![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | FORUM | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Joanna Jankowska, 2017-06-13 Skoczów Zajęcia zintegrowane, Scenariusze "Doświadczam nowych wrażeń” - stymulacja zmysłu smaku, dotyku i zapachu za pomocą zróżnicowanych bodźcówJoanna Jankowska Konspekt zajęć dla dzieci głęboko niepełnosprawnych intelektualnie Tytuł: „Doświadczam nowych wrażeń” - stymulacja zmysłu smaku, dotyku i zapachu za pomocą zróżnicowanych bodźców Cele: Rozbudzanie czucia powierzchniowego i czucia głębokiego Rozwijanie komunikacji pozawerbalnej (za pomocą mowy ciała, języka emocji i różnego rodzaju bodźców) Poprawa wrażliwości warg oraz języka Rozwijanie aktywności własnej uczniów Stymulacja polisensoryczna (wzrokowa, słuchowa, dotykowa i smakowa) Tworzenie sytuacji, w których uczeń poznaje najbliższe otoczenie Organizacja zajęć: 1. Zajęcia wstępne (przywitanie) Nauczyciel puszcza muzykę relaksacyjną („Wiosna”). Następuje indywidualne przywitanie się z każdym z uczniów poprzez wymówienie głośno imienia każdego z nich oraz delikatne pogłaskanie ucznia twarzy w sposób akceptowany przez nie. Następnie zakłada uczniom fartuszki. 2. Przebieg zajęć: (zabawa paluszkowa)s 38. Bogdanowicz A. Nauczyciel zapoznaje ucznia z dotykiem rąk oraz dłoni z jednoczesnym wymawianiem nazwy poszczególnych części ciała oraz funkcji jaką one pełnią: • To są moje ręce – nauczyciel dotyka ręce ucznia • Ręce ciężko pracują– nauczyciel kołysze rękoma ucznia w różne strony • To są moje dłonie – delikatny masaż dłoni • Dłonie dużo dotykają – nauczyciel pokazuje uczniowi misę z różnymi „darami lasu”- szyszki, liście, patyczki, orzechy itp. i zachęca ucznia do zapoznania się poprzesz wzrok, dłonie oraz węch z przedmiotami znajdującymi się w misce. Obserwuje reakcję ucznia na stymulację wzrokowo-węchowo-dotykową; „Dwie rączki się spotkały-więc się rączki przywitały Najpierw zaklaskały, później się pogłaskały Mocno się ściskały, bo się nie widziały Jak się przywitały, no to pogadały Gdy się pogłaskały, to się żegnać zaczynały-znowu zaklaskały Znów się pogłaskały Mocno się ściskały - a na koniec pomachały...” B. Nauczyciel podchodzi kolejno do każdego ucznia i prezentuje mu mąkę (wysypaną w misce). Następnie podchodzi kolejno do uczniów i zapoznaje ich z produktem (dotyka odrobiną mąki policzka dziecka, nastawia do powąchania, posypuje nią wierzch jego dłoni a następnie zanurza dłonie dziecka do miski z mąką). Obserwuje reakcję ucznia na stymulację czuciowo-dotykową; Nauczyciel pokazuje kolejno uczniom drugi produkt naturalny –groch/fasolę (wysypaną na misce). Również zapoznaje uczniów z grochem dotykając nim dłonie ucznia a następnie zachęca je do zapoznania się z produktem poprzez zapach i dotyk. Obserwuje reakcję ucznia na stymulację czuciowo-dotykową. C. Nauczyciel zapoznaje uczniów z „klockami” dydaktycznymi o gładkiej i miękkiej powierzchni (metal, linoleum, futerko z miękkiego włosia), podchodzi kolejno do uczniów dotyka o pociera nim policzków dziecka, następnie pociera jego ręce i dłonie. Jednocześnie zachęca ucznia do potrzymania przedmiotu w rękach. Nauczyciel demonstruje kolejno uczniom drugi klocek dydaktyczny o powierzchni chropowatej i szorstkiej (papier ścierny, gąbka). Następnie podchodzi po kolei do uczniów i zapoznaje ich z przedmiotem przesuwając klocki po twarzy, rękach i palcach dziecka. Jednocześnie zachęca ucznia do potrzymania przedmiotu w rękach. Obserwuje reakcję ucznia na stymulację czuciowo-dotykową. D. Nauczyciel pokazuje kolejno uczniom naturalną roślinę o śliskiej powierzchni (np. szczypior, nać pietruszki), następnie podchodzi kolejno do uczniów i zachęca je do zapoznania się z przedmiotem poprzez zapach (powąchanie rośliny) i dotyk (głaskanie oburącz szczypiorku). Obserwuje reakcję ucznia na stymulację węchowo-czuciowo-dotykową. Nauczyciel demonstruje kolejno uczniom inną roślinę o szorstkich liściach (np. Bazylia, Rozmaryn), podchodzi kolejno do uczniów i zachęca je do powąchania pachnącej rośliny i „pogłaskania” palcami lub całą dłonią rośliny. Obserwuje reakcję ucznia na stymulację węchowo-czuciowo-dotykową E. Nauczyciel demonstruje kolejno uczniom materiał sztuczny gładki (styropian), przesuwa nim po twarzy i dłoniach ucznia i zachęca go do potrzymania i manipulowania przedmiotem. Następnie nauczyciel pokazuje uczniom innym materiał sztuczny szyszkę, dotyka nią twarzy, dłoni i palców dziecka oraz zachęca do potrzymania przedmiotu. F. Nauczyciel daje uczniom kolejno do skosztowania pokarm o konsystencji płynnej i stałej i zachęca do skosztowania. Obserwuje reakcje ucznia. G. Nauczyciel puszcza muzykę relaksacyjną („Fale Oceanu)”; Nauczyciel podaje kolejno uczniom miskę z chłodną/zimną wodą zachęcając dzieci do „zapoznania” się z „przedmiotem natury” poprzez wzrok i dotyk. Następnie spryskuje ucznia chłodną wodą ze spryskiwacza do kwiatów, obserwując jego reakcję na stymulację dotykową. Nauczyciel podaje uczniom miskę z ciepłą wodą i znowu pomaga zapoznać się dzieciom z wodą poprzez wzrok dotyk (ewentualnie zapach) - zanurza dłonie ucznia w wodzie, ochlapuje je itp. Następnie spryskuje ucznia ciepłą wodą, obserwując jego reakcję na stymulację dotykową. 3. Zakończenie Nauczyciel wyciera twarz/dłonie uczniów ręcznikiem; Nauczyciel pomaga uczniom zrzucić fartuszki; Nauczyciel wyłącza muzykę. Materiały dydaktyczne: Kaseta audio z muzyką relaksacyjną, jabłko, kostki lodu, „klocki dydaktyczne”, lampka ze świeczką, spryskiwacz do kwiatów, miski, chusteczka, ręcznik, fartuszki, tacki, serwetki Metody: Metoda dwuczłowieka wg S. Kowalika Stymulacja polisensoryczna Elementy masażu i muzykoterapii Elementy metody metody Pomocnych Dłoni wg F. Affolter. Literatura: A. Frohlich: Stymulacja od podstaw, Warszawa 1998. F. Affolter: Spostrzeganie, rzeczywistość, język”, Warszawa 1997. J. Kielin (red.), Rozwój daje radość, Gdańsk 1999. L. Miosga „Pomóż mi być - komunikacja i stymulacja zmysłowa osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną”, Kraków 2005. M. Piszczek, Terapia zabawą – Terapia przez sztukę, Warszawa 1997. Zgłoś błąd Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |