AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aldona Klepacz, 2017-01-25
Aleksandrów Łódzki

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęc zintegrowanych "Kto jest najważniejszy"

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE IIc


Nauczyciel prowadzący: mgr Aldona Klepacz
Data: 1.12.2016r
Temat dnia: Kto jest najważniejszy?

Cele ogólne:
• Kształtowanie postaw interpersonalnych: życzliwości, tolerancji, koleżeństwa.
• Rozwijanie umiejętności pracy z tekstem i wzbogacanie słownictwa.
• Doskonalenie umiejętności dodawania ii odejmowania w zakresie 20.
• Integrowanie zespołu klasowego.

Cele operacyjne:
Uczeń:
• Rozumie intencje autora zawarte w tekście i potrafi wskazać analogie między zachowaniem postaci a zachowaniem ludzi.
• Rozumie pojęcia: tolerancja, takt, życzliwość.
• Czyta tekst z zastosowaniem właściwej intonacji i wyszukuje w nim potrzebne informacje.
• Układa zdania z rozsypanki wyrazowej.
• Przepisuje tekst drukowany.
• Odpowiada na pytania w formie spójnych wypowiedzi
• Dodaje i odejmuje w zakresie 20.
• Kojarzy nazwy przedmiotów, owoców, zjawisk itp. z odpowiadającymi im kolorami.
• Uczestniczy we wspólnych zabawach klasowych.


Metody pracy wg M. Nagajowej:
• słowna;
• oglądowa;
• praktycznego działania.

Formy pracy:
• zbiorowa jednolita;
• indywidualna jednolita i zróżnicowana.

Materiały i pomoce:
• Tekst opowiadania „Kłótnia kredek” T. Fiutowskiej.
• Napisy mówiące o zachowaniach bohaterów.
• Rozsypanka wyrazowa.
• Karty pracy.
• „Skrzynka pytań”.
• Pudełko z lusterkiem i duże lustro.
• Nagranie muzyczne.
• Kontury kredek.












Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematu:
• Przeczytanie opowiadania z podziałem na role.
2. Praca z tekstem:
• rozmowa na temat zachowania kredek;
• wyszukiwanie w tekście wypowiedzi poszczególnych kredek;
• ustalenie, która z postaci z opowiadania zachowała się najrozsądniej (odczytanie, co powiedziała).
3. Ocena postaci:
• przyporządkowanie określeń opisujących zachowanie do kredek i lalki.
4. Ustalenie analogii między treścią opowiadania a sytuacjami znanymi dzieciom:
• pytanie: czy – zdaniem dzieci – kredki zapamiętają, co mówiła im lalka, że wszystkie mają ważną rolę w świecie kolorów i gdzie możemy się o tym przekonać (nawiązanie do pór roku i znanego dzieciom słonia Elmera).
• pytanie: czy w realnym życiu ludzie też się różnią (kredki różniły się barwą – a my czym?). Wysłuchanie swobodnych wypowiedzi dzieci i postawienie pytania otwartego: kto w takim razie jest najważniejszy?
5. Zabawa z lusterkiem:
• Nauczyciel informuje dzieci, że zaglądając do „tajemniczego pudełka” zobaczą w nim najważniejszą osobę, ale nikt nie może powiedzieć kogo zobaczył. Gdy dzieci stwierdzą, że każde z nich jest ważne, nauczyciel prezentuje duże lustro, w którym mogą zobaczyć się wszystkie dzieci.
• Wyciągnięcie wniosku, że tak jak kredki, my również jesteśmy różni, ale każdy jest ważny, bo razem tworzymy całość.
6. Ułożenie zdań (które są sformułowaniem powyższego wniosku) z rozsypanki i zapisanie ich do zeszytu.
7. Zabawa ze znaną dzieciom „Skrzynką pytań”:
• Dzieci losują różne kolory i nazwy różnych przedmiotów, roślin, zjawisk i dobierają się w odpowiednie grupy.
8. Edukacja matematyczna: kolorowanka matematyczna – dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego.
9. Zadanie i objaśnienie pracy domowej.
10. Zabawa ruchowa przy znanej dzieciom piosence „Kolorowe kredki”.
11. Podsumowanie zajęć:
• Każde dziecko koloruje kontur kredki i przykleja ją na przygotowanym pasku na tablicy tworząc „klasowy komplet kredek”.

















ZAŁĄCZNIKI

Każdy
z nas
jest inny,
ale wszyscy
jesteśmy
ważni.

nie wolno
Nikogo
traktować
gorzej.


Razem
możemy
więcej.





















"Kłótnia kredek"

Zosia namalowała kredkami lalkę. Zostawiła obrazek i kredki na stoliku. Kiedy wybiegła na podwórko, kredki zaczęły się kłócić.
Pierwsza, kręcąc ostrym noskiem, powiedziała:
- Jestem najładniejsza, bo czerwona. A wszystko, co jest ładne jest czerwone: wstążki we włosach dziewczynek, kwiaty i biedronki.
- Nie chwal się - powiedziała druga - zielonego jest znacznie więcej, a co zielone to piękne: listki, łodygi, trawa, koniki polne...
- Ja jestem najważniejsza, bo jestem żółta. Żółta jak słońce, a ono jest najważniejsze na świecie.
- Słońce świeci na niebie - stwierdziła czwarta - a niebo jest niebieskie. Niebieskie są wody oceanów, mórz i rzek...
Inne kredki nie mówiły nic, leżały spokojnie. Nie wiedziały czym miałyby się pochwalić. Nagle odezwała się lalka z obrazka:
- Wszystkie jesteście jednakowo piękne i potrzebne. Bez fioletowej i pomarańczowej nie byłoby na niebie tęczy, śliwek i pomarańczy. Obie kredki: fioletowa i pomarańczowa przysunęły się do poprzednich
czterech kredek. A lalka mówiła dalej:
- Potrzebna jest też barwa brązowa. Bez niej nie byłoby pni i gałęzi drzew, kasztanów, żołędzi. I brązowa kredka przysunęła się do poprzednich, a one zawstydzone przyjęły ją do swego grona. Z boku leżała jeszcze jedna kredka. Była smutna i czuła się osamotniona.
- One są szczęśliwe. Są piękne i kolorowe, a ja jestem ciemna, czarna, mnie nikt nie lubi - myślała.
Ale lalka dostrzegła i ją:
- Cóż tak się pysznicie? - skarciła zadowolone, radosne, kolorowe kredki - Spójrzcie na kolor ziemi, w której rosną drzewa, kwiaty, krzewy, warzywa, zboża. Dlatego czarna barwa jest piękna swoją czernią i potrzebna tak samo jak wy. I kredki przysunęły się do czarnej.
- Teraz jesteście w komplecie. Razem możecie dokonać wspaniałych rzeczy. Na przykład namalować taką lalkę jak ja. Kiedy Zosia wróciła z podwórka na stoliku była już cisza. Schowała do pudełka kredki, a obrazek lalki powiesiła na ścianie.


PRACA DOMOWA

Jestem……………………………………











Gdybym była kredką, miałabym kolor
……………………………………
i narysowałabym
…………………………………………….

…………………………………………….

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.