AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Hanna Brulińska, 2017-05-09
Kołodziejewo

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

SCENARIUSZ ZAJĘĆ - ZABAWY Z WODĄ

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ - ZABAWY Z WODĄ

Temat : CO PŁYWA, A CO TONIE?

Treści z podstawy programowej:

Uczeń obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem;

Pola aktywności, realizowane przez uczniów wykonujących zadania:
Odkrywamy
Współpracujemy
Robimy coś własnymi rękami

Cel główny: eksperymentowanie, obserwowanie praw fizyki.


Cele operacyjne:

• uczeń uczestniczy w działaniu zespołowym,
• uczeń potrafi obserwować,
• uczeń analizuje i wyciąga wnioski.

Metody:
• podająca
• problemowa
• aktywizująca
• praktyczna
Formy pracy:
• z całą grupą
• zespołowa

Pomoce dydaktyczne: płyta z nagraniem odgłosów wody, kolorowe karteczki w celu utworzenia zespołów dwuosobowych (każde dziecko ma możliwość przeprowadzenia doświadczenia i wypowiadania się), karty pracy


Dla każdej pary:
• miska z wodą,
• plastelina
• kamienie
• kawałek styropianu
• papier
• metalowy klucz,
• piórko,
• guzik,
• drewniany patyczek,
• metalowe spinacze
• plastikowe nakrętki
• korek
• moneta
• muszelka
• obrazki do wycięcia
• karta pracy
Ustawienie klasy:

Uczniowie pracują parami przy stoliku, siedzą naprzeciwko siebie.


PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Część wstępna

SŁUCHANIE ODGŁOSÓW WODY.
• Zajęcia rozpoczynają się zabawą – zgadywanką „dźwięki wody”.

N: Nasze dzisiejsze zajęcia będą wyjątkowe, za chwilę staniecie się badaczami odkrywającymi niezwykłe zjawiska.
Aby Wam ułatwić odgadniecie tematu naszych dzisiejszych zajęć przygotowałam dla Was pewną zagadkę. Zamknijcie oczy i wsłuchajcie się w dźwięki, które za chwilę usłyszycie.
Zastanówcie się co łączy te wszystkie dźwięki?

Dzieci siedzą na dywanie w kręgu, słuchają różnych wodnych odgłosów ( kapiący kran, szum wodospadu, rzeki, fale oceaniczne, szum spłukiwanej wody, mycia naczyń, deszcz).

Ucz: dochodzą do wniosku, że wszędzie słyszą wodę.
Wyliczają, do czego potrzebna jest woda.

PODZIAŁ KLASY NA ZESPOŁY

N-l dzieli klasę na 5 zespołów.
Ucz losują kolorowe karteczki.

2. Część właściwa

KLASOWE LABORATORIUM.

Dzieci siadają do przygotowanych wcześniej stanowisk do wykonywania doświadczeń.

Każda grupa siada przy stoliku oznaczonym wybranym wcześniej przez ucznia kolorem.

Uczniowie przystępują do wykonywania doświadczeń. Przed każdym z doświadczeń nauczyciel podaje instrukcję słowną.

DOŚWIADCZENIE 1
„CO PŁYWA, CO TONIE”?

Potrzebne materiały:
miska z wodą, plastelina, kamienie, kawałek styropianu, papier, metalowy klucz, piórko, guzik, drewniany patyczek, metalowy spinacz, plastikowe nakrętki, korek, moneta, muszelka.

Problem badawczy:
Jak zachowają się poszczególne przedmioty w wodzie?
Który przedmiot w wodzie będzie pływał, a który utonie?

Hipoteza postawiona przez dzieci:
Ciężkie przedmioty pójdą na dno, a lekkie będą pływały.

Działanie:
Uczniowie wrzucają kolejno wszystkie przygotowane przedmioty do wody.

Wynik obserwacji:
Przedmioty ciężkie – toną, a lekkie- pływają.

Wynik ilustrują na otrzymanej karcie pracy.

Wniosek:
Hipoteza potwierdzona. Przedmioty ciężkie poszły na dno, a lekkie pływały na powierzchni wody.

N-l pyta: Co należałoby zrobić, żeby kartka papieru zatonęła?
Ucz. Wysuwają propozycje i sprawdzają. Dochodzą do wniosku, że trzeba ją obciążyć.

DOŚWIADCZENIE 2
„ŁÓDKA Z KULKI PLASTELINY”

Potrzebne materiały:
miska z wodą, 3 kawałki plasteliny

Problem badawczy:
Czy plastelina zawsze utonie?

Hipoteza postawiona przez dzieci:
Plastelina jest ciężka, więc utonie.

Działanie:
Uczniowie próbują odnaleźć rozwiązanie zadania, nadając różne kształty plastelinie.
Z pierwszego kawałka lepią kulkę, z drugiego płaski ”placek”, z trzeciego łódkę i wkładają kolejno do wody.

Wynik obserwacji:
Najpierw zatonęła kulka plasteliny.
Placek z plasteliny też zatonął.
Ostrożnie położona na wodę łódka doskonale utrzymywała się na powierzchni wody.

Wniosek:
Hipoteza odrzucona. Plastelina nie tonie, gdy kulka jest spłaszczona z dołeczkiem w środku, przypominając kształt łódki.


Dzieci zauważają, że metalowe statki też są bardzo ciężkie, lecz mają taki kształt, że wypierają dużo wody. Woda wywiera w górę wystarczająco silny nacisk, aby utrzymać je na powierzchni.

Uwaga:
Jeśli z powodu dziury łódka zatonie, możemy wyjaśnić, co to jest wrak statku.


DOŚWIADCZENIE 3
„TRATWA ZE SPINACZA?”

Potrzebne materiały:
miska z wodą, 2 metalowe spinacze

Problem badawczy:
Czy metalowy spinacz zawsze utonie?

Hipoteza postawiona przez dzieci:
Metalowy spinacz jest ciężki, więc utonie.

Działanie:
Uczniowie wyginają jeden ze spinaczy w kształt litery „L”, kładą na nim jak na łyżce drugi spinacz i próbują delikatnie położyć na wodę.

Wynik obserwacji:
Spinacz unosi się na powierzchni wody.

Wniosek:
Hipoteza odrzucona. Spinacz nie tonie, bo na powierzchni wody istnieje tzw. napięcie powierzchniowe. Sprawia ono, że powierzchnia zachowuje się jak cienka, sprężysta skórka, gdyż cząsteczki wody wzajemnie przyciągają się i spinacz nie może jej rozerwać.

N-l pyta:
Dlaczego spinacz zatonął w doświadczeniu 1?

Kiedy przesuwamy spinacz delikatnie po krawędzi szklanki, to nie naruszamy „tarczy” i spinacz bez problemu pływa po powierzchni wody (wspomnianej „tarczy”), jeśli po prostu wrzucamy spinacz do wody, to przerywa on ciągłość ochronnej tarczy (narusza napięcie powierzchniowe) i spinacz tonie na dnie naczynia.

Spinacz musi być położony idealnie poziomo. Jeśli któryś koniec zanurzy się wcześniej, spinacz zatonie.

DOŚWIADCZENIE 4
„ CZY KOŁO RATUNKOWE Z GUMKI FROTKI?”


Potrzebne materiały:
miska z wodą, gumka frotka

Problem badawczy:
Czy można zrobić koło ratunkowe z gumki frotki?

Hipoteza postawiona przez dzieci:
Gumka frotka jest lekka, więc nie utonie. Można z niej zrobić koło ratunkowe.

Działanie:
Uczniowie wrzucają frotkę do wody.


Wynik obserwacji:
Gumka frotka natychmiast tonie.

N-l: Wyjmijcie gumkę i sprawdźcie co się dzieje?
Ucz: Z gumki wycieka woda. Gumka zabrała ze sobą sporo wody, teraz ją wypuszcza.

Wniosek:
Hipoteza odrzucona. Gumka frotka zatonęła, ponieważ materiał nasiąknął wodą (zabrał wodę), woda jest ciężka, więc gumka zatonęła. Nie można z niej zrobić koła ratunkowego.

3. Część końcowa

ROZMOWA PODSUMOWUJĄCA – OMÓWIENIE WNIOSKÓW Z DOŚWIADCZEŃ

Dlaczego niektóre przedmioty tonęły, a inne pływały?

Od czego zależało, czy kawałek plasteliny który otrzymaliście pływał po powierzchni wody albo tonął?

Co przypomina Wam kształt nadany plastelinie, która pływała?- rozmowa na temat budowy statku.
Okręt składa się z różnych części: stalowych, metalowych, drewnianych i powietrza które wypełnia pomieszczenia.
Gęstość okrętu jest mniejsza niż gęstość wody i dlatego może on pływać częściowo zanurzony pomimo że jego części są wykonane żelaza, które tonie.

Co się działo z delikatnie położonym na wodzie spinaczem?

Kiedy kartka papieru poszła na dno?

ZABAWY LOGOPEDYCZNE – „Pływające tratwy”
Na zakończenie zajęć uczniowie przedmuchują za pomocą słomki wykonane na zajęciach technicznych tratwy z patyczków i korków.

EWALUACJA ZAJĘĆ.
Dzieci zaznaczają wybraną buźkę( zadowoloną, obojętną i smutną), odpowiadającą stopniowi swojego zadowolenia z zajęć.

Opracowanie: Hanna Brulińska
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.