Katalog Anna Byczkowska, 2017-05-04 Goleniów Matematyka, Program nauczania Autorski program - przygotowanie do Testu Gimnazjalnego z MatematykiPROGRAM AUTORSKI ZAJĘĆ PRZYGOTOWUJĄCYCH DO TESTU GIMNAZJALNEGO Z MATEMATYKI OPRACOWANY PRZEZ ANNĘ BYCZKOWSKĄ WSTĘP Program skierowany do uczniów klas III gimnazjum przeznaczony do realizacji w roku szkolnym 2016/2017, podczas jednej godziny matematyki tygodniowo. Konstrukcja programu stanowi uzupełnienie i rozwinięcie zajęć obowiązkowych. Analiza wyników testu próbnego w klasie drugiej oraz bieżących sprawdzianów pozwoliła mi ustalić braki uczniów dotyczące wiedzy i umiejętności z matematyki. Najtrudniejsze dla uczniów okazały się zadania sprawdzające wiedzę i umiejętności z geometrii (również stereometrii) oraz równań. Niestety poziom rozwiązania większości pozostałych zadań także nie był zadowalający. Program pozwoli na przypomnienie, utrwalenie i pogłębienie wiedzy, którą uczniowie zdobywają podczas lekcji matematyki w ciągu trzech lat nauki w gimnazjum. Przeznaczony jest dla uczniów o różnych możliwościach intelektualnych, co zostało uwzględnione w doborze treści oraz metod nauczania. Poprzez zajęcia i systematyczną pracę uczniowie zostaną zmotywowani do osiągania lepszych wyników w nauce oraz przede wszystkim do uzupełnienia wiedzy i umiejętności, które powinni posiadać kończąc szkołę gimnazjalną. Program zajęć ma pomóc w przygotowaniu do egzaminu gimnazjalnego oraz ma wspierać uczniów w rozwijaniu umiejętności matematycznych, niezbędnych do rozwiązywania zadań egzaminacyjnych. Umiejętności te ułatwią uczniom naukę matematyki i przedmiotów ścisłych w szkołach ponadgimnazjalnych. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU Program został opracowany w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego z matematyki na trzecim poziomie edukacji. Najważniejszym założeniem programu jest przygotowanie uczniów klas trzecich do egzaminu gimnazjalnego poprzez utrwalenie i poszerzenie kompetencji matematycznych. Głównie w zakresie modelowania matematycznego, użycia i tworzenia strategii oraz rozumowania i argumentowania, ponieważ wypadły najsłabiej na próbnym teście. Ważnym elementem programu jest uczenie się uczniów od siebie nawzajem i wzajemne motywowanie się do dalszej wytężonej pracy podczas omawiania w grupach rozwiązanych w domu arkuszy. Mój udział w pracach komisji egzaminacyjnych oraz szkolne testy diagnostyczne wskazują na słabo rozwiniętą umiejętność rozwiązywania przez uczniów zadań zarówno zamkniętych, jak i otwartych. Dlatego tak ważne jest dokładne zapoznanie się ze specyfiką zadań egzaminacyjnych i strategiami rozwiązywania zadań zamkniętych. Oswojenie się z sytuacją egzaminacyjną zmniejszy w pewnym stopniu stres przed egzaminem, co z kolei zwiększy szanse naszych uczniów na sukces. Bardzo ważnym założeniem niniejszego programu jest podniesienie u uczniów poczucia własnej wartości, umacnianie wiary w możliwość osiągnięcia sukcesu edukacyjnego, aktywizowanie i motywowanie do wzmożonej pracy oraz wdrażanie do samodzielności i systematyczności w procesie uczenia się. CELE KSZTAŁCENIA: uzupełnienie, rozszerzenie i utrwalenie wiedzy i umiejętności z matematyki, zmotywowanie uczniów do samodzielnego uczenia się, oswojenie uczniów z sytuacją egzaminacyjną – poprzez próbne egzaminy, zapoznanie ze strukturą egzaminu oraz charakterystyką i specyfiką zadań egzaminacyjnych, a także kryteriami ich oceniania. OPIS ZAŁOŻONYCH OSIĄGNIĘĆ: Po udziale w zajęciach uczeń: uzupełnia braki w wiedzy i umiejętnościach z matematyki, potrafi ocenić swoje możliwości, wybrać zadania, które jest w stanie rozwiązać, umie współpracować w grupie, będąc czynnym uczestnikiem jej prac, a nie biernym obserwatorem, umie pracować samodzielnie i systematycznie, zapisuje swój tok rozumowania w zadaniach otwartych, podejmuje się rozwiązywania zadań na dowodzenie, zna i stosuje strategie rozwiązywania zadań zamkniętych. METODY PRACY: ćwiczenia interaktywne, burza mózgów, metody aktywizujące, ćwiczenia. FORMY PRACY: dyskusja, praca w grupach, parach, praca indywidualna, stopniowanie trudności i dobór rozwiązywanych zadań do indywidualnych potrzeb ucznia. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zestawy zadań ułożonych do Informatora Gimnazjalnego przez grupę badawczą IBE, repetytorium wydawnictwa Nowa Era, testy gimnazjalne i diagnostyczne z matematyki z poprzednich lat (przygotowane przez CKE). TREŚCI NAUCZANIA Tematyka zajęć opierać się będzie na tematach z gimnazjum, ale w głównej mierze będzie dostosowywana do potrzeb indywidualnych ucznia. Liczby wymierne Wyrażenia i równania Potęgi, pierwiastki i procenty Planimetria Statystyka Funkcje Bryły SPRAWDZANIE EFEKTÓW NAUCZANIA: W nauczaniu bardzo ważna jest systematyczna kontrola postępów. Program zakłada ocenę próbnych testów zgodnie z obowiązującymi na egzaminie gimnazjalnym kryteriami oceniania zadań otwartych i zamkniętych. Ocena jest źródłem informacji o uczniu, jego sukcesach i trudnościach. Ocenianie ma na celu wspomagać i ukierunkowywać jego działania oraz motywować do systematycznej pracy. EWALUACJA Do ewaluacji programu posłuży analiza wyników próbnego testu, przeprowadzonego w trakcie realizacji programu oraz analiza wyników Egzaminu Gimnazjalnego z Matematyki. Jednak najcenniejszym źródłem informacji zwrotnej są sami uczestnicy zajęć. To ich osiągnięcia, opinie i sugestie pozwolą ocenić skuteczność prowadzonych zajęć oraz użyteczność programu. W związku z tym po Egzaminie Gimnazjalnym przeprowadzę wśród uczniów ankietę ewaluacyjną dotyczącą dodatkowych lekcji. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |