![]() |
![]() |
Katalog MONIKA ANDRUKAJTIS, 2017-05-04 LIDZBARK WARMIŃSKI Zajęcia przedszkolne, Program nauczania Program zajęć rytmiczno - ruchowychPROGRAM ZAJĘĆ RYTMICZNO-RUCHOWYCH . 1. Ogólne założenia programu: Program przeznaczony jest do realizacji w I etapie kształcenia w szkole podstawowej. Program zawiera elementy edukacji muzycznej i motoryczno-zdrowotnej. Realizowanie tego programu pozwoli rozbudzić u dzieci zamiłowanie do rytmicznego ruchu przy akompaniamencie muzyki lub śpiewu piosenki, rozwinąć pamięć muzyczną i ruchową oraz umiejętność uczenia się melodii, zapamiętywania rytmów i następstwa ruchów w powiązaniu z muzyką. Ćwiczenia rytmiczno-ruchowe mają przyczynić się do wykształcenia u dzieci dyscypliny, koncentracji, przystosowania się do pracy w zespole oraz wpłynąć korzystnie na rozwój psychiczny i fizyczny dziecka. 2.Cele ogólne programu: Głównym celem zajęć muzyczno-ruchowych jest zapewnienie każdemu dziecku warunków dla jego wszechstronnego i harmonijnego rozwoju oraz kształtowanie różnych umiejętności, sprawności, postaw i nawyków. 3.Cele szczegółowe: • Kształtowanie podstawowych zdolności muzycznych i sprawności psychoruchowych. • Kształtowanie i rozwijanie słuchu muzycznego stosownie do możliwości ucznia. • Rozwijanie zdolności motorycznych: szybkości, zwinności, skoczności i wytrzymałości. • Doskonalenie i rozwijanie nawyków ruchowych. • Rozwijanie umiejętności sprawnego poruszania się. • Kształtowanie poczucia rytmu i zróżnicowania intonacyjnego. • Rozwijanie wyobraźni przestrzennej i czasowej. • Wyrabianie pamięci i wyobraźni muzycznej oraz ruchowej. • Wyrabianie umiejętności koncentracji uwagi. • Wdrażanie do kulturalnego zachowania się i przestrzegania form obowiązujących w tańcu. • Wyrabianie umiejętności współpracy w zespole i szybkiego wykonywania poleceń. • Rozwijanie umiejętności tanecznych. • Kształtowanie aktywności ruchowej z wyeksponowaniem inwencji twórczej. 4. Przegląd tematyki zajęć: Liczba zajęć Tematyka zajęć Treści kształcenia Sposób realizacji Oczekiwane osiągnięcia 1 Wprowadzenie. Omówienie zasad obowiązujących na zajęciach. - wprowadzenie zasad obowiązujących na zajęciach. - pogadanka, - burza mózgów. - zna zasady obowiązujące na zajęciach. 2. Przedstawienie uczniom planu zajęć oraz celów jakie chcemy osiągnąć na zajęciach. - zapoznanie z planem zajęć i celami jakie chcemy osiągnąć - rozmowa - zna cel i plan zajęć 3,4 Zabawy integrujące. - rozwijanie przyjaznych stosunków między uczniami. - zaspokajanie potrzeby akceptacji, - przestrzeganie zasad obowiązujących w zabawach, -kształtcenie umiejętności wyrażania swoich myśli i uczuć, - zabawa ze śpiewem ”Wszyscy są, witam was”, -zabawa z piłką, -zabawa „kłebek”, -pląs na powitanie ”Stań ze mną w koło”. -chętnie uczestniczy w zabawach, -śpiewa prawidłowo poznaną melodię, -potrafi poruszać się przy muzyce, 5. Zaprezentowanie możliwości tanecznych przez uczniów. - budowanie poczucia własnej wartości, - rozwijanie poczucia rytmu, - budowanie więzi w grupie. - zabawy przy muzyce - prezentuje umiejętności taneczne przed grupą 6. Wybór utworów muzycznych do wykorzystania w układach tanecznych. - - budowanie poczucia własnej wartości oraz samodecydowania - aktywne słuchanie muzyki, - rozmowa - samodzielnie podejmuje decyzje, - szanuje wybory innych 7,8 W krainie deszczowych dźwięków - wyzwalanie i rozwijanie kreatywności dzieci na temat zjawisk atmosferycznych, - wykorzystywanie prostych form ruchu jako rodzaju akompaniamentu podczas śpiewania, - rozwijanie koncentracji uwagi. -nauka piosenki „Pada, pada”, -improwizacja utworu „Pada, pada” z użyciem gazet i talerzy. -śpiewa prawidłowo melodię, -wykorzystuje naturalne efekty akustyczne oraz proste formy ruchu jako akompaniament podczas śpiewania, -potrafi ruchem wyrazić nastrój utworu, -odczuwa radość z wykonanego zadania, 9,10,11 Komponowanie choreografii do utworu „Choccolatte - rozwijanie pomysłowości i kreatywności, - doskonalenie sprawności ruchowej, - rozwijanie poczucia rytmu - nauka kroków tanecznych do określonego utworu - tańczy układ choreograficzny do utworu „Choccollate” 12,13 Aktywne słuchanie muzyki - rozwijanie wrażliwości słuchowej i umiejętności odbierania muzyki; - rozbudzanie zainteresowania grą na instrumentach, -doskonalenie umiejętności pracy w zespole, -zabawa : „Wszyscy są”. -wykonanie instrumentów smyczkowych, -nagranie Pizzicato – gra na instrumentach smyczkowych wykonanych przez dzieci. -taniec kubków, -potrafi wykonać prosty instrument smyczkowy, -wydobywa dźwięk na instrumencie smyczkowym poprzez szarpnięcie struny palcem, - umie płynnie zatańczyć taniec kubków z wirującą wstążką, 14. Ćwiczenie przygotowanej choreografii do utworu „Choccollate” - doskonalenie sprawności ruchowej, - rozwijanie poczucia rytmu - doskonalenie kroków tanecznych do określonego utworu - tańczy układ choreograficzny do utworu „Choccollate” 15,16 Zabawy taneczne - zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu uczniów, - wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego dziecka, - kształtowanie estetyki i harmonii ruchu, poczucia rytmu, wyobraźni twórczej, wrażliwości na piękno, -zabawy taneczne oparte na tańcach irlandzkich, -zabawy improwizacyjne z chustami do muzyki gitarowej, -rozwija umiejętności taneczne, -współpracuje w zespole, -wykonuje polecenia, 17,18 Tańce integracyjne z różnych stron świata -kształcenie poczucia rytmu , - rozwijanie sprawności ruchowych, - wdrażanie do współdziałania w zespole, - rozwijanie ogólnej wrażliwości muzycznej, -taniec gestów, -taniec angielski- szukanie partnera, - bawi się przy piosenkach , - ćwiczy szybkość reakcji na zmianę tempa w muzyce, - potrafi zaprezentować układ taneczny, 19 Zabawy ruchowe przy piosence. -wzmocnienie równowagi ciała, polepszenie koordynacji lewa - prawa strona ciała, -rozładowanie zmęczenia i napięcia, - kształcenie zdolności rytmiczno-tanecznych, -zabawa ruchowa przy piosence”Na cztery i na sześć”, -zabawa ruchowa do piosenki”Marzec, kwiecień”, -śpiewa piosenkę, - potrafi zaprezentować układ ruchowy do piosenki, - doskonali uwagę i koncentrację, 20,21, 22 Komponowanie choreografii do utworu „Gummi Miś” - rozwijanie pomysłowości i kreatywności, - doskonalenie sprawności ruchowej, - rozwijanie poczucia rytmu - nauka kroków tanecznych do określonego utworu - tańczy układ choreograficzny do utworu „Gummi Miś” 23 Zabawy rytmiczne. -poruszanie się zgodnie ze słyszanym rytmem; -swobodne wyrażanie siebie ruchem i komunikowanie się z innymi; -zabawa inscenizowana”Porządki krasnali”, -zabawa przy ‘Marszu Raduckiego”, - chętnie uczestniczy w ćwiczeniach i zabawach, - uważnie słucha wskazówek i poleceń nauczyciela, 24,25 Improwizacje taneczne – układanie figur tanecznych do wybranych utworów muzycznych. -poruszanie się zgodnie ze słyszanym rytmem; -swobodne wyrażanie siebie ruchem i komunikowanie się z innymi; - kształcenie zdolności rytmiczno-tanecznych, - taniec gestów, - tańce integracyjne, - porusza się rytmicznie - wyraża uczucia poprzez taniec 26 Ćwiczenie przygotowanych choreografii. - doskonalenie sprawności ruchowej, - rozwijanie poczucia rytmu - doskonalenie kroków tanecznych do określonego utworu - tańczy układ choreograficzny do utworu „Gummi Miś” 27,28 Najpiękniejsze kolędy. – poznanie tradycji świąt Bożego Narodzenia, - kształcenie umiejętności śpiewania w zespole, - nauka kolęd: „Dzisiaj w Betlejem” „Lulaj że Jezuniu”. - potrafi pracować w zespole, – zna tradycje bożonarodzeniowe (śpiewanie i granie kolęd, zwyczaje wigilijne), – zna niektóre kolędy, 29 Ćwiczenia w odgrywaniu scenek dramowych. -kształtcenie umiejętności wyrażania swoich myśli i uczuć, - kształtowanie estetyki i harmonii ruchu, poczucia rytmu, wyobraźni twórczej, - zabawy improwizujące z różnymi przyborami i bez nich - chętnie uczestniczy w ćwiczeniach i zabawach, - uważnie słucha wskazówek i poleceń nauczyciela, 30,31 Układanie choreografii do utworu „Swing w uliczce” - rozwijanie pomysłowości i kreatywności, - doskonalenie sprawności ruchowej, - rozwijanie poczucia rytmu - doskonalenie kroków tanecznych do określonego utworu tańczy układ choreograficzny do utworu „Swing w uliczce” 32,33 Muzyka- najlepszy lek na duszę. - redukcja napięć psychicznych i fizycznych organizmu, -tworzenie atmosfery bezpieczeństwa i akceptacji grupy, -poprawa samopoczucia uczniów, - wyrabianie poczucia pewności siebie. -usprawnianie techniki oddychania, -krąg uczuć - zabawy integracyjne - zabawy muzyczne z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych, - relaks - wybrane ćwiczenia z metody P.Dennisona, - tańce integracyjne „Klanzy”, -bawi się i relaksuje przy muzyce. -pozytywnie odbiera siebie i wierzy w swój sukces, -czuje się bezpiecznie w grupie, 34,35 Zabawy z nietypowym przyborem -kształcenie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej dzieci, -rozwijanie umiejętności współpracy w grupie oraz wspólnej zabawy, -kształtowanie cech motorycznych poprzez zabawy z nietypowym przyborem, -zabawa ożywiająca: aerobik. -ćwiczenia kształtujące z gazetami, -zabawa ruchowa przy piosence – „Rysunek”, - potrafi brać udział w zabawie zbiorowej, - potrafi zatrzymać się na przerwę w muzyce i wznowić ruch, -kształtuje i rozwija podstawowe cechy motoryczne, -potrafi zagrać na instrumentach perkusyjnych, 36,37 Tworzymy muzykę -rozwijanie ekspresji twórczej i wyobraźni -stosowanie zmian rytmu, tempa, wysokości dźwięku, - improwizowanie rytmów i melodii do poznanego tekstu, -samodzielne tworzenie melodii do wierszy o zimie, - improwizowanie rytmów i melodii do poznanego tekstu -tworzy prosty akompaniament na instrumentach perkusyjnych, -rozwija wyobraźnię muzyczną, -odczuwa radość z wykonanego zadania, 38,39, 40 Opracowanie choreografii do utworu „Przyjaciółka” - wyrabianie poczucia rytmu , - aktywne doświadczanie muzyki artystycznej, -stworzenie ruchów w celu osłuchania z rytmem i melodią, - nauka kroków tanecznych do określonego utworu -reaguje ruchem na sygnały muzyczne, - tańczy układ choreograficzny do utworu „Przyjaciółka” 41,42 Opracowanie wersji ruchowej i instrumentalnej utworu "Czardasz” - zapoznanie dzieci z interpretacją prostych przebiegów rytmicznych ćwierćnutowo - ósemkowych z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych i akustyki własnego ciała, - sprawianie dzieciom radości poprzez możliwość współgrania z muzyką artystyczną , -zapoznanie z budową utworu, -zabawa „Kot i mysz”, -akompaniament rytmiczny, -instrumentacja utworu, -realizuje partyturę w metrum 4/4 w zapisie ćwierćnutowym i ósemkowym według własnego pomysłu, - bawi się przy muzyce poważnej, 43 Ćwiczenie opracowanych choreografii - doskonalenie sprawności ruchowej, - rozwijanie poczucia rytmu - doskonalenie kroków tanecznych do określonego utworu - tańczy układ choreograficzny do utworów „Coccollate”, Gummi Miś”, „Przyjaciółka”, „Swing w uliczce”, 44,45 Opracowanie wersji ruchowej i instrumentalnej utworu „Marsz Radeckiego” J. Straussa - kształcenie umiejętności reagowania podczas akompaniamentu na zmiany dynamiczne utworu , - doskonalenie gry na instrumentach perkusyjnych, - stwarzanie okazji do aktywnej zabawy z muzyką artystyczną, -fabularyzacja utworu. -ilustracja ruchowa. -akompaniament rytmiczny utworu. -interpretuje ruchem utwory muzyczne, -gra w zespole na instrumentach perkusyjnych, -rozwija wyobraźnię muzyczną, 46,47 Uczymy się tańców ludowych -rozwijanie umiejętności tanecznych, -przyjmowanie określonych pozycji w zmiennym rytmie, -poznanie podstawowych kroków i figur tanecznych polki, -ćwiczenia rytmiczne do muzyki -nauka podstawowych kroków „Polki” -doskonalenie układu tańca -zna i wykonuje podstawowe kroki polki, -reaguje ruchem na sygnały muzyczne, -tańczy w zespole, 48 Zabawy rytmiczne z wykorzystaniem instrumentów -wykonywanie prostych tematów rytmicznych, -doskonalenie gry na instrumentach, -rozpoznawanie instrumentów perkusyjnych, -poznanie ich brzmienia , -opanowanie techniki gry, -gra na instrumentach, -rozpoznaje dźwięki wysokie, niskie, długie, krótkie, -chętnie uczestniczy w cwiczeniach i zabawach, 49,50 Spotkanie muzyki z plastyką -malowanie ilustracji do utworu instrumentalnego, inspirowane nastrojem i charakterem muzyki, -doskonalenie wrażliwości słuchowej, -wykonanie pracy plastycznej Wielka ucieczka. Dzieci malują farbami plakatowymi scenę ucieczki królewicza z zamku, słuchając jednocześnie muzyki E. Griega - odzwierciedla nastrój utworu muzycznego w pracy plastycznej, - tworzy formy ruchowe odpowiednie do rodzaju muzyki: rytmu, tempa, dynamiki, - czerpie przyjemność w czasie kontaktu z dźwiękiem i kolorem, - rozwija własną inwencję twórczą w zakresie działań muzycznych i plastycznych, 51,52, 53 Opracowanie choreografii do utworu „Wesoła zabawa” - umiejętność współdziałania w grupie - rozwijanie pomysłowości i kreatywności, - doskonalenie sprawności ruchowej, - rozwijanie poczucia rytmu - nauka kroków tanecznych do określonego utworu - ćwiczy szybkość reakcji na zmianę tempa w muzyce, - tańczy układ choreograficzny do utworu „Wesoła zabawa” 54,55 Zabawy z rekwizytami - kształcenie umiejętności dłuższego skupienia uwagi, - poznanie własnych i cudzych odczuć, -zabawy z chusteczkami, -zabawy ze sznurkiem, - potrafi czynnie uczestniczyć w zabawie, - rozumie wartość zabawy w zespole, - potrafi przez dłuższy czas skupić swoją uwagę, 56,57 Bawimy się ruchem i rytmem -rozwijanie poczucia rytmu, -wykształcenie prawidłowych reakcji na zmianę tempa, dynamiki, rejestru, nastroju, -wyrabianie poczucia świadomego ruchu, -rozwijanie koncentracji uwagi, -ćwiczenie umiejętności gospodarowania oddechem, -zabawa „Jajo kurze”, -zabawa rytmiczna „Kontroler zabawek”, -piosenka z opuszczonymi słowami,” -zabawa „świat wesoły – świat smutny, -rozpoznawanie barwy dźwięku instrumentów perkusyjnych, -zabawa odprężająca „Jeże”, -zrealizuje ruchem grane na instrumencie ćwierćnuty, ósemki– bez nazywania wartości rytmicznych -prawidłowo i sprawnie reagować na polecenia nauczyciela, -rozpoznać barwy dźwięków i podać nazwy poznanych na zajęciach instrumentów perkusyjnych, -zaśpiewać poznane na zajęciach piosenki wraz z towarzyszącymi im ruchami, 58 Prezentacja różnych stylów tanecznych przez uczniów - wyrabianie poczucia pewności siebie. - stwarzanie okazji do aktywnej zabawy z muzyką artystyczną, -kształcenie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej dzieci, - tańce dowolne do wybranych utworów muzycznych - prezentuje przygotowane przez siebie choreografie 59,60, 61 Komponowanie choreografii do utworu country - umiejętność współdziałania w grupie - rozwijanie pomysłowości i kreatywności, - doskonalenie sprawności ruchowej, - rozwijanie poczucia rytmu - nauka kroków tanecznych do określonego utworu - ćwiczy szybkość reakcji na zmianę tempa w muzyce, - tańczy układ choreograficzny do utworu country 62,63 Ziemia – zielona wyspa -kształcenie inwencji twórczej (improwizacja ruchowa), -rozwijanie poczucia rytmu, -rozwijanie koncentracji uwagi, -ćwiczenia na zmianę tempa w muzyce, np. „Wolniej – szybciej”, -zapoznanie dzieci z piosenką pt. „Ziemia – zielona wyspa”. -inscenizacja ruchowa do piosenki -umie uważnie słuchać piosenkę; - wyklaskuje rytm na 2 i na 4; - potrafi zaprezentować układ ruchowy do piosenki z uwzględnieniem odpowiedniego rytmu; 64,65 Zabawy muzyczno - ruchowe zainspirowane legendą "O Flisaku i żabach" –rozwijanie wrażliwości muzycznej, – doskonalenie sprawności ruchowej, -ćwiczenie uważnego słuchania i prawidłowej reakcji na polecenia, -poznanie legendy” O flisaku i żabach”, -zabawy ruchowe do legendy. –zna legendę „O Flisaku i żabach”, – przestrzega reguły zabaw, – odczuwa satysfakcję ze wspólnej zabawy, 66,67, 68 Komponowanie choreografii do utworu hip - hop - doskonalenie umiejętności ruchowych na scenie, - umiejętność współdziałania w grupie - rozwijanie pomysłowości i kreatywności, - doskonalenie sprawności ruchowej, - rozwijanie poczucia rytmu - nauka kroków tanecznych do określonego utworu - ćwiczy szybkość reakcji na zmianę tempa w muzyce, - tańczy układ choreograficzny do utworu chip - hop 69,70 Ćwiczenia doskonaląc poznane choreografie -rozwijanie umiejętności poruszania się przy muzyce, -rozwijanie percepcji słuchowej, - umiejętność współdziałania w grupie - rozwijanie pomysłowości i kreatywności, - doskonalenie sprawności ruchowej, - rozwijanie poczucia rytmu - doskonalenie kroków tanecznych do określonego utworu - tańczy układ choreograficzny do utworów „Coccollate”, Gummi Miś”, „Przyjaciółka”, „Swing w uliczce”, „Wesoła zabawa” country, hip - hop 71,72 Nauka wybranych tańców towarzyskich - doskonalenie umiejętności ruchowych na scenie, - umiejętność współdziałania w grupie - doskonalenie sprawności ruchowej, - rozwijanie poczucia rytmu - nauka kroków tanecznych - tańczy wybrany taniec towarzyski 5. Zakładane rezultaty: Uczeń: • Rozpoznaje dźwięki dłuższe i krótsze. • Recytuje rytmicznie proste teksty z uwzględnieniem tempa, dynamiki, intonacji i barwy głosu. • Śpiewa poprawnie poznane piosenki. • Zna i wykonuje podstawowe kroki tańca ludowego.. • Wyraża ruchem określone stany i sytuacje. • Interpretuje ruchowo treści piosenek. • Reaguje ruchem na zmiany miary taktu. • Reaguje ruchem na dźwięki wysokie, średnie, niskie. • Realizuje ruchem wartości rytmiczne. • Rozpoznaje nastrój w muzyce. • Gra na instrumentach perkusyjnych • Bierze czynny udział w imprezach szkolnych i lokalnych • Umie współpracować w zespole. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |