Katalog Maria Bończek, 2017-06-13 Poznań Teresa Wilk Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne Projekt edukacyjny "Owoce"Projekt edukacyjny „OWOCE” I.Temat projektu edukacyjnego. Jesień to pora roku, która hojnie obdarza nas swoimi skarbami – charakterystycznymi aromatami i kolorami niespotykanymi w innym czasie. To, czy będziemy się nią cieszyć, zależy wyłącznie od naszego nastawienia. Październikowe dni urzekają pełnymi, sycącymi barwami a aromat rumianych jabłek, gruszek i piękny kolor winogron skutecznie rozbudza apetyt. I cóż z tymi wszystkimi darami począć? Nie od dziś wiadomo, że owoce mają korzystny wpływ na zdrowie. Dostarczają niezbędnych witamin i minerałów. Są źródłem błonnika pokarmowego, karotenu, kwasu foliowego i wielu innych składników istotnych dla naszego wzrostu, samopoczucia, kondycji i odporności. Szczególnie konieczna jest obecność owoców w diecie dzieci. Potrzebują one różnych składników pokarmowych, które dadzą im energię oraz chęć do zabawy i nauki. Sprawią, że będą pełne werwy i radości. Podając dzieciom owoce każdego dnia, troszczymy się o ich zdrowie także w przyszłości. Ponieważ kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych ważne jest już od najmłodszych lat. W naszej grupie poprzez rozwijanie zainteresowań światem przyrody, w szczególności poznawaniem różnych gatunków owoców polskich i egzotycznych, chcemy nauczyć przedszkolaków praktycznych umiejętności dotyczących zdrowego odżywiania. Podejmując wspólnie z rodzicami, dziadkami i ekspertami wiele działań edukacyjnych pragniemy przekonać dzieci, że jedzenie owoców nie musi być nudne. A posiłki przygotowane z owoców – bardzo smaczne. Chcemy, by było w przedszkolu wiele radości z uczestniczenia w ciekawym przedsięwzięciu, które pozwala odnieść sukces wszystkim na miarę własnych możliwości. A to, czego dzieci nauczą się w przedszkolu stało się ich nawykiem w życiu dorosłym i korzystnie wpływało na ich zdrowie. II.Cele projektu edukacyjnego: Cel główny: - poznanie różnych gatunków owoców krajowych i egzotycznych oraz ich znaczenia w zdrowym odżywianiu. Cele szczegółowe: 1. Za pomocą wszystkich zmysłów poznawanie, smakowanie, obserwacja i badanie różnych odmian owoców polskich i tropikalnych (nazwa, wygląd, kształt, barwa, budowa, smak). 2.Poznanie etapów rozwoju owoców „Od kwiatka do jabłka”, łączenie owoców z drzewem lub krzewem, z jakiego pochodzą. 3.Kształtowanie umiejętności poszukiwania informacji. Prowadzenie rozmów z ekspertami, wycieczki na ryneczek owocowy, słuchanie tekstów literackich, utworów muzycznych, oglądanie zdjęć, albumów lub filmów. 4. W procesie różnorodnych działań edukacyjnych, wzbogacanie słownictwa, rozwijanie twórczego i logicznego myślenia. 5.Kształtowanie umiejętności liczenia, klasyfikowania oraz tworzenia zbiorów według różnych kryteriów (wielkość, waga, barwa, ilość pestek). 6.Poznanie sposobów na zdrowe i smaczne odżywianie. Udział w zajęciach kulinarnych. 7.Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych poprzez zwiększenie spożycia owoców. 8.Dzielenie się zdobytymi wiadomościami w formie plastycznej, muzycznej i słownej. Przewidywane osiągnięcia: Dziecko: - prawidłowo nazywa dostępne owoce krajowe i egzotyczne; - rozwija zainteresowanie światem przyrody; - potrafi rozpoznać owoc za pomocą zmysłu dotyku, węchu, smaku; - zna etapy rozwoju owoców według historyjki obrazkowej „Od kwiatka do jabłka”; - prawidłowo łączy owoc z drzewem lub krzewem, z którego owoc pochodzi; - kształtuje umiejętność poszukiwania informacji; - doskonali umiejętność formułowania pytań; - odwiedzi stragan owocowy; - potrafi uważnie słuchać tekstów literackich i utworów muzycznych; - wypowiada się pełnym zdaniem; - rozwija zainteresowanie książkami, albumami i filmami przyrodniczymi; - umie liczyć w miarę swoich możliwości; - prawidłowo tworzy zbiory wg podanego kryterium; - bierze udział w zajęciach kulinarnych, samodzielnie przygotowuje posiłek; - troszczy się o swoje zdrowie; - przestrzega zasady higienicznych i kultury podczas przygotowywania posiłków, zapraw; - zna wartości odżywcze wybranych owoców; - rozumie pojęcie: witaminy, wdraża się do przestrzegania prawidłowych nawyków żywieniowych; - potrafi dzielić się swoimi spostrzeżeniami w formie plastycznej, muzycznej i słownej. PONIEDZIAŁEK TEMAT: POZNAJEMY OWOCE. I. OWOCE Z SADU. - uważne wysłuchanie wiersza M. Konopnickiej „Jesienią”, wprowadzenie w tematykę projektu edukacyjnego. - zabawa dydaktyczna „Ogród czy sad?” na podstawie plansz, opis miejsca, jakim jest sad i ogród; rozmowa na temat różnic pomiędzy tymi miejscami; - zabawa muzyczno–ruchowa „W ogrodzie czy w sadzie?” – rozróżnianie tempa szybkiego od wolnego; - zabawa ruchowo – naśladowcza „ Drzewa w sadzie i wiatr”, przedłużanie fazy wydechu, doskonalenie naśladowania. II. Zainspirowanie dzieci tematem projektu edukacyjnego „Owoce”. Wspólne sporządzenie metodą burzy mózgów, siatki tematycznej do pojęcia: owoce. Wypowiadanie się pełnym zdaniem na temat swoich wiadomości i doświadczeń dotyczących owoców. WTOREK TEMAT: OWOCE KRAJOWE I EGZOTYCZNE I. OWOCE KRAJOWE I EGZOTYCZNE - kącik naturalnych witamin - segregowanie owoców przyniesionych z domu na krajowe (polskie) i egzotyczne (tropikalne), podanie ich nazw, zwrócenie uwagi na charakterystyczny wygląd, umieszczenie ich w odpowiednio podpisanych kuwetach, dopasowanie podpisów do poszczególnych owoców (wdrażanie do czytania globalnego). – wysłuchanie wiersza „Bananowa bajka” Stanisława Kraszewskiego – wysłuchanie utworu w formie wiersza – zagadki (nazwa owocu do odgadnięcia); wyodrębnienie owocu egzotycznego banana, dokładna jego charakterystyka (wygląd, smak, zapach), gdzie rośnie (miejsce, klimat, nazwa drzewa); -poznanie innych wybranych owoców egzotycznych (np.: ananas, cytryna , winogrono duże, mango, kiwi, kokos, papaja, granat, limetka, figa, itp. ): nazwa, wygląd, sposób i miejsce wzrostu, na podstawie naturalnych okazów oraz plansz tematycznych; wdrażanie do czytania globalnego. - wyodrębnienie cechy wspólnej owoców egzotycznych (ciepły klimat, dużo słońca, nietolerancja mrozów); - zagadka smakowa „Jaki to owoc?” - rozpoznawanie owoców za pomocą zmysłu smaku, degustacja owoców z zamkniętymi oczami. - zabawa ruchowa obrazkami „Sałatka owocowa”, utrwalenie nazw i wyglądu wybranych owoców; kształcenie szybkiej reakcji na umówiony sygnał. - Owoce krajowe i tropikalne - karta pracy: rozpoznawanie i pokolorowanie różnych owoców (polskich i egzotycznych); odnalezienie ich charakterystycznych drzew i krzewów (łączenie odpowiednio owocu z drzewem lub krzewem); zapamiętanie nazw owoców (napisy pod obrazkami), wdrażanie do czytania globalnego. II. OWOCE KRAJOWE I TROPIKALNE grupowa praca plastyczna: wycinanie nożyczkami z kolorowego papieru, kształtu dowolnego owocu krajowego i egzotycznego (zgromadzonych w kąciku przyrody); naklejenie na planszy przy odpowiednim półmisku z podpisem (wdrażanie do czytania globalnego). Doskonalenie techniki wycinania nożyczkami i klejenia klejem (wdrażanie do zachowania estetyki pracy). ŚRODA TEMAT: OWOCOWY BAZAREK - WYCIECZKA I.OWOCOWY RYNECZEK. - rozmowa na temat zasad bezpieczeństwa obowiązujących dzieci podczas wyjścia poza teren przedszkola (nieoddalanie się od grupy, przestrzeganie poznanych zasad ruchu drogowego); - omówienie celu wycieczki – poznanie miejsc, w których są sprzedawane owoce, prowadzenie obserwacji; - oglądanie, rozpoznawanie i nazywanie owoców (bardziej i mniej znanych); - rozmowa ze sprzedawcą na temat kupowania owoców oraz skąd biorą się owoce na bazarku? - powrót do przedszkola, smakowanie zakupionych owoców, umieszczenie owoców w kąciku przyrody. II.JESIENNY SAD . - praca plastyczna w 6 osobowych zespołach. Rytmiczne kreślenie owali oburącz do muzyki z CD, tworzenie drzewa owocowego, malowanie palcami szablonów owoców, wyklejanie korony drzewa zieloną krepą. CZWARTEK TEMAT: JAK WYGLĄDA OWOC W ŚRODKU? I. NAUKA WIERSZA „JEDZ OWOCE” (autor nieznany) – poznanie utworu o tematyce prozdrowotnej; zachęcenie dzieci do jedzenia naturalnych witamin. Wdrażanie do wspólnej, prawidłowej recytacji (wyraźna wymowa, właściwy oddech). - Co jest w środku? eksperyment owocowy : poznanie dokładnej budowy owocu na podstawie jabłka. Określanie: skórka, miąższ, gniazdo z pestkami. - zabawa badacza „Co jest w środku? przekrawanie różnych owoców zgromadzonych w kąciku przyrody na połówki (owoce krajowe i egzotyczne). Oglądanie, porównywanie przekrojów miąższu, ilości i wielkości pestek. Wskazywanie i poznawanie części jadalnych mało znanych owoców (np. granat – jadalne pestki). Zastanawianie się, czy można wskazać taki owoc, w którym jest najwięcej pestek? (burza mózgów); - Czy kokos tez ma pestkę? oglądanie rozłupanego owocu i określanie co zawiera w środku. - degustacja owoców krajowych i egzotycznych, określanie smaków: słodki, kwaśny, gorzki, cierpki, itp. II. ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH Kształcenie równowagi (ćwiczenia z ławeczką). PIĄTEK TEMAT: CZY WSZYSTKIE JABŁKA SĄ TAKIE SAME? I.ANTONÓWKA, LOBO, RENETA. - wprowadzenie do zajęć piosenką „Wniosły dzieci z sadu”, rozmowa na temat wysłuchanej piosenki dotycząca wyglądu jabłek oraz sposobów ich przetwarzania; - słuchanie ciekawostek przekazywanych przez n-lkę dotyczących pochodzenia pierwszych jabłoni, wartości odżywczych jabłek oraz nazw polskich odmian jabłoni; - prezentacja naturalnych okazów odmian jabłek: Gala, Lobo, Antonówka, Papierówka, Golden Delicious, Reneta, Granny Smith. Wspólny opis barw i kształtu owoców, porównywanie owoców. Smakowanie różnych odmian jabłek, dostrzeganie różnic smakowych, ocena wrażeń smakowych; - obejrzenie filmu edukacyjnego „Sady jabłkowe”, poznanie jakie prace wykonuje się jesienią w sadach oraz na czym polega zbiór jabłek. Poznanie drogi jabłka od sadu do straganu. II. ZAJĘCIE KULINARNE. - wykonanie sałatki owocowej; - wspólny wybór składników do sałatki, umycie rąk i owoców, samodzielne krojenie owoców w drobną kosteczkę, mieszanie składników, degustacja. PONIEDZIAŁEK TEMAT: JAK ROŚNIE OWOC? I.OD KWIATKA DO JABŁKA. - uważne wysłuchanie opowiadania nauczycielki ilustrowane planszą na temat cyklu życia jabłoni oraz etapów rozwoju jabłka; - układanie w odpowiedniej kolejności historyjki obrazkowej „Od jabłka do kwiatka”, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego; - zabawa ruchowa do muzyki z CD „Znajdź swoją parę”, poruszanie się odpowiednio na palcach lub pietach, na przerwę w muzyce łączenie się w pary dzieci mające obrazki z połówką tego samego owocu; - zagadka smakowa „Jabłko czy gruszka?”, rozpoznawanie owocu za pomocą zmysłu smaku; - karta pracy „Kontury owoców”, rozwijanie percepcji wzrokowej; - utrwalenie piosenki „Hula w polu psotny wiatr”; II. JABŁKO Z ROBACZKIEM, praca plastyczna. - uważne wysłuchanie wiersza J. Brzechwy „Entliczek – Pentliczek”, wspólne omówienie wysłuchanego tekstu, dostrzeganie wątku humorystycznego w literaturze; - rozwijanie sprawności małej motoryki dłoni poprzez staranne wyklejanie płyty CD kolorowa wydzieranka, samodzielne wycinanie liści i ogonka; - wspólna recytacja wiersza „Entliczek – Pentliczek” z wykorzystaniem wykonanych rekwizytów. WTOREK TEMAT: MATEMATYCZNY SAD I.GDZIE JEST ŚLIWKA? - określanie położenia w przestrzeni, na kartce papieru, prawidłowe stosowanie pojęć: strona prawa – lewa, nad, pod, za, obok. Wykonanie karty pracy „Drzewo śliwa”, do zabawy „Gdzie jest śliwka?” – manipulowanie szablonem śliwki, odpowiednio do podanego polecenia; określanie położenia owocu względem drzewa. - zabawa ruchowa do znanej piosenki „Już owoców pełen kosz”; - rozwijanie pojęć matematycznych z zakresu kształtowania liczby 2; dodawania i odejmowania na podstawie manipulowania owocami; położenie przedmiotów w przestrzeni. Utrwalenie pojęcia „para” – łączenie w pary takich samych owoców; wyodrębnianie innych przedmiotów w otoczeniu, które występują tylko po 2. – ćw. graficzne z cyfrą 2. II. ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH . Kształcenie równowagi (ćwiczenia z ławeczką). ŚRODA TEMAT: KOLOROWE WITAMINY I.KOLOROWE WITAMINY. - rozwiazywanie zagadek słownych dotyczących poznanych owoców krajowych i egzotycznych; - zabawa „Jaki to owoc?”, tworzenie nazw owoców od pierwszych sylab podanych przez nauczycielkę; - „Loteryjka obrazkowa”, wyszukiwanie ilustracji owocu rozpoczynającego się podaną głoską; - segregowanie ilustracji owoców wg ich kolorów owoców, przeliczanie utworzonych zbiorów; - zabawa ruchowa z chustą animacyjną „Kolorowe owoce”; - wspólny śpiew piosenki „Witaminki, witaminki” Fasolki, rozmowa na temat witamin i wartości odżywczych zawartych w owocach oraz ich wpływu na nasze zdrowie i samopoczucie. II.ZAJĘCIE KULINARNE. - praca w zespołach, przygotowanie miejsca pracy, dokładne mycie rąk; - zapoznanie z właściwościami galaretki (proszek, kolor, zapach, rozpuszczanie); - przy pomocy dorosłych rozpuszczanie galaretek poprzez mieszanie, zalewanie wcześniej przygotowanych owoców gorąca galaretką; - smakowanie gotowego deseru. CZWARTEK TEMAT: CO DRZEMIE W DŻEMIE? I.JESIENNE ZAPRAWY - spotkanie z ekspertem, babcią Magdy P. Poznanie sposobów przetwarzania owoców na zimę: weki, mrożonki, soki, dżemy, konfitury, przeciery, itp. Wspólne z ekspertem robienie zapraw w słoikach, z owoców na zimę (kompot jabłkowy, gruszkowy, śliwkowy – działanie dzieci - kolejne etapy wekowania). Kształcenie świadomości konsumowania owoców przez cały rok, w różnej postaci. - Wysłuchanie wiersza „W spiżarni” Marii Kownackiej – poznanie treści; wyjaśnienie znaczenia słowa spiżarni (jaka rolę pełni w gospodarstwie domowym); omówienie rodzajów zapraw na zimę. - karta pracy „Zaprawy na zimę” – labirynt: odnalezienie drogi odpowiedniego owocu, do właściwej zaprawy z napisem(wdrażanie do czytania globalnego). Pokolorowanie obrazka. II. NAUKA SŁÓW I MELODII PIOSENKI „Zapraw czas” . Śpiewające Brzdące (płyta CD). Poznanie słów i melodii utworu. Wspólna zabawa ruchowa przy piosence. PIĄTEK TEMAT: OWOCOWE KOKTAJLE. I.SPOTKANIE Z EKSPERTEM – rodzicami Bruna D. - pogadanka na temat znaczenia obecności owoców w codziennej diecie dzieci, wyjaśnienie roli witamin w organizmie człowieka, przedstawienie skutków niedoboru witamin ( przeziębienia, słaby wzrok, problemy z cera i skórą); - wyjaśnienie pojęcia: koktajl owocowy; - pokaz wykonania koktajlu z wykorzystaniem blendera; - wspólne ułożenie przepisu kulinarnego na „Koktajl przedszkolaków”, zapis składników na dużej planszy; - wspólne wykonanie koktajli owocowych; - smakowanie gotowych napojów; - podziękowanie za lekcję i pokaz. II. ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH z wykorzystaniem małych piłek. Źródła informacji: - plansze edukacyjne, ilustracje, historyjki obrazkowe; - książki kulinarne; - książki, zdjęcia, albumy, filmy przyrodnicze; - wiersze i piosenki związane z tematem projektu; - eksperci: sprzedawca na straganie owocowym, kucharka, bibliotekarka, rodzic, babcia. Formy dokumentacji: - plansza z siatką tematyczną projektu; - karty pracy; - prace plastyczne dzieci; - przepis na sałatkę owocową; - zdjęcia ze spotkań z ekspertami, z zajęć kulinarnych oraz wycieczki; - kącik zapraw owocowych; Kryteria oceny projektu: - ilość zrealizowanych zadań; - nowa wiedza i umiejętności dzieci; - ilość podmiotów współpracujących w realizacji projektu; - wydarzenie kulminacyjne. Prezentacja projektu (wydarzenie kulminacyjne): 06.11.2015r. Spotkanie integracyjne z rodzicami pt. „Jesienny stragan pełen witamin”, występ artystyczny w wykonaniu dzieci, wspólne zabawy integracyjne o tematyce owocowej, wspólna praca plastyczna – lepienie owoców z masy solnej. Ocena projektu: - dyrektor; - ocena ustna rodziców; - ocena ustna dzieci. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |