![]() |
![]() |
Katalog Justyna Ćwiertnia, 2017-06-13 Krzeszów Technika, Wymagania PSO z zajęć technicznych w SPPRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA I WYMAGANIA EDUKACYJNE Z ZAJĘĆ TECHNICZNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ OPRACOWAŁA: mgr Justyna Ćwiertnia Założenia ogólne oceniania: - obowiązuje ogólnie przyjęta skala ocen, - oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów), - na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę, - na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia są udostępniane uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom). Wgląd do prac jest możliwy podczas zebrań rodziców lub indywidualnych konsultacji, w siedzibie szkoły, - jeśli rodzice (opiekunowie prawni) ucznia wyrażą takie życzenie, mogą otrzymać kserokopię pracy pisemnej swojego dziecka (podopiecznego), - na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz niepublicznej poradni specjalistycznej wymagania edukacyjne z przedmiotu zajęcia techniczne zostaną dostosowane do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom. Obszary aktywności oceniane na lekcjach zajęć technicznych: - aktywność na lekcjach, - prace wytwórcze wykonywane na lekcjach, - zadania dodatkowe, - odpowiedzi ustne, - kartkówki, - sprawdziany, - zadania domowe, - przygotowanie uczniów do zajęć. Zasady oceniania: - na lekcjach zajęć technicznych oceniane są wyżej wymienione obszary; - podstawą oceny z zajęć technicznych jest wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, - ocena zależy również od poziomu wymagań na dany stopień, sposobu rozwiązania, prezentacji rozwiązania, estetyki, systematyczności (wywiązanie się w terminie); - uczeń ma obowiązek systematycznego i estetycznego prowadzenia zeszytu przedmiotowego, który również podlega ocenie; - po długiej usprawiedliwionej nieobecności uczeń może być nieprzygotowany do lekcji; - w ciągu półrocza uczeń ma prawo zgłoszenia 1 raz nieprzygotowanie do lekcji, bez podania powodu; - za zgłoszony przed lekcją brak zeszytu lub materiałów uczeń otrzymuje „-„ - za nie zgłoszony przed lekcją brak zeszytu lub materiałów uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną; - sprawdziany (testy) będą zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem i oceniane do tygodnia; - czas trwania sprawdzianu (testu) wynosi 40 min. - prace pisemne oceniane są na podstawie liczby uzyskanych punktów, według zasad WSO. - prace pisemne z materiału bieżącego, obejmującego trzy ostatnie tematy lekcyjne, nie będą zapowiadane we wcześniejszym terminie, - przy realizacji zadań oceniane będą: • przedstawianie rozwiązań problemów w postaci planu działania, schematu • umiejętność zarządzania informacją, • umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji, • przestrzeganie prawa i zasad współżycia, • umiejętność współpracy w grupie, dyscyplina pracy. - każdy uczeń ma prawo do otrzymania dodatkowych ocen, które może uzyskać biorąc udział w konkursach, wykonując i przygotowując referat na temat określony przez nauczyciela lub stworzy własny projekt pracy (po uzgodnieniu z nauczycielem). - nieobecność na lekcji nie zwalnia ucznia od obowiązku sporządzenia zadania domowego oraz opanowania wiadomości i umiejętności. Aktywność na lekcjach oraz jej brak zostaną ocenione następująco: - uczeń otrzymuje „+” z aktywności na lekcji za: • właściwe i szybkie rozwiązanie bieżącego problemu, • gotowość do wykonywania ćwiczeń i zadań zaleconych do wykonania w trakcie zajęć, • podejmowanie merytorycznej dyskusji, • szybkość i trafność spostrzeżeń trudnych do wykrycia, • dodatkowe przygotowanie materiałów do lekcji, • wykazanie się szczególnymi wiadomościami lub umiejętnościami, • pomoc kolegom w przyswajaniu wiedzy i umiejętności technicznych, • wykonanie pomocy do pracowni, • inne. - uczeń otrzymuje „‒” za brak aktywności na lekcji gdy: • zajmuje się na lekcji czynnościami nie związanymi z realizowanym tematem, • wykazuje brak oczywistych umiejętności, • niszczy prace kolegów, • nie przestrzega regulaminu pracowni, • inne. - sposób przeliczenia „+” i „‒” na oceny: • „bdb” za +, +, +, • „db” za +, +, +, ‒ lub +,+ • „dst” za +, +, ‒, ‒ • „dop” za +, ‒, ‒, • „ndst” za ‒, ‒, Ocena uczniów z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej. - nauczyciel obniża wymagania w zakresie wiedzy i umiejętności w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe i choroby uniemożliwiające sprostanie wymaganiom programowym, potwierdzone orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej lub opinią lekarza specjalisty. - w ocenianiu uczniów z dysfunkcjami uwzględnione zostają zalecenia poradni: • wydłużenie czasu wykonywania ćwiczeń praktycznych, • możliwość rozbicia ćwiczeń złożonych na prostsze i ocenienie ich wykonania etapami, • konieczność odczytania poleceń otrzymywanych przez innych uczniów w formie pisemnej, • branie pod uwagę poprawności merytorycznej wykonanego ćwiczenia, a nie jego walorów estetycznych, • możliwość (za zgodą ucznia) zamiany pracy pisemnej na odpowiedź ustną (praca klasowa lub sprawdzian), • podczas odpowiedzi ustnych zadawanie większej ilości prostych pytań zamiast jednego złożonego, • obniżenie wymagań dotyczących estetyki zeszytu przedmiotowego, • możliwość udzielenia pomocy w przygotowaniu pracy dodatkowej. Warunki i zasady poprawiania oceny bieżącej. - sprawdziany praktyczne są obowiązkowe, - uczeń, który nie był obecny na sprawdzianie z przyczyn usprawiedliwionych pisze go w terminie ustalonym z nauczycielem, ale nie później, niż 2 tygodnie po powrocie do szkoły, - udowodniona ucieczka ze sprawdzianu powoduje wystawienie oceny niedostatecznej, którą uczeń może poprawić w trybie przewidzianym poniżej, - niedostateczna ocena uzyskana ze sprawdzianu może być przez ucznia poprawiona w terminie i na zasadach ustalonych wcześniej z nauczycielem, jednak nie później, jak 2 tygodnie po oddanym sprawdzianie, - poprawa sprawdzianów jest dobrowolna, - uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia każdej oceny bieżącej, - poprawiona ocena odnotowana jest w dzienniku obok poprawianej, oddzielona od niej znakiem /, przy czym uznaje się wyższą ocenę za ocenę ostateczną. - poprawa odbywa się poza lekcją – na dużej przerwie lub podczas zajęć dodatkowych, konsultacji - uczeń ma prawo poprawy ocen z odpowiedzi, prac pisemnych i innych na jego prośbę w porozumieniu z nauczycielem w terminie jednego tygodnia od jej uzyskania, - uczeń ma obowiązek wykonania i ocenienia każdej pracy wykonanej na lekcjach, podczas jego nieobecności, w terminie ustalonym z nauczycielem, ale nie później, niż 2 tygodnie po powrocie do szkoły i na zasadach ustalonych przez nauczyciela - w przypadku kłopotów ucznia z nauką nauczyciel wraz z uczniem opracowuje plan działań umożliwiający uczniowi uzupełnienie braków poprzez: • ustalenie indywidualnych konsultacji • zorganizowanie pomocy koleżeńskiej • ustalenie terminu zaliczenia poszczególnych działów materiału i prac. Zasady klasyfikowania śródrocznego i rocznego. - oceny śródroczne i roczne ustala się w oparciu o oceny bieżące przy czym oceny ze sprawdzianów mają decydujący wpływ na ocenę końcową. - uczniowie i ich rodzice (prawni opiekunowie) na 14 dni przed śródrocznym i rocznym posiedzeniem rady pedagogicznej klasyfikującej informowani są przez nauczyciela o przewidywanych dla niego śródrocznych i rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć technicznych, - przewidywana ocena zostaje zapisana w dzienniku z zaznaczeniem daty jej wpisania - ocena klasyfikacyjna śródroczna i roczna z zajęć technicznych zostaje wpisana do dziennika co najmniej 1 dzień przed konferencją klasyfikacyjną; ocena klasyfikacyjna nie może być niższa od przewidywanej - uczeń, który otrzymał ocenę śródroczną niedostateczną zobowiązany jest do uzupełnienia braków z zakresu pierwszego półrocza w terminie wyznaczonym przez nauczyciela. Warunki i zasady uzyskania oceny klasyfikacyjnej wyższej niż przewidywana. - uczeń może uzyskać z zajęć technicznych wyższą od przewidywanej ocenę roczną, jeśli: • do 3 dni od uzyskania informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej (jednak nie później niż na 6 dni przed klasyfikacją) zgłosi sam lub jego rodzice (prawni opiekunowie) pisemną lub ustną prośbę do nauczyciela o umożliwienie podniesienia przewidywanej oceny, • następnego roboczego dnia od złożenia prośby ustali wraz z nauczycielem: formę poprawy przewidywanej oceny klasyfikacyjnej i jej termin, • wykona ustalone zadania na zasadach i w terminie określonym przez nauczyciela, nie później jednak niż na 2 dni przed klasyfikacją końcową. - nauczyciel w formie pisemnej powiadamia ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) o formie i terminie poprawy przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej - niedotrzymanie przez ucznia wyżej określonych warunków powoduje ustalenie oceny końcowej takiej, jak przewidywana. - prawo do dodatkowego sprawdzenia wiedzy i umiejętności ma uczeń, który spełnia następujące warunki: a) w ciągu semestru nie zgłosił więcej nieprzygotowań do lekcji niż wynikało z wymagań danego przedmiotu zawartych w PSO; b) wykazywał pozytywny stosunek do przedmiotu; c) uczęszczał regularnie na zajęcia, nieobecności ucznia nie przekroczyły 20% ogólnej ilości zajęć z przedmiotu, z którego uczeń ubiega się o uzyskanie oceny wyższej niż przewidywana, za wyjątkiem sytuacji, gdy nieobecności te spowodowane były długotrwałą chorobą ucznia. Sposoby informowania rodziców. - nauczyciel informuje rodziców (prawnych opiekunów) o czynionych przez ucznia postępach (lub ich braku) podczas zebrań okresowych dla rodziców - w przypadku kłopotów ucznia z nauką nauczyciel poprzez wychowawcę klasy zaprasza rodziców (prawnych opiekunów) na konsultacje i przedstawia problem - uczniowie i ich rodzice (prawni opiekunowie) na 14 dni przed śródrocznym i rocznym posiedzeniem rady pedagogicznej klasyfikującej informowani są przez nauczyciela o przewidywanych dla niego śródrocznych i rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć technicznych Ogólne wymagania na poszczególne oceny: ocenę celującą uczeń otrzymuje, gdy: - biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w sytuacjach praktycznych - wiedzą znacznie wykracza poza program nauczania - osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych (BRD, OTWP itp.) - systematycznie korzysta z wielu źródeł informacji - twórczo rozwija własne uzdolnienia - śledzi najnowsze osiągnięcia nauki i techniki - swoje uzdolnienia racjonalnie wykorzystuje na każdych zajęciach - stosuje rozwiązania nietypowe, racjonalizatorskie - biegle i właściwie posługuje się urządzeniami w najbliższym otoczeniu - wykonuje dokumentację ciekawych rozwiązań technicznych ocenę bardzo dobrą uczeń otrzymuje, gdy: - opanował pełny zakres wiedzy określonej w planie wynikowym - rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne - prezentuje wzorowe cechy i postawy podczas zajęć - potrafi współdziałać w grupie podczas realizacji zadań zespołowych - ambitnie realizuje zadania indywidualne - bardzo chętnie i często prezentuje swoje zainteresowania techniczne - jest świadomy zasad bhp podczas pracy - poprawnie rozpoznaje materiały, określa ich cechy - sprawnie posługuje się narzędziami i przyborami - cechuje się systematycznością, konsekwencją działania - systematycznie korzysta z różnych źródeł informacji - systematycznie, poprawnie i estetycznie prowadzi dokumentację (m.in. zeszyt przedmiotowy) - właściwie posługuje się urządzeniami w najbliższym otoczeniu - bierze udział w konkursach przedmiotowych ocenę dobrą uczeń otrzymuje, gdy: - nie opanował w pełni zakresu wiedzy określonej w planie wynikowym - rozwiązuje samodzielnie zadania teoretyczne - wykorzystuje czas zaplanowany przez nauczyciela - sporadycznie prezentuje swoje zainteresowania techniczne - zna i stosuje zasady bhp - poprawnie rozpoznaje materiały, określa ich cechy - poprawnie posługuje się narzędziami i przyborami - właściwie posługuje się urządzeniami w najbliższym otoczeniu - czasami korzysta z różnych źródeł informacji - systematycznie i poprawnie prowadzi dokumentację ocenę dostateczną uczeń otrzymuje, gdy: - opanował minimum zakresu wiedzy określonej w planie wynikowym - rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności - poprawnie posługuje się przyrządami i narzędziami - poprawnie rozpoznaje materiały, określa ich podstawowe cechy - stosuje zasady organizacji i bezpieczeństwa pracy - mało efektywnie wykorzystuje czas pracy - rzadko korzysta z różnych źródeł informacji - systematycznie prowadzi dokumentacje, jednak nie zawsze poprawnie ocenę dopuszczającą uczeń otrzymuje, gdy: - ma braki w opanowaniu minimum wiedzy określonej w planie wynikowym - rozwiązuje zadania o niewielkim stopniu trudności - posługuje się prostymi przyrządami i narzędziami - w nieznacznym stopniu potrafi posługiwać się urządzeniami z najbliższego otoczenia - posługuje się urządzeniami w najbliższym otoczeniu - wykazuje trudności w organizowaniu pracy, wymaga kierowania - nie korzysta z żadnych źródeł informacji - prowadzi dokumentację niesystematycznie i niestarannie ocenę niedostateczną uczeń otrzymuje, gdy: - nie opanował minimum wiedzy określonej w planie wynikowym - nie jest w stanie rozwiązać podstawowych zadań - nieumiejętnie używa prostych narzędzi i przyborów - posługuje się niektórymi urządzeniami w najbliższym otoczeniu - nie potrafi organizować pracy - jest niesamodzielny - nie korzysta z żadnych źródeł informacji - nie prowadzi dokumentacji. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |