Katalog Ewa Lorek, 2017-05-04 Kraków Technika, Scenariusze Charakteryzowanie sposobów wytwarzania energii elektrycznej.PRZEDMIOT: Zajęcia techniczne KLASA: III a, b, c, d, e (gimnazjum) TEMAT JEDNOSTKI LEKCYJNEJ: Charakteryzowanie sposobów wytwarzania energii elektrycznej. CELE LEKCJI: Poznawczy: Uczeń: - wie jakie są rodzaje ogniw elektrochemicznych; - zna sposoby wytwarzania energii elektrycznej, w tym sposoby ekologiczne; - umie rozpoznać rodzaje elektrowni, analizując ich zalety i wady; Kształcący: Uczeń: - potrafi wskazać związek między ładowaniem baterii, akumulatorów, oszczędzaniem energii elektrycznej a zanieczyszczeniem środowiska przyrodniczego; - potrafi wskazać zalety i wady poszczególnych elektrowni; Wychowawczy: Uczeń: - będzie dbał o środowisko. METODY PRACY NAUCZYCIELA: pogadanka, ćwiczenia ŚRODKI I POMOCE DYDAKTYCZNE: karta pracy, komputer, projektor multimedialny, film. FORMA ORGANIZACJI PRACY UCZNIÓW: zbiorowa, indywidualna CZAS TRWANIA LEKCJI: 1*45 min. Przebieg jednostki metodycznej Czynności organizacyjne: - przywitanie się z uczniami; - sprawdzenie listy obecności; Wprowadzenie do tematu lekcji. Nauczyciel podaje temat lekcji i zapisuje go na tablicy. Zapoznaje uczniów z celami lekcji. Realizacja tematu. 1. Nauczyciel zadaje pytania: - Jakie znacie sposoby wytwarzania energii elektrycznej? - Czy są one przyjazne dla środowiska? - Czy wymienione przez Was elektrownie są bezpieczne dla człowieka? (załącznik nr 1) załącznik nr 1 Energia elektryczna może być wytwarzana za pomocą następujących elektrowni: - wiatrowej, - wodnej, - słonecznej, - jądrowej, - biogazowej. Jednym z najprostszych źródeł energii elektrycznej jest ogniwo chemiczne. Można je podzielić na suche nieodwracalne i suche odwracalne (ładowalne np. akumulator). 2. Nauczyciel zadaje kolejne pytania: - W jaki sposób wytwarzany jest prąd elektryczny w elektrowni wiatrowej? - Jak sądzicie, w których rejonach Polski można budować elektrownie wiatrowe? - W jaki sposób można wykorzystywać energię słoneczną? - Z czego produkowany jest prąd w elektrowniach jądrowych? (załącznik nr 2) Załącznik nr 2 Elektrownia wiatrowa W elektrowni wiatrowej prąd elektryczny wytwarzany jest za pomocą wiatru. Wiatr obraca śmigło wiatraka, a ten z kolei obraca wirnikiem w generatorze, gdzie wytwarzany jest prąd elektryczny. Elektrownie tego rodzaju są budowane w miejscach, w których wiatr wieje z odpowiednią siłą przez cały rok. Elektrownie tego typu mają niskie koszty eksploatacji. Zaletą jest to, iż wiatr jest czystym źródłem energii, niepowodującym zanieczyszczeń. Elektrownia wodna Zasada działania jest podobna jaka w elektrowni wiatrowej. Woda obraca turbinę wodną, ta zaś obraca wirnik w generatorze prądu. Wykorzystuje się tutaj przepływ wody z poziomu wyższego na poziom niższy. Energię, w tego typu elektrowni, można też uzyskać dzięki wykorzystaniu ruchu wody np. przypływu i odpływu morza. Energia słoneczna Energia słoneczna jest przetwarzana na energię cieplną bądź elektryczną za pomocą ogniw galwanicznych i kolektorów słonecznych. Elektrownia jądrowa Prąd elektryczny produkowany jest z uranu i plutonu. Takie elektrownie są bardzo wydajne. Jednakże w razie awarii reaktora może dojść do wycieku substancji radioaktywnych, a co za tym idzie, niestety, skażenia środowiska naturalnego trwającego wiele lat. Bezpośredni kontakt człowieka z substancją promieniotwórczą może grozić nawet śmiercią. Największą wadą elektrowni atomowej są odpady, które nie ulegają rozkładowi . Przykładem negatywnych skutków, zarówno dla człowieka, jak i środowiska była awaria elektrowni jądrowej w Czarnobylu w 1986roku. Nauczyciel prezentuje uczniom, krótki film obrazujący straty wywołane przez wybuch reaktora w Czarnobylu. 3. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy. Poleca, aby w parach wymienili po trzy zalety i trzy wady budowania/działania elektrowni: a) wiatrowej; b) wodnej; c) słonecznej; d) jądrowej. Nauczyciel kontroluje postępy pracy uczniów. W chwili nie radzenia sobie z zadaniem, udziela wskazówek. Po zakończeniu czasu przeznaczonego na wykonanie ćwiczenia, poleca poszczególnym uczniom przedstawić efekty pracy pozostałym kolegom. 4. W celu usystematyzowania wiedzy nauczyciel zadaje pytania: - Jakie poznaliśmy na dzisiejszej lekcji rodzaje elektrowni? - Która z nich stanowi największe zagrożenie dla ludzi i środowiska? - Jakie znasz 3 zalety budowania elektrowni wiatrowej? - Jaki pierwiastek jest stosowany przy wytwarzaniu energii elektrycznej w elektrowni atomowej? 5.Nauczyciel ocenia aktywność uczniów na lekcji. Żegna się z uczniami. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |