![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Bernecka, 2017-02-06 Koszalin Joanna Fejstrowicz Zajęcia zintegrowane, Projekty edukacyjne Odkrywamy świat – doświadczenia i eksperymentyINNOWACJA PEDAGOGICZNA „Odkrywamy świat – doświadczenia i eksperymenty" AUTORKI: mgr Agnieszka Bernecka mgr Joanna Fejstrowicz KOSZALIN 2016r. SPIS TREŚCI: IDEA WIODĄCA PROGRAMU CELE PROGRAMU TREŚCI PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW WARUNKI REALIZACJI METODY, FORMY I ŚRODKI EWALUACJA IDEA WIODĄCA Jednym z założeń Podstawy Programowej Kształcenia Ogólnego dla Szkół Podstawowych jest to, że w procesie kształcenia ogólnego należy zwrócić uwagę na rozwój ciekawości poznawczej uczniów poprzez zainteresowanie go otoczeniem, jego różnorodnością, bogactwem i pięknem. Powszechnie wiadomo, iż dzieci charakteryzuje naturalna ciekawość tego, co je otacza. Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy i eksperymenty o charakterze badawczym. Zabawy te stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Chociaż niektóre eksperymenty wydają się trudne, bo związane z dziedzinami, takimi jak fizyka lub chemia, to dają dziecku okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i technik. Zajęcia będą dla dzieci okazją do odkrywania otaczającego świata, łącząc w sobie zdobywanie wiedzy przy świetnej zabawie. Dzieci będą miały okazję eksperymentować, mieszać mikstury, odkrywać zagadki. Postaramy się pokazać magię nauki i tajemnice, kryjące się w otaczającej nas rzeczywistości Na każdych zajęciach planujemy inne doświadczenia. Wszystkie eksperymenty będą zaprezentowane w sposób atrakcyjny i dostosowane do percepcji dzieci. Będziemy w praktyce wyjaśniać wiedzę z przyrody, chemii czy fizyki. Dzieci staną się badaczami i wykonają proste eksperymenty pod okiem nauczycieli. CELE PROGRAMU Głównym założeniem jest rozwijanie aktywności poznawczej dziecka przez organizowanie warunków do prowadzenia działań badawczych i rozwijania zainteresowań poznawczych oraz czerpania radości i satysfakcji z uczestnictwa w życiu przyrody. Innowacja uwzględnia zagadnienia związane z przyrodą nieożywioną i dziecięcymi eksperymentami w dziedzinie techniki. Cele: przeprowadzanie prostych doświadczeń, eksperymentów, obserwacji; pobudzanie dziecka do myślenia, poszukiwania i działania; kształtowanie umiejętności obserwacji, analizy i wnioskowania; zaciekawienie dzieci zachodzącymi zjawiskami w otaczającym ich świecie; kształtowanie umiejętności stawiania hipotez i sprawdzania ich prawdziwości; poznawanie przyrody w aktywnym działaniu z elementami zabawy i przeżywania; rozwijanie pozytywnych emocji i twórczego myślenia; rozwijanie zainteresowań; wdrażanie do współpracy w grupie; integracja zespołów klasowych. TREŚCI Realizacja treści ujętych w programie zakłada rozłożenie ich w poszczególne kręgi tematyczne: Kolorowe wulkany • Dlaczego wulkany wybuchają? - reakcja wybuchu barwionej cieczy; - reakcja wybuchu wulkanu z masy solnej. Mieszanie barw • Jak zmienić barwę kwiatów? • Jak malować na mleku? • Jak powstaje kolorowy deszcz? • Jak wywołać burze w szklance wody? • Co to jest lampa Lava? • Jak wykonać chemiczne jojo? Ciecz nienewtonowska • Jak złapać wodę, aby nie przelewała się przez ręce? • Czy można chodzić po cieczy? Właściwości cieczy • Co to są naczynia włoskowate? • Dlaczego woda nie wylewa się ze szklanki odwróconej do góry dnem? • Ile monet uda się wrzucić do pełnej szklanki? • Co pływa, a co tonie? • Jak tańczy olej? • Jak wywołać deszcz? Magiczne jajka • Jak z wydmuszki zrobić wirującego bąka? • Czy skorupka jajka jest zawsze krucha? • Jak odróżnić jajko surowe od gotowanego, świeże od nieświeżego? • Kiedy nie można stłuc jajka? Balonowe eksperymenty • Kiedy balony się odpychają? • Jakie są właściwości ciepłego powietrza? • Jak działa silnik rakiety? • Jak zachowuje się balon wypełniony helem? • Czy można przekłuć balon? Siła magnetyczna • Jak działa kompas ? • Jak działa magnes? • Jak zrobić magnetyczny teatr? PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU Program realizowany będzie od listopada 2016r. do czerwca 2017r. w trakcie zajęć lekcyjnych. Zajęcia odbywać się będą raz w miesiącu przez 60-90 minut, w sali lekcyjnej. Uczestniczyć w nich będą dzieci w młodszym wieku szkolnym, uczniowie dwóch klas (IIc, IIIc). Podczas zajęć wykorzystane będą: - karty pracy (karta doświadczeń) - plansze demonstracyjne - filmy edukacyjne, prezentacje multimedialne, zdjęcia - różnorodne materiały potrzebne do przeprowadzania doświadczeń. METODY, FORMY I ŚRODKI Metoda uczenia się jest to „celowy, zaplanowany i nadający się do wielokrotnego stosowania układ działań, prowadzący do nabycia przez podmiot nowych wiadomości, umiejętności i nawyków, słowem prowadzący do nabycia nowego doświadczenia” (ż. Pietrasiński, 1993). W prezentowanym programie zostaną wykorzystane metody według podziału F. Bereźnickiego (2001). - eksponujące – film, prezentacje multimedialne, zdjęcia, plansze; - praktyczne – obserwacja, praktyczne działanie; - podające – pokaz, objaśnienie, - problemowe , aktywizujące. W prezentowanym programie zostaną wykorzystane następujące formy organizacji pracy z dzieckiem: Praca jednostkowa - jednolita - zróżnicowana Praca grupowa - jednolita - zróżnicowana Praca zbiorowa -jednolita W programie wykorzystane zostaną środki dydaktyczne: Techniczne: - wzrokowo-słuchowe - filmy DVD - laptop - rzutnik - ekran Konwencjonalne - pomoce graficzne - karty pracy, plansze demonstracyjne, schematy, - modele EWALUACJA PROGRAMU W celu ewaluacji programu edukacyjnego wykorzystane zostaną następujące narzędzia: 1. Konkurs wiedzy na temat zjawisk przyrodniczych 2. Kwestionariusz ankiety dla dzieci 3. Książeczka małego odkrywcy – zbiór kart doświadczeń. mgr Agnieszka Bernecka mgr Joanna Fejstrowicz Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |