Katalog EWA Trzeszan, 2017-05-23 GDYNIA Zajęcia przedszkolne, Plany pracy ARKUSZ INDYWIDUALNEGO PROGRAMU EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNEGOARKUSZ INDYWIDUALNEGO PROGRAMU EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNEGO-opracowała Ewa Trzeszan Imię i nazwisko dziecka –X Grupa III, wiek – 6 lat Nauczyciele – Logopeda – mgr Ewa Trzeszan Terapeuta pedagogiczny – mgr Ewa Trzeszan Psycholog – Specjalista ds. rewalidacji – Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny opracowany na czas od lutego do czerwca 2016 r. Nr orzeczenia – 15/03/14/15 o potrzebie kształcenia specjalnego PPP – 14390-870/14/15 Rozpoznanie – niedosłuch ucha prawego 1. Zalecenia z orzeczenia Wszechstronna stymulacja rozwoju dziecka ze szczególnym uwzględnieniem: rozwoju mowy czynnej i biernej-wzbogacanie zasobu słownictwa, czytanie dziecku książek, opowiadanie, wyjaśnianie zjawisk itp. ogólnego rozwoju poznawczego, ogólnej sprawności ruchowej-rehabilitacja ruchowa, koordynacji wzrokowo-ruchowej, sprawności grafomotorycznej, rozwoju kompetencji społecznych – bycia w grupie, nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, współpracy, dzielenia się, empatii itp., samodzielności w zakresie czynności samoobsługowych 2. Wnioski z wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka Mocne strony dziecka Chętnie wchodzi w relacje z dorosłymi Podejmuje spontaniczną zabawę Angażuje się w zabawy muzyczne Nawiązuje kontakty z rówieśnikami Buduje z klocków Wykonuje bardzo proste polecenia W bezpieczny sposób korzysta z urządzeń ogrodowych Samodzielnie korzysta z toalety Potrafi założyć i zdjąć obuwie Samodzielnie posługuje się nożem i widelcem Trudności dziecka Ubytek słuchu w uchu prawym Brak kontaktu werbalnego Zaburzenia motoryki dużej i małej Wymaga pomocy przy myciu rak, ubieraniu i rozbieraniu się, wydmuchaniu nosa Nie potrafi doprowadzić pracy do końca Słaba koncentracja uwagi Brak wyczucia swojego ciała Obniżone napięcie mięśniowe Podatność na choroby 3. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych ZADANIA REALIZOWANE Z MATEUSZEM Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ 1.1. Obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby zrozumieć to, co mówią i czego oczekują 1.2. Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych 1.3. W miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych 2.1. Umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby 2.2. Wlaściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie 2.3. Samodzielnie korzysta z toalety 2.4. Samodzielnie ubiera się i rozbiera 2.5. Utrzymuje porządek w swoim otoczeniu 5.3. Jest sprawne fizycznie na miarę swoich możliwości 5.4. Uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym 6.5. Próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu 7.1. Wie, jak należy zachowywać się na uroczystościach 8.3. Tworzy muzykę korzystając z instrumentów perkusyjnych, a także improwizuje ją ruchem 9.2. Umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych 10.1. Wznosi konstrukcje z klocków 14.3. Dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania 14.5. Słucha bajek, interesuje się książkami METODY PRACY 1. Metody oglądowe oparte na obserwacji, które pozwolą dziecku zapoznać się z rzeczywistością, zjawiskami i wydarzeniami. 2. Metody oparte na słowie (opowiadanie, opisy, pogadanki, prace z książką) 3. Metoda malowania dziesięcioma palcami (R. F. Show); pomaga dziecku w pokonywaniu lęków, wzmacnianiu wiary we własne siły; 4. Metoda uczenia przez naśladownictwo: - naśladownictwo ruchowe i statyczne (wychowanie fizyczne, rytmika, plastyka, technika, czynności samoobsługi); - naśladownictwo werbalne (kształcenie i nauka mowy); - naśladownictwo zachowań i postaw. 5. Metoda zabawy: od manipulacyjnych, ruchowych, konstrukcyjnych, tematycznych. 6. Metoda swobodnej pracy M. Montessori, gdzie myślą koncepcji wychowania jest życie dziecka ,,Pomóż mi zrobić to samemu”. 7. Metoda W. Sherborne, czyli Metoda Ruchu Rozwijającego; ma właściwości relaksu, oparta jest na zabawie. Dostarcza psychicznych i fizycznych doznań, które pobudzają świadomość ciała, kontrolę nad nim. 8. Metoda stymulacji polisensorycznej – czyli uczenie polisensoryczne. 9. Metoda Dobrego Startu. 10. Metoda instrumentalna, czyli pozytywne wzmacnianie poprawnych form zachowania się i osiągnięć po udanym wykonaniu zadania. 11. Naturalna nauka języka. 4. Harmonogram wspomagania rozwoju dziecka 1.Liczba godzin – 5-6 godzin w miesiącu (1 godzina to 2 zajęcia w tygodniu po 30 minut lub 4 zajęcia po 15 minut) a) liczba godzin terapii logopedycznej: 2 godziny w miesiącu (poniedziałki) b) liczba godzin terapii pedagogicznej: 1 godzina w miesiącu (środy) c) liczba godzin terapii psychologicznej: 1 godzina w miesiącu(wtorki) d) liczba godzin rewalidacji:1 - 2 godziny w miesiącu (…………………………….) 5. Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej DZIAŁANIA LOGOPEDYCZNE 1.Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych a) Doskonalenie rozumienia mowy biernej b) Rozwijanie mowy czynnej: usprawnianie narządów artykulacyjnych wzmacnianie funkcji słuchowych wzmacnianie funkcji oddechowych korygowanie nieprawidłowości mowy 2.Porozumiewanie się z otoczeniem w najpełniejszy sposób. a) doskonalenie naśladowania b) stymulacja wokalizacji c) sygnalizowanie potrzeb: fizjologicznych, jedzenia, picia DZIAŁANIA TERAPEUTYCZNO-PEDAGOGICZNE Rozwijanie i usprawnianie funkcji: 1.Sprawność motoryczna: Poszerzanie świadomości i schematu własnego ciała: Rozwijanie motoryki dużej ( czynności wykonuje początkowo przy asekuracji nauczyciela) Rozwijanie motoryki małej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej 2.Funkcje poznawcze: Wielozmysłowe poznawanie najbliższego otoczenia dziecka Doskonalenie percepcji dotykowej (stymulacja polisensoryczna, integrowanie wrażeń zmysłowych) Doskonalenie percepcji wzrokowej: Rozwijanie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni Rozwijanie procesów myślenia i koncentracji uwagi. 3.Rozwijanie czynności samoobsługowych Doskonalenie umiejętności jedzenia Kształtowanie umiejętności mycia rąk według określonych etapów, ze zwróceniem uwagi na: - ćwiczenia w zakresie skupienia się na myciu rąk (bez dodatkowej zabawy wodą) - ćwiczenia w wycieraniu rąk ręcznikiem Kształtowanie umiejętności mycia zębów Doskonalenie umiejętności ubierania i rozbierania się: doskonalenie współpracy podczas zdejmowania butów i garderoby. dbanie o wygląd zewnętrzny DZIAŁANIA PSYCHOLOGICZNE 1. Zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa podczas ćwiczeń i zabaw. 2. Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby. 3. Wspieranie rozwoju psychofizycznego i społecznego. 4. Kształtowanie umiejętności współdziałania: umiejętność bycia w grupie przestrzeganie norm i zasad przestrzeganie komunikacji i współpracy 5. Doskonalenie umiejętności nawiązywania kontaktu z rówieśnikami i osobami dorosłymi: Wyróżnianie siebie z otoczenia Budowanie poczucia pewności siebie, poczucia własnej wartości 6. Kształtowanie orientacji w najbliższym otoczeniu dziecka 6. Plan pracy rewalidacyjnej surdologopedy 7. Rodzaj i zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami: A. Zapoznanie z harmonogramem zajęć B. Pedagogizacja rodziców; udział w zajęciach otwartych, z czynnym udziałem rodziców, konsultacjach współuczestniczących – mgr Urszula Janusz, mgr Anna Byk, mgr Ewa Trzeszan, mgr Urszula Wasak C. Przekazywanie informacji o literaturze specjalistycznej, o wyposażeniu pokoju dziecka z zespołem Downa. D. Informacje o sprzęcie rehabilitacyjnym. E. Ujednolicenie ćwiczeń i zajęć organizowanych w przedszkolu i domu F. przekazanie rodzicom propozycji ćwiczeń z dzieckiem G. wnioski ze spotkań nauczycieli i specjalistów z rodzicami 8. Rodzaj i zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi/placówkami doskonalenia nauczycieli /szkołami specjalnymi Konsultacje i porady 9. Rodzaj i zakres współdziałania z innymi instytucjami: A. Specjalistyczny Ośrodek Diagnozy i Rehabilitacji Młodzieży z Wadą Słuchu PZG adres: ul.Głogowska 11, 80-302 Gdańsk (woj.pomorskie), tel.(058) 55 60 528 B. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 Gdynia, ul.L.Staffa 10, 81-597 Gdynia, tel.(058) 622 09 42/fax 622 75 19 informacja o surdologopedzie C. Zespół Szkół Specjalistycznych nr 17, ul.Witomińska 25/27, Gdynia, tel. 620 72 25 10. Harmonogram spotkań z rodzicami Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny opracował zespół w składzie: Program zaakceptowany przez Dyrektora Przedszkola : Data: Podpisy członków zespołu: Podpis rodziców: 1. 1. 2. 2. 3. 4. 5. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |