Katalog Joanna Jankowska, 2017-06-13 Skoczów Zajęcia zintegrowane, Scenariusze „Czuję moje stopy...” - stymulacja polisensoryczna z wykorzystaniem elementów masażu relaksacyjnego oraz różnych materiałówJoanna Jankowska Konspekt zajęć dla dzieci głęboko niepełnosprawnych intelektualnie Tytuł: „Czuję moje stopy...” - stymulacja polisensoryczna z wykorzystaniem elementów masażu relaksacyjnego oraz różnych materiałów Cele: Rozwijanie komunikacji pozawerbalnej (za pomocą mowy ciała, języka emocji i różnego rodzaju bodźców) Rozwijanie aktywności własnej uczniów Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji Rozbudzanie wrażliwości i możliwości percepcyjnych poszczególnych zmysłów Stymulacja czucia powierzchownego Stymulacja polisensoryczna (wzrokowa, słuchowa, dotykowa i smakowa) Organizacja zajęć: 1. Zajęcia wstępne (przywitanie) Nauczyciel puszcza muzykę relaksacyjną („Lato”). Następnie wita się indywidualnie z każdym z uczniów, mówi głośno jego imię i delikatne dotyka ucznia twarzy w sposób akceptowany przez nie. Następnie zakłada uczniom fartuszki. 2. Przebieg zajęć: A. Nauczyciel zapoznaje ucznia z dotykiem stóp z jednoczesnym wymawianiem funkcji jaką one pełnią: To są moje nogi – nogi dużo pracują (nauczyciel „macha” nogami ucznia w obie strony, w przód oraz w tył), To są moje kolana – nauczyciel dotyka i masuje kolano ucznia, To są moje stopy – nauczyciel dotyka i masuje całą dłonią powierzchnie stopy. Następnie nauczyciel zapoznaje ucznia z wzajemnym dotykiem nóg i stóp z jednoczesnym wymawianiem słów wierszyka z zabawy paluszkowej: „Dwie stopki się spotkały-więc się stopy przywitały Najpierw zaklaskały, później się pogłaskały Mocno się dotykały, bo się nie widziały Znów się postukały Mocno się ściskały - a na koniec pomachały...” B. Nauczyciel demonstruje kolejno uczniom materiał sztuczny gładki (styropian), przesuwa nim po nogach i stopach ucznia oraz Obserwuje reakcję ucznia na stymulację czuciowo-dotykową. Następnie nauczyciel pokazuje uczniom materiał naturalny - liście, dotyka nimi twarzy, dłoni i palców dziecka oraz zachęca do potrzymania przedmiotu. Następnie zachęca ucznia do wsadzenia stopy do pudełka z liśćmi i „pomieszania” nimi. Obserwuje reakcję ucznia na stymulację czuciowo-dotykową. C. Nauczyciel pokazuje uczniom kolejno miskę z wodą, delikatnie zanurza stopy ucznia w wodzie, ochlapuje twarz dziecka, zachęca je do samodzielnego zanurzenia nóg w misce. Obserwuje reakcję ucznia na stymulację czuciowo-dotykową. Następnie podaje uczniom pudło z piłeczkami i również zachęca ucznia do zapoznania się z nimi poprzez dotyk. Stara się, by nogi i stopy dziecka poczuły „gęstość” piłeczek. Obserwuje reakcję ucznia na stymulację czuciowo-dotykową. D. Nauczyciel podchodzi kolejno do każdego ucznia i robi mu delikatny masaż relaksujący stopę. • Rozluźnianie kołyszące – nauczyciel przytrzymuje górną część stopy obiema dłońmi i kołysze ja na boki, aby rozluźnić. • Rozluźnianie kostki – nauczyciel delikatnie kołysze stopę z boku na bok (swoje dłonie kładzie pod kostki dziecka). • Ugniatanie śródstopia – nauczyciel kładzie prawa pięść na podeszwie stopy dziecka. Lewą dłoń umieszcza na jej przedniej części. Następnie wykonuje ruch pchający od strony podeszwowej połączony jednocześnie z ruchem ściskającym od strony grzbietowej. 3. Zakończenie Nauczyciel wyciera nogi/stopy uczniów ręcznikiem lub serwetką; Nauczyciel pomaga uczniom zrzucić fartuszki; Nauczyciel wyłącza muzykę relaksacyjną. Materiały dydaktyczne: Kaseta audio z muzyką relaksacyjną „Lato”, „klocki dydaktyczne”, papierowe chusteczki, olejek do masażu, ręcznik, fartuszki, miska z wodą, pudełko z piłeczkami Metody: Metoda dwuczłowieka wg S. Kowalika Stymulacja polisensoryczna Elementy masażu Elementy muzykoterapii Elementy metody metody Pomocnych Dłoni wg F. Affolter. Literatura: A. Frohlich: Stymulacja od podstaw, Warszawa 1998. F. Affolter: Spostrzeganie, rzeczywistość, język”, Warszawa 1997. J. Kielin (red.), Rozwój daje radość, Gdańsk 1999. L. Miosga: „Pomóż mi być - komunikacja i stymulacja zmysłowa osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną”, Kraków 2005. A. Gillanders: Refleksologia-czyli terapia uciskowa, Warszawa, 1997. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |