![]() |
![]() |
Katalog Teresa Rutkowska - Wojciechowska, 2016-12-22 Olsztyn Pedagogika, Program nauczania Program zajęć pozalekcyjnych "Szukamy warmińskiego kłobuka"Autor: Teresa Rutkowska Wojciechowska - nauczyciel dyplomowany Miejsce realizacji. Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy dla Dzieci Niesłyszących w Olsztynie. Zajęcia odbywają się w internacie Ośrodka w grupie chłopców - jeden raz w tygodniu. Realizacja programu jest kontynuacją i utrwalaniem treści programowych zdobytych na zajęciach świetlicowych w poprzednich latach. Opis programu. "KŁOBUK" to bajkowy stwór z mazurskich i warmińskich bajań wzięty. W diable zwanym Kłobukiem można doszukiwać się człowieka albo leśnego stwora. Zatem Kłobuka należałoby szukać w drzewach dziuplastych. Samo słowo "kłobuk" pierwotnie oznaczało koguta. Dlatego można go również szukać w beczce z pierzem. W czasie spacerów po okolicznych lasach i przy drodze, gdzie rosną stare drzewa warto rozejrzeć się, czy nie ma tam warmińskiego kłobuka. Celem programu jest poszerzenie, przybliżenie i pogłębienie wiedzy o własnym regionie, aktywne angażowanie się w jego rozwój. Udział w programie umożliwi wychowankom poznawanie dziedzictwa kulturowego regionu Warmii i Mazur. Cele ogólne: * zainteresowanie kulturą, tradycjami własnego regionu * rozwijanie postaw patriotycznych poprzez udział w życiu kulturalnym regionu i miejscowości, gdzie uczą się i mieszkają wychowankowie Ośrodka * wszechstronny rozwój osobowości wychowanka jako przygotowanie do aktywnej obecności w społeczeństwie * kultywowanie regionalnej tradycji w szkole, w domu i środowisku lokalnym Cele szczegółowe: Wychowanek: - interesuje się historią miejscowości, w której się uczy - potrafi wskazać na mapie swoją miejscowość - szuka, gromadzi informacje o swoim regionie - dostrzega piękno regionu i rodzinnego krajobrazu - dostrzega piękno sztuki ludowej (tańca, muzyki, haftu, stroju ludowego) - zna tradycje ludowe i zwyczaje świąteczne regionu Warmii i Mazur - zna legendę związaną z powstaniem Olsztyna Procedury osiągania celów. Metody, formy i sposób realizacji. Metody i formy: * metody aktywizujące * metody podające ( pogadanka, opis, opowiadanie, praca ze źródłem drukowanym) * metody eksponujące ( impresja, ekspresja, film, sztuka teatralna, wystawy, ekspozycje) * metody poszukujące i praktyczne (wyzwalające inwencję dzieci) * wycieczki * konkursy Przyswajanie treści z zakresu edukacji regionalnej powinno się odbywać w jak najbardziej naturalnych warunkach: - święta religijne - Boże Narodzenie, Wielkanoc - święta kalendarzowe - Andrzejki, Topienie Marzanny, Dzień Matki - uroczystości związane z kalendarzem roku szkolnego: bal karnawałowy, dzień szkoły, Dzień Dziecka - okazje ogólnonarodowe jak: tłusty czwartek, dożynki - liczne zajęcia terenowe, gdzie wychowankowie będą poznawać różne ciekawe obiekty, zabytki, przyrodę - wykorzystywanie tekstów literackich - prace plastyczne o tematyce regionalnej - urządzenie kącika regionalnego - słuchanie legend, podań, baśni - tańce regionalne. TREŚCI PROGRAMOWE Treści programowe podzielono na pięć głównych zagadnień. I. Miejscowość w której się uczę oraz jej najbliższe okolice. 1. Położenie geograficzne Olsztyna oraz okolic (Kudypy, Łupstych, Naterki, Gronity). 2. Olsztyn dziś i w przeszłości. 3. Wycieczka po Olsztynie. Poznawanie nowych i starych obiektów (budynki mieszkalne, kościoły, zamek, Muzeum Gazety Olsztyńskiej, kina, galerie). 4. Poznawanie legend o Olsztynie i jego okolicach. 5. Praca plastyczna "Mój Olsztyn" 6. Wycieczka - Zwiedzamy przydrożne kapliczki w okolicach Olsztyna Dajtki - Gronity - Kudypy - Dajtki. 7. Zwiedzanie Kościołów : Katedra Olsztyńska, Kaplica Jerozolimska, Kościół w Łupstychu, Kościół Świętego Józefa. 8. Wycieczka do Gietrzwałdu - zwiedzanie Sanktuarium Maryjnego, Drogi Krzyżowej, Karczmy Warmińskiej. 9. Wycieczka do Warmińskiego Arboretum w Kudypach i Szkolnego Arboretum w Dajtkach. II. Lokalne i regionalne tradycje i święta. 1. Projektowanie strojów i masek na zabawę karnawałową. 2. Ludowe zwyczaje :" Topienie marzanny", smaganie witkami w lany poniedziałek. 3. Czynny udział w obchodach powitania wiosny. 4. Wielkanoc - zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi 5. Wykonanie warmińskiej potrawy (muza ze skrzeczkami czyli zacierka ze słoniną). III. Spotkania z ciekawymi ludźmi. 1. Zwiedzanie świetlicy wiejskiej w miejscowości Gronity - spotkanie z radnym i byłym sołtysem miejscowości Gronity - spotkanie z członkinią koła gospodyń wiejskich w Gronitach (byłym pracownikiem naszego Ośrodka) - spotkanie z Panią Ritą Kostką prowadzącą Ognisko Kultury Rodzinnej HUBERTÓWKA w Kudypach. Szukanie wspólnie Warmińskiego Kłobuka po lesie w dziuplach. IV. Język regionu - gwara - wykonanie mini słowniczka (wyjaśnienia znaczenia nazw gwarowych). V. Folklor - poznanie stroju warmińskiego - słuchanie ludowych piosenek warmińskich - film na temat Zespołu Pieśni i Tańca Warmia - zabawa regionalna przy muzyce "Szewczyk" PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW: Założone cele będą możliwe do osiągnięcia poprzez następujące działania: 1. Wyszukiwanie, porządkowanie informacji o regionie. 2. Śledzenie ważnych wydarzeń kulturalnych w Olsztynie. 3. Branie udziału w organizowanych konkursach. 4. Praca z mapami tematycznymi (mapa Polski, plan miasta Olsztyna, mapy satelitarne w Internecie). 5. Wycieczki. 6. Zajęcia kulinarne. 7. Zajęcia muzyczno - taneczne. 8. Podejmowanie działań w celu ochrony przyrody własnego regionu. 9. Dostrzeganie związków tradycji i zwyczajów regionalnych w przeszłością. 10. Praca z literaturą, wydaniami albumowymi, prasą. EWALUACJA PROGRAMU. Ewaluacja programu będzie odbywać się na bieżąco, oraz na zakończenie programu poprzez: * obserwację zachowania wychowanków w czasie zajęć terenowych i w świetlicy grypy * wypełnienie ankiety ewaluacyjnej * ekspozycje prac dzieci na wystawach szkolnych * przedstawienie wniosków na spotkaniu z rodzicami, nauczycielami. Literatura: * Wikipedia - wolna encyklopedia * Podstawa Programowa II etapu edukacyjnego. * Irena kwinto - Legendy Warmińskie * Pod znakiem muszelki - opowieść o Świętym Jakubie. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |