Katalog Monika Chowańska, 2017-01-20 Łódź Matematyka, Plany pracy Innowacja pedagogiczna " Matematyka XXI wieku"Innowacja pedagogiczna "Matematyka XXI wieku" Innowacja pedagogiczna o charakterze metodyczno - organizacyjnym z zakresu edukacji matematycznej realizowana w Zespole Szkolno Gimnazjalnym w Słowiku 2016/2017 „Matematyka jest to królowa wszystkich nauk, jej ulubieńcem jest prawda, a prostość i oczywistość jej strojem” Jędrzej Śniadecki „Znajomość matematyki w największym stopniu sprzyja rozwijaniu logicznego myślenia." J. Mitropolski I. Informacje ogólne 1. Temat innowacji: Matematyka XXI wieku 2. Rodzaj innowacji: Innowacja metodyczno – organizacyjna 3. Miejsce realizacji: Zespół Szkolno – Gimnazjalny w Słowiku, Słowik ul. Gdańska 42 4. Informacje o autorze: • Imię i nazwisko: Monika Chowańska • Kwalifikacje zawodowe: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym • Stanowisko: nauczycielka matematyki, • Stopień awansu zawodowego: nauczyciel mianowany. 5. Czas realizacji innowacji: • Data rozpoczęcia - 1 listopada 2016 r. • Data zakończenia – 31 maja 2017 r. • Czas trwania –7 miesięcy 6. Adresaci innowacji: Uczniowie klasy I gimnazjum Zespołu Szkolno – Gimnazjalnego w Słowiku 7. Zajęcia edukacyjne objęte innowacją: Matematyka 8. Program, na którym oparta jest innowacja: „Matematyka z Plusem” - program nauczania matematyki dla drugiego etapu edukacyjnego, autorzy: Marta Jucewicz, Marcin Karpiński, Jacek Lech, wydawnictwo: GWO. II. Diagnoza wstępna Codzienne życie człowieka jeszcze na początku XX wieku było bardzo odległe od dzisiejszego poziomu. Zmiany nastąpiły głównie na skutek rewolucji technologicznej oraz szeregu usprawnień i rozwiązań ułatwiających nasze życie na co dzień. Nowe technologie i urządzenia, takie jak Internet, komputery klasy PC, tablety i smartfony mają pozytywny wpływ na codzienne życie, ponieważ sprawiają, że wiele czynności – od komunikacji interpersonalnej, przez zainteresowania (takie jak np. gotowanie, sport), do czynności zawodowych, takich jak prowadzenie działalności gospodarczej lub zarządzenie zespołem pracowników – staje się łatwiejsze poprzez stały dostęp do informacji oraz aplikacji przetwarzających zgromadzone przez użytkowników dane. Wiele ułatwień, które obecnie są dla nas powszechne, jak np. szybka wymiana danych bez względu na ograniczenia geograficzne, jeszcze na początku XX wieku nie istniało, lub nie były one powszechne. Obecnie Internet przeniknął niemal wszystkie sfery życia człowieka XXI wieku powodując zmiany jakościowe w życiu codziennym. Rozwój technologii informacyjnej wpłynął również na szkolnictwo i nieustannie zmusza nas nauczycieli do zmiany sposobu przekazywania wiedzy oraz ćwiczenia umiejętności. Komputer i multimedia towarzyszą uczniom od najmłodszych lat. Jednak większość z nich używa tych nowoczesnych technologii do zabawy, nie widząc komputera i Internetu, jako narzędzia przydatnego do rozwiązywania problemów matematycznych, czy źródła wiedzy o otaczającym nas świecie. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom współczesnego świata, postanowiłam zrealizować innowację pedagogiczną w klasie pierwszej gimnazjum. III. Cele innowacji 1.Cele ogólne: • rozwijanie zainteresowania matematyką, • wzbogacenie i uatrakcyjnienie procesu dydaktyczno-wychowawczego, • rozbudzenie i poszerzenie zainteresowań uczniów, • pogłębianie umiejętności matematycznych za pomocą technologii informatycznych. 2. Cele szczegółowe: • Popularyzacja matematyki wśród uczniów • stosowanie różnych form i metod pracy z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi technologii informacyjno – komunikacyjnej, • Poznanie programów edukacyjnych ułatwiających naukę matematyki. • Rozwijanie umiejętności tworzenia własnych aplikacji, gier matematycznych, krzyżówek, wykreślanek, rebusów. • Doskonalenie umiejętności matematycznego i twórczego myślenia uczniów. • Ukierunkowanie uczniów do umiejętnego korzystania z multimedialnych źródeł wiedzy i narzędzi informatycznych do rozwiązywania problemów, • Ukierunkowanie uczniów do nabywania umiejętności gromadzenia, selekcjonowania i przetwarzania informacji pochodzących z różnych źródeł, • Ukierunkowanie uczniów do unikania zagrożeń związanych z rozwojem komputeryzacji. IV. Opis innowacji W trakcie procesu nauczania matematyki (według planu realizacji materiału na podstawie programu nauczania ”Matematyka z plusem) będzie w dużej mierze wykorzystywana technologia komputerowa, tablica interaktywna ( która na stałe znajduje się w sali matematycznej), programy komputerowe, aplikacje oraz strony internetowe: EduROM Matematyka - obszerny program komputerowy, obejmujący cały materiał nauczania matematyki w gimnazjum. Zdjęcia, trójwymiarowe animacje, filmy wideo oraz setki interaktywnych ułatwiają wprowadzenie nowych pojęć oraz ćwiczenie umiejętności matematycznych Program GeoGebra – oprogramowanie matematyczne z wykorzystaniem interaktywnej grafiki, algebry i arkusza kalkulacyjnego. Dobrze sprawdza się w nauczaniu i uczeniu się planimetrii, stereometrii oraz funkcji. Platforma LearningApps - umożliwia tworzenie (oraz użytkowanie, współdzielenie i publikowanie) gier edukacyjnych w sześciu kategoriach: selekcja (quizy wielokrotnego wyboru, milionerzy, zaznaczenie w tekście, wykreślanka słowna); przyporządkowywanie (puzzle, tabele, mapy, obrazki, memory w różnych wersjach); porządkowanie (oś czasu i ustalanie kolejności); pisanie (wisielec, krzyżówka, tekst z lukami, uzupełnienie tabeli, quiz); narzędzia (głosowanie, czat, wspólne pisanie, kalendarz, mapa myśli, notatnik, tablica korkowa online); gry i zadania dla większej liczby graczy. Strona internetowa www.swiatnauczyciela.pl – na tej stronie znajduje się generator krzyżówek oraz wykreślanek. Nauczyciel jak również uczeń może skonstruować swoją krzyżówkę, wygenerować, wydrukować lub przesłać innym uczniom, kolegom. Plansze interaktywne: Matematyka Gimnazjum, WSiP Gimplus - interaktywne zadania w komiksowej szacie graficznej z e-GWO dziennikiem, narzędziem dla nauczyciela dzięki któremu można obserwować na bieżąco wyniki całej klasy oraz pojedynczych uczniów, tworzyć indywidualne zestawy ćwiczeń dopasowane do zdolności konkretnego ucznia oraz generować raporty z wynikami uczniów dla rodziców i dyrekcji. Ćwiczenia interaktywne z zeszytu ćwiczeń „Matematyka z plusem Raz w tygodniu wszyscy uczniowie na lekcji będą korzystać ze swoich laptopów/tabletów. Prace domowe uczniowie będą wykonywać w tradycyjny sposób oraz z wykorzystaniem programu GimPlus. V. Ewaluacja Badanie efektów zakładanych w procesie innowacji przebiegać będzie po I semestrze i na zakończenie innowacji. Przedmiotem badań będzie: • Efektywność i użyteczność innowacji, • trafność przedsięwzięcia, • trwałość zdobytej wiedzy i umiejętności Sposoby ewaluacji: • badanie i porównanie wyników nauczania tzw. „Sesja z plusem” przed wdrożeniem innowacji, po I semestrze oraz na zakończenie innowacji; • porównanie wyników uczniów innych szkół z całego kraju biorących udział w programie „Lepsza szkoła”, • ankieta ewaluacyjna wśród uczniów (na koniec I semestru i koniec roku szkolnego), • ankieta wśród rodziców Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |