Katalog

Teresa Pogorzelec, 2017-01-11
Kalisz

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

List od Pani Zimy

- n +

List od Pani Zimy.
Cele ogólne:
• Usprawnianie mowy i logicznego myślenia.
• Utrwalanie wybranych umiejętności matematycznych.
Cele szczegółowe:
• Zgodne uczestniczenie w zabawach.
• Uważne słuchanie poleceń nauczyciela.
• Przestrzeganie ustalonych reguł.
• Uważne słuchanie opowiadania.
• Wypowiadanie się na określony temat.
• Rozwiązywanie zagadek.
• Składanie obrazków z części
• Przeliczanie w zakresie 5.
• Nakładanie figur geometrycznych na podany wzór.
• Śpiewanie piosenki „Bałwanek”.
• Śpiewanie piosenki na powitanie i inscenizowanie jej.
• Stosowanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni: na, przez, za, nad, obok.
Metody:
• Zadań stawianych dziecku do wykonania, rozmowa, problemowa, pedagogika zabawy.
Formy:
• Indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
Opowiadanie „Zimowe zabawy Misia Kuleczki”, ilustracje do opowiadania, płyta CD z piosenką „Bałwanek”, z utworem „Taniec śnieżynek i bałwanów” i „Chodźcie wszyscy tu do koła”wg Klanzy, szablony stóp wycięte z białego papieru, treść listu od Pani Zimy, figury geometryczne wycięte z kolorowego papieru, kartki z konturami bałwanka narysowanego, np. z trójkątów, emblematy twarzy z papieru z wesołą i smutną miną, emblematy śnieżynek wycięte z papieru, kartki z odpowiednia liczbą śnieżynek od 1 do 5, kartki z narysowanymi kropkami od 1 do 5, zagadki słowne, obrazki o tematyce zimowej pocięte na części, chusta animacyjna.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa na powitanie „Chodźcie wszyscy tu do koła” - dzieci ustawione są w kole i śpiewają piosenkę:
Chodźcie wszyscy tu do koła - dzieci idą po kole
zabawimy się wesoło. - dzieci idą po kole
Chodźcie wszyscy tutaj wraz - dzieci idą po kole
Zabawimy się w zimowy czas. - dzieci idą po kole
Jedna ręka, druga ręka, - dzieci podnoszą do góry jedną rękę, a potem drugą
jedna noga, druga noga, - dzieci podnoszą do góry jedna nogę, a potem drugą
całe ciało oraz głowa. – dzieci pokazują rękoma całe ciało od góry do dołu, pokazują głowę
Witamy Was. – dzieci kłaniają się.
2. Zabawa tropiąca „Tajemniczy list” - szukanie w sali tajemniczego listu zostawionego przez Panią Zimę (wykorzystanie konturów stóp wyciętych z białego papieru) - odczytanie listu przez n-lkę.
Drogie dzieci!
Dzień dobry. Piszę ten list do Was, ponieważ, często zaglądam do waszego przedszkola. Obserwuję zajęcia, w których uczestniczycie. Wiem, że rozmawialiście tez o zimie, zimowych zabawach, to bardzo ciekawe tematy. Chcę, żebyście wiedzieli, że już niedługo odejdę, dlatego żebyście mnie pamiętali, aż znowu przyjdę w następnym roku, przygotowałam dla Was ciekawe zadania do wykonania. A jak już wszystko wykonacie to czeka na was niespodzianka. Na początek posłuchajcie opowiadania. Życzę wam miłej zabawy.
Pani Zima
ZADANIA WYZNACZONE PRZEZ PANIĄ ZIMĘ:
3. Słuchanie opowiadania „Zimowe zabawy Misia Kuleczki” - B. Forma
Miś Kuleczka od samego rana spogląda w okno.
- Śnieg, śnieg, ciekawe kiedy pójdę na sanki.
Nagle słyszy znajome głosy. To Marta i Paweł wracają z przedszkola.
- Misiu, wszędzie pełno śniegu. Zabieramy cię do parku! - już od progu woła Marta.
Misiowi kręci się z radości w głowie. Paweł bierze sanki. Marta zakłada Misiowi czapkę i szalik.
- Jeszcze rękawiczki - dodaje - żeby ci nie zmarzły łapki.
- Jak pięknie wyglądam - zerka Miś w lusterko.
Na dworze panuje zima. Duże płatki śniegu spadają na ziemię. Kuleczka siedzi na sankach, które ciągną dzieci.
- Widzę górkę - woła Paweł przyśpieszając kroku.
Po chwili jadą w dół. Gwiżdże wiatr.
- Wyśmienicie, hura, hura - słychać śmiechy i nawoływania.
Nagle sanki skręcają i wszyscy lądują w miękkiej zaspie śniegu.
- Misiu wyglądasz jak bałwanek.
- Wy także - poprawia czapkę, otrzepując się ze śniegu.
Już cała trójka toczy śniegowe kule. Raz, dwa, trzy - duża, średnia, mała - i już bałwan prawie gotowy. Paweł biegnie do domu po marchewkę i węgielki. Dzieci przyczepiają bałwankowi nos, oczy i guziki.
- Jesteś śliczny - wołają przyglądając się bałwankowi.
Bałwanek uśmiecha się wesoło.
- Bardzo dziękuję - mruga węgielkowym oczkiem.
Śnieg prószy coraz mocniej.
- Pora wracać do domu - odzywa się Marta.
Biegną do domu. Po kolacji na dworze zapada zmrok. Cała trójka podchodzi do okna. W blasku księżyca stoi bałwanek, a dookoła niego tańczą śniegowe płatki.
4. Rozmowa na temat opowiadania:
- O jakiej porze roku jest mowa w opowiadaniu?
- Gdzie poszli: Marta, Paweł i Miś?
- Jak Marta ubrała Misia?
- Jak należy ubierać się zimą?
- Co stał się, gdy cała trójka zjeżdżała na sankach?
- Jak wyglądał Misiu?
- Co robiły jeszcze ze śniegu dzieci wraz z Misiem?
- Jak można jeszcze bawić się zimą?
5. Zabawa ruchowo-naśladowcza do piosenki „Bałwanek”
Dzieci śpiewają piosenkę, a w czasie refrenu dobierają się parami i naśladują jazdę na sankach.
6. „Bałwanki z figur geometrycznych”- każde dziecko otrzymuje kartkę z konturami bałwanka narysowanego, np. z trójkątów, a następnie nakłada odpowiednie figury geometryczne na określony wzór.
7. „Prawda, czy fałsz” - nauczyciel mówi zdania dotyczące zimy, które są zgodne z prawdą lub nie, a dzieci podnoszą do góry emblematy twarzy ze smutną miną, gdy zdanie jest fałszywe i emblematy twarzy z wesołą miną, gdy zdanie jest prawdziwe.
8. „Wirujące śnieżynki” - zabawa orientacyjno-porządkowa do muzyki „Taniec śnieżynek i bałwanów” wg Klanzy.
Dzieci (śnieżynki) swobodnie wirują po sali, gdy usłyszą muzykę, natomiast, kiedy muzyka cichnie, wówczas dzieci (śnieżynki) przykucają powoli i chowają głowę w ramiona.
9. „Liczymy śnieżynki” - na dywanie znajdują się kartki z kropkami od 1 do 5, każde dziecko otrzymuje kartkę z odpowiednia liczbą śnieżynek od 1 do 5 i ma za zadanie je przeliczyć oraz stanąć przy kartce z liczbą kropek odpowiadającą liczbie śnieżynek.
10. Zimowe zagadki:
Zima
Jaką porę roku mamy,
Gdy za morzem są bociany?
Czapka
Kiedy mrozik szczypie,
Kiedy śnieżek pada,
Każdy ją natychmiast
Na głowę zakłada.
Szalik
Na szyję zakładam,
Gdy dopiecze zima,
Owijam nim szyję,
Kiedy mróz przytrzyma!
Rękawiczki
Gdy nas zima atakuje,
Każdy z kieszeni wyjmuje,
Raz - dwa na dłonie zakłada,
Ręka w śnieg bez bólu wpada!
Sanki
Płozy, deski, sznurek,
Podejdźmy pod górę!
W dół szybko jak strzała,
Zabawa wspaniała!
Bałwan
Ten śniegowy panicz
Garnek ma na głowie,
W miejscu nosa marchew,
Ulepił go człowiek!
Łyżwy
Kiedy mróz nadejdzie srogi,
Założymy je na nogi!
Czeka na nas lodowisko,
Uważajmy, bo tam ślisko!
Pada z nieba biały proch,
Coś jak gwiazdki albo groch.
Gdy napada po kolana,
Ulepimy wnet bałwana!
11. „Śnieżynki”- zabawa z pedagogiki zabawy z chustą animacyjną- dzieci kładą śnieżynki z papieru na chustę i kołyszą chustą „usypiają śnieżynki”, podnoszą chustę do góry i opuszczają na dół starając się, aby śnieżynki nie spadły.
12. „Gdzie jest śnieżynka” - dzieci trzymają śnieżynki z papieru i wykonują polecenia nauczyciela, np. kładą śnieżynkę przed sobą, za sobą itp.
13. „Zimowe obrazki” - układanie obrazków z części o tematyce zimowej.
14. Nagrodzenie dzieci za aktywny udział w zajęciach - rozdanie dyplomów.
15. Ewaluacja zajęć - dziecko wraz z rodzicem przykleja karteczkę z uśmiechniętą buzią, gdy zajęcie się podobało ze smutną miną, gdy się nie podobało.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.