Katalog Aneta Nosal, 2017-01-20 Dębica Zajęcia artystyczne, Scenariusze Scenariusz zajęć świetlicowychScenariusz zajęć świetlicowych przeprowadzonych w ramach działalności koła plastycznego. Ośrodek tematyczny: Wędrówki po Polsce. Temat: Sztuka garncarstwa. Rodzaj zajęć: Warsztaty plenerowe w Medyni Głogowskiej Prowadzący: nauczyciel-Aneta Nosal, garncarz z Medyni Głogowskiej Uczestnicy: uczniowie uczęszczający na zajęcia świetlicowego koła plastycznego Miejsce zajęć: Zagroda Garncarska w Medyni Głogowskiej Cel główny: • Wykonanie przedmiotów ozdobnych z gliny Cele szczegółowe: • Zapoznanie się ze specyfiką dorobku kulturowego dawnych pokoleń z regionu podkarpackiego oraz wykonanych przez nich sprzętów użytkowych z gliny • Przygotowanie uczniów do czynnego udziału w kulturze regionu • Wyposażenie ucznia w niezbędne umiejętności plastyczno- techniczne z zakresu gliny • Zapoznanie się z etapami pracy w glinie zakończonymi wykonaniem przedmiotu ozdobnego • Rozwijanie wrażliwości estetycznej, wyobraźni, myślenia kreatywnego • Rozbudzanie aktywności twórczej • Doskonalenie umiejętności manualnych oraz korzystania z koła garncarskiego • Utrwalanie zasad bhp Metody pracy : • Słowna-pogadanka, objaśnienia, instruktaż, rozmowa • Oglądowa-pokaz • Praktyczna- warsztaty z udziałem artysty ludowego Formy pracy: • Indywidualna • Grupowa Środki dydaktyczne: • Materiał plastyczny-glina • Narzędzia do obróbki gliny: koło garncarskie, szpatułki drewniane i inne materiały do dekoracji Przebieg zajęć: 1. Wprowadzenie • Przedstawienie tematu zajęć • Zapoznanie z wiadomościami dotyczącymi wytworów z gliny, osiągnięć ludzi z naszego regionu w dziedzinie tworzenia w glinie • Przypomnienie zasad bhp • Pokaz wykonywania poszczególnych czynności 2. Część główna • Przygotowanie warsztatu pracy-narzędzi, koła garncarskiego, wody, gliny; ubranie fartuchów • Wyrabianie gliny do momentu uzyskania odpowiedniej konsystencji • Umieszczenia stożka z gliny na tarczy koła garncarskiego • Praca przy pomocy garncarza lub nauczyciela, kształtowanie odpowiedniej formy • Nadawanie kształtu poszczególnym przedmiotom- miseczki, wazoniki itp. • Nauka formowania i przyklejania ucha do kubka • Samodzielne wybranie techniki dekoracyjnej wykonanego przedmiotu poprzez formowanie gliny technikami: wgniatania, wytłaczania, formowania wałeczków i kulek • Odstawienie przedmiotu do suszenia 3. Zakończenie • Sprzątanie stanowisk pracy • Podsumowanie, rozmowa na temat trudności oraz efektów wykonanej pracy Opracowała: Aneta Nosal -nauczyciel w Publicznej Szkole Podstawowej nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi w Dębicy Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |