![]() |
![]() |
Katalog Hanna Pawłowska, 2017-05-10 Sieraków Pedagogika, Scenariusze Każdy z nas jest inny i wyjątkowyTEMAT: Każdy z nas jest inny i wyjątkowy. Cele: uświadomienie dzieciom ,że wygląd zewnętrzny drugiej osoby jest indywidualną cechą każdego człowieka i nie jest on podstawą do oceny innych ludzi ( dzieci); wzmacnianie szacunku do siebie i innych oraz poczucia własnej wartości. Uczestnicy: grupa 10 dzieci (klasa trzecia szkoły podstawowej). Czas trwania zajęć: 1 godzina zegarowa. Warunki: czytelnia biblioteki szkolnej (koc lub dywan). Metody i techniki: pogadanka, praca z tekstem, zabawy integracyjne, „burza mózgów", rundka. Formy: indywidualna, grupowa. Środki i materiały: środki: tekst literacki, materiały: kolorowe buźki wyrażające nastrój, arkusz szarego papieru, flamastry, chusta animacyjna KLANZY, kartki bloku rysunkowego, płyta z muzyką relaksacyjną. Literatura: opowiadanie Kajtek, Grubas i Tyczka W:Ortner G., Bajki na dobry sen. Warszawa 1996S.124-125. PRZEBIEG ZAJĘĆ: Część I 1.Powitanie - wszyscy siadają w kręgu na dywanie. Odczytanie „kontraktu" przez prowadzącego spotkanie tzw. umowy z dziećmi, dotyczącej zasad uczestnictwa i postępowania podczas zajęć: > dbamy o dobrą atmosferę na zajęciach, > jesteśmy dla siebie mili, > nie krytykujemy, nie oceniamy, > nikomu nie sprawiamy przykrości, > pomagamy sobie wzajemnie, > to co mówimy na zajęciach zostaje miedzy nami, > zasada STOP (tylko jeden raz) Jeśli nie chcemy odpowiadać na jakieś pytanie. 2.Siedzimy w kręgu- każde dziecko wybiera dla siebie buźkę wyrażającą jego obecny nastrój -celem sprawdzenia nastroju grupy ( buźki leżą na środku kręgu). 3.Zabawa integracyjna (w kręgu kolejno każde dziecko przedstawia się kończąc zdanie): Jestem (imię) i najbardziej podoba mi się ( należy podać co u siebie lubi lub w czym jest dobry itp. .tak, aby każdy mógł się czymś pochwalić). 4.Zabawa: „Przebieganie pod chustą". Uczestnicy trzymając chustę za uchwyty, podnoszą ją i opuszczają w rytm muzyki relaksacyjnej. Prowadzący mówi, kto nagle ma zmienić miejsce np. przebiegają ( powoli) pod chustą ci, którzy mają niebieskie oczy, którzy mają brata itp. Część II 1.Podanie przez dzieci skojarzeń dotyczących wyglądu różnych ludzi - prowadzący dzieli arkusz na pół i zapisuje na jednej połowie arkusza flamastrem podane skojarzenia (np. mały, wysoki...). 2.Czytanie tekstu. 3. Przepracowanie problemu -pytania do tekstu: > Dlaczego bohater opowiadania nazywany był Kajtkiem? > Czy podobało mu się jego przezwisko? > Kogo chłopiec spotkał w parku? > Jak wyglądali nowi koledzy Kajtka? > Czy akceptowali swój wygląd? > Dlaczego inne dzieci zaczepiały ich i próbowały się z nich wyśmiewać? > Jak trzej przyjaciele poradzili sobie z zaczepkami innych dzieci? > A czy wśród was są dzieci, które też mają „pusto w głowie"? Podsumowując: Rozmowa z dziećmi nt. wyśmiewania się z innych z powodu ich wyglądu ukierunkowana pytaniem: Czy wszystkie dzieci (ludzie) wyglądają tak samo? (ogólnie ) 4.Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy i otrzymują polecenie zastanowienia się, jakie cechy pozwalają nam oceniać innych i stwierdzić, że są dobrymi przyjaciółmi. Następnie podają swoje przykłady, prowadzący zapisuje je na drugiej połowie arkusza. Dzieci odczytują określenia dotyczące wyglądu (zapisane wcześniej na arkuszu) łącząc je z cechami określającymi dobrego przyjaciela. WNIOSEK DO ZAPAMIĘTANIA Z DZISIEJSZYCH ZAJĘĆ (może go podać prowadzący lub wybrany uczeń po wspólnym ustaleniu )że np.: ktoś może w jakiś sposób się różnić, inaczej wyglądać a nawet inaczej myśleć .... Tak naprawdę przecież to wszystko jedno, jak kto wygląda Jeśli tylko jest przyjacielski, wesoły...itd.(dzieci mogą dopowiadać poszczególne cechy, wzmacniając w ten sposób poczucie własnej wartości i szacunku do siebie i innych). 4.Zabawa plastyczna - uczniowie na kartkach bloku rysują flamastrami uśmiechniętą (dowolną) postać Kajtka, Grubasa lub Tyczki . Następnie nadają im imiona, skończone prace prezentują na wystawce w bibliotece. Ewaluacja: W jakim nastroju, z jakim samopoczuciem wychodzę po dzisiejszych zajęciach. Uczestnicy wybierają i kładą na środku dywanu buźkę ( wcześniej przygotowane przez prowadzącego): uśmiechniętą, obojętną lub smutną. Opracowała Hanna Pawłowska Kurs-biblioterapia II stopnia. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |