![]() |
![]() |
Katalog Marzanna Polkowska, 2017-05-23 Białystok Sztuka, Sprawdziany i testy Test - Powtórzenie wiadomości przed egzaminem maturalnym z historii sztuki (nr 1)POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI PRZED EGZAMINEM MATURALNYM Z HISTORII SZTUKI zestaw nr 1 Polecenie nr 1 Połącz autora z dziełem: A).J. G. Soufflot B). G. Bernini C). A. Palladio D). Ch. Garnier E). J. F. Chalgrin 1. Opera w Paryżu 2. Villa Rotonda k. Vicenzy 3. Kościół Św. Genowefy (tzw. Panteon) w ParyżU 4. Kościół San Andrea al Quirinale w Rzymie 5. Kościół San Carlo alle Quattro Fontane w Rzymie 6. Łuk triumfalny na Place de l’Etoile w Paryżu A - .................(wpisz odpowiedni numer porządkowy) B - ................. C - ................. D - ................. E - ................. Polecenie nr 2 Ułóż w kolejności chronologicznej – biorąc pod uwagę czas inicjacji kierunku / tendencji: fowizm, impresjonizm, secesja, wortycyzm, realizm .................................................................................................................... Polecenie nr 3 Prawda czy fałsz? Zakreśl kółkiem odpowiednią literę: P (prawda) lub F (fałsz) a) W słynnej Bramie Lwic w Mykenach zastosowano ważne rozwiązanie konstrukcyjne – tzw. trójkąt odciążający. P F b) Styl renesansowy w rzeźbie kojarzy się z rozwiązaniem kompozycyjnym zwanym prawem ram. P F c) Termin interkolumnium oznacza element głowicy porządku doryckiego. P F d) Stylobat jest najniższym członem belkowania w greckim porządku architektonicznym. P F Polecenie nr 4 Zdefiniuj terminy: a) figura serpentinata: .......................................................... .................................................................................................................... .............................................................................................................................................................................. b) westwerk: .................................................................................................................... .................................................................................................................... .................................................................................................................... c) dywizjonizm: .................................................................................................................... ......................................................... .............................................................................................................................................................................. d) zmienny system podpór: .................................................................................................................... .............................................................................................................................................................................. .......................................................... e) rocaille: .................................................................................................................... .................................................................................................................... .................................................................................................................... Polecenie nr 5 O jakiego artystę chodzi? Do podanych wypowiedzi dobierz ich autora: L. B. Alberti, F. T. Marinetti, P. P. Rubens, W. Kandinsky, G. Brague a) „Oświadczam, że wspaniałość świata wzbogaciła się o nowe piękno: piękno szybkości! Samochód wyścigowy ze swoim pudłem zdobnym w wielkie rury podobne do wężów o ognistym oddechu [...] jest piękniejszy od Nike z Samotraki!” - ................................ b) „... powiem tak: piękno jest harmonią wszystkich części dostosowanych do siebie i będących w zgodzie i proporcji z tym dziełem, w którym się znajdują, tak że nie można nic dodać ani ująć, ani zmienić, żeby nie zepsuć całości.” - ................................. c) „Każdy artysta jako twórca wyraża to, co jest jemu tylko właściwe (element osobowości). [...] Proces rozwoju sztuki polega w pewnym sensie na oddzieleniu się sztuki czystej i wiecznotrwałej od elementu osobowości i elementu stylu epoki.” -............................... Polecenie nr 6 Podaj autorów prezentowanych dzieł: a) „Śmierć Marata” - ................................... b) „Porwanie córek Leukippa” - .......................... c) „Miłość Niebiańska i Miłość Ziemska” - ............... d) „Las Meninas” - ...................................... e) „Hamlet polski” - .................................... Polecenie nr 7 Uzupełnij: a) Sgraffito jest techniką dekorowania muru kilkoma warstwami kolorowego...................................., w którym ostrym narzędziem (rylcem) wyskrobuje się rysunek zdobniczy. b) Okres w dziejach sztuki charakteryzujący się silnym wydłużeniem postaci ludzkiej, nienaturalnym kolorytem, wyszukanymi pozami zwany jest .......................... c) Kiedy kolumny lub pilastry dekorujące zewnętrzną elewację budynku przebiegają przez kilka kondygnacji, mówimy o tzw. .................. Polecenie nr 8 Do wymienionych artystów dopisz obszar kulturowy (kraj), z którym powiązana jest ich twórczość: a) Peter Bruegel -.......................... b) Frans Hals -............................. c) Paolo Veronese -......................... d) Lucas Cranach - ......................... e) Anton van Dyck -......................... f) Hans Holbein - .......................... g) El Greco -.............................. KLUCZ Polecenie nr 1 A – 3 B – 4 C – 2 D – 1 E - 6 Polecenie nr 2 realizm, impresjonizm, secesja, fowizm, wortycyzm Polecenie nr 3 a) P (prawda) b) F (fałsz) c) F (fałsz) d) F (fałsz) Polecenie nr 4 a) figura serpentinata: jest to układ kompozycyjny ciała ludzkiego w przedstawieniach rzeźbiarskich lub malarskich okresu manieryzmu i baroku, gdzie postać otrzymuje pozę skręconą spiralnie wokół własnej osi; b) westwerk: element bryły kościoła przedromańskiego i romańskiego – silnie zaakcentowana jego część zachodnia, znajdująca się naprzeciw prezbiterium, na rzucie kwadratu bądź prostokąta, niekiedy przypominająca drugi transept; zawiera empory otwierające się do wnętrza kościoła, a zwieńczony jest wieżami; c) dywizjonizm: metoda twórcza stosowana przez neoimpresjonistów (zapoczątkowana już w okresie impresjonizmu), oparta na badaniach nad fizjologią i psychologią widzenia oraz teorią barw; uwzględnia proces rozbicia plamy koloru na zasadnicze barwy widma słonecznego, które kładzione na płótnie pod postacią czystych plamek, łączą się w oku widza (tzw. melanż optyczny) w plamę nadrzędną o dużej wibracji, świetlistości i intensywności – niemożliwą do osiągnięcia przez tradycyjne mieszanie farb; d) zmienny system podpór: układ / alternacja podpór w kościele przedromańskim i romańskim, gdzie podpory – filary i kolumny ustawiane są naprzemiennie, np. A-B-A, lub A-B-B-A (A=filar; B=kolumna); często jest bezpośrednim skutkiem zastosowania tzw. systemu wiązanego; system wiązany wprowadza rozwiązanie, gdzie jednemu kwadratowemu przęsłu nawy głównej odpowiadają dwa kwadratowe przęsła nawy bocznej; w takiej sytuacji w miejscach, gdzie przekazywane są siły z dużych przęseł nawy głównej – umieszcza się masywne filary, zaś w miejscach przekazywania sił z małych przęseł – ustawia delikatniejsze już kolumny; e) rocaille: motyw ornamentalny charakterystyczny dla rokoka, o formach asymetrycznych i kapryśnych, linii płynnej lub postrzępionej, przypominający muszlę, małżowinę, koguci grzebień Polecenie nr 5 a) F.T. Marinetti b) L. B. Alberti c) W. Kandinsky Polecenie nr 6 a) „Śmierć Marata”-J. L. David b) „Porwanie córek Leukippa”- P. P. Rubens c) „Miłość Niebiańska i Miłość Ziemska”- Tycjan d) „Las Meninas”- D. Velazquez e) „Hamlet polski”- J. Malczewski Polecenie nr 7 a) tynku b) manieryzmem c) wielkim porządku / kolosalnym porządku Polecenie nr 8 a) Peter Bruegel - Niderlandy b) Frans Hals - Holandia c) Paolo Veronese - Włochy d) Lucas Cranach - Niemcy e) Anton van Dyck - Flandria f) Hans Holbein - Niemcy g) El Greco -Hiszpania Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |