Katalog

Maria Bończek, 2017-06-13
Poznań

Teresa Wilk
Zajęcia przedszkolne, Projekty edukacyjne

Projekt edukacyjny "Owoce"

- n +

Projekt edukacyjny
„OWOCE”

I.Temat projektu edukacyjnego.
Jesień to pora roku, która hojnie obdarza nas swoimi skarbami – charakterystycznymi aromatami i kolorami niespotykanymi w innym czasie. To, czy będziemy się nią cieszyć, zależy wyłącznie od naszego nastawienia. Październikowe dni urzekają pełnymi, sycącymi barwami a aromat rumianych jabłek, gruszek i piękny kolor winogron skutecznie rozbudza apetyt. I cóż z tymi wszystkimi darami począć?
Nie od dziś wiadomo, że owoce mają korzystny wpływ na zdrowie. Dostarczają niezbędnych witamin i minerałów. Są źródłem błonnika pokarmowego, karotenu, kwasu foliowego i wielu innych składników istotnych dla naszego wzrostu, samopoczucia, kondycji i odporności. Szczególnie konieczna jest obecność owoców w diecie dzieci. Potrzebują one różnych składników pokarmowych, które dadzą im energię oraz chęć do zabawy i nauki. Sprawią, że będą pełne werwy i radości. Podając dzieciom owoce każdego dnia, troszczymy się o ich zdrowie także w przyszłości. Ponieważ kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych ważne jest już od najmłodszych lat.
W naszej grupie poprzez rozwijanie zainteresowań światem przyrody, w szczególności poznawaniem różnych gatunków owoców polskich i egzotycznych, chcemy nauczyć przedszkolaków praktycznych umiejętności dotyczących zdrowego odżywiania. Podejmując wspólnie z rodzicami, dziadkami i ekspertami wiele działań edukacyjnych pragniemy przekonać dzieci, że jedzenie owoców nie musi być nudne. A posiłki przygotowane
z owoców – bardzo smaczne. Chcemy, by było w przedszkolu wiele radości z uczestniczenia w ciekawym przedsięwzięciu, które pozwala odnieść sukces wszystkim na miarę własnych możliwości. A to, czego dzieci nauczą się w przedszkolu stało się ich nawykiem w życiu dorosłym i korzystnie wpływało na ich zdrowie.
II.Cele projektu edukacyjnego:
Cel główny:
- poznanie różnych gatunków owoców krajowych i egzotycznych oraz ich znaczenia
w zdrowym odżywianiu.
Cele szczegółowe:
1. Za pomocą wszystkich zmysłów poznawanie, smakowanie, obserwacja i badanie różnych odmian owoców polskich i tropikalnych (nazwa, wygląd, kształt, barwa, budowa, smak).
2.Poznanie etapów rozwoju owoców „Od kwiatka do jabłka”, łączenie owoców z drzewem lub krzewem, z jakiego pochodzą.
3.Kształtowanie umiejętności poszukiwania informacji. Prowadzenie rozmów z ekspertami, wycieczki na ryneczek owocowy, słuchanie tekstów literackich, utworów muzycznych, oglądanie zdjęć, albumów lub filmów.
4. W procesie różnorodnych działań edukacyjnych, wzbogacanie słownictwa, rozwijanie twórczego i logicznego myślenia.
5.Kształtowanie umiejętności liczenia, klasyfikowania oraz tworzenia zbiorów według różnych kryteriów (wielkość, waga, barwa, ilość pestek).
6.Poznanie sposobów na zdrowe i smaczne odżywianie. Udział w zajęciach kulinarnych.
7.Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych poprzez zwiększenie spożycia owoców.
8.Dzielenie się zdobytymi wiadomościami w formie plastycznej, muzycznej i słownej.
Przewidywane osiągnięcia:
Dziecko:
- prawidłowo nazywa dostępne owoce krajowe i egzotyczne;
- rozwija zainteresowanie światem przyrody;
- potrafi rozpoznać owoc za pomocą zmysłu dotyku, węchu, smaku;
- zna etapy rozwoju owoców według historyjki obrazkowej „Od kwiatka do jabłka”;
- prawidłowo łączy owoc z drzewem lub krzewem, z którego owoc pochodzi;
- kształtuje umiejętność poszukiwania informacji;
- doskonali umiejętność formułowania pytań;
- odwiedzi stragan owocowy;
- potrafi uważnie słuchać tekstów literackich i utworów muzycznych;
- wypowiada się pełnym zdaniem;
- rozwija zainteresowanie książkami, albumami i filmami przyrodniczymi;
- umie liczyć w miarę swoich możliwości;
- prawidłowo tworzy zbiory wg podanego kryterium;
- bierze udział w zajęciach kulinarnych, samodzielnie przygotowuje posiłek;
- troszczy się o swoje zdrowie;
- przestrzega zasady higienicznych i kultury podczas przygotowywania posiłków, zapraw;
- zna wartości odżywcze wybranych owoców;
- rozumie pojęcie: witaminy, wdraża się do przestrzegania prawidłowych nawyków żywieniowych;
- potrafi dzielić się swoimi spostrzeżeniami w formie plastycznej, muzycznej i słownej.

PONIEDZIAŁEK
TEMAT: POZNAJEMY OWOCE.
I. OWOCE Z SADU.
- uważne wysłuchanie wiersza M. Konopnickiej „Jesienią”, wprowadzenie w tematykę projektu edukacyjnego.
- zabawa dydaktyczna „Ogród czy sad?” na podstawie plansz, opis miejsca, jakim jest sad i ogród; rozmowa na temat różnic pomiędzy tymi miejscami;
- zabawa muzyczno–ruchowa „W ogrodzie czy w sadzie?” – rozróżnianie tempa szybkiego od wolnego;
- zabawa ruchowo – naśladowcza „ Drzewa w sadzie i wiatr”, przedłużanie fazy wydechu, doskonalenie naśladowania.
II. Zainspirowanie dzieci tematem projektu edukacyjnego „Owoce”.
Wspólne sporządzenie metodą burzy mózgów, siatki tematycznej do pojęcia: owoce. Wypowiadanie się pełnym zdaniem na temat swoich wiadomości i doświadczeń dotyczących owoców.
WTOREK
TEMAT: OWOCE KRAJOWE I EGZOTYCZNE
I. OWOCE KRAJOWE I EGZOTYCZNE - kącik naturalnych witamin
- segregowanie owoców przyniesionych z domu na krajowe (polskie) i egzotyczne (tropikalne), podanie ich nazw, zwrócenie uwagi na charakterystyczny wygląd, umieszczenie ich w odpowiednio podpisanych kuwetach, dopasowanie podpisów do poszczególnych owoców (wdrażanie do czytania globalnego).
– wysłuchanie wiersza „Bananowa bajka” Stanisława Kraszewskiego – wysłuchanie utworu w formie wiersza – zagadki (nazwa owocu do odgadnięcia); wyodrębnienie owocu egzotycznego banana, dokładna jego charakterystyka (wygląd, smak, zapach), gdzie rośnie (miejsce, klimat, nazwa drzewa);
-poznanie innych wybranych owoców egzotycznych (np.: ananas, cytryna , winogrono duże, mango, kiwi, kokos, papaja, granat, limetka, figa, itp. ): nazwa, wygląd, sposób i miejsce wzrostu, na podstawie naturalnych okazów oraz plansz tematycznych; wdrażanie do czytania globalnego.
- wyodrębnienie cechy wspólnej owoców egzotycznych (ciepły klimat, dużo słońca, nietolerancja mrozów);
- zagadka smakowa „Jaki to owoc?” - rozpoznawanie owoców za pomocą zmysłu smaku, degustacja owoców z zamkniętymi oczami.
- zabawa ruchowa obrazkami „Sałatka owocowa”, utrwalenie nazw i wyglądu wybranych owoców; kształcenie szybkiej reakcji na umówiony sygnał.
- Owoce krajowe i tropikalne - karta pracy: rozpoznawanie i pokolorowanie różnych owoców (polskich i egzotycznych); odnalezienie ich charakterystycznych drzew i krzewów (łączenie odpowiednio owocu z drzewem lub krzewem); zapamiętanie nazw owoców (napisy pod obrazkami), wdrażanie do czytania globalnego.
II. OWOCE KRAJOWE I TROPIKALNE grupowa praca plastyczna: wycinanie nożyczkami z kolorowego papieru, kształtu dowolnego owocu krajowego i egzotycznego (zgromadzonych w kąciku przyrody); naklejenie na planszy przy odpowiednim półmisku z podpisem (wdrażanie do czytania globalnego). Doskonalenie techniki wycinania nożyczkami i klejenia klejem (wdrażanie do zachowania estetyki pracy).
ŚRODA
TEMAT: OWOCOWY BAZAREK - WYCIECZKA
I.OWOCOWY RYNECZEK.
- rozmowa na temat zasad bezpieczeństwa obowiązujących dzieci podczas wyjścia poza teren przedszkola (nieoddalanie się od grupy, przestrzeganie poznanych zasad ruchu drogowego);
- omówienie celu wycieczki – poznanie miejsc, w których są sprzedawane owoce, prowadzenie obserwacji;
- oglądanie, rozpoznawanie i nazywanie owoców (bardziej i mniej znanych);
- rozmowa ze sprzedawcą na temat kupowania owoców oraz skąd biorą się owoce na bazarku?
- powrót do przedszkola, smakowanie zakupionych owoców, umieszczenie owoców w kąciku przyrody.
II.JESIENNY SAD .
- praca plastyczna w 6 osobowych zespołach. Rytmiczne kreślenie owali oburącz do muzyki z CD, tworzenie drzewa owocowego, malowanie palcami szablonów owoców, wyklejanie korony drzewa zieloną krepą.
CZWARTEK
TEMAT: JAK WYGLĄDA OWOC W ŚRODKU?
I. NAUKA WIERSZA „JEDZ OWOCE” (autor nieznany) – poznanie utworu o tematyce prozdrowotnej; zachęcenie dzieci do jedzenia naturalnych witamin. Wdrażanie do wspólnej, prawidłowej recytacji (wyraźna wymowa, właściwy oddech).
- Co jest w środku? eksperyment owocowy : poznanie dokładnej budowy owocu na podstawie jabłka. Określanie: skórka, miąższ, gniazdo z pestkami.
- zabawa badacza „Co jest w środku? przekrawanie różnych owoców zgromadzonych w kąciku przyrody na połówki (owoce krajowe i egzotyczne). Oglądanie, porównywanie przekrojów miąższu, ilości i wielkości pestek. Wskazywanie i poznawanie części jadalnych mało znanych owoców (np. granat – jadalne pestki). Zastanawianie się, czy można wskazać taki owoc, w którym jest najwięcej pestek? (burza mózgów);
- Czy kokos tez ma pestkę? oglądanie rozłupanego owocu i określanie co zawiera w środku.
- degustacja owoców krajowych i
egzotycznych, określanie smaków: słodki, kwaśny, gorzki, cierpki, itp.
II. ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH Kształcenie równowagi (ćwiczenia z ławeczką).
PIĄTEK
TEMAT: CZY WSZYSTKIE JABŁKA SĄ TAKIE SAME?
I.ANTONÓWKA, LOBO, RENETA.
- wprowadzenie do zajęć piosenką „Wniosły dzieci z sadu”, rozmowa na temat wysłuchanej piosenki dotycząca wyglądu jabłek oraz sposobów ich przetwarzania;
- słuchanie ciekawostek przekazywanych przez n-lkę dotyczących pochodzenia pierwszych jabłoni, wartości odżywczych jabłek oraz nazw polskich odmian jabłoni;
- prezentacja naturalnych okazów odmian jabłek: Gala, Lobo, Antonówka, Papierówka, Golden Delicious, Reneta, Granny Smith. Wspólny opis barw i kształtu owoców, porównywanie owoców. Smakowanie różnych odmian jabłek, dostrzeganie różnic smakowych, ocena wrażeń smakowych;
- obejrzenie filmu edukacyjnego „Sady jabłkowe”, poznanie jakie prace wykonuje się jesienią w sadach oraz na czym polega zbiór jabłek. Poznanie drogi jabłka od sadu do straganu.
II. ZAJĘCIE KULINARNE.
- wykonanie sałatki owocowej;
- wspólny wybór składników do sałatki, umycie rąk i owoców, samodzielne krojenie owoców w drobną kosteczkę, mieszanie składników, degustacja.
PONIEDZIAŁEK
TEMAT: JAK ROŚNIE OWOC?
I.OD KWIATKA DO JABŁKA.
- uważne wysłuchanie opowiadania nauczycielki ilustrowane planszą na temat cyklu życia jabłoni oraz etapów rozwoju jabłka;
- układanie w odpowiedniej kolejności historyjki obrazkowej „Od jabłka do kwiatka”, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego;
- zabawa ruchowa do muzyki z CD „Znajdź swoją parę”, poruszanie się odpowiednio na palcach lub pietach, na przerwę w muzyce łączenie się w pary dzieci mające obrazki z połówką tego samego owocu;
- zagadka smakowa „Jabłko czy gruszka?”, rozpoznawanie owocu za pomocą zmysłu smaku;
- karta pracy „Kontury owoców”, rozwijanie percepcji wzrokowej;
- utrwalenie piosenki „Hula w polu psotny wiatr”;
II. JABŁKO Z ROBACZKIEM, praca plastyczna.
- uważne wysłuchanie wiersza J. Brzechwy „Entliczek – Pentliczek”, wspólne omówienie wysłuchanego tekstu, dostrzeganie wątku humorystycznego w literaturze;
- rozwijanie sprawności małej motoryki dłoni poprzez staranne wyklejanie płyty CD kolorowa wydzieranka, samodzielne wycinanie liści i ogonka;
- wspólna recytacja wiersza „Entliczek – Pentliczek” z wykorzystaniem wykonanych rekwizytów.
WTOREK
TEMAT: MATEMATYCZNY SAD
I.GDZIE JEST ŚLIWKA?
- określanie położenia w przestrzeni, na kartce papieru, prawidłowe stosowanie pojęć: strona prawa – lewa, nad, pod, za, obok. Wykonanie karty pracy „Drzewo śliwa”, do zabawy „Gdzie jest śliwka?” – manipulowanie szablonem śliwki, odpowiednio do podanego polecenia; określanie położenia owocu względem drzewa.
- zabawa ruchowa do znanej piosenki „Już owoców pełen kosz”;
- rozwijanie pojęć matematycznych z zakresu kształtowania liczby 2; dodawania i odejmowania na podstawie manipulowania owocami; położenie przedmiotów w przestrzeni. Utrwalenie pojęcia „para” – łączenie w pary takich samych owoców; wyodrębnianie innych przedmiotów w otoczeniu, które występują tylko po 2.
– ćw. graficzne z cyfrą 2.
II. ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH . Kształcenie równowagi (ćwiczenia z ławeczką).
ŚRODA
TEMAT: KOLOROWE WITAMINY
I.KOLOROWE WITAMINY.
- rozwiazywanie zagadek słownych dotyczących poznanych owoców krajowych i egzotycznych;
- zabawa „Jaki to owoc?”, tworzenie nazw owoców od pierwszych sylab podanych przez nauczycielkę;
- „Loteryjka obrazkowa”, wyszukiwanie ilustracji owocu rozpoczynającego się podaną głoską;
- segregowanie ilustracji owoców wg ich kolorów owoców, przeliczanie utworzonych zbiorów;
- zabawa ruchowa z chustą animacyjną „Kolorowe owoce”;
- wspólny śpiew piosenki „Witaminki, witaminki” Fasolki, rozmowa na temat witamin i wartości odżywczych zawartych w owocach oraz ich wpływu na nasze zdrowie i samopoczucie.
II.ZAJĘCIE KULINARNE.
- praca w zespołach, przygotowanie miejsca pracy, dokładne mycie rąk;
- zapoznanie z właściwościami galaretki (proszek, kolor, zapach, rozpuszczanie);
- przy pomocy dorosłych rozpuszczanie galaretek poprzez mieszanie, zalewanie wcześniej przygotowanych owoców gorąca galaretką;
- smakowanie gotowego deseru.
CZWARTEK
TEMAT: CO DRZEMIE W DŻEMIE?
I.JESIENNE ZAPRAWY
- spotkanie z ekspertem, babcią Magdy P. Poznanie sposobów przetwarzania owoców na zimę: weki, mrożonki, soki, dżemy, konfitury, przeciery, itp. Wspólne z ekspertem robienie zapraw w słoikach, z owoców na zimę (kompot jabłkowy, gruszkowy, śliwkowy – działanie dzieci - kolejne etapy wekowania). Kształcenie świadomości konsumowania owoców przez cały rok, w różnej postaci.
- Wysłuchanie wiersza „W spiżarni” Marii Kownackiej – poznanie treści; wyjaśnienie znaczenia słowa spiżarni (jaka rolę pełni w gospodarstwie domowym); omówienie rodzajów zapraw na zimę.
- karta pracy „Zaprawy na zimę” – labirynt: odnalezienie drogi odpowiedniego owocu, do właściwej zaprawy z napisem(wdrażanie do czytania globalnego). Pokolorowanie obrazka.
II. NAUKA SŁÓW I MELODII PIOSENKI „Zapraw czas” . Śpiewające Brzdące (płyta CD). Poznanie słów i melodii utworu. Wspólna zabawa ruchowa przy piosence.
PIĄTEK
TEMAT: OWOCOWE KOKTAJLE.
I.SPOTKANIE Z EKSPERTEM – rodzicami Bruna D.
- pogadanka na temat znaczenia obecności owoców w codziennej diecie dzieci, wyjaśnienie roli witamin w organizmie człowieka, przedstawienie skutków niedoboru witamin ( przeziębienia, słaby wzrok, problemy z cera i skórą);
- wyjaśnienie pojęcia: koktajl owocowy;
- pokaz wykonania koktajlu z wykorzystaniem blendera;
- wspólne ułożenie przepisu kulinarnego na „Koktajl przedszkolaków”, zapis składników na dużej planszy;
- wspólne wykonanie koktajli owocowych;
- smakowanie gotowych napojów;
- podziękowanie za lekcję i pokaz.
II. ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH z wykorzystaniem małych piłek.

Źródła informacji:
- plansze edukacyjne, ilustracje, historyjki obrazkowe;
- książki kulinarne;
- książki, zdjęcia, albumy, filmy przyrodnicze;
- wiersze i piosenki związane z tematem projektu;
- eksperci: sprzedawca na straganie owocowym, kucharka, bibliotekarka, rodzic, babcia.
Formy dokumentacji:
- plansza z siatką tematyczną projektu;
- karty pracy;
- prace plastyczne dzieci;
- przepis na sałatkę owocową;
- zdjęcia ze spotkań z ekspertami, z zajęć kulinarnych oraz wycieczki;
- kącik zapraw owocowych;
Kryteria oceny projektu:
- ilość zrealizowanych zadań;
- nowa wiedza i umiejętności dzieci;
- ilość podmiotów współpracujących w realizacji projektu;
- wydarzenie kulminacyjne.
Prezentacja projektu (wydarzenie kulminacyjne):
06.11.2015r. Spotkanie integracyjne z rodzicami pt. „Jesienny stragan pełen witamin”, występ artystyczny w wykonaniu dzieci, wspólne zabawy integracyjne o tematyce owocowej, wspólna praca plastyczna – lepienie owoców z masy solnej.
Ocena projektu:
- dyrektor;
- ocena ustna rodziców;
- ocena ustna dzieci.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.