Katalog Grażyna Świrydowicz, 2017-05-04 Białystok Przedsiębiorczość, Scenariusze Aktywne poszukiwanie pracy.Scenariusz lekcji nr 1 Podstawy przedsiębiorczości Temat lekcji: Aktywne poszukiwanie pracy. Informacja o miejscu w podstawie programowej ( treści nauczania): 6. Rynek pracy. Uczeń: 6.1 omawia mierniki i skutki bezrobocia dla gospodarki oraz sposoby walki z bezrobociem; 6.4 wyszukuje oferty pracy, uwzględniając, własne możliwości i predyspozycje; 6. 6 sporządza dokumenty aplikacyjne dotyczące konkretnej oferty pracy; Cele lekcji: Uczeń: • wyjaśnia, czym jest aktywne poszukiwanie pracy; • wyjaśnia, na czym polega rozpoznanie rynku pracy (uwzględniające zawody deficytowe i nadwyżkowe oraz najczęstsze oczekiwań pracodawców); • wymienia kompetencje miękkie, na które najczęściej zwracają uwagę pracodawcy; • wyjaśnia, na czym polega rozpoznanie własnych predyspozycji i możliwości zawodowych; • wymienia i omawia sposoby poszukiwania pracy; • uzasadnia konieczność jednoczesnego korzystania z kilku metod szukania pracy; • odróżnia wiarygodne oferty pracy; • wymienia i omawia elementy dokumentów aplikacyjnych (uwzględniając Europass); • wypełnia formularz Europass CV w języku polskim; • wymienia zasady pisania CV i listu motywacyjnego; Czas trwania lekcji: 90 min. Wykaz pomocy dydaktycznych: • podręcznik, internet, prasa, plansza SWOT Metody pracy: • wykład, pogadanka, dyskusja, praca indywidualna, praca w grupach, • burza mózgów – sposoby poszukiwania pracy, • praca z podręcznikiem i materiałami źródłowymi – analiza wzorów dokumentów aplikacyjnych, analiza ofert pracy zamieszczonych w prasie lub internecie, • ćwiczenia techniczne – sporządzanie dokumentów. Przebieg lekcji: Działanie nauczyciela 1. Omówienie i krótka charakterystyka aktywnego poszukiwania pracy. Przedstawienie wymogów i metod aktywnego poszukiwania pracy przez uczniów. Omówienie form aktywnego poszukiwania pracy wspólnie z klasą, analiza SWOT (słabe i mocne strony osoby poszukującej pracy). 2. Omówienie sposobów poszukiwania wiarygodnych ofert pracy zamieszczonych w intrenecie oraz prasie codziennej. 3. Przedstawienie uczniom podstawowej dokumentacji osobowej tj. formularz Europass CV, listu motywacyjnego, podania o pracę. Krótka charakterystyka tych dokumentów oraz omówienie ich tworzenia. 4. Podsumowanie zajęć, wyciągnięcie wniosków. Treść instrukcji dla ucznia 1. Dokonanie krótkiej analizy własnych mocnych i słabych stron - co powinni zmienić oraz jakie kwalifikacje powinni uzupełnić lub nabyć (uczniowie wykonują ćwiczenia z zakresu analizy SWOT). Dyskusja o lokalnym i regionalnym rynku pracy pod kątem zapotrzebowania na pracowników, o najbardziej skutecznych metodach w poszukiwaniu pracy. 2. Dokonanie krótkiej analizy kilku wybranych ofert pracy z gazet lokalnych ( „Poranny”, „Współczesna”, „Kramik” i „Okazje”) pod kątem swoich kwalifikacji i umiejętności. 3. Tworzenie swojego CV, listu motywacyjnego oraz podania o pracę. 4. Wyciągnięcie i omówienie wniosków wynikających z lekcji. Zadanie pracy domowej i jej krótkie objaśnienie: pobranie ze strony internetowej http://europass.cedefop.europa.eu. formularzu Europass CV w języku polskim, a następnie wypełnij go. Ocena uczniów za aktywność i przypomnienie wiadomości. Wybór literatury dla nauczyciela: Zbigniew Makieła, Tomasz Rachwał „Krok w przedsiębiorczość” wyd. Nowa Era. Rok wydania 2012. Strona internetowa http://europass.cedefop.europa.eu. Opracowała: Grażyna Świrydowicz. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |