Katalog Edyta Monkiewicz, 2017-05-09 Nowa Tuchorza Różne, Scenariusze SCENARIUSZe ZAJĘĆ REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZYCHSCENARIUSZ ZAJĘĆ REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZYCH Data: Prowadzący: Czas trwania: około 15 min Etap zajęć: Czynności samoobsługowe. Powitanie. 1.Cel ogólny: Kształtowanie samodzielności w sytuacjach dnia codziennego. Cele szczegółowe: Kształtowanie samodzielności podczas zdejmowania i nakładania wybranych części garderoby. Utrwalanie nawyku rozbierania się przed wejściem do sali lub zaraz po wejściu. 2. Cel ogólny: Rozwijanie poczucia bezpieczeństwa w klasie oraz zaufania do otaczających osób. Cele szczegółowe: Utrwalanie nawyku przywitania się po wejściu do klasy. Rozwijanie komunikacji pozawerbalnej: umiejętność przywitania się gestem, mimiką twarzy, ruchem ciała, tonem głosu. Okazywanie własnych stanów emocjonalnych. Środki dydaktyczne: zapalona świeca, ubiór dzieci, części garderoby; Metody: słowna, oglądowa, aktywność własna uczestnika zajęć, elementy porannego kręgu; Formy: zindywidualizowana. Przebieg: - nauczyciel prosi uczestników zajęć aby podjęli próby samodzielnego zdjęcia kurtki - bluzy. Mówi czego od nich oczekuje. Następnie naprowadza ręce uczestników na końcówkę zamka i wspólnie z nim ściąga zamek kurtki/bluzy w dół. - Nauczyciel prosi wychowanków o zmianę obuwia. Chwyta za ręce dzieci, naprowadza je na buty, wspólnie z rozwiązują sznurówki i razem zdejmują buty. - Dzieci leżące- nauczyciel słownie informuje dzieci o wykonywanej czynności np.: teraz daj rękę zdejmiemy rękaw kurtki/bluzy, a teraz drugi. Cały czas mówi dzieciom co będzie robił i czego od nich oczekuje. Informuje o wykonywanej czynności i wspólnie z uczestnikiem zajęć zdejmuje obuwie. - Nauczyciel zapala świecę, podchodzi do każdego z osobna, podaje rękę na powitanie. Obserwuje reakcje dziecka: koncentrację wzroku, słuchu oraz stan emocjonalny uczniów w danym dniu. Etap zajęć: Zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze Czas trwania: około 60 minut Cel główny: Kształtowanie koordynacji wzrokowo- ruchowej. Rozwijanie koncentracji wzroku. Usprawnianie małej motoryki. Wywoływanie mowy. Cele szczegółowe: Kształtowanie precyzji ruchu; Usprawnianie koncentracji wzroku; Usprawnianie narządów mowy – masaż. Środki dydaktyczne: arkusze papieru, duże pędzle, farby plakatowe, olejek do masażu, wyposażenie Sali Doświadczania Świata: kolumny wodne, elektromagnetyczna kula, światłowody, piłki gumowe, miękkie piłeczki, łóżko wodne, płyty CD z muzyką relaksacyjną. Metody: słowna, oglądowa, aktywność własna ucznia, elementy metody Castillo - Moralesa Formy: indywidualna, grupowa, zindywidualizowana; Przebieg: - Nauczyciel zachęca uczestników zajęć do wspólnej „zabawy”, prosi jednego z uczestników o to by rzucał piłeczki z basenu do drugiego uczestnika, a drugiego prosi by te piłeczki odrzucał z powrotem do pierwszego lub basenu. - Nauczyciel wraz z pomocą n-la układają leżących uczestników zajęc na wygodnych pufach, masuje twarz oliwką. Wykonuje masaż twarzy wykorzystując elementy metody Castillo Moralesa: ruchami kolistymi masuje czoło, rozciąga i przyciąga do siebie wargi, masuje policzki, uciska brodę i górną wargę itp. Cały czas mówi do ucznia, nazywa masowane części twarzy. Następnie wymawia dźwięki: ma-ma, ba-ba, pa-pa i zachęca dziecko do ich powtarzania. Następnie jeden z uczestników zostaje umieszczony w pionizatorze, a drugi zostaje położony na łóżko wodne lub do basenu z piłeczkami. - nauczyciel rozkłada przed uczestnikiem duży arkusz papieru. Wkłada w rękę chłopaka pędzel, naprowadza na pojemnik z farbą – prowadzi rękę ucznia, robiąc ruchy zamaszyste. Następnie podwija rękawy bluzy dziecka, wkłada jego ręce w farbę lub maluje dłoń pędzelkiem i odciska ją na arkuszu papieru. Cały czas zachęca dziecko do aktywności i koncentrowaniu wzroku na wykonywanej czynności. Po zakończonej czynności podstawia dziecku miskę z wodą i pomaga podczas mycia rąk. -Nauczyciel zasłania rolety w sali, włącza kolumny wodne. Prosi chodzących uczniów o podejście do urządzenia. Jeśli jest taka potrzeba podprowadza ucznia do przyrządu. Następnie kieruje jego ręce w stronę urządzenia i wspólnie dotyka je, zwracając uwagę, aby uczeń parzył na bąbelki poruszające się w wodzie oraz zmieniające się światła. Cały czas zachęca ucznia słownie, jeśli to nie przynosi pożądanych efektów stuka w kolumnę, przyciągając wzrok ucznia. - nauczyciel podjeżdża wózkiem z uczestnikiem do urządzenia, chwyta jego ręce , kierując je w stronę kolumny, wodzi rękoma dziecka po powierzchni urządzenia, stuka w nie, aby przyciągnąć wzrok ucznia. Następnie bierze dziecko na kolana jak najbliżej kolumny, dotyka policzkiem dziecka urządzenia, aby poczuło ruch i drgania, zachęca słownie do patrzenia na światło. Nauczyciel wyłącza urządzenie. - Nauczyciel włącza kulę elektromagnetyczną, siada za dzieckiem na materacu. Chwyta jego ręce i prowadzi je w stronę kuli, która w zetknięciu z dłonią, pod wpływem ciepła tworzy różnorodne wzory. Cały czas mówi do ucznia, zachęca go do koncentrowania wzroku. Na koniec wyłącza urządzenie. - Nauczyciel kładzie dziecko na materacu, zupełnie zaciemnia salę. Włącza światłowody, którymi zasłania twarz ucznia. Zachęca ucznia do zdejmowania światłowodów z twarzy. W tym celu bierze rękę dziecka, kieruje je na światłowody i pokazuje jak należy je odsunąć. Używa także takich zwrotów jak: A gdzie się schował (imię dziecka)?, gdzie on jest….? Nauczyciel obserwuje czy dziecko reaguje na urządzenie. - Nauczyciel wyłącza wszystkie urządzenia Sali Doświadczania Świata. Zmienia muzykę na bardziej ożywianą, prosi aby uczniowie usiedli na dywanie. Zarówno nauczyciel jak i osoba wspomagająca siadają za dziećmi leżącymi. Wspólnie z dzieckiem rzucają piłkę w kierunku osoby siedzącej naprzeciwko. Nauczyciel zachęca ucznia, aby złapał piłkę. Jeśli to się nie udaje, prosi go o podanie piłki z drugiego końca sali. Opiekun prosi także uczniów leżących o złapanie piłki. Jeśli nie udaje się jej chwycić samodzielnie, pomaga uczniowi w jej złapaniu. UWAGA ! Wszystkim ćwiczeniom wykorzystującym Salę Doświadczania Świata towarzyszy muzyka relaksacyjna. Podczas ćwiczeń ruchowych wykorzystano muzykę o szybszym tempie. Etap zajęć: Czynności higieniczne Czas trwania: 10 min Cel główny: Kształtowanie nawyków higienicznych. Cele szczegółowe: Utrwalanie potrzeby mycia rąk przed każdym posiłkiem. Rozwijanie samodzielności podczas używania przedmiotów potrzebnych do higieny osobistej. Doskonalenie czynności związanych z obsługiwaniem pomieszczeń przeznaczonych do codziennej higieny. Środki dydaktyczne: umywalka, kran, mydło, ręcznik, łazienka. Metody: słowna, oglądowa, aktywność własna ucznia, praktycznego działania. Formy: indywidualna. Przebieg: -Nauczyciel informuje uczestników o zbliżającym się śniadaniu i potrzebie umycia rąk przed posiłkiem. - Nauczyciel prosi każdego wychowanka z osobna o przejście do łazienki. Cały czas podpowiada uczniowi co ma zrobić w danej chwili, np.: teraz otwórz drzwi, zapal światło. Wspólnie z uczniem podchodzi do umywalki, przypomina o konieczności odkręcenia wody. Następnie naprowadza rękę ucznia na kurki i wspólnie z uczniem odkręca wodę. Prowadzi ręce ucznia pod pojemnik z mydłem, wspólnie z uczniem nabiera mydło i pociera jedną jego ręką o drugą. Po namydleniu rąk naprowadza ręce pod strumień wody w celu ich opłukania. Wspólnie z uczniem zakręca wodę. Następnie nauczyciel prosi ucznia o podanie ręcznika i w niewielkim stopniu pomaga mu dokładnie osuszyć dłonie. Po zakończeniu czynności prosi ucznia o wyłączenie światła i zamknięcie drzwi. - Uczestnikom zajęć, którzy nie poruszają się samodzielnie nauczyciel przynosi miskę z wodą i pianą do klasy. Siada za uczniem. Bierze ręce dziecka, informuje go o wykonywanej czynności i wspólnie z dzieckiem myje ręce, pocierając jedna dłoń o drugą. Następnie chwyta ręcznik i wspólnie z uczniem wyciera jego ręce. Uwaga: Nauczyciel cały czas informuje uczniów o wykonywanej czynności i oczekiwaniach wobec nich. Za każdą prawidłowo wykonaną czynność lub też próbę samodzielnego jej podjęcia, dziecko jest nagradzane słownie poprzez przytulenie, pogłaskanie. W niektórych sytuacjach nagroda występuje w postaci kawałka czekolady lub ulubionego ciastka. SCENARIUSZ ZAJĘĆ REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZYCH Data: Prowadzący: Czas trwania: około 60 minut Cel główny: Dostarczanie różnorodnych bodźców (wzrokowych i słuchowych); Stymulowanie zmysłu dotyku. Cele szczegółowe: Uczestnik zajęć potrafi: • Współdziałać z nauczycielem; • Skupiać wzrok na oświetlonym przedmiocie; • Dotykać ręką przedmiotów i manipulować nimi; • Zamykać dłoń na przedmiocie; Środki dydaktyczne: Wyposażenie Sali Doświadczania Świata: • Kolumny wodne, • Elektromagnetyczna kula, • Światłowody, • Piłki gumowe, • Piłka rehabilitacyjna, • Płyty CD z muzyką relaksacyjną. Metody: Słowna, pokazowa, naśladowcza; Samodzielnych doświadczeń opartych na inicjatywie własnej dziecka. Elementy metody relaksacyjnej. Formy: Zindywidualizowana; Przebieg: - Uczestnik zajęć, który nie potrafi samodzielnie się poruszać zostaje przeniesiony do basenu z piłeczkami - Nauczyciel zasłania rolety w sali informując wcześniej o tym wychowanków, włącza kolumny wodne. Nauczyciel podprowadza wychowanka w stronę kolumny, następnie kieruje jego ręce w stronę urządzenia i wspólnie dotyka je, zwracając uwagę, aby uczeń parzył na bąbelki poruszające się w wodzie oraz zmieniające się kolory światła. Cały czas zachęca ucznia słownie, jeśli to nie przynosi pożądanych efektów stuka w kolumnę, przyciągając wzrok i uwagę ucznia. Następnie nauczyciel odprowadza wychowanka do basenu z piłeczkami. - nauczyciel z pomocą nauczyciela wyciąga wychowanka z wózka na pufę, by mógł być jak najbliżej kolumny, dotyka ręką dziecka urządzenia, aby poczuł ruch i drgania, zachęca słownie do patrzenia na światło. - Nauczyciel włącza kulę elektromagnetyczną, siada naprzeciw wychowanka, chwyta jego ręce i prowadzi je w stronę kuli, która w zetknięciu z dłonią, pod wpływem ciepła tworzy różnorodne wzory. Cały czas mówi do ucznia, zachęca go do koncentrowania wzroku. Na koniec wyłącza urządzenie. Nauczyciel wyciąga z pomocą nauczyciela niechodżacego samodzielnie wychowanka z basenu z piłeczkami i pomaga mu przejść przez salę na materac, aby z wykorzystaniem masażera wibracyjnego z lampą nagrzewającą masować dłonie i ręce. Najpierw masowane są ręce od ramienia do łokcia, następnie kieruję się w stronę dłoni. W pierwszej kolejności masowana jest ręka prawa, później lewa. Po ukończeniu masażu uczestnik zajęć ma możliwość manipulowania światłowodami, a nauczyciel te same czynności masażu wykonuje z innym wychowankiem. - Nauczyciel wyłącza wszystkie urządzenia SDŚ. Zmienia muzykę na bardziej ożywianą, sadza uczestników zajęć na dywanie. Zarówno nauczyciel jak i osoba wspomagająca siadają z dziećmi. Wspólnie z dzieckiem rzucają piłkę w kierunku osoby siedzącej naprzeciwko. Nauczyciel zachęca ucznia, aby złapał piłkę – czynność tą nauczyciel wykonuje wspólnie z Filipem, a pomoc n-la z Jakubem. SCENARIUSZ ZAJĘĆ REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZYCH Data: Prowadzący: Czas trwania: około 60 minut Cel główny: Dostarczanie różnorodnych bodźców (dotykowych i słuchowych); Stymulowanie zmysłu dotyku. Cele szczegółowe: Uczestnik zajęć potrafi: • Współdziałać z nauczycielem; • Skupiać wzrok na wykonywanej czynności; • Dotykać ręką przedmiotów i manipulować nimi; • Zamykać dłoń, chwytać przedmioty wykorzystywane w czasie zajęć; Środki dydaktyczne: Wyposażenie Sali Doświadczania Świata: • Groch, ryż; • Światłowody; • Piłeczki; • Masażer elektryczny; • Duża piłka; • Płyta CD z Programem wprowadzającym M. Ch. Knill. Metody: Słowna, pokazowa, naśladowcza; Samodzielnych doświadczeń opartych na inicjatywie własnej dziecka. Elementy metody relaksacyjnej. Formy: Zindywidualizowana; Przebieg: Pomoc nauczyciela przygotowuje płytę CD z programem wprowadzającym Knill, wspólnie z n-lem przygotowuje chłopaka do wykonywania ćwiczeń na materacu, następnie bierze dziewczynkę i siada z nią na dywanie. Uczestnicy wspólnie z pomocą opiekunów wykonują ćwiczenia proponowane przez M. Ch. Knill. po ćwiczeniach niewidoma uczestniczka zajęć zostaje przeniesiona na pufę do światłowodów. Nauczyciel siada naprzeciw drugiego wychowanka, który siedzi w wózku i przysuwa do niego miskę z ryżem. Naprowadza ręce wychowanka do ziaren i wsypuje w dłonie dziecka, masuje dłonie, delikatnie wciera ryż w dłonie uczestnika zajęć zachęcając go jednocześnie by patrzył na swoje dłonie i sam przesypywał ryż; te same czynności nauczyciel wykonuje z grochem. Następnie uczestnicy zajęć są zamienieni. Nauczyciel podchodzi z masażerem do drugiego uczestnika zajęć, by lampą nagrzewającą masować dłonie i ręce. Najpierw masowane są ręce od ramienia do łokcia, następnie kieruję się w stronę dłoni. W pierwszej kolejności masowana jest ręka prawa, później lewa. Po ukończeniu masażu chłopak ma możliwość dalszego manipulowania światłowodami, a nauczyciel te same czynności masażu wykonuje z niewidomą dziewczynką, która leży na materacu. Nauczyciel kładzie dziewczynkę na brzuchu na piłce rehabilitacyjnej i przesuwa ją powoli do przodu i do tyłu. Czynność tę powtarza kilka razy. Następnie okręca ją na plecy i delikatnie przesuwa do przodu i do tyłu oraz na boki. Po tych ćwiczeniach uczestniczka zostaje przeniesiona do basenu z piłeczkami, a nauczyciel wraz z pomocą n-la układa Jakuba brzuchem na wałku i wykonuje te same czynności, tzn. przesuwa do przodu i do tyłu. KONSPEKT ZAJĘĆ REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZYCH Data: Prowadzący: Czas trwania: około 60 minut Cel główny: Dostarczanie różnorodnych bodźców (dotykowych, wzrokowych i słuchowych); Stymulowanie zmysłu dotyku. Cele szczegółowe: Uczestnik zajęć potrafi: • Współdziałać z nauczycielem; • Podejmować własną aktywność; • Skupiać wzrok/uwagę na wykonywanej czynności; • Dotykać ręką przedmiotów i manipulować nimi; • Zamykać dłoń, chwytać przedmioty wykorzystywane w czasie zajęć; Uczestnik zajęć rozwija spostrzegawczość, uwagę i pamięć sensoryczną. Środki dydaktyczne: Wyposażenie Sali Doświadczania Świata: • Łóżko wodne; • Basen z piłeczkami; • Kolumna wodna; • Światłowody; • Kolorofon; • Kula plazmowa; • Masażer elektryczny; • Płyta CD „Night”. Metody: Słowna, pokazowa, naśladowcza; Samodzielnych doświadczeń opartych na inicjatywie własnej dziecka. Elementy metody relaksacyjnej. Formy: Zindywidualizowana; Przebieg: Jeden z uczestników zajęć zostaje przeniesiony na łóżko wodne, drugi do basenu z piłeczkami, a trzeci zostaje doprowadzony do kolumny wodnej. Nauczyciel odprowadza trzeciego wychowanka do basenu z piłeczkami, a z drugim dzieckiem podchodzi do kolumny wodnej, a następnie kładzie go w kąciku ze światłowodami. pierwszy uczestnik zostaje posadzony do wózka, a n-l podchodzi do niego z kulą plazmową. Chłopak zostaje w wózku ustawiony naprzeciw kolorofonu. Nauczyciel podchodzi do drugiego wychowanka z masażerem, siada obok i masuje jej ciało: dłonie, ręce, nogi i brzuch. Po masażu dziecko zostaje przeniesione na łóżko wodne, a na materac zostaje przyniesiony/przyprowadzony trzeci wychowanek, drugi z kolei zostaje przeniesiony do basenu z piłeczkami. Nauczyciel wykonuje te same czynności z każdym z uczestników zajęć. Trzeci wychowanek po masażu zostaje posadzony przed kolorofonem. Nauczyciel kładzie drugiego uczestnika na brzuchu na piłce rehabilitacyjnej i przesuwa go powoli do przodu i do tyłu. Czynność tę powtarza kilka razy. Następnie okręca go na plecy i delikatnie przesuwa do przodu i do tyłu oraz na boki. Po tych ćwiczeniach zostaje przeniesiony ponownie do basenu z piłeczkami, te same czynności nauczyciel wykonuje z trzecim wychowankiem. Następnie nauczyciel wraz z pomocą n-la układa pierwszego uczestnika zajęć brzuchem na wałku i wykonuje te same czynności, tzn. przesuwa do przodu i do tyłu. Na koniec zajęć wychowankowie odpoczywają przy spokojnej muzyce relaksacyjnej. SCENARIUSZ ZAJEĆ REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH Data: Prowadzący: Czas trwania: około 60 minut Cel główny: Wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała; Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki; Cele szczegółowe: Uczestnik zajęć potrafi: • Współdziałać z nauczycielem; • Podejmować własną aktywność; • Dotykać ręką przedmiotów i manipulować nimi; • Zamykać dłoń, chwytać przedmioty wykorzystywane w czasie zajęć; Uczestnik zajęć rozwija ogólną sprawność psychoruchową. Środki dydaktyczne: • Basen z piłeczkami; • Pionizator statyczny; • Piłka rehabilitacyjna; • Materac; • Łóżko wodne; • Miska; • Produkty sypkie np.: groch, kasza itp.; • Wzornik faktur; • Płyta CD z programem M.Ch. Knill. • Płyta CD „Spacer po niebie” Metody: Słowna, pokazowa, naśladowcza; Samodzielnych doświadczeń opartych na inicjatywie własnej dziecka. Elementy metody relaksacyjnej. Formy: Zindywidualizowana; Przebieg: I. Część wstępna: Realizacja „Programu Rozwoju Aktywności” wg M.Ch.Knillów, „Program wprowadzający”. Program wprowadzający pozwala nawiązać z uczniem kontakt i przygotować go do realizacji dalszych ćwiczeń ruchowych. Jakub wykonuje ćwiczenia z pomocą n-la, a nauczyciel z Oliwią, Hubert wykonuje ćwiczenia samodzielnie lub z podpowiedzią manualną n-la. „Program wprowadzający” trwa w przybliżeniu 8 minut i ma następujący przebieg: • Kołysanie; • wymachiwanie rękami; • pocieranie dłoni; • klaskanie; • głaskanie głowy; • głaskanie brzucha; • relaksacja; II. Część właściwa: A. Duża motoryka a. ćwiczenia bierne kończyn dolnych i górnych a następnie ćwiczenia wzmacniające i rozciągające mięśnie ramion i klatki piersiowej – na materacu; b. ćwiczenia w pionizatorze, a następnie ćwiczenia na piłce rehabilitacyjnej; c. ćwiczenia na piłce rehabilitacyjnej, a następnie swobodne wykonywanie dowolnych ruchów w basenie z piłkami lub na łóżku wodnym. B. Mała motoryka a. Nauczyciel podchodzi kolejno do każdego ze swoich podopiecznych ze wzornikiem faktur i delikatnie masuje ich dłonie; b. Każdy z uczestników zajęć dotyka, chwyta, manipuluje, przesypuje na miarę swoich możliwości materiały sypkie; III. Zakończenie W ramach zakończenia zajęć relaksacja przy spokojnej muzyce, w wygodnej dla uczestnika zajęć pozycji oraz delikatny masaż dłoni z wykorzystaniem oliwki. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |