![]() |
![]() |
Katalog MONIKA ANDRUKAJTIS, 2017-05-04 LIDZBARK WARMIŃSKI Zajęcia przedszkolne, Plany pracy Program pracy indywidualnejPROGRAM PRACY INDYWIDUALNEJ W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM 3-4-LATKÓW Dominującym rodzajem działalności w usprawnianiu jest zabawa. Jest ona dla dziecka jednym ze środków zdobywania wiedzy o świecie i szeroko rozumianych sprawności ( poznawczych, ruchowych, komunikacyjnych). Dzięki zabawie dziecko ćwiczy swe zmysły, rozwija mowę, myślenie, wyobraźnię, pamięć, postrzeganie, stopień skupienia uwagi, zdobywa wiedzę oraz rozładowuje napięcie emocjonalne. CELE OGÓLNE: 1. Stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju. 2. stymulowanie – pobudzanie do zwiększonej aktywności podczas zajęć. 3. Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach. 4. Wzbogacanie zasoby słownictwa poprzez stwarzanie okazji do rozmów, dyskusji i swobodnego wypowiadania się. 5. Rozwijanie systemu percepcyjno – motorycznego. 6. Wzmacnianie wiary we własne siły i możliwości. W trakcie realizacji programu zakłada się dużą swobodę. Nauczyciel ma prawo do elastycznego wyboru treści kształcenia w zależności od potrzeb edukacyjnych dzieci. Takie podejście ułatwi dostosowanie organizacji pracy do właściwości rozwojowych dzieci. PLAN PRACY I Ćwiczenia usprawniające zaburzoną sprawność manualną: Cele szczegółowe: • rozwijanie elastyczności i precyzji ruchów dłoni i palców. • zwiększanie bądź zmniejszanie napięcia mięśniowego. • wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała • koordynacja pracy rąk i koordynacji wzrokowo – ruchowej . • ćwiczenie ruchów postępujących od strony lewej do prawej. • wyrobienie płynności i harmonii ruchów ręki ( ruchy okrężne , pionowe, poziome, faliste od strony lewej do prawej i z góry do dołu ) Rodzaje ćwiczeń: • malowanie farbami dużych kształtów, płaszczyzn. • kolorowanie obrazków • wypełnienie kolorem całej powierzchni od lewej krawędzi do prawej oraz z góry do dołu. • modelowanie w plastelinie , glinie , masie solnej itp.( wałeczki ,placuszki ,kule itp.) • stukanie czubkami palców ( gra na fortepianie , rytmy , idzie mrówka, deszcz itp. ) • nawlekanie korali , guzików. • wydzieranki ( gazety , lignina , karton itp. ) • dokańczanie rysunków. • odrysowanie od szablonu. • ilustrowanie (ruchem , patykiem itp. ) na papierze linii pionowych , poziomych n.p. płotka , drabinki , deszczu itp. • przetwarzanie obrazu ruchowego na obraz graficzny i odwrotnie . • temperowanie kredek . • zabawy ilustracyjne ruchami ręki i palców n.p. ”Idzie kominiarz po drabinie „ • kreślenie linii zgodnie z kierunkiem pisania ( l proste – poziom , pion łamane , owalne , krzywe itp. ) II. Ćwiczenia zaburzonej orientacji przestrzennej: Cele szczegółowe : • ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. • rozwijanie wyobraźni przestrzennej . • ćwiczenia w rozumieniu stosunków przestrzennych zachodzących pomiędzy poszczególnymi obiektami . Rodzaje ćwiczeń: • ćwiczenia w odnajdywaniu takich samych obrazków , przedmiotów i różnych ich układów wśród innych. • zabawy z lustrem . • opis ilustracji . • odtwarzanie kompozycji w określonym układzie . • rozpoznawanie źródła odgłosów dochodzących z otoczenia . • określenie .położenia przedmiotu w przestrzeni względem siebie i względem innych. III . Ćwiczenia z zakresu rozwijania mowy i myślenia. a. Mowa i wymowa: Zajęcia prowadzone indywidualnie lub zespołowo w zależności od stopnia nasilenia zaburzeń. Cele szczegółowe: • usprawnianie narządów mowy • wdrażanie do poprawnych, wyrazistych wypowiedzi • bogacenie słownictwa dzieci. Rodzaje ćwiczeń: • praca nad bogaceniem słownika dzieci ( biernego i czynnego). • praca nad korygowaniem wad wymowy ( zaburzeń artykulacyjnych). • praca nad usprawnianiem motoryki narządów mowy ( język, wargi, podniebienie, żuchwa). • ćwiczenia słuchowe. • praca nad usprawnianiem wymowy wyćwiczonych głosek w izolacji, w sylabie, w wyrazie, w zdaniu, w mowie potocznej. • ćwiczenia oddechowe • ćwiczenia logorytmiczne • inne ćwiczenia b. Myślenie: Cele szczegółowe: • kształtowanie pojęć i umiejętności matematycznych. • pobudzenie operacji umysłowych tj. analiza i synteza, porównywanie, klasyfikowanie… • rozwijanie inteligencji dzieci. Rodzaj ćwiczeń: • praca z ilustracją czy historyjką obrazkową. • praca z tekstem. • działania na zbiorach. • indywidualne karty pracy, dla dzieci. IV. Niwelowanie agresji u dzieci. Cele szczegółowe • hamowanie niepożądanych zachowań • rozładowywanie napięć poprzez wyciszanie i relaksację dziecka. • zachęcanie do samokontroli • wyrabianie poczucia odpowiedzialności Postępowanie: • konsekwencja • ustalony system wymagań • tworzenie interesujących dziecko zajęć • rozwijanie zainteresowań i zdolności indywidualnych • unikanie sytuacji konfliktowych –próby oceny zachowania własnego niepożądanych innych. • niwelowanie niepożądanych zachowań Rodzaj ćwiczeń: • zabawy z elementem dramy • zabawy i gry ruchowo-zręcznościowe • dyskusje, rozmowy, pogadanki • zabawy integracyjne • zabawy interakcyjne • zabawy tematyczne • praca z obrazkiem, bajką , historyjką itd. V. Nadwrażliwość emocjonalna dzieci. Cele szczegółowe • wzmacnianie poczucia własnej wartości • rozwijaniu inteligencji emocjonalnej dzieci. • niwelowanie i minimalizowanie leków i niepokojów. Postępowanie: • zapewnienie poczucia bezpieczeństwa. • wzajemne zaufanie • stopniowe usamodzielnianie dziecka. • integracja w grupie. • terapia bajką. Podczas realizacji powyższego planu pracy zaleca się wykorzystanie m. in. metod: • Elementy Metody Dobrego Startu wg M. Bogdanowicz • Elementy Kinezjologii edukacyjnej G. Dennisona • Elementy Arterapii • Muzykoterapię • Bajkoterapię • Wybrane techniki relaksacyjne • Ćwiczenia grafomotoryczne M. Bogdanowicz • „Dziecięcą matematykę”- E. Gruszczyk- Kolczyńskiej • Metodę Ruchu Rozwijającego W. Sherborne • Elementy metody- Pedagogika zabawy Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |