AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Joanna Jankowska, 2017-06-13
Skoczów

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

„Czuję moje stopy...” - stymulacja polisensoryczna z wykorzystaniem elementów masażu relaksacyjnego oraz różnych materiałów

- n +

Joanna Jankowska



Konspekt zajęć dla dzieci głęboko niepełnosprawnych intelektualnie


Tytuł: „Czuję moje stopy...” - stymulacja polisensoryczna
z wykorzystaniem elementów masażu relaksacyjnego oraz różnych materiałów


Cele:

 Rozwijanie komunikacji pozawerbalnej (za pomocą mowy ciała, języka emocji i różnego rodzaju bodźców)
 Rozwijanie aktywności własnej uczniów
 Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji
 Rozbudzanie wrażliwości i możliwości percepcyjnych poszczególnych zmysłów
 Stymulacja czucia powierzchownego
 Stymulacja polisensoryczna (wzrokowa, słuchowa, dotykowa
i smakowa)

Organizacja zajęć:

1. Zajęcia wstępne (przywitanie)
Nauczyciel puszcza muzykę relaksacyjną („Lato”). Następnie wita się indywidualnie z każdym z uczniów, mówi głośno jego imię i delikatne dotyka ucznia twarzy w sposób akceptowany przez nie. Następnie zakłada uczniom fartuszki.

2. Przebieg zajęć:
A. Nauczyciel zapoznaje ucznia z dotykiem stóp z jednoczesnym wymawianiem funkcji jaką one pełnią:
 To są moje nogi – nogi dużo pracują (nauczyciel „macha” nogami ucznia w obie strony, w przód oraz w tył),
 To są moje kolana – nauczyciel dotyka i masuje kolano ucznia,
 To są moje stopy – nauczyciel dotyka i masuje całą dłonią powierzchnie stopy.

Następnie nauczyciel zapoznaje ucznia z wzajemnym dotykiem nóg i stóp z jednoczesnym wymawianiem słów wierszyka z zabawy paluszkowej:

„Dwie stopki się spotkały-więc się stopy przywitały
Najpierw zaklaskały,
później się pogłaskały
Mocno się dotykały, bo się nie widziały
Znów się postukały
Mocno się ściskały - a na koniec pomachały...”

B. Nauczyciel demonstruje kolejno uczniom materiał sztuczny gładki (styropian), przesuwa nim po nogach i stopach ucznia oraz Obserwuje reakcję ucznia na stymulację czuciowo-dotykową.

Następnie nauczyciel pokazuje uczniom materiał naturalny - liście, dotyka nimi twarzy, dłoni i palców dziecka oraz zachęca do potrzymania przedmiotu. Następnie zachęca ucznia do wsadzenia stopy do pudełka z liśćmi i „pomieszania” nimi. Obserwuje reakcję ucznia na stymulację czuciowo-dotykową.

C. Nauczyciel pokazuje uczniom kolejno miskę z wodą, delikatnie zanurza stopy ucznia w wodzie, ochlapuje twarz dziecka, zachęca je do samodzielnego zanurzenia nóg w misce. Obserwuje reakcję ucznia na stymulację czuciowo-dotykową.

Następnie podaje uczniom pudło z piłeczkami i również zachęca ucznia do zapoznania się z nimi poprzez dotyk. Stara się, by nogi i stopy dziecka poczuły „gęstość” piłeczek.
Obserwuje reakcję ucznia na stymulację czuciowo-dotykową.

D. Nauczyciel podchodzi kolejno do każdego ucznia i robi mu delikatny masaż relaksujący stopę.
• Rozluźnianie kołyszące – nauczyciel przytrzymuje górną część stopy obiema dłońmi i kołysze ja na boki, aby rozluźnić.
• Rozluźnianie kostki – nauczyciel delikatnie kołysze stopę z boku na bok (swoje dłonie kładzie pod kostki dziecka).
• Ugniatanie śródstopia – nauczyciel kładzie prawa pięść na podeszwie stopy dziecka. Lewą dłoń umieszcza na jej przedniej części. Następnie wykonuje ruch pchający od strony podeszwowej połączony jednocześnie z ruchem ściskającym od strony grzbietowej.

3. Zakończenie
 Nauczyciel wyciera nogi/stopy uczniów ręcznikiem lub serwetką;
 Nauczyciel pomaga uczniom zrzucić fartuszki;
 Nauczyciel wyłącza muzykę relaksacyjną.

Materiały dydaktyczne:

Kaseta audio z muzyką relaksacyjną „Lato”, „klocki dydaktyczne”, papierowe chusteczki, olejek do masażu, ręcznik, fartuszki, miska z wodą, pudełko
z piłeczkami

Metody:

 Metoda dwuczłowieka wg S. Kowalika
 Stymulacja polisensoryczna
 Elementy masażu
 Elementy muzykoterapii
 Elementy metody metody Pomocnych Dłoni wg F. Affolter.

Literatura:

 A. Frohlich: Stymulacja od podstaw, Warszawa 1998.
 F. Affolter: Spostrzeganie, rzeczywistość, język”, Warszawa 1997.
 J. Kielin (red.), Rozwój daje radość, Gdańsk 1999.
 L. Miosga: „Pomóż mi być - komunikacja i stymulacja zmysłowa osób
ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną”, Kraków 2005.
 A. Gillanders: Refleksologia-czyli terapia uciskowa, Warszawa, 1997.


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.