Katalog Joanna Zawierucha, 2017-02-28 Warszawa Matematyka, Projekty edukacyjne Innowacja matematycznaINNOWACJA PEDAGOGICZNA „ E-matematyka, to potrafię” Spis treści: 1. Informacje wstępne .................................................................................................3 2. Opis innowacji 3. Cele innowacji 4. Formy i metody realizacji 5. Treści nauczania 6. Przewidywalne efekty 7. Ewaluacja programu 8. Bibliografia I. Informacje wstępne. 1. Autor: Joanna Zawierucha. 2. Realizatorzy projektu: Joanna Zawierucha 3. Miejsce realizacji: 4. Przedmiot: matematyka 5. Czas realizacji: rok szkolny 2015/2016 6. Zakres innowacji: jedna godzina tygodniowo w klasach IV, V, VI 7. Rodzaj innowacji: innowacja metodyczna II. Opis innowacji. Głównym założeniem innowacyjnego programu „E-matematyka, to potrafię’’ jest przygotowanie uczniów do zdobywania wiedzy z matematyki poprzez użycie nowoczesnych programów i technologii, przy jednoczesnym wykorzystaniu elementów oceniania kształtującego w procesie uczenia się. Wprowadzony program ma na celu również wzbogacenie i uatrakcyjnienie procesu dydaktyczno – wychowawczego, rozbudzenie i poszerzenie zainteresowań uczniów. Innowacja została opracowana w oparciu o program nauczania dla drugiego etapu edukacyjnego : „Matematyka z klasą", autorstwa Barbary Ejsmont, wydawnictwa „Klett’’. Na realizację podstawy programowej w klasie 4,5,6 przewiduje się 5 godzin matematyki tygodniowo. Innowacja zakłada realizację jednej z tych godzin w sali komputerowej. Na zajęciach uczniowie będą korzystali z programu online: „ Matlandia”, oraz innych programów wspomagających naukę matematyki: „Matzoo’’, e-podręczników i e-ćwiczeń, zadań interaktywnych udostępnionych przez wydawnictwo „Klett”, portali matematycznych „ Math.edu.pl”, „ Scholaris.pl”. Istotnym elementem innowacji jest wprowadzenie elementów oceniania kształtującego, uczeń na bieżącą będzie informowany jakie zagadnienia z treści programowej opanował i co jeszcze musi udoskonalić. Efekty nauczania będą monitorowane na bieżąco, poprzez ocenę pracy uczniów na platformach edukacyjnych. III. Cele innowacji. Cel główny: • Rozwijanie i pogłębianie umiejętności matematycznych za pomocą technologii informatycznych. • Wprowadzenie elementów oceniania kształtującego w procesie nauczania. Cele szczegółowe; • Poznawanie nowoczesnych metod pracy i zdobywanie wiedzy poprzez stosowanie na zajęciach programów komputerowych wspomagających zapamiętywanie i rozwijanie wiedzy. • Rozwijanie pamięci oraz umiejętności myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania. • Kształtowanie wyobraźni przestrzennej. • Rozwijanie zdolności i zainteresowań matematycznych. • Doskonalenie umiejętności posługiwania się symbolami, liczbami i językiem matematycznym. • Wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymywanych danych odpowiedzi i korygowania popełnianych błędów. • Ukazanie przydatności matematyki w różnych dziedzinach życia. • Wyrabianie nawyku samodzielnego poszukiwania informacji. • Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego • Rozwijanie umiejętności samooceny uczniów. • Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie. IV. Formy i metody realizacji Metody: • Ćwiczenia interaktywne • Filmy dydaktyczne. • Gry logiczne. • Dyskusje. Formy pracy: • Praca samodzielna • Praca w parach • Praca w grupach • Przydzielanie uczniom zadań dostosowanych do możliwości i predyspozycji • Stworzenie uczniom możliwości wyboru zadań o różnych skalach trudności • Przydzielanie uczniom zdolnym ról asystentów i liderów V. Treści nauczania. Klasa 4. DODAWANIE I ODEJMOWANIE Dodawanie i odejmowanie pamięciowe. Pamięciowe Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 Dodawanie i odejmowanie pisemne. Dodawanie i odejmowanie dużych liczb. MNOŻENIE I DZIELENIE Tabliczka mnożenia Pamięciowe Mnożenie i dzielenie w zakresie 100 Mnożenie i dzielenie pisemne. Dzielenie z resztą RÓŻNE DZIAŁANIA NA LICZBACH Więcej, mniej - o ile, ile razy Kolejność wykonywania działań SYSTEM DZIESIĄTKOWY I RZYMSKI Oś liczbowa System dziesiątkowy Porównywanie liczb System Rzymski LICZBY NA CO DZIEŃ Złote i grosze Jednostki długości Jednostki masy Kalendarz Czas Skala i plan UŁAMKI ZWYKŁE Pojęcie ułamka zwykłego Liczby mieszane Ułamki na osi liczbowej Porównywanie ułamków Rozszerzanie i skracanie ułamków Ułamki niewłaściwe Ułamek jako wynik dzielenia Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych UŁAMKI DZIESIĘTNE Ułamki o mianownikach 10, 100, 1000 Zapisywanie wyrażeń dwumianowanych Różne zapisy tego samego ułamka. Porównywanie ułamków Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych GEOMETRIA NA PŁASZCZYŹNIE Kąty. Mierzenie kątów Wielokąty i okręgi Obwody figur Pole prostokąta i kwadratu PROSTOPADŁOŚCIANY I SZEŚCIANY Opis prostopadłościanu Siatki prostopadłościanów Pole powierzchni prostopadłościanu Klasa5. LICZBY I DZIŁANIA Zapisywanie i odczytywanie liczb Rachunki pamięciowe Działania pisemne. Szacowanie wyników działań WŁASNOŚCI LICZB NATURALNYCH Wielokrotności Dzielniki Cechy podzielności Liczby pierwsze i złożone UŁAMKI ZWYKŁE Ułamki właściwe i niewłaściwe, liczby mieszane Skracanie i rozszerzanie ułamków Dodawanie i odejmowanie ułamków Mnożenie ułamków Dzielenie ułamków Obliczanie ułamka danej liczby FIGURY GEOMETRYCZNE NA PŁASZCZYŹNIE Kąty i mierzenie kątów Wielokąty Trójkąty Prostokąty ,kwadraty, równoległoboki, romby UŁAMKI DZIESIĘTNE Zapisywanie i porównywanie ułamków Różne sposoby zapisywania długości i masy Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych Mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych POLA FIGUR Pole prostokąta i kwadratu Pole równoległoboku i rombu Pole trójkąta Pole trapezu LICZBY CAŁKOWITE Liczby ujemne Dodawanie i odejmowanie liczb całkowitych Mnożenie i dzielenie liczb całkowitych GRANIASTOSŁUPY Przykłady graniastosłupów prostych Siatki graniastosłupów prostych Pole powierzchni prostopadłościanu Jednostki pojemności Objętość prostopadłościanu Klasa 6. LICZBY NATURALNE I UŁAMKI Rachunki pamięciowe na liczbach naturalnych. Rachunki pisemne na liczbach naturalnych Działania na ułamkach dziesiętnych Potęgowanie liczb Działania na ułamkach zwykłych Ułamki zwykłe i dziesiętne FIGURY NA PŁASZCZYŹNIE Figury geometryczne, własności, obwody Kąty przyległe i wierzchołkowe Katy w trójkątach i czworokątach LICZBY NA CO DZIEŃ Złote i grosze Kalendarz i czas Jednostki długości Jednostki masy Skala na planach i mapach Zaokrąglanie liczb Prędkość, droga, czas POLA WIELOKĄTÓW Pole prostokąta Pole równoległoboku i rombu Pole trójkąta Pole trapezu FIGURY PRZESTRZENNE Rozpoznawanie figur przestrzennych Prostopadłościany i sześciany Bryły obrotowe Ostrosłupy LICZBY CAŁKOWITE Liczby dodatnie i ujemne Dodawanie i odejmowanie Mnożenie i dzielenie WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE I RÓWNANIA Zapisywanie wyrażeń algebraicznych i obliczanie ich wartości Sumy algebraiczne, upraszczanie wyrażeń algebraicznych Mnożenie i dzielenie sum algebraicznych przez liczby Obliczanie równań VI. Przewidywane efekty innowacji. • Podniesienie poziomu wiedzy w zakresie matematyki. • Uzyskanie umiejętności sprawnego posługiwania się zasobami i narzędziami TIK w procesie uczenia się. • Kontrola własnych postępów „ co umiem, czego jeszcze nie umiem, co jeszcze powinienem zrobić , aby się nauczyć”. • Wyrównanie szans edukacyjnych oraz wzmocnienie uczniów. VII. Ewaluacja programu • Bieżąca analiza postępów w nauce. • Obserwacja zainteresowania i zaangażowania uczniów w czasie zajęć. • Ankieta ewaluacyjna dla uczniów podsumowująca program. VIII. Bibliografia • 1.Connie M. Moss, Susan M. Brookhart „Cele uczenia się. Jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję?’’, Warszawa 2014r. • 2.R. Such: Innowacje pedagogiczne, Tarnów 2007 r. • Program nauczania „Matematyka z klasą", Barbara Ejsmont, wyd.Klett • Matlandia.gwo.pl Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |