![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Wiktorowicz, 2017-06-22 Białystok Technika, Program nauczania Program koła origamiSpis treści: 1. Wstęp 2. Cele programu 3. Metody i formy pracy 4. Sposoby osiągania celów 5. Ewaluacja 6. Tematyka zajęć 7. Literatura pomocnicza WSTĘP ORIGAMI to sztuka składania papieru pochodząca z Japonii, w której nie używa się nożyczek i kleju. Nazwa pochodzi od połączenia dwóch słów ORI- zginać i KAMI - papier. Origami jest ciekawą metodą, narzędziem wspierającym rozwój dziecka. Origami pobudza układ nerwowy, integrując w czasie składania papieru pracę obu półkul mózgowych. Dzięki temu dziecko odbiera wrażenia angażując wszystkie możliwe zmysły. Zajęcia koła origami mają za zadanie rozwijać, kształtować, odkrywać talenty, zdolności i zainteresowania uczniów. Stosowanie na zajęciach sztuki origami, a w szczególności origami płaskiego z koła, kwadratu i trójkąta pomaga stworzyć atmosferę aktywności twórczej, dokładności i precyzji manualnej, zachęca do tworzenia przez wszystkich uczniów, bez względu na ich indywidualne uzdolnienia, zapewnia osiągnięcie sukcesu, motywuje do dalszej pracy. Origami wymaga precyzji składania, koncentracji, wykonanie poszczególnych czynności w ściśle określonej kolejności, ma to wpływ na naukę logicznego myślenia. Cieszy się ona dużym zainteresowaniem wśród dzieci, ponieważ sprawia im radość i daje satysfakcję z wykonanej pracy. Program będzie realizowany w wymiarze 1 godzin tygodniowo w roku szkolnym 2015/2016 na zajęciach dodatkowych w ramach art. 42 dla uczniów klas IV-VI. Zawarte w programie treści mogą być modyfikowane przez nauczyciela z uwzględnieniem indywidualnego poziomu zdolności artystycznych uczniów (zróżnicowanie poziomów w obrębie grupy). CELE OGÓLNE: • rozbudzanie postawy twórczej, • budzenie wrażliwości estetycznej, odkrywanie radości tworzenia piękna, • rozwijanie wrażliwości plastyczno – technicznej, • budzenie i rozwijanie zainteresowań, • rozwijanie sprawności manualnej. CELE SZCZEGÓŁOWE: Cele poznawcze: • poznawanie sztuki składania papieru origami, elementy papieroplastyki, • usprawnianie pamięci wzrokowej i wyobraźni przestrzennej, • rozwijanie pomysłowości twórczej, poszukiwania inspiracji i nietypowych rozwiązań, • rozwijanie zainteresowań twórczych, • rozwijanie sprawności manualnej, • ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, • rozumienie rysunków oraz przetwarzanie ich na czynności manualne, • rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, • wyrabianie umiejętności organizowania warsztatu własnej pracy, ekonomicznego wykorzystywania materiałów. Cele wychowawcze: • rozbudzanie aktywności własnej, • rozwijanie poczucia estetyki i potrzeb estetycznych, • aktywizowanie ucznia, zachęcanie do wykazywania inicjatywy i realizowania własnych pomysłów, • zachęcanie do samodzielnego organizowania czasu wolnego i wypełniania go w sposób niekonwencjonalny, • kształtowanie umiejętności wykorzystywania powstałych prac dla własnych potrzeb, • wdrażanie do staranności i dokładności w wykonywaniu podjętej pracy oraz doprowadzaniu pracy do efektu końcowego, • rozwój postawy samorealizacji i tolerancji, • kształcenie umiejętności współdziałania w zespole, współpracy i pomocy innym. METODY: - działanie praktyczne: ekspresja kierowana, ekspresja indywidualna swobodna, warsztaty, ćwiczenia, - pokaz, demonstracja, - czytanie diagramów, - dialogowe – pogadanka, rozmowa kierowana, dyskusja. FORMY PRACY - indywidualna, - zbiorowa, - grupowa (jednolita i zróżnicowana). ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Do przeprowadzenia w/w planu konieczna będzie duża ilość kolorowych kół różnej wielkości, kwadratów, prostokątów wycinanych z kolorowych kartek, klej. SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW - motywowanie uczniów do twórczych działań, - zachęcanie uczniów do samodzielnego przeszukiwania różnych źródeł informacji (książki, encyklopedie, strony internetowe), - dostosowywane metod pracy i tematyki do możliwości i aktywności uczniów, - stosowanie różnych form pracy (ćwiczenia samodzielne i w grupie), - aktywny udział w zajęciach. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA: W wyniku przeprowadzonego programu uczniowie: - znają podstawowe zasady i techniki składania papieru „origami”, - potrafią odczytywać proste diagramy origami, - potrafią zastosować wybraną technikę składania papieru do realizacji określonego zadania, - przejawiają aktywność twórczą, która jest rezultatem ich własnych doświadczeń, przeżyć i ekspresji, - wykorzystują poznane techniki składania papieru do wykonania elementów dekoracyjnych lub użytkowych, - samodzielnie projektują, komponują i wykonują ciekawe prace z wykorzystaniem poznanych technik składania papieru. EWALUACJA: - Kontrolowanie na bieżąco stopnia realizacji zaplanowanych zajęć. - Obserwowanie poziomu zainteresowania uczniów tematyką zajęć i zaangażowania w ich przebieg, oraz zadowolenie uczniów z własnych dokonań i wykształconych umiejętności w trakcie zajęć. - Obserwacja i dostosowanie działań do możliwości dzieci. - Udział w konkursach plastycznych. - Prezentacja prac uczestników. - Rozmowa z uczniami na temat atrakcyjności zajęć. - Odnotowywanie frekwencji na zajęciach. - Fotografowanie prac dzieci. TEMATYKA ZAJĘĆ: Program zakłada wykorzystywanie w czasie zajęć takich technik orgiami jak: origami płaskie z koła, orgiami płaskie i przestrzenne z kwadratu, origami płaskie i przestrzenne z prostokąta, origami modułowe. Przedstawienie przez nauczyciela historii origami; omówienie potrzebnych materiałów; zapoznanie dzieci ze sposobami zaginania kół; zapoznanie z czynnościami organizacyjnymi – miejscem składania materiałów, porządkowaniem stanowiska pracy. - Las w kolorach jesieni - Ruda wiewiórka - Muchomorki - Jesienne warzywa i owoce-3d - Kartki na Dzień Nauczyciela - Paw 3d - Staw - Liście różnych kształtów - Kartki świąteczne - Bombka na choinkę3d - Choinka 3d - Wesołe bałwanki 3d - Pingwin - Kartki dla babci i dziadka - Kolorowa wiosna - Koszyczek wielkanocny-3d - Zajączek - bukiet kwiatów na 8 marca - Motyle - Biedronka na listku - Bukiet tulipanów dla mamy - Ukwiecone drzewo - Papierowe zwierzaki -3d - Statek - Podwodny świat - Bajkowe postacie: Słoń Trąbalski, Smok wawelski, rozbójnik Rumcajs, pszczółka Maja, Gargamel, smerfy, Mała Syrenka, Pippi Langstrump - Zakładki do książek LITERATURA: 1. Soonboke Smith „Origami dla początkujących”. 2. Dorota Dziamska ”Magiczne prostokąty – czyli origami przestrzenne z prostokąta”. 3. Dorota Dziamska „Magiczne kółeczka czyli origami płaskie z koła”. 4. Dorota Dziamska „Magiczne trójkąty , czyli origami płaskie i przestrzenne z trójkąta”. 5. Dorota Dziamska „Bajkowe origami , czyli origami płaskie z koła”. 6. Anna Jabłońska - „Techniki plastyczne dla dzieci”. 7. Paulo Mulatinho „ Zabawne orgiami, czyli papierowe cuda”. Strony internetowe: http://zabawyplastyczne.blox.pl/html http://www.kuradomowa.com/ http://www.spryciarze.pl/ Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |