie. Zajęcia, zabawy, wyjścia, wycieczki, uroczystości

METODY PRACY
 obserwacja,
 pokaz, prezentacja multimedialna,
 oparte na słowie: dyskusja, objaśnianie, rozmowa,
 samodzielnego doświadczania,
 zadań stawianych dziecku,
 metody integracyjne,
 metody ewaluacyjne.
FORMY PRACY
 zespołowa,
 indywidualna.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
 dziecko bezstresowo staje się uczniem,
 dziecko ma poczucie bezpieczeństwa i akceptacji innych,
 szanuje nauczyciela i innych pracowników szkoły,
 szanuje swoich rówieśników,
 uczestniczy w tworzeniu klasowych zasad i ich przestrzega,
 potrafi zgodnie i twórczo pracować w zespole,
 swobodnie porusza się po budynku szkoły,
 potrafi słuchać innych,
 rodzice dziecka mają świadomość, że ich dziecko jest w szkole bezpieczne,
 rodzice ucznia znają ofertę zajęć pozalekcyjnych szkoły i korzystają z niej,
 rodzice czynnie współpracują ze szkołą i uczestniczą w szkolnych wydarzeniach.
EWALUACJA

Program adaptacyjny „Szkoła? – To lubię!” będzie wdrażany do realizacji w roku szkolnym 2015/2016 w klasach pierwszych. Kształtowanie postaw, nastawień, nawyków, zmiana stereotypów jest procesem długotrwałym i może nastąpić po ciągłym, systematycznym oddziaływaniu na dziecko.

Ewaluacja będzie dokonana poprzez:
 obserwacje dzieci,
 wytwory dzieci,
 rozmowy z rodzicami.
Wyniki ewaluacji zostaną zaprezentowane na spotkaniu nauczycieli zespołu edukacji wczesnoszkolnej.








Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.