![]() |
![]() |
Katalog Joanna Jankowska, 2017-06-13 Skoczów Pedagogika, Program nauczania Indywidualny program pracy korekcyjno-kompensacyjnejProgram pracy korekcyjno-kompensacyjnej Imię i nazwisko ucznia – ************* Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, 15 lat, z problemami na tle sprawności manualnej (niższe napięcie mięśniowe) LP TREŚCI PROGRAMOWE ROK SZKOLNY 1 Ćwiczenia doskonalące percepcję słuchową: • wysłuchiwanie dźwięków z otoczenia • rozpoznawanie przedmiotów po dźwiękach • segregowanie obrazków na podstawie właściwości dźwiękowych • rozwiązywanie zagadek poprzez wskazanie odpowiedniego obrazka odbieranych słuchowo • reagowanie na wyraz zaczynający się na daną głoskę 2 Ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową (z pomocą nauczyciela) • dobieranie par jednakowych obrazków, figur geometrycznych • wyszukiwanie różnic pomiędzy obrazkami • historyjki obrazkowe- uporządkowanie według kolejności zdarzeń • uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach, niekompletnych obrazkach, w mozaikach geometrycznych -według wzoru -bez wzoru • układanie mozaik z klocków geometrycznych • wyszukiwanie ukrytych figur w mozaice • rysowanie rysunku za pomocą łączenia kropek w odpowiedniej kolejności • wypełnianie konturów obrysowanych przedmiotów • zapamiętanie jak największej liczby eksponowanych figur i wskazanie ich p[o krótkiej przerwie, wśród innych figur oraz określenie miejsca ich położenia • układanie z patyczków znaków liter podobnych według wzoru • dobieranie parami kart ze znakami literopodobnymi według zasady identyczności • odtwarzanie w pamięci uprzednio widziane litery 3 Ćwiczenia doskonalące koordynację wzrokowo- ruchową: • rysowanie linii pomiędzy figurami • wodzenie palcem po wzorze • rysowanie palcem w powietrzu określonego kształtu • rysunek na podany temat • zamalowanie dużych i małych powierzchni z zachowaniem wskazanego kierunku • kreskowanie w określonym kierunku • wypełnianie wnętrza figur • rozplanowanie przestrzeni przy pisaniu, rysowaniu • układanie pociętych obrazków, widokówek • łączenie punktów • odwzorowanie graficzne szlaczków, ornamentów • odwzorowanie figur, znaków literopodobnych, liter z gotowych elementów 4 Ćwiczenia doskonalące orientacje przestrzenną: • poznawanie własnego ciała ( strona prawa, lewa) • rysowanie postaci człowieka • rysowanie pod dyktando • wskazywani położenia przedmiotów względem siebie, porównywanie, grupowanie, wyodrębnianie przedmiotów • rysowanie oburącz 5 Ćwiczenia doskonalące sprawność manualną oraz grafomotoryczną (z pomocą nauczyciela) • montowanie konstrukcji z gotowych , nieskomplikowanych elementów • ćwiczenia sprawności ruchów palców rozluźniające napięcie mięśniowe • oburęczne malowanie • kreślenie liter w powietrzu, na tablicy, na dużych arkuszach • pogrubianie konturów dużych form geometrycznych i dużych rysunków • malowanie dużych form falistych szlaczków • malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania liter płynnym, ciągłym ruchem • pogrubianie konturów, czyli wodzenie po wzorze figur geometrycznych, literowych • rysowanie wzorów po śladzie kropkowanym lub kreskowym • rysowanie za pomocą szablonów figur geometrycznych i nieskomplikowanych przedmiotów • zamalowanie kredkami małych przestrzeni • rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze w zmniejszającym się stopniowo wymiarze, aż do liniatury zeszytu 6 Ćwiczenia doskonalące umiejętność pisania: • pisanie drukowanymi literami swojego imienia 7 Ćwiczenia rozwijają cemyślenie oraz wzbogacające słownik: • ćwiczenia wzbogacające słownik poprzez gesty Makatona • ćwiczenia dotyczące analogii i różnic (np. określanie właściwości przedmiotów duży- mały, ciężki- lekki, gorący- zimny, twardy- miękki itp.) • sortowanie i klasyfikacja wg koloru, wielkości, zastosowania 9 Ćwiczenia w zakresie operacji i rozumienia pojęć matematycznych: • utrwalanie w schemacie własnego ciała • utrwalanie stosunków przestrzennych przy pomocy przyimków • wyodrębnianie przedmiotów pod względem cech wielkościowych, jakościowych i ilościowych • utrwalanie znajomości w stosunkach czasowych : pory dnia, następstwa czasowe, pory roku, dni tygodnia poprzez wskazanie na PCS • sortowanie takich samych kolorów wg wzoru • sortowanie elementów zbioru wg kształtujące uzupełnianie luk na rysunkach • utrwalanie znajomości kształtu i nazw figur geometrycznych. Różnicowania ich wg cech: duży- mały, cienki- gruby, krótki- długi • poznanie cyfr w zakresie 10 • przeliczanie w zakresie 10 • porównywanie zbiorów Ze względu na słabe napięcie mięśniowe zaleca się terapie ręki oraz masaż relaksacyjny manualny oraz z użyciem różnych przedmiotów o różnych fakturach Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |