Katalog

Edyta Monkiewicz, 2017-05-09
Nowa Tuchorza

Różne, Scenariusze

SCENARIUSZe ZAJĘĆ REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZYCH

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZYCH

Data:
Prowadzący:
Czas trwania: około 15 min


Etap zajęć: Czynności samoobsługowe.
Powitanie.

1.Cel ogólny:
Kształtowanie samodzielności w sytuacjach dnia codziennego.
Cele szczegółowe:
Kształtowanie samodzielności podczas zdejmowania i nakładania wybranych części garderoby.
Utrwalanie nawyku rozbierania się przed wejściem do sali lub zaraz po wejściu.

2. Cel ogólny:
Rozwijanie poczucia bezpieczeństwa w klasie oraz zaufania do otaczających osób.
Cele szczegółowe:
Utrwalanie nawyku przywitania się po wejściu do klasy.
Rozwijanie komunikacji pozawerbalnej: umiejętność przywitania się gestem, mimiką twarzy, ruchem ciała, tonem głosu.
Okazywanie własnych stanów emocjonalnych.

Środki dydaktyczne: zapalona świeca, ubiór dzieci, części garderoby;
Metody: słowna, oglądowa, aktywność własna uczestnika zajęć, elementy porannego kręgu;
Formy: zindywidualizowana.
Przebieg:
- nauczyciel prosi uczestników zajęć aby podjęli próby samodzielnego zdjęcia kurtki - bluzy. Mówi czego od nich oczekuje. Następnie naprowadza ręce uczestników na końcówkę zamka i wspólnie z nim ściąga zamek kurtki/bluzy w dół.

- Nauczyciel prosi wychowanków o zmianę obuwia. Chwyta za ręce dzieci, naprowadza je na buty, wspólnie z rozwiązują sznurówki i razem zdejmują buty.

- Dzieci leżące- nauczyciel słownie informuje dzieci o wykonywanej czynności np.: teraz daj rękę zdejmiemy rękaw kurtki/bluzy, a teraz drugi. Cały czas mówi dzieciom co będzie robił i czego od nich oczekuje. Informuje o wykonywanej czynności i wspólnie z uczestnikiem zajęć zdejmuje obuwie.

- Nauczyciel zapala świecę, podchodzi do każdego z osobna, podaje rękę na powitanie. Obserwuje reakcje dziecka: koncentrację wzroku, słuchu oraz stan emocjonalny uczniów w danym dniu.

Etap zajęć: Zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze
Czas trwania: około 60 minut
Cel główny:
Kształtowanie koordynacji wzrokowo- ruchowej.
Rozwijanie koncentracji wzroku.
Usprawnianie małej motoryki.
Wywoływanie mowy.
Cele szczegółowe:
Kształtowanie precyzji ruchu;
Usprawnianie koncentracji wzroku;
Usprawnianie narządów mowy – masaż.
Środki dydaktyczne: arkusze papieru, duże pędzle, farby plakatowe, olejek do masażu, wyposażenie Sali Doświadczania Świata: kolumny wodne, elektromagnetyczna kula, światłowody, piłki gumowe, miękkie piłeczki, łóżko wodne, płyty CD z muzyką relaksacyjną.

Metody: słowna, oglądowa, aktywność własna ucznia, elementy metody Castillo - Moralesa
Formy: indywidualna, grupowa, zindywidualizowana;

Przebieg:
- Nauczyciel zachęca uczestników zajęć do wspólnej „zabawy”, prosi jednego z uczestników o to by rzucał piłeczki z basenu do drugiego uczestnika, a drugiego prosi by te piłeczki odrzucał z powrotem do pierwszego lub basenu.

- Nauczyciel wraz z pomocą n-la układają leżących uczestników zajęc na wygodnych pufach, masuje twarz oliwką. Wykonuje masaż twarzy wykorzystując elementy metody Castillo Moralesa: ruchami kolistymi masuje czoło, rozciąga i przyciąga do siebie wargi, masuje policzki, uciska brodę i górną wargę itp. Cały czas mówi do ucznia, nazywa masowane części twarzy. Następnie wymawia dźwięki: ma-ma, ba-ba, pa-pa i zachęca dziecko do ich powtarzania.
Następnie jeden z uczestników zostaje umieszczony w pionizatorze, a drugi zostaje położony na łóżko wodne lub do basenu z piłeczkami.

- nauczyciel rozkłada przed uczestnikiem duży arkusz papieru. Wkłada w rękę chłopaka pędzel, naprowadza na pojemnik z farbą – prowadzi rękę ucznia, robiąc ruchy zamaszyste. Następnie podwija rękawy bluzy dziecka, wkłada jego ręce w farbę lub maluje dłoń pędzelkiem i odciska ją na arkuszu papieru. Cały czas zachęca dziecko do aktywności i koncentrowaniu wzroku na wykonywanej czynności. Po zakończonej czynności podstawia dziecku miskę z wodą i pomaga podczas mycia rąk.

-Nauczyciel zasłania rolety w sali, włącza kolumny wodne. Prosi chodzących uczniów o podejście do urządzenia. Jeśli jest taka potrzeba podprowadza ucznia do przyrządu.
Następnie kieruje jego ręce w stronę urządzenia i wspólnie dotyka je, zwracając uwagę, aby uczeń parzył na bąbelki poruszające się w wodzie oraz zmieniające się światła. Cały czas zachęca ucznia słownie, jeśli to nie przynosi pożądanych efektów stuka w kolumnę, przyciągając wzrok ucznia.

- nauczyciel podjeżdża wózkiem z uczestnikiem do urządzenia, chwyta jego ręce , kierując je w stronę kolumny, wodzi rękoma dziecka po powierzchni urządzenia, stuka w nie, aby przyciągnąć wzrok ucznia. Następnie bierze dziecko na kolana jak najbliżej kolumny, dotyka policzkiem dziecka urządzenia, aby poczuło ruch i drgania, zachęca słownie do patrzenia na światło.
Nauczyciel wyłącza urządzenie.

- Nauczyciel włącza kulę elektromagnetyczną, siada za dzieckiem na materacu. Chwyta jego ręce i prowadzi je w stronę kuli, która w zetknięciu z dłonią, pod wpływem ciepła tworzy różnorodne wzory. Cały czas mówi do ucznia, zachęca go do koncentrowania wzroku.
Na koniec wyłącza urządzenie.

- Nauczyciel kładzie dziecko na materacu, zupełnie zaciemnia salę. Włącza światłowody, którymi zasłania twarz ucznia. Zachęca ucznia do zdejmowania światłowodów z twarzy. W tym celu bierze rękę dziecka, kieruje je na światłowody i pokazuje jak należy je odsunąć. Używa także takich zwrotów jak: A gdzie się schował (imię dziecka)?, gdzie on jest….? Nauczyciel obserwuje czy dziecko reaguje na urządzenie.

- Nauczyciel wyłącza wszystkie urządzenia Sali Doświadczania Świata. Zmienia muzykę na bardziej ożywianą, prosi aby uczniowie usiedli na dywanie. Zarówno nauczyciel jak i osoba wspomagająca siadają za dziećmi leżącymi. Wspólnie z dzieckiem rzucają piłkę w kierunku osoby siedzącej naprzeciwko. Nauczyciel zachęca ucznia, aby złapał piłkę. Jeśli to się nie udaje, prosi go o podanie piłki z drugiego końca sali. Opiekun prosi także uczniów leżących o złapanie piłki. Jeśli nie udaje się jej chwycić samodzielnie, pomaga uczniowi w jej złapaniu.

UWAGA !
Wszystkim ćwiczeniom wykorzystującym Salę Doświadczania Świata towarzyszy muzyka relaksacyjna. Podczas ćwiczeń ruchowych wykorzystano muzykę o szybszym tempie.


Etap zajęć: Czynności higieniczne
Czas trwania: 10 min
Cel główny:
Kształtowanie nawyków higienicznych.
Cele szczegółowe:
Utrwalanie potrzeby mycia rąk przed każdym posiłkiem.
Rozwijanie samodzielności podczas używania przedmiotów potrzebnych do higieny osobistej.
Doskonalenie czynności związanych z obsługiwaniem pomieszczeń przeznaczonych do codziennej higieny.
Środki dydaktyczne: umywalka, kran, mydło, ręcznik, łazienka.
Metody: słowna, oglądowa, aktywność własna ucznia, praktycznego działania.
Formy: indywidualna.

Przebieg:
-Nauczyciel informuje uczestników o zbliżającym się śniadaniu i potrzebie umycia rąk przed posiłkiem.

- Nauczyciel prosi każdego wychowanka z osobna o przejście do łazienki. Cały czas podpowiada uczniowi co ma zrobić w danej chwili, np.: teraz otwórz drzwi, zapal światło. Wspólnie z uczniem podchodzi do umywalki, przypomina o konieczności odkręcenia wody. Następnie naprowadza rękę ucznia na kurki i wspólnie z uczniem odkręca wodę. Prowadzi ręce ucznia pod pojemnik z mydłem, wspólnie z uczniem nabiera mydło i pociera jedną jego ręką o drugą. Po namydleniu rąk naprowadza ręce pod strumień wody w celu ich opłukania. Wspólnie z uczniem zakręca wodę.
Następnie nauczyciel prosi ucznia o podanie ręcznika i w niewielkim stopniu pomaga mu dokładnie osuszyć dłonie. Po zakończeniu czynności prosi ucznia o wyłączenie światła i zamknięcie drzwi.

- Uczestnikom zajęć, którzy nie poruszają się samodzielnie nauczyciel przynosi miskę z wodą i pianą do klasy. Siada za uczniem. Bierze ręce dziecka, informuje go o wykonywanej czynności i wspólnie z dzieckiem myje ręce, pocierając jedna dłoń o drugą. Następnie chwyta ręcznik i wspólnie z uczniem wyciera jego ręce.

Uwaga:
Nauczyciel cały czas informuje uczniów o wykonywanej czynności i oczekiwaniach wobec nich. Za każdą prawidłowo wykonaną czynność lub też próbę samodzielnego jej podjęcia, dziecko jest nagradzane słownie poprzez przytulenie, pogłaskanie. W niektórych sytuacjach nagroda występuje w postaci kawałka czekolady lub ulubionego ciastka.




SCENARIUSZ ZAJĘĆ REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZYCH

Data:
Prowadzący:
Czas trwania: około 60 minut

Cel główny:
 Dostarczanie różnorodnych bodźców (wzrokowych i słuchowych);
 Stymulowanie zmysłu dotyku.

Cele szczegółowe:
 Uczestnik zajęć potrafi:
• Współdziałać z nauczycielem;
• Skupiać wzrok na oświetlonym przedmiocie;
• Dotykać ręką przedmiotów i manipulować nimi;
• Zamykać dłoń na przedmiocie;

Środki dydaktyczne:
 Wyposażenie Sali Doświadczania Świata:
• Kolumny wodne,
• Elektromagnetyczna kula,
• Światłowody,
• Piłki gumowe,
• Piłka rehabilitacyjna,
• Płyty CD z muzyką relaksacyjną.

Metody:
 Słowna, pokazowa, naśladowcza;
 Samodzielnych doświadczeń opartych na inicjatywie własnej dziecka.
 Elementy metody relaksacyjnej.

Formy:
 Zindywidualizowana;
Przebieg:
- Uczestnik zajęć, który nie potrafi samodzielnie się poruszać zostaje przeniesiony do basenu z piłeczkami

- Nauczyciel zasłania rolety w sali informując wcześniej o tym wychowanków, włącza kolumny wodne. Nauczyciel podprowadza wychowanka w stronę kolumny, następnie kieruje jego ręce w stronę urządzenia i wspólnie dotyka je, zwracając uwagę, aby uczeń parzył na bąbelki poruszające się w wodzie oraz zmieniające się kolory światła. Cały czas zachęca ucznia słownie, jeśli to nie przynosi pożądanych efektów stuka w kolumnę, przyciągając wzrok i uwagę ucznia. Następnie nauczyciel odprowadza wychowanka do basenu z piłeczkami.


- nauczyciel z pomocą nauczyciela wyciąga wychowanka z wózka na pufę, by mógł być jak najbliżej kolumny, dotyka ręką dziecka urządzenia, aby poczuł ruch i drgania, zachęca słownie do patrzenia na światło.

- Nauczyciel włącza kulę elektromagnetyczną, siada naprzeciw wychowanka, chwyta jego ręce i prowadzi je w stronę kuli, która w zetknięciu z dłonią, pod wpływem ciepła tworzy różnorodne wzory. Cały czas mówi do ucznia, zachęca go do koncentrowania wzroku.
Na koniec wyłącza urządzenie.

Nauczyciel wyciąga z pomocą nauczyciela niechodżacego samodzielnie wychowanka z basenu z piłeczkami i pomaga mu przejść przez salę na materac, aby z wykorzystaniem masażera wibracyjnego z lampą nagrzewającą masować dłonie i ręce. Najpierw masowane są ręce od ramienia do łokcia, następnie kieruję się w stronę dłoni. W pierwszej kolejności masowana jest ręka prawa, później lewa. Po ukończeniu masażu uczestnik zajęć ma możliwość manipulowania światłowodami, a nauczyciel te same czynności masażu wykonuje z innym wychowankiem.
- Nauczyciel wyłącza wszystkie urządzenia SDŚ. Zmienia muzykę na bardziej ożywianą, sadza uczestników zajęć na dywanie. Zarówno nauczyciel jak i osoba wspomagająca siadają z dziećmi. Wspólnie z dzieckiem rzucają piłkę w kierunku osoby siedzącej naprzeciwko. Nauczyciel zachęca ucznia, aby złapał piłkę – czynność tą nauczyciel wykonuje wspólnie z Filipem, a pomoc n-la z Jakubem.


SCENARIUSZ ZAJĘĆ REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZYCH

Data:
Prowadzący:
Czas trwania: około 60 minut

Cel główny:
 Dostarczanie różnorodnych bodźców (dotykowych i słuchowych);
 Stymulowanie zmysłu dotyku.

Cele szczegółowe:
 Uczestnik zajęć potrafi:
• Współdziałać z nauczycielem;
• Skupiać wzrok na wykonywanej czynności;
• Dotykać ręką przedmiotów i manipulować nimi;
• Zamykać dłoń, chwytać przedmioty wykorzystywane w czasie zajęć;

Środki dydaktyczne:
 Wyposażenie Sali Doświadczania Świata:
• Groch, ryż;
• Światłowody;
• Piłeczki;
• Masażer elektryczny;
• Duża piłka;
• Płyta CD z Programem wprowadzającym M. Ch. Knill.

Metody:
 Słowna, pokazowa, naśladowcza;
 Samodzielnych doświadczeń opartych na inicjatywie własnej dziecka.
 Elementy metody relaksacyjnej.

Formy:
 Zindywidualizowana;

Przebieg:
 Pomoc nauczyciela przygotowuje płytę CD z programem wprowadzającym Knill, wspólnie z n-lem przygotowuje chłopaka do wykonywania ćwiczeń na materacu, następnie bierze dziewczynkę i siada z nią na dywanie. Uczestnicy wspólnie z pomocą opiekunów wykonują ćwiczenia proponowane przez M. Ch. Knill.
 po ćwiczeniach niewidoma uczestniczka zajęć zostaje przeniesiona na pufę do światłowodów.
 Nauczyciel siada naprzeciw drugiego wychowanka, który siedzi w wózku i przysuwa do niego miskę z ryżem. Naprowadza ręce wychowanka do ziaren i wsypuje w dłonie dziecka, masuje dłonie, delikatnie wciera ryż w dłonie uczestnika zajęć zachęcając go jednocześnie by patrzył na swoje dłonie i sam przesypywał ryż; te same czynności nauczyciel wykonuje z grochem.
 Następnie uczestnicy zajęć są zamienieni.
 Nauczyciel podchodzi z masażerem do drugiego uczestnika zajęć, by lampą nagrzewającą masować dłonie i ręce. Najpierw masowane są ręce od ramienia do łokcia, następnie kieruję się w stronę dłoni. W pierwszej kolejności masowana jest ręka prawa, później lewa. Po ukończeniu masażu chłopak ma możliwość dalszego manipulowania światłowodami, a nauczyciel te same czynności masażu wykonuje z niewidomą dziewczynką, która leży na materacu.
 Nauczyciel kładzie dziewczynkę na brzuchu na piłce rehabilitacyjnej i przesuwa ją powoli do przodu i do tyłu. Czynność tę powtarza kilka razy. Następnie okręca ją na plecy i delikatnie przesuwa do przodu i do tyłu oraz na boki. Po tych ćwiczeniach uczestniczka zostaje przeniesiona do basenu z piłeczkami, a nauczyciel wraz z pomocą n-la układa Jakuba brzuchem na wałku i wykonuje te same czynności, tzn. przesuwa do przodu i do tyłu.


KONSPEKT ZAJĘĆ REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZYCH

Data:
Prowadzący:
Czas trwania: około 60 minut

Cel główny:
 Dostarczanie różnorodnych bodźców (dotykowych, wzrokowych i słuchowych);
 Stymulowanie zmysłu dotyku.

Cele szczegółowe:
 Uczestnik zajęć potrafi:
• Współdziałać z nauczycielem;
• Podejmować własną aktywność;
• Skupiać wzrok/uwagę na wykonywanej czynności;
• Dotykać ręką przedmiotów i manipulować nimi;
• Zamykać dłoń, chwytać przedmioty wykorzystywane w czasie zajęć;
 Uczestnik zajęć rozwija spostrzegawczość, uwagę i pamięć sensoryczną.

Środki dydaktyczne:
 Wyposażenie Sali Doświadczania Świata:
• Łóżko wodne;
• Basen z piłeczkami;
• Kolumna wodna;
• Światłowody;
• Kolorofon;
• Kula plazmowa;
• Masażer elektryczny;
• Płyta CD „Night”.

Metody:
 Słowna, pokazowa, naśladowcza;
 Samodzielnych doświadczeń opartych na inicjatywie własnej dziecka.
 Elementy metody relaksacyjnej.

Formy:
 Zindywidualizowana;

Przebieg:
 Jeden z uczestników zajęć zostaje przeniesiony na łóżko wodne, drugi do basenu z piłeczkami, a trzeci zostaje doprowadzony do kolumny wodnej.
 Nauczyciel odprowadza trzeciego wychowanka do basenu z piłeczkami, a z drugim dzieckiem podchodzi do kolumny wodnej, a następnie kładzie go w kąciku ze światłowodami.
 pierwszy uczestnik zostaje posadzony do wózka, a n-l podchodzi do niego z kulą plazmową. Chłopak zostaje w wózku ustawiony naprzeciw kolorofonu.
 Nauczyciel podchodzi do drugiego wychowanka z masażerem, siada obok i masuje jej ciało: dłonie, ręce, nogi i brzuch. Po masażu dziecko zostaje przeniesione na łóżko wodne, a na materac zostaje przyniesiony/przyprowadzony trzeci wychowanek, drugi z kolei zostaje przeniesiony do basenu z piłeczkami. Nauczyciel wykonuje te same czynności z każdym z uczestników zajęć. Trzeci wychowanek po masażu zostaje posadzony przed kolorofonem.
 Nauczyciel kładzie drugiego uczestnika na brzuchu na piłce rehabilitacyjnej i przesuwa go powoli do przodu i do tyłu. Czynność tę powtarza kilka razy. Następnie okręca go na plecy i delikatnie przesuwa do przodu i do tyłu oraz na boki. Po tych ćwiczeniach zostaje przeniesiony ponownie do basenu z piłeczkami, te same czynności nauczyciel wykonuje z trzecim wychowankiem. Następnie nauczyciel wraz z pomocą n-la układa pierwszego uczestnika zajęć brzuchem na wałku i wykonuje te same czynności, tzn. przesuwa do przodu i do tyłu.
 Na koniec zajęć wychowankowie odpoczywają przy spokojnej muzyce relaksacyjnej.




SCENARIUSZ ZAJEĆ REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH

Data:
Prowadzący:
Czas trwania: około 60 minut

Cel główny:
 Wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała;
 Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki;

Cele szczegółowe:
 Uczestnik zajęć potrafi:
• Współdziałać z nauczycielem;
• Podejmować własną aktywność;
• Dotykać ręką przedmiotów i manipulować nimi;
• Zamykać dłoń, chwytać przedmioty wykorzystywane w czasie zajęć;
 Uczestnik zajęć rozwija ogólną sprawność psychoruchową.

Środki dydaktyczne:
• Basen z piłeczkami;
• Pionizator statyczny;
• Piłka rehabilitacyjna;
• Materac;
• Łóżko wodne;
• Miska;
• Produkty sypkie np.: groch, kasza itp.;
• Wzornik faktur;
• Płyta CD z programem M.Ch. Knill.
• Płyta CD „Spacer po niebie”

Metody:
 Słowna, pokazowa, naśladowcza;
 Samodzielnych doświadczeń opartych na inicjatywie własnej dziecka.
 Elementy metody relaksacyjnej.

Formy:
 Zindywidualizowana;

Przebieg:

I. Część wstępna:
Realizacja „Programu Rozwoju Aktywności” wg M.Ch.Knillów, „Program wprowadzający”.
Program wprowadzający pozwala nawiązać z uczniem kontakt i przygotować go do realizacji dalszych ćwiczeń ruchowych. Jakub wykonuje ćwiczenia z pomocą n-la, a nauczyciel z Oliwią, Hubert wykonuje ćwiczenia samodzielnie lub z podpowiedzią manualną n-la.
„Program wprowadzający” trwa w przybliżeniu 8 minut i ma następujący przebieg:
• Kołysanie;
• wymachiwanie rękami;
• pocieranie dłoni;
• klaskanie;
• głaskanie głowy;
• głaskanie brzucha;
• relaksacja;

II. Część właściwa:
A. Duża motoryka
a. ćwiczenia bierne kończyn dolnych i górnych a następnie ćwiczenia wzmacniające i rozciągające mięśnie ramion i klatki piersiowej – na materacu;
b. ćwiczenia w pionizatorze, a następnie ćwiczenia na piłce rehabilitacyjnej;
c. ćwiczenia na piłce rehabilitacyjnej, a następnie swobodne wykonywanie dowolnych ruchów w basenie z piłkami lub na łóżku wodnym.
B. Mała motoryka
a. Nauczyciel podchodzi kolejno do każdego ze swoich podopiecznych ze wzornikiem faktur i delikatnie masuje ich dłonie;
b. Każdy z uczestników zajęć dotyka, chwyta, manipuluje, przesypuje na miarę swoich możliwości materiały sypkie;

III. Zakończenie
W ramach zakończenia zajęć relaksacja przy spokojnej muzyce, w wygodnej dla uczestnika zajęć pozycji oraz delikatny masaż dłoni z wykorzystaniem oliwki.




Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.