![]() |
![]() |
Katalog Aleksandra Wiszowata, 2017-05-17 Poznań Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne zajęcia logopedyczno- fizjoterapeutyczneZestaw ćwiczeń przygotowanych wspólnie przez logopedę i fizjoterapeutę - „Myjnia z pianki do golenia” Dziecko wyciska piankę do golenia na tackę. Rozprowadza piankę dłońmi po tacce. Rysuje trasę. Przejeżdża autem. Buduje z klocków/patyczków myjnie-labirynt i dmucha piłeczkę ping- pongową pod przeszkodami. Na koniec zabawy dziecko usuwa piankę, myje i wyciera samochody. - „Szymon mówi, zrób mi obiad” Dziecko wykorzystuje do zabawy masy plastyczne, wyciska sok z cytryny. Z masy plastycznej może zrobić: - kuleczki- klopsiki, - ciastka, - rogaliki, - kolby kukurydzy, - udka kurczaka, - parówki, - bułki i chleb, - pizze, - precle, - inne produkty spożywcze(przez co wzbogaca zasób słownictwa zw. z tematyką jedzenia). Zrobione przez siebie produkty może udekorować. - Dziecko rolujemy w koc i wypowiada rymowanki. Rymowanki znajdują się w załączniku. - „ Literowa skakanka”. Nauczyciel rozkłada na podłodze litery. Dziecko skacząc na piłce z uszami wybiera litery, z których tworzy wyraz. - „ Obrazkowy strzał”. Dziecko siedzi w basenie. Logopeda rozkłada obrazki/zdjęcia, których nazwy zawierają ćwiczoną głoskę. Dziecko rzuca piłeczką. Nazywa obrazek, który strąci. Zabawę powtarzamy tak długo, aż wszystkie obrazki nie zostaną nazwane. - Terapeuta odbija piłką o podłogę. Dziecko skacze tyle razy, ile razy usłyszy dźwięk odbicia piłki. - Ćwiczenia różnicowania głosek opozycyjnych. Logopeda wypowiada głoskę, zadaniem dziecka jest przejście przez tunel i przyniesienie odpowiednią literę i powiesi ją na lince powieszonej na szczycie drabinki. - Dziecko siedzi na huśtawce, terapeuta trzyma dwa obrazki. Zadaniem dziecka jest rozbujać się i dotknąć stopą obrazek, którego nazwę usłyszy. Następnie powtórzy prawidłowo jego nazwę. - „Pachnący ogródek”- dziecko kręci się w bączku. Terapeuta rozkłada obok dziecka warzywa bądź owoce. Zadaniem dziecka jest zatrzymanie się na hasło: stop. Powąchanie warzywa/owocu. Nazwanie go oraz wskazanie głoski w nagłosie i wygłosie(bądź podzielenie nazwy na głoski). - „Bum pum dum dmuch”- ćwiczenia różnicowania głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych Terapeuta rozkłada przed dzieckiem arkusze papieru na których zapisuje, np. literę (b) i (p). Zadaniem dziecka wydmuchanie przez słomkę farby na tą literę, której dźwięk usłyszy. - Dziecko stoi na platformie, na sznurku jest zawieszona piłka w odległości ok. 100cm od niego. Zadaniem dziecka jest tyle razy uderzyć w dłonią w piłkę, ile głosek jest w słowie wypowiedzianym przez terapeutę. Można uderzać jedną ręką bądź naprzemiennie. - Dziecko leży na brzuchu na deskorolce i zbiera rysunki, których nazwy rozpoczynają się na umówioną głoskę. - Dziecko skacze na trampolinie, gdy usłyszy ustaloną głoskę powinno się zatrzymać. - Dziecko skacze na trampolinie, wypowiada wierszyk, dzieląc słowa na sylaby. - Dziecko kręci się w bączku razem z włożonymi do niego kulkami, na których zapisane są litery. Terapeuta ustala z dzieckiem liczbę okrążeń, po których ćwiczący znajduje piłeczkę z wzorem graficznym ćwiczonej głoski. - Dziecko leży zwinięte w kocu, w momencie rozwijania jak najdłużej wypowiada ustaloną samogłoskę- ćwiczenia fonacyjne. - Na ścianie są przypięte litery. Terapeuta kieruje światło lasera na określoną literę. Ćwiczący uderza w nią otwartą dłonią, następnie ją wypowiada lub wymyśla słowo rozpoczynające się na tę głoskę. - „Rozciąganie z fletem”. Terapeuta prezentuje flet i mówi:Patrz i słuchaj. Kiedy dmucham w ten instrument, a tłok jest na dole dźwięk jest niski, gdy przesuwam tłok w górę dźwięk staje się wyższy. Terapeuta dmucha i przesuwa tłok w górę. Dziecko słucha i patrzy. Kiedy dźwięk staje się wyższy unosi ręce do góry, kiedy staje się niższy opuszcza je ku podłodze. Następnie można polecić dziecku unosić i opuszczać stopy, głowę, a następnie stopy, ręce i głowę jednocześnie. Terapeuta się odwraca i gra odpowiedni dźwięk, a dziecko reaguje w określony sposób. - „Słyszeć, widzieć, ruszyć”. Terapeuta rozkłada na stole różne instrumenty, np. pałeczki, trójkąt, tamburyn, bębenek, flet. Dziecko razem z terapeutą bawią się instrumentami, oglądają je i słuchają jak brzmią. Prowadzący mówi pobawmy się w „Słyszeć, widzieć, ruszać”. Uderza w trójkąt i mówi: Kiedy słyszysz i widzisz trójkąt, to znaczy idź. Pochodźmy razem. Idą określoną liczbę kroków. Następnie terapeuta uderza o siebie rytmicznymi pałeczkami i mówi: Kiedy słyszysz i widzisz pałeczki, chodź z rękami podniesionymi do góry. Razem chodzą z rękami w górze. W dalszej kolejności prowadzący stosuje zamiennie trójkąt z pałeczkami z poleceniem zmiany sposobu poruszania się stosownie do usłyszanego dźwięku. Może podać więcej poleceń, tak aby uczestnik poruszał się zgodnie z tym, co widzi i słyszy, np. tamburyn- podskok, grzechotka- potrząsanie rękoma w powietrzu, flet- przysiady, bęben uderzany wolno- marsz, bęben uderzany szybko- bieg, drewniany blok- podskok, dzwonki- obrót Przykładowe ćwiczenia zostały opracowane na bazie ćwiczeń umieszczonych w książkach: C.S. Kranowitz „Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw” oraz R. Borowiecka „Dziecko w równowadze, koordynacja i słuch”. Opracowanie ćwiczeń: Katarzyna Manikowska Aleksandra Wiszowata Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |