Katalog Magdalena Pawlak, 2017-05-17 Bukowice Pedagogika, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego na stopień nauczyciela dyplomowanego wychowawca świetlicyPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA MIANOWANEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO Nauczyciel: Magdalena Pawlak Przedmiot: wychowawca świetlicy Miejsce pracy: Zespół Szkół Szkoła Podstawowa i Gimnazjum im. Piastów Śląskich w Bukowicach Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2016r. Data ukończenia stażu: 31.05.2019r. Cele stażu: • Doskonalenie jakości pracy dydaktycznej i opiekuńczo-wychowawczej ze szczególnym ukierunkowaniem na rozwijanie u dzieci aktywności twórczej i kształtowanie właściwych postaw społecznych. • Poszerzanie zakresu wiedzy. • Doskonalenie własnych umiejętności zawodowych oraz dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami. • Doskonalenie metod pracy i warsztatu. • Tworzenie warunków umożliwiających odkrywanie przez uczniów własnych możliwości i talentów. • Spełnienie wymagań kwalifikacyjnych, umożliwiających uzyskanie awansu na stopień nauczyciela dyplomowanego. Jestem nauczycielem z 9-letnim stażem pracy pedagogicznej. W roku 2005 podjęłam pracę w Zespole Szkół w Bukowicach jako wychowawca świetlicy. Praca ta wymaga nie tylko dbania o bezpieczeństwo uczniów podczas przebywania w świetlicy szkolnej ale również wszechstronnych działań opiekuńczo-wychowawczych. Bardzo cenię sobie bliski, bezpośredni kontakt z wychowankami co pozwala mi w pełni wspierać ich w ogólnym rozwoju psychofizycznym, pomagać w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych oraz sytuacji problemowych wynikających ze środowiska rodzinnego. Pracując z uczniami, wśród których każdy z nich jest odrębną jednostką, pomagając im rozwiązywać różnorakie problemy, czasami trudno zachować obojętność emocjonalną. To stanowi moją słabą stronę w pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi. Zawód nauczyciela należy do profesji twórczych dlatego mam nadzieję, że dzięki działaniom podejmowanym podczas realizacji planu rozwoju zawodowego w jeszcze większym stopniu udoskonalę swoje umiejętności oraz poprawę jakości pracy szkoły. § 8 ust. 2 pkt. 1 Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły. Zadania Forma realizacji Spodziewane rezultaty Termin Podnoszenie kompetencji własnych - aktywny udział we wszystkich formach doskonalenia adekwatnych do potrzeb nauczyciela i szkoły - zorganizowanie konkursów świetlicowych - przygotowanie uczniów do udziału w konkursach świetlicowych oraz pozaszkolnych wzbogacenie własnego warsztatu pracy; rozwój zawodowy, podniesienie poziomu jakości szkoły, promowanie zdolności uczniów na bieżąco Doskonalenie warsztatu pracy wychowawcy świetlicy - opracowanie rocznego planu pracy świetlicy - ulepszenie ,,Deklaracji rodzica/opiekuna dot. objęcia dziecka opieką świetlicową wzbogacenie warsztatu pracy wychowawcy świetlicy, rozwój zawodowy IX 2016 , - 2017, -2018 Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych wychowawcy świetlicy – uczestniczenie w pracach zespołu opiekuńczo - wychowawczego; - uczestnictwo w spotkaniach, dyskusjach, pracach nad tworzeniem dokumentów; - opracowanie planów dydaktycznych i wychowawczych. - poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków - kontakty z rodzicami, wychowawcami klas, pedagogiem szkolnym w rozpoznawaniu i rozwiązywaniu trudności wychowawczych - zorganizowanie imprez świetlicowych ,,Andrzejek”, Podniesienie poziomu jakości pracy szkoły i świetlicy; rozwijanie zainteresowań uczniów, osiągnięcie w pełni założonych w planie pracy celów dydaktyczno-wychowawczych, lepsza współpraca z rodzicami, wychowawcami, pedagogiem okres stażu. Wzbogacenie i unowocześnienie bazy świetlicowej - prowadzenie działań zmierzających do wzbogacenia wyposażenia świetlicy np. gromadzenie pomocy dydaktycznych, scenariuszy, płyt DVD, materiałów dla nauczyciela i ucznia wzbogacone i unowocześnione wyposażenie świetlicy okres stażu. Badanie jakości pracy świetlicy - opracowanie własnych narzędzi badawczych pozwalających sprawdzić efektywność oddziaływań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych w świetlicy szkolnej umiejętność diagnozowania, badania i ewaluacji własnej pracy, efektywniejsza praca dydaktyczno-wychowawcza, lepsza współpraca z rodzicami VI 2017 IX 2016 IX 2018 - przeprowadzenie ankiety wśród uczniów oraz rodziców Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej - poszukiwanie nowości wydawniczych dotyczących wychowania oraz aktywizujących metod pracy pedagogicznej w świetlicy szkolnej umiejętność wykorzystania teorii w praktycznym rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych okres stażu Wykorzystanie wiedzy zdobytej na studiach podyplomowych w zakresie Terapii pedagogicznej, diagnozy i profilaktyki w codziennej pracy wychowawczo – dydaktycznej. - - rozładowywanie i wyciszanie negatywnych emocji dzieci, usprawnianie percepcji wzrokowej, słuchowej, - umacnianie poczucia bezpieczeństwa, aktualizowanie i poszerzanie wiedzy ogólnej i szczegółowej. - pomoc uczniom w nauce przy wykorzystaniu odpowiednich form i metod. - współpraca z wychowawcami, pedagogiem i psychologiem szkolnym w zakresie rozpoznawania zaburzeń i dysharmonii w rozwoju dziecka. - sprawdzian skuteczności stosowanych form i metod; dokonywana na bieżąco ocena postępów uczniów okres stażu. § 8ust.2 pkt. 2 Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej Zadania Forma realizacji Spodziewane rezultaty Termin Doskonalenie umiejętności obsługi komputera. - przygotowywanie ankiet, testów, podziękowań, zaproszeń itp. techniką komputerową; - przygotowywanie materiałów do zajęć za pomocą programów komputerowych; - poszerzanie umiejętności obsługi programu Power Point- przygotowanie prezentacji multimedialnych; umiejętność wykorzystania technologii komputerowej w diagnozowaniu oraz organizacji własnego warsztatu pracy; opracowanie nowych, ciekawych scenariuszy zajęć oraz pomocy dydaktycznych, umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami okres stażu. Korzystanie z Internetu w celu poszerzenia wiedzy przydatnej w pracy nauczyciela wychowawcy świetlicy. - korzystanie z zasobów platformy edukacyjnej ,,Edukacja dla Doliny Baryczy” - komunikacja i współpraca z rodzicami i innymi użytkownikami platformy edukacyjnej Fronter w celu tworzenia i wykorzystywania materiałów dydaktycznych - współtworzenie szkolnej strony internetowej – zbieranie i umieszczanie informacji na stronie szkoły - śledzenie zmian w przepisach prawa oświatowego; - korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych encyklopedii multimedialnych; - wykorzystywanie sprzętu do opracowywania pomocy dydaktycznych, przydatnych w świetlicy oraz zadań dla dzieci; - korzystanie ze strony MEN; - korzystanie z nośników DVD, aparatu cyfrowego. 8 ust.2 pkt. 3 Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych w szczególności dla nauczycieli stażystów, kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć. Zadania Forma realizacji Spodziewane rezultaty Termin Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych - dzielenie się z innymi nauczycielami pozyskanymi materiałami, publikacjami, artykułami, pomocami dydaktycznymi, wiedzą zdobytą na kursach, warsztatach i w trakcie szkolenia; - aktywne i twórcze uczestnictwo w posiedzeniach Rady Pedagogicznej; członek Komisji Wnioskowej; - przygotowanie szkoleniowej rady pedagogicznej; - twórcze uczestnictwo w ramach WDN; udział w warsztatach doskonalących, dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie uczniów, - prowadzenie otwartych zajęć dla zainteresowanych nauczycieli; - opracowanie i gromadzenie różnych scenariuszy zajęć, konspektów z zajęć – wymiana z koleżankami, dyskusja; - udostępnienie do wykorzystania w placówce opracowanych programów, scenariuszy i konspektów; - wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami dotyczącymi rozwiązywania problemów wychowawczych uczniów; - pełnienie funkcji lidera zespołu opiekuńczo- wychowawczego. - umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, własny rozwój zawodowy okres stażu. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem w zespole opiekuńczo-wychowawczym. - prowadzenie zajęć otwartych dla członków zespołu i zainteresowanych nauczycieli; - prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli stażystów; - uczestnictwo w wybranych formach doskonalenia zawodowego - publikacje materiałów dydaktycznych w Internecie. okres stażu § 8 ust. 2 pkt. 4a Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich. Zadania Forma realizacji Termin Współpraca z wychowawcami. - pogłębianie wiedzy oraz wymiana doświadczeń w zakresie potrzeb wychowawczych dzieci. pogłębianie i poszerzenie współpracy z wychowawcami okres stażu. Opracowanie, wdrożenie i ewaluacja autorskiego programu edukacyjno-wychowawczego ,,Dobre wychowanie zawsze w modzie” - wdrożenie programu na zajęciach w świetlicy poprawa sposobu funkcjonowania w grupie, przestrzeganie norm społecznych i zasad kultury, potrzeba bycia miłym dla innych, uwrażliwienie na kulturalny sposób bycia 2017/2018 Opracowanie, wdrożenie i ewaluacja autorskiego programu edukacji regionalnej ,,Gmina Krośnice – mój dom” - wdrożenie programu na zajęciach w świetlicy ukształtowanie u dzieci poczucia więzi z najbliższym środowiskiem, ich małą ojczyzną, min. poprzez poznanie kultury, zabytków regionalnych, atrakcji regionalnych 2018/2019 Opracowanie i wdrożenie własnych planów pracy. - realizacja własnych planów pracy z uwzględnieniem programu profilaktycznego i wychowawczego szkoły niwelowanie u dzieci dużej, często nieuzasadnionej absencji w szkole, poprawa słownictwa w kierunku nieużywania przez uczniów wulgaryzmów okres stażu. 8ust.2 pkt. 4c Poszerzanie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. Zadania Forma realizacji Termin Poszerzanie zakresu działań szkoły - organizacja akcji charytatywnych: Pomoc dla Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt, zbiórka nakrętek ,,Pomaganie przez odkręcanie” - organizacja Dnia Życzliwości. rozwijanie u dzieci zainteresowań oraz empatii, kształtowanie postaw prospołecznych, rozbudzanie twórczej aktywności uczniów okres stażu. Organizowanie pomocy dzieciom z problemami. - diagnozowanie środowiska dzieci; - rozmowy z rodzicami; - organizowanie pomocy dzieciom - idea pomocy koleżeńskiej umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów dydaktycznych i wychowawczych, umiejętność dokonywania właściwej diagnozy, ulepszenie współpracy z rodzicami. okres stażu Promowanie działalności świetlicy - umieszczanie informacji z życia świetlicy na stronę internetową - współpraca z lokalnym tygodnikiem ,,Głos Milicza” w zakresie umieszczania relacji z wydarzeń szkolnych w które zaangażowana jest świetlica promocja szkoły w środowisku lokalnym okres stażu Prowadzenie działalności krajoznawczo-turystycznej - organizowanie wycieczek autokarowych oraz rowerowych. pełniejsza realizacja działań szkoły, integracja grupy, poczucia współzależności i współodpowiedzialności za realizację zadań okres stażu. Organizacja szkolnych i międzyszkolnych konkursów - opracowanie tematyki i regulaminu. powiadomienie środowiska (zakres konkursu). zorganizowanie miejsca na konkurs. zorganizowanie nagród. przeprowadzenie konkursu. Wyłonienie zwycięzców. podsumowanie. rozwijanie zainteresowań uczniów, promocja szkoły w środowisku lokalnym okres stażu. Integracja społeczności szkolnej - organizowanie akcji charytatywnych oraz działań prospołecznych. pogłębianie zaangażowania uczniów w postawy pożądane społecznie, promocja szkoły w środowisku lokalnym okres stażu. § 8 ust.2 pkt. 4e Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami. Zadania Forma realizacji Spodziewane efekty Termin Współpraca z Instytucjami- zorganizowanie spotkań profilaktycznych z pracownikami Policji oraz Sądu Rejonowego; - pogadanki na temat bezpieczeństwa, pożarów itp.; - korzystanie w pracy opiekuńczo-wychowawczej z informacji wynikających z pełnienia funkcji społecznego kuratora sądowego - współpraca z Nadleśnictwem Milicz w zakresie realizacji programu edukacyjnego ,,Budki lęgowe”. zwiększenie świadomości uczniów w zakresie odpowiedzialności karnej, nabywanie prawidłowych postaw w sytuacjach zagrożenia, uwrażliwienie na zagadnienia ekologiczne .okres stażu. Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków we współpracy z pedagogiem szkolnym - korzystanie z pomocy specjalistów; - analiza możliwości i osiągnięć dzieci; - zapoznanie się z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznej; dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia na podstawie orzeczenia. umiejętność dokonywania właściwej diagnozy, odpowiedni dobór form i metod pracy z dzieckiem trudnym wychowawczo oraz mającym trudności w nauce okres stażu. Współpraca z osobami z życia publicznego - nawiązanie współpracy z radnymi Gminy Krośnice oraz emerytowanymi pracownikami szkoły podczas przygotowania folderu z okazji 70-lecia Szkoły. promocja szkoły w środowisku lokalnym IX 2016 Zintegrowanie grupy rodziców ze społecznością szkolną poprzez udział w akcjach zorganizowanych przez świetlicę - współpraca z rodzicami podczas akcji charytatywnych lepsza współpraca z rodzicami, własny rozwój zawodowy okres stażu § 8 ust. 2 pkt. 5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły. Zadania Forma realizacji Spodziewane rezultaty Termin Aktywna realizacja zadań opiekuńczo-wychowawczych w pracy nauczyciela świetlicy szkolnej.- prowadzenie zajęć świetlicowych; - pomoc podczas odrabiania zadań domowych - kształtowanie postaw prospołecznych - zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom wzbogacenie warsztatu pracy, rozwój zawodowy, praca z uczniem słabszym, rozwijanie umiejętności ucznia zdolnego okres stażu. Rozpoznawanie i diagnozowanie wpływu sytuacji rodzinnej na zachowanie ucznia. - rozmowy z uczniami, rodzicami. zacieśnienie współpracy z rodzicami; ukazanie aspektów poprawnej sytuacji rodzinnej, wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa u dzieci okres stażu. Opis i analiza dwóch przypadków wychowawczych. - rozpoznanie, opis i analiza z wykorzystaniem własnych kompetencji oraz procedur w prawie oświatowym. 1) pomoc uczennicy mało zdolnej, o trudnej sytuacji rodzinnej, mającej kłopoty w kontaktach rówieśnikami 2) poprawa frekwencji ucznia ze znaczną absencją okres stażu. Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom- prace nad utworzeniem regulaminu bezpiecznego pobytu dziecka w szkole zapewnienie bezpiecznych warunków pobytu dziecka w szkole 2016/2017. Podniesienie jakości pracy dydaktyczno - wychowawczej szkoły. - poprawa frekwencji na zajęciach lekcyjnych poprzez uświadomienie uczniom i rodzicom konsekwencji nieobecności w szkole, organizacja pomocy koleżeńskiej uczniom opuszczającym zajęcia z przyczyn usprawiedliwionych w zakresie wyrównania braków w wiadomościach szkolnych, rozmowy wychowawcze z uczniami, zmniejszenie liczby godzin nieusprawiedliwionych, nabycie przez uczniów świadomości konsekwencji swego zachowania, ulepszenie organizacji pomocy koleżeńskiej. okres stażu Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |