![]() |
![]() |
Katalog Justyna Andrzejewska, 2017-05-04 Łódź Matematyka, Ciekawostki Mnożenie inaczej.W dobie telefonów komórkowych z powszechnym kalkulatorem dostępnym w każdej chwili często się zdarza, że uczniowie mają problemy ze sprawnością rachunkową. W liceum potrzebujemy dość szybkich rachunków, więc jeśli chodzi o mnożenie proponuję swoim uczniom „chińską tabliczkę mnożenia”. Wymnóżmy 13 przez 15. Rysujemy jedną poziomą linię w jednym kolorze (przyjmijmy zielony) i trzy poziome w innym (powiedzmy czerwonym). Następnie jedną pionową linię (niebieski) i pięć pionowych w innym kolorze (czarny). Co otrzymujemy? 1 punkt zielono niebieski – będzie on odpowiadał za cyfrę setek 8 punktów, to suma czerwono – niebieskich i czarno – zielonych – będą one odpowiadały za cyfrę dziesiątek 15 punktów czerwono - czarnych – będą one odpowiadać za cyfrę jedności, ale ponieważ jest ich „za dużo” aby opisywały cyfrę, to tak właściwie 5 odpowiada za cyfrę jedności, a 1 (ilość dziesiątek) przechodzi do następnego rzędu, a więc sumujemy ją z wcześniej otrzymaną 8 I tak dostajemy wynik: 13x15=195. Chcąc wymnożyć przez siebie 53 i 24 rysujemy pięć poziomych linii w jednym kolorze (zielony) i trzy poziome w innym (czerwone). Następnie dwie pionowe linie (niebieskie) i cztery pionowe w innym kolorze (czarne). Teraz sumujemy: 10 punktów zielono – niebieskich, 6 czerwono – niebieskich plus 20 zielono – czarnych (razem 26), 12 czerwono – czarnych. Czyli wynik to 1272 (przy czym 7 to 6 plus jeden z 12, zaś 2 odpowiadająca za cyfrę setek, to formalnie dwójka z 24 plus zero z 10). Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |