Katalog Urszula Szwed, 2017-06-13 Kłodawa Lekcja wychowawcza, Scenariusze ZAJĘCIA POŚWIĘCONE PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY.ZAJĘCIA POŚWIĘCONE PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY. Metody: rundka, rozmowa, zabawa, dyskusja. Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna. Pomoce: duże kartki papieru, kredki, kapelusz, małe karteczki, długopisy. Cele terapeutyczne: - umiejętność radzenia sobie z poskromieniem złości i wściekłości, - odreagowania emocji; - rozwiązywania problemów, trudnych sytuacji; - lepszego zrozumienia ludzkich zachowań; - otrzymywania wsparcia od grupy; - przyjmowania i dawania informacji zwrotnych; - poznania i nazywania własnych emocji. Cele rozwojowe: - poznania samego siebie; - poznania swoich mocnych i słabych stron; - kształtowania inteligencji emocjonalnej /rozpoznawanie, nazywanie emocji i uczuć; - doskonalenie informacji zwrotnych. Cele edukacyjne: - przełamywania nieśmiałości; - uczenia radzenia sobie w sytuacjach stresowych; - uczenia nawiązywania kontaktów; - umiejętności wyrażania swoich uczuć; - umiejętności wytyczania celu; - umiejętności podejmowania samodzielnych decyzji i brania za nie odpowiedzialności; - uczenia tolerancji i akceptacji drugiego człowieka; - uczenia współpracy i współdziałania. Spotkanie I ZAJĘCIA POŚWIĘCONE PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY. Czas trwania: 2 h Uczestnicy: Uczniowie klas I-VI Przebieg: 1. Przywitanie. Iskierka - Przekazanie uścisku przyjaźni w kole. 2. Integracja grupy: Łańcuszek imion. W celu utrwalenia, zapamiętania wszystkich imion osoba chętna rozpoczyna podając swoje imię i krótko opowiada o sobie (co lubi robić itd.), następna powtarza jej imię i dodaje swoje, kolejna powtarza imiona osób, które już mówiły i dodaje własne. Ostatnia osoba w kręgu ma zadanie najtrudniejsze, musi powtórzyć wszystkie imiona. 3. „W jakim jesteś nastroju?” Dzieci siedzą w kręgu i zastanawiają się jakie wydarzenie w dniu dzisiejszym było dla nich przyjemne, a jakie nieprzyjemne. Jedno dziecko otrzymuje maskotkę i jako pierwsze mówi o swoich pozytywnych bądź negatywnych odczuciach. Następnie przekazuje maskotkę dalej. 4. Rundka: Kiedy jestem zły, wściekły. Grupa siedzi w kole. Dzieci wypowiadają po kolei swoje imię i kończą zdanie "Jestem wściekły wtedy, kiedy ktoś...". Kolejna rundka: siedząc w kole dzieci pokazują, co robią, kiedy są wściekle, na przykład: Nazywam się Karolina. Kiedy jestem wściekła, robię tak: lewą ręką wykonuje ona taki ruch, jakby chciała uderzyć. Nazywam się Tomek. Kiedy jestem wściekły, robię tak: prawą nogą wykonuje on taki ruch, jakby chciał kopnąć. Nazywam się Jakub. Kiedy jestem wściekły, robię tak: uderza ściśniętymi w pięści dłońmi w obie skronie. Itd. Omówienie ćwiczenia. Wspólna rozmowa na temat dlaczego ludzie gdy są źli tak się zachowują. (źródło: Rosemarie Portman. Gry i zabawy przeciwko agresji. Kielce, 1999). 5. Dyskusja na temat: Co to jest agresja i jakie inne słowa oznaczają zachowanie agresywne? 6. Papierowe serce. Każdy z uczestników otrzymuje małe karteczki i na nich wypisuje emocje (czynności) związane z przemocą i agresją wobec innych np.: złość, kłótnia, bójka itd. Po czym przypinają je szpileczkami do wielkiego serca. Po wyczerpaniu pomysłów grupa zastanawia się co zrobić, żeby osobie skrzywdzonej zrównoważyć uczucia? Po kolei zdejmują karteczki i wymieniają dobre czynności i emocje, aż wszystkie karteczki znikną. Na końcu grupa zastanawia się, co stało się z sercem, że jest całe pokłute pomimo tylu dobrych uczuć? 7. Malowanie uczuć. Dzieci malują uczucia, które je ogarniają gdy tracą one panowanie nad sobą: wściekłość, zdenerwowanie, strach, bezradność- w zależności od osobowości, sytuacji i nastroju. Kto chce wyjaśnia następnie swój obrazek w pierwszej osobie liczby pojedynczej, odniesienie przedstawionych uczuć do własnej osoby powinno być tutaj bardzo wyraźne. W drugiej rundzie przedstawiamy w jaki sposób ten obrazek uczuć można by było zmienić na bardziej pozytywny- poprzez zamalowanie, dodanie innych kolorów lub kształtów itp. Trzeba spróbować np. z agresji zrobić przyjaźń, ze strachu pewność siebie. Zwracamy uwagę na to czy malowanie swoich uczuć sprawia poszczególnym dzieciom trudność. Podsumowanie zabawy wnioskiem: Jak łatwo lub trudno jest ze złości zrobić spokój? (źródło: Rosemarie Portman. Gry i zabawy przeciwko agresji. Kielce, 1999) 8. Zagadki mimiczne i pantomimiczne. Wszyscy przez chwilę zastanawiają się jakie uczucie chcieliby przedstawić. Po czym osoby chętne pokazują uczucie gestami i wyrazem twarzy, pozostali odgadują o jakie uczucie chodzi. (źródło: Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. M. Dąbrowska, M Rozesłaniec ). 9. Zabawa „Wrzuć strach do kapelusza” Każdy uczestnik pisze na kartce co sprawia mu przykrość. Kartki są wkładane do kapelusza. Każdy losowo wyciąga kartkę i czyta na głos jej treść, starając się przekazać co czuł autor. Prowadzący czuwa żeby wszyscy słuchali i nie czynili żadnych komentarzy. (żródło: Grupa bawi się i pracuje,1994). 10. Strzepywanie emocji. Ćwiczenie relaksacyjne: ręce swobodnie wzdłuż ciała, potrząsamy dłońmi, kręcimy szyją, ramionami, całym tułowiem, unosimy w górę prawą nogę - potrząsamy, potem to samo wykonujemy lewą nogą. 11. Rozmowa na temat: Jak mogę poskromić swoją złość, w jakim nastroju kończę zajęcia? 12. Zabawa „sałatka owocowa” Każdy uczestnik wybiera sobie owoc. W trakcie opowiadania historyjki, gdy padnie nazwa tego owoca uczestnicy, którzy go wybrali muszą obiec grupę i wrócić na swoje miejsce. 13. Zakończenie zajęć: Iskierka na pożegnanie. 14. Wspólny okrzyk.Hej, hej, hej! Nasza grupa jest ok! Urszula Szwed Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |