![]() |
![]() |
Katalog Ewa Lorek, 2017-06-13 Kraków Edukacja dla bezpieczeństwa, Scenariusze Zagrożenia pożarowePRZEDMIOT: Edukacja dla bezpieczeństwa KLASA: I a, b, c, d, e gimnazjum TEMAT JEDNOSTKI LEKCYJNEJ: Zagrożenia pożarowe. CELE LEKCJI: Poznawczy: - wie co to jest pożar; - wie jakie zagrożenia występują podczas pożaru; - zna najczęstsze przyczyny powstawania pożarów; - wie, w jaki sposób zapobiegać pożarom; - zna zasady gaszenia palącej się na człowieku odzieży; - omawia akcję ewakuacyjną z rejonów objętych pożarem; Kształcący: - potrafi podać definicję pożaru; - umie wymienić zagrożenia występujące podczas pożaru; - potrafi wymienić najczęstsze przyczyny występowania pożarów; - potrafi opisać, w jaki sposób zapobiegać pożarom, - umie ugasić pożar palącej się odzieży na człowieku; - potrafi przeprowadzić akcję ewakuacyjną z rejonów objętych pożarem; Wychowawczy: - w przypadku zagrożenia pożarowego uczeń będzie postępował zgodnie z poznanymi na lekcji zasadami ewakuacji ludności. METODY PRACY NAUCZYCIELA: pogadanka, film. ŚRODKI I POMOCE DYDAKTYCZNE: tablica, kreda, laptop, rzutnik multimedialny, Internet, film. FORMA ORGANIZACJI PRACY UCZNIÓW: zbiorowa, indywidualna. CZAS TRWANIA LEKCJI: 1*45 min. Przebieg jednostki metodycznej Czynności organizacyjne: - przywitanie się z uczniami; - sprawdzenie listy obecności; Wprowadzenie do tematu lekcji. Nauczyciel podaje temat lekcji i zapisuje go na tablicy. Zapoznaje uczniów z celami lekcji. Realizacja tematu. 1. Nauczyciel zadaje pytania: - Jak sądzicie co rozumiemy przez pojęcie pożar? - Jakie występują zagrożenia podczas pożaru? - Jakie są najczęstsze przyczyny pożarów? (załącznik nr 1) załącznik nr 1 Pożar to niekontrolowane rozprzestrzenianie się ognia stwarzające zagrożenie dla ludzi, zwierząt a także objętych nim budynków. Zagrożenia występujące podczas pożaru: - utrata zdrowia i życia ludzi; - utrata dobytku; - zniszczenie budynków, środowiska naturalnego. Najczęstsze przyczyny powstawania pożarów: - używanie otwartego ognia w pomieszczeniach zagrożonych, np. w magazynach, - nieprawidłowe działanie urządzeń elektrycznych, instalacji elektrycznej; - porzucanie niewygaszonych papierosów i zapałek w pobliżu materiałów palnych; - uderzenie pioruna; - nieumiejętne posługiwanie się materiałami pirotechnicznymi; - wiosenne wypalanie łąk; - pozostawianie urządzeń grzewczych bez nadzoru: grzejników, żelazek; - rozpalanie ognisk w lasach; - przeciążenie instalacji elektrycznej; - porzucanie w lesie szklanych przedmiotów i niedopałków papierosów; - celowe podpalenia. 2. Nauczyciel zadaje kolejne pytania: - Jakie znacie rodzaje pożarów? - Wymieńcie rodzaje środków gaśniczych. - Jakie czynniki powodują zagrożenie podczas pożaru? - W jaki sposób możemy zapobiegać pożarom? - W jaki sposób należy ugasić palącą się odzież na człowieku? - Co powinniśmy zrobić, gdy zauważymy pożar? - Jak powinna wyglądać ewakuacja ludności z rejonu objętego pożarem? (załącznik nr 2) Załącznik nr 2 Rodzaje pożarów: A – stałe materiały pochodzenia organicznego: papier , drewno, tkaniny, węgiel; B – ciecze palne i substancje topiące się np. benzyna, nafta, alkohol, lakiery; C – gazy: metan, propan, wodór, acetylen; D – metale: potas, sód, fosfor, glin; F – tłuszcze i oleje w urządzeniach kuchennych. Środki gaśnicze: woda, piasek, piany gaśnicze, dwutlenek węgla, proszki gaśnicze. Podczas pożaru zagrożenie powodują: - wysoka temperatura; - gęste zadymienie; - szybkość rozprzestrzeniania się ognia; - łatwość rozprzestrzeniania się ognia przez przewody wentylacyjne, klatki schodowe, szyby wind, zsypy na śmieci. Zasady gaszenia palącej się odzieży na człowieku: odsunąć palącego się od ognia; przewrócić palącego się na podłogę lub ziemię; odłączyć dopływ tlenu, okrywając palącego się mokry kocem, peleryną bądź płaszczem; zdjąć wierzchnią odzież, pamiętając o tym by nie oderwać od ciała przywierających fragmentów materiału; polać obficie wodą; wezwać pomoc. Zauważywszy pożar należy: a) określić miejsce i rozmiar zdarzenia; b) wszcząć alarm; c) odciąć dopływ gazu i prądu; d) podjąć próbę ugaszenia ognia w zarodku; e) zawiadomić straż pożarną; f) rozpocząć ewakuację. Ewakuacja z rejonów objętych pożarem: - ewakuację rozpoczyna się od najwyższych pięter budynku; - podczas ewakuacji należy zwrócić uwagę na ochronę dróg oddechowych, a po wyprowadzeniu ludzi należy okryć kocem gaśniczym lub inną mokrą tkaniną np. kocem, płaszczem; - ewakuowani powinni wychodzić w pozycji schylonej bądź czołgać się wzdłuż ścian; - osoby nieprzytomne albo będące w szoku należy wynieść lub wyprowadzić. 3. Prowadzący zajęcia rozdaje uczniom krótką notatkę do wklejenia do zeszytu. 4. Nauczyciel, za pomocą rzutnika multimedialnego, prezentuje uczniom film, ukazujący pracę Straży Pożarnej w czasie akcji gaszenia palącego się pojazdu w ruchu drogowym. Po obejrzeniu filmu klasa omawia kolejność działań jakie zostały podjęte. 5. Nauczyciel wstawia oceny za pracę na lekcji. 6. Żegna się z uczniami. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |