Katalog Ewa Chylińska, 2016-12-16 Płock Zajęcia przedszkolne, Ćwiczenia Propozycje zabaw dla grupy utrwalające schemat ciałaCzy znam części ciała? Dzieci stoją zwrócone twarzą do środka koła, odległość między nimi na odległość wyciągniętych ramion. Prowadzący wymienia najpierw pojedynczo nazwy części ciała i różnych, organów, a dzieci je wskazują. Następnie podaje polecenie o charakterze złożonym, angażujące współ¬działanie różnych części i ich kojarzenie np. wskaż prawą ręka lewe oko, chwyć prawą ręką lewą kostkę, podnieś lewą rękę i prawą nogę itd. Jestem twoim odbiciem Dzieci dobrane parami, w każdej parze oznaczone są jedynki i dwójki. „Jedynki" wykonują różnego rodzaju ruchy, które starają się naśladować „dwójki”. Ruchy muszą być płynne i urozmaicone. Następnie pary zwrócone są twarzą do siebie, stykają się lekko dłońmi, „jedynki” są inicjatorkami ruchów, a „dwójki” starają się tylko nadążyć za ruchami pary zwróconej twarzą do siebie - dłonie oddalone od siebie, ruchy wykonywane są jedynie poprzez obserwację partnera. Kapryśny kolega Dwaj grający siedzą zwróceni do siebie twarzami. Każdy z nich ma kapelusz. Prowadzący grę oznajmia, że gracz siedzący naprzeciwko niego, ma starać się jak najszybciej wykonać ruch przeciwny do tego, jaki on robił. Jeśli gracz pomyli się - daje fant. Próba na kierowcę Na sygnał prowadzącego każdy ma równocześnie czubkiem buta prawej nogi rysować na podłodze koło, poruszając nogą w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, prawą ręką wykonać ruch kolisty (rysować w powietrzu koło) w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Kipiący czajnik Uczestnicy zabawy stają w szerokim kręgu. Każdy z nich kładzie lewą dłoń na piersi w okolicy żołądka, prawą na czubku głowy. Na sygnał prowadzącej zabawę, każdy zaczyna lewą dłonią gładzić się po piersi powolnym ruchem kolistym, a prawą - równocześnie - szybko, lekko poklepuje się po głowie. Kto potrafi to wykonać ma doskonale rozwiniętą zdolność koordynacji ruchów. Przekładamy piłkę Przed zabawą dzieci ustawiają się w rozsypce, stoją w małym rozkroku, ręce unoszą nad głową i przekładają piłkę z lewej do prawej ręki. W Czesie ćwiczenia ciężar ciała przenosimy z lewej nogi na prawą wykonują skłon w bok. Na plaży Leżenie przodem ze wsparciem na przedramionach. Piłkę turlamy po podłodze z ręki lewej do prawej i na odwrót. Próba orkiestry Dzieci siedzą przy dużym stole. Każdy kładzie na krawędzi stołu palce wskazujące obu rak. Na sygnał prowadzącego grę wszyscy mają palcem lewej ręki uderzyć rytmicznie w blat stołu, palcem prawej ręki przesuwać ruchem wahadłowym bez odrywania tam i z powrotem po krawędzi stołu (na szerokości 10 -15 cm). Kto wykona zadanie prawidłowo w ciągu określonego czasu - wygrywa. Tańczy głowa, tańczą same ręce, tańczą same nogi, tańczy całe ciało Ćwiczenie wykonywane z towarzyszeniem na przemian: raz muzyki żywej, raz wolnej. Dzieci ćwicząc, próbują różnych możliwości rozwijania ruchów w stawach: barkowym, łokciowym, nadgarstkowym, biodrowym, kolankowym i skokowym, kontrolują ruchy klatki piersiowej i kręgosłupa. Wędrująca pięść Ćwiczenie polega na tym, że dziecko stara się dotknąć pięścią poszczególnych partii ciała. Może zaczynać od nóg albo od głowy i przechodzi do dalszych części, przy muzyce lekkiej i wesołej. „Powitanie ciała” dziecko wykonuje prawą i lewą ręką. Aktorzy Dzieci stoją na obwodzie koła, twarzą zwrócone do środka. Jedno dziecko wykonuje szereg różnych ruchów, naśladujących różne znane czynności lub sytuacje. Dzieci najpierw dokładnie obserwują prowadzącego zabawę, a potem starają się odtworzyć jak najlepiej demonstrowane czynności. Pomysłodawca ocenia, kto dobrze wykonuje zadania i nagradza wybraną osobę przez powierzenie jej swojej funkcji. Swobodny taniec Dzieci tańczą, a w czasie przerwy w muzyce - przyjmują pozycję zastygłą w bezruchu. W tym ćwiczeniu można zastosować muzykę bardzo dynamiczną i znaną wszystkim dzieciom, co jest dodatkowym atutem atrakcyjności całego ruchu. W czasie przerwy w muzyce dzieci w bezruchu napinają mięśnie. Należy tu zastosować zmienność czasową muzyki. Raz dzieci dłużej tańczą, a krócej trwają w bezruchu lub krócej tańczą, a dłużej zastygają w jakieś pozycji. Ćwiczenie to powtarzamy kilka razy. W remizie strażackiej Ćwiczenie to można uatrakcyjnić poprzez nagrane na taśmę magnetofonową dźwięku syreny strażackiej. Każde dziecko ma obręcz imitującą samochód strażacki. Dzieci w różny sposób „gaszą pożar”, robią to bardzo naturalnie, każde „gasi pożar” inaczej. Ja tak - a wy tak Dzieci stoją w półkolu. Prowadzący zapowiada: jeśli podniosę ramiona w górę -wszyscy podnoszą ręce do góry, jeśli rozłożę w bok - wszyscy zginają ręce w łokciach, jeśli jednak wyciągnę ręce w przód - wszyscy robią to samo. Kto się pomyli, odchodzi z gry. Grę można prowadzić przy muzyce lub przy śpiewie. Ence pence Zabawa z pokazywaniem części ciała: Ence pence, ence pence - W której ręce, w której ręce? Ence pence, ence pence - W lewej ręce, w prawej ręce. Ence roga, ence roga - Która noga, która noga? Ence roga, ence roga - Lewa noga, prawa noga. Ence moko, ence moko - Które oko, które oko? Ence moko, ence moko - Lewe oko, prawe oko. Ence puszko, ence puszko - Które uszko, które uszko? Ence puszko, ence puszko - Lewe uszko, prawe uszko. Biją dzwony Siad skrzyżny, prawa ręka wzniesiona w bok trzyma piłkę, lewa złożona na kolanie. Skłon ciałem w prawo i uderzenie piłką o podłogę jak najdalej, a następnie wyprost. Potem następuje zmiana ręki. Kotki bawią się piłeczkami Dzieci w przysiadzie podpartym, przed każdym leży piłka. Dzieci popychają piłkę raz ręką, raz głową przed sobą i idą za nią na czworakach. Na polecenie nauczycielki -prostują się. Wiatr i wiatraki Dzieci dobierają się czwórkami i podają prawe ręce, tworząc w ten sposób wiatrak. Jedno dziecko oznaczone szarfą to wiatr. Wiatraki obracają się tak szybko wokół własnej osi, jak szybko wieje wiatr. Gdy wiatr przestaje wiać, wiatraki zatrzymują się i zmieniają kierunek krążenia. Kto potrafi W staniu swobodne rzuty piłką w górę i chwyt oburącz. Ćwiczyć należy stojąc raz na lewej, raz na prawej nodze. Huśtawka Dzieci stoją na jednej nodze, druga ugięta w kolanie. Podnoszą w górę i zakładają kółko na stopę. Następnie poruszają stopą tak, aby kółko kręciło się stojąc raz na lewej, a raz na prawej nodze. Tańcząca piłka Dzieci ustawione w rozkroku. Piłka leży na podłodze przy lewej stopie. Toczymy ją kilkakrotnie rękami dookoła stopy lewej, a potem tak samo, wokół stopy prawej. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |