![]() |
![]() |
Katalog EWA Trzeszan, 2017-07-05 GDYNIA Zajęcia przedszkolne, Ćwiczenia Grupowy Program Edukacyjno-Terapeutyczny ( wspomagania rozwoju ) Treści kształcenia dla dziecka mającego trudności psychoruchoweGrupowy Program Edukacyjno-Terapeutyczny ( wspomagania rozwoju ) Treści kształcenia dla dziecka mającego trudności psychoruchowe Opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla dzieci w wieku przedszkolnym z niepełnosprawnością Ewa Trzeszan terapeuta pedagogiczny, neurologopeda) Dział Treści kształcenia OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA UWAGI 1.Jedzenie 2. Higiena osobista 3. Troska o zdrowie 4.Ubieranie się 1.Dziecko w świecie urządzeń technicznych 2. Dziecko jako przedszkolak 3. Dziecko jako członek rodziny 4. Dziecko jako członek społeczeństwa 5. Dziecko jako uczestnik ruchu drogowego 1.Komunikacja pozawerbalna 2. Komunikacja werbalna 3. Procesy percepcji wzrokowej 4. Czytanie 5. Pisanie 6. Określanie przedmiotów 7. Orientacja w schemacie ciała 8. Edukacja matematyczna 9.Jednostki miary 10.Pojęcia kalendarzowe 11. Edukacja przyrodnicza 12. Edukacja plastyczna 13. Edukacja techniczna 14.Edukacja muzyczna 15.Edukacja ruchowa Posługiwanie się naczyniami i sztućcami Zasady zachowania się przy stole Przybory toaletowe i przedmioty służące do higieny osobistej Mycie rąk, twarzy Higiena jamy ustnej Higiena osobista Urządzenia sanitarne Właściwe odżywianie Higiena pracy Formy odpoczynku Czynniki i sytuacje sprzyjające lub zagrażające zdrowiu Odzież Ubieranie i rozbieranie się Dobór stroju do poszczególnych części ciała Estetyka ubioru Sprawność motoryczna Przemieszczanie się Sprzęty AGD i TV Moje Przedszkole Otoczenie Przedszkola Pomieszczenia przedszkolne Pracownicy Przedszkola Wygląd i wyposażenie Sali Rozwój społeczno-emocjonalny Kontakt ze społecznością przedszkolną Ja i moja rodzina Moja miejscowość Typowe zajęcia mieszkańców Region, w którym mieszkam Polska-moja Ojczyzna Droga z domu do Przedszkola Zasady poruszania się po drodze Mowa ciała Wrażenia dotykowe Wrażenia zapachowe i smakowe Słuchanie ze zrozumieniem Sprawność narządów mowy Gramatyka i jej zastosowanie Zdania Sylaby Głoski Posługiwanie się mową Praca z tekstem Pamięciowe opanowanie tekstu Analiza i synteza wzrokowa Litery drukowanie i pisane Motoryka duża i mała Nauka pisania liter i sylab Pisanie, przepisywanie wyrazów Stosunki przestrzenne Cechy przedmiotów Porównywanie Rozróżnianie i nazywanie części ciała Kierunki Figury geometryczne Zbiory Cyfry jako znak graficzny Liczenie Porównywanie liczb Dodawanie i odejmowanie Czas Temperatura Waga Długość Pojemność Kalendarz Pory roku Przyroda w różnych porach roku Flora i fauna w najbliższej okolicy W parku W ogrodzie warzywnym W sadzie Zwierzęta Umiejętności plastyczne Rysowanie Malowanie Lepienie Wycinanie Wyklejanie Tworzenie Narzędzia techniczne Odtwarzanie muzyki Percepcja elementów i utworów muzycznych Mowa dźwięków Biegi Rzuty Skoki Gry zespołowe Wychowanie przez sport OBSZAR I- OBSŁUGIWANIE SIEBIE „ JA Z SAMYM SOBĄ” Posługuje się sztućcami: - je łyżeczką lub łyżką przygotowane pokarmy płynne i półpłynne -używa widelca przy jedzeniu (pokrojonych) wcześniej pokarmów Pije, trzymając kubek w jednej ręce, nie rozlewa Zna zasady zachowania się przy stole: -czeka na swoją kolejkę, nie domagając się, by obsłużono go w pierwszej kolejności -je estetycznie -spokojnie, cicho siada do stołu i wstaje od niego, -przyjmuje odpowiednią postawę siedzącą przy stole -nie huśta się na krześle Rozróżnia i nazywa przybory toaletowe: mydło, ręcznik, szczoteczkę i pastę do zębów,grzebień. Rozpoznaje przedmioty i środki higieniczne: ręcznik,grzebień,chusteczki Korzysta z osobistych przyborów toaletowych środków higienicznych Zapamiętuję i stosuje poszczególne etapy i czynności mycia rąk i twarzy: myje mydłem ręce, spłukuje mydło z rąk, myje twarz, wyciera ręce i twarz ręcznikiem Samodzielnie wykonuje w/w czynności Zna i stosuje kolejność czynności związanych z myciem zębów: odkręca kran, nalewa wodę do kubka, zakręca kran, szczotkuje zęby, płucze usta, wyciera twarz, myje umywalkę Posługuje się grzebieniem i szczotką: -rozczesuje włosy, -zaczesuje opadające kosmyki Korzysta z urządzeń sanitarnych, spłukuje wodę i myję ręce po czynnościach fizjologicznych Nazywa posiłki: śniadanie, obiad, podwieczorek Wymienia wybrane, zdrowe i szkodliwe dla zdrowia produkty spożywcze Przyjmuje prawidłową postawę siedzącą Uczestniczy w spacerach, wycieczkach, zajęciach rekreacyjno-sportowych Zna wybrane zabawy na świeżym powietrzu Rozumie pojęcia człowiek zdrowy, człowiek chory Unika czynników szkodliwych dla zdrowia: -nie pije zimnych napojów po zajęciach ruchowych -zachowuje ostrożność w kontakcie z gorącymi napojami,potrawami -ubiera się stosownie do pory roku Zna podstawowe przyczyny i objawy przeziębienia Rozpoznaje wybrane części odzieży: rajstopy, bluzę,czapkę,buty, kapcie, kurtkę, spodnie Zdejmuje i nakłada odzież: podkoszulek, skarpetki,spodnie,sukienkę,pulower,czapkę,rękawiczki,szalik,kurtkę Odwraca podkoszulek, bluzkę na prawą stronę Zapina i rozpina guziki Nakłada i zdejmuje buty, kapcie Dobiera ubranie do poszczególnych części ciała Unika sytuacji sprzyjających brudzeniu i niszczeniu odzieży w czasie zajęć plastycznych, technicznych,ruchowych Przewraca się z boku na bok Odwraca się z pleców na brzuch Podskakuje obunóż Przechodzi przez przeszkody Siedzi z podparciem i bez podparcia Czołga się, czworakuje,wspina się Samodzielnie wchodzi po schodach i schodzi z nich Orientuje się w schemacie ciała i w przestrzeni Orientuje się w budynku przedszkolnym, np. wie, gdzie znajduje się jego sala, toaleta, plac zabaw OBSZARII- USPOŁECZNIENIE „JA I OTOCZENIE” Rozpoznaje podstawowe urządzenia elektryczne i techniczne: odkurzacz, pralkę, lodówkę, czajnik, radio,TV,komputer Samodzielnie włącza i wyłącza TV,zna i stosuje wybrane zasady bezpieczeństwa w czasie ich korzystania -nie manipuluje przy urządzeniu podczas uruchomienia, nie ciągnie za przewód elektryczny Podaje podstawowe dane Przedszkola: nazwę,adres Rozpoznaje otoczenie przedszkola:plac zabaw, Rozpoznaje pomieszczenia przedszkolne: sale, gabinet logopedyczny,psychologiczny,terapeutyczny, łazienkę,kuchnię, Identyfikuje wybranych pracowników przedszkola: dyrektora, nauczycieli,logopedę, psychologa Opisuje wygląd Sali Wymienia wyposażenie Sali:tablicę, stoliki, krzesła, kąciki zainteresowań Zna i przestrzega: -regulamin przedszkolny -reguły i normy występujące w grupie rówieśniczej Wypełnia polecenia nauczyciela Stosuje formy grzecznościowe:proszę,dziękuję,przepraszam Reaguje w sposób prawidłowy na pochwały i nagrody Respektuje i przestrzega zasad pracy w grupie Nawiązuje kontakt z rówieśnikami, nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola: w czasie zajęć, na imprezach przedszkolnych spacerach, podczas zabaw, gier ruchowych Współdziała z innymi i włącza ich do zabawy Bierze czynny udział i odtwarza role w zabawach tematycznych lub dowolnych Uczestniczy aktywnie w zajęciach edukacyjnych,zabawach Podaje swoje imię i nazwisko Posługuje się pojęciami: rodzina, rodzice,rodzeństwo Wymienia i nazywa członków rodziny: mamę, tatę,rodzeństwo Identyfikuje się z członkami swojej rodziny, rozpoznaje ich po wyglądzie i głosie Wie, jaki zawód wykonują jego rodzice Podaje nazwę miejscowości, w której mieszka Wymienia zabytki znajdujące się w jego miejscowości Wylicza ważnie miejsca: kościół, straż pożarną,pocztę, przedszkolę,ośrodek zdrowia Wymienia nazwy kilku wybranych zawodów wykonywanych przez mieszkańców swojej miejscowości Nazywa region Polski, w którym mieszka w Polsce Wie,że jest Polakiem i mieszka w Polsce Zna bezpieczną drogę z domu do przedszkola i z powrotem Przestrzega zasad bezpiecznego poruszania się po drodze Reaguje prawidłowo na sygnalizację świetlną: stoi, gdy widzi światło czerwone, przechodzi, kiedy pojawia się światło zielone Zna wybrane znaki drogowe:” Przejście dla pieszych”, „ Uwaga dzieci” OBSZARIII-ROZWIJANIE SPRAWNOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI „ JA W ŚRODOWISKU PRZEDSZKOLNYM” Wykorzystuje komunikaty pozawerbalne, wspierające lub alternatywne metody komunikacji Zna i właściwie stosuje mowę ciała: -kręci głową (niezgoda na coś, zaprzeczenie) -potakuje(zgoda na cos) -unosi brwi ( zdziwienie) Obserwuje własną mimikę w lusterku i naśladuje miny, które wyrażają różne zachowania i emocje Rozpoznaje dotykiem różne przedmioty, ( np. zabawki) Określa, z jakiego materiału zostały wykonane Komunikuje się dotykiem, np. głaszcze, obejmuje, ściska Rozumie treści przekazywane przez wrażenia zapachowe i smakowe, np. cytrynę, miętę Doskonali kanał odbioru informacji, np. uważne słuchanie. Nawiązuje kontakt wzrokowy z rozmówcą Uważnie słucha wypowiedzi innych Skupia uwagę przez krótki czas Słucha polece,krótkich wierszy, utworów literackich Zapamiętuje proste informacje, które słyszy Słucha i rozpoznaje intencję rozmówcy Wykonuje zasłyszane proste, zrozumiałe, krótkie polecenia Rozumie i stosuje układy słów: pod-nad. Przed-za, w górze-na dole. Wykonuje polecenia zawierające słowa dotyczące stosunków przestrzennych, np. „ Usiądź na krześle”, „ Stań za mną”, „ Stań przede mną”, „ Połóż książkę na stole” Rozumie różnorodne komunikaty werbalne( informacje, pytania,polecenia) Wykonuje ćwiczenia wstępne do nauki mowy: Ćwiczenia oddechowe: -powiększające pojemność płuc i przepony,np. wąchanie kwiatów, zabawa w rogalik, gwizdanie,nadmuchiwanie balonika,chuchanie -Kontrola fazy wydechowej-dmuchanie na, np. płomień świecy, kartkę papieru -Parasygamtyzm-dmuchanie przez rurkę, na pasek papieru, Powtarzanie -Pararotacyzm-ssanie cukierka - Seplenienie międzyzębowe,np. śpiewanie długiego aaaaaa -Seplenienie boczne-zrobienie rurki z języka,podnoszenie i opuszczenie boków języka -Roratyzm-np. Odklejanie językiem przyklejonej do podniebienia gumy do żucia, cukierka tofii, - Bezdźwięczność-cw,. Słuchu fonematycznego -Cw.Artykulacyjne-naśladownie, np. pracy lokomotywy-cz,cz,cz,cz,,głosów zwierząt, nadmuchiwania piłki-szszszsz-sssss -naśladowanie dźwięków wydawanych przez: duże dzwony:bam-bom, Rozróżniania pojęcia:głoska, litera,sylaba,wyraz,zdanie Używa rzeczowników: rozpoznaje i nazywa wskazane osoby, zwierzęta,rośliny,przedmioty Stosuje liczbę pojedynczą i mnogą rzeczownika Wyodrębnia zdania z kontekstu mowy Porównuje i rozpoznaje zdania długie, krótkie Dzieli zdania pojedyncze na wyrazy Liczy wyrazy w zdaniu Posługuje się równoważnikami zdań i zdaniami pojedynczymi i nierozwiniętymi Dokonuje podziału wyrazów na sylaby, wyklaskując je Składa wyrazy z sylab Rozpoznaje sylaby w nagłosie Dzieli wyrazy na głoski Rozpoznaje samogłoski Dokonuje syntezy sylab,wyrazów trzygłoskowych Układa schemat wyrazów z białych „ cegiełek” Dobiera pary obrazków(wyrazów)wg pierwszej głoski Rozpoznaje i podaje wyrazy rozpoczynające tą samą głoską Artykułuje samogłoski,spółgłoski,sylaby,wyrazy,zdania Komunikuje się w sposób wystarczająco wyraźny, zrozumiały Wymienia dni tygodnia, krótkie rymowanki Liczy mechanicznie w zakresie pierwszej dziesiątki Wypowiada się krótko na temat obrazka i przedmiotu oraz temat dowolny albo określony Inicjuję rozmowę Zadaje proste pytania i udziela krótkich odpowiedzi Prowadzi w sposób kulturalny rozmowy z kolegami i dorosłymi Określa nastrój utworu, np. smutny,wesoły Wymienia postacie w utworze literackim Recytuje wyliczanki, krótkie wierszyki,życzenia z okazji różnych uroczystości Obserwuje i dostrzega najważniejsze cechy przedmiotów lub postaci z najbliższego otoczenia Zgaduje,która rzecz została schowana Rozpoznaje na obrazkach przedmioty, ludzi,zwierząt, rośliny Porównuje ze sobą dwa obrazki różniące się, np., barwą, kształtem,wielkością Dobiera w pary dwa takie same obrazki Dobiera w pary dwa obrazki różniące się jedną cechą Dobiera części obrazka do całości Składa, rozkłada części pewnej całości oraz dostrzega, czego brakuje Układa kompozycję z powtarzających się elementów mozaiki geometrycznej lub obrazkowej Układa obrazki z pociętych części ( zgodnie z zasadą stopniowania trudności): na wzorze,wg wzoru,bez wzoru Składa wg wzoru proste obrazki pocięte na 2,3 części Rozpoznaje i nazywa niektóre małe i wielkie litery drukowane ( bez dwuznaków i zmiękczeń) Rozpoznaje i nazywa niektóre małe i wielkie litery pisane ( bez dwuznaków i zmiękczeń) Rozpoznaje napisy wyrazowe, użyteczne w życiu codziennym,np. imiona osób bliskich dziecku,nazwy przedmiotów z najbliższego otoczenia Czyta poznane litery Czyta sylaby otwarte Czyta sylaby poprzez przyporządkowanie literom odpowiednich głosek Dokonuje analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej trzyliterowych ( trzygłoskowych) wyrazów Odczytuję metodą głoskową z syntezą ( po literze) wyrazy trzygłoskowe Wykonuje ćwiczenia rozwijające, usprawniające zaburzone funkcje Tworzy litery drukowane z plasteliny, modeliny,miękkiego drutu,wełny,wstążki,nitki Wypełnia kontury narysowanych liter kredką, flamastrem,farbą Kreśli ręką litery w powietrzu Pisze litery na tablicy Wodzi narzędziami pisarskimi lub palcem po wzorze Maluje farbą litery na dużych arkuszach papieru Pisze litery za pomocą szablonu Obwodzi wzory liter w liniaturze Pisze małe i wielkie litery drukowane i pisane po śladzie, po kropkach Pisze małe, wielkie litery pisane wg wzoru, bez wzoru Pisze wg wzoru sylaby Pisze wg wzoru znane wyrazy Pisze swoje imię wg wzoru i/lub bez wzoru Rozpoznaje wzajemne położenie przedmiotów w przestrzeni Stosuje i rozumie w toku zabaw i ćwiczeń określenia: duży-mały, gruby-chudy, krótki-długi Porównuje przedmioty pod względem jednej, wyróżnionej cechy, np. wielkości, koloru,przeznaczenia Wyróżnia i nazywa części ciała: głowę,ramiona,brzuch,lewą i prawą rękę, łokiec,lewą i prawą stronę, kolano, stopę Odróżnia kierunki:- góra-dół; prawo-lewo Rozpoznaje i nazywa kształty wybranych figur geometrycznych: koło, trójkąt,prostokąt Kreśli kształty figur po śladzie ołówka lub po kropkach Nadaje nazwy zbiorom,odkrywa warunki,jakie spełniają elementy danego zbioru,np. zbiór owoców, zwierząt Tworzy zbiory przedmiotów wg jednego określonego kryterium: przeznaczenia,wielkości, koloru,materiału, długości,grubości, ciężaru Tworzy zbiory 2-, 3-, kilkuelementowe spośród różnych elementów Przelicza elementy zbiorów Porównuje liczebność zbiorów przez łączenie w pary, używa określeń mniej, więcej,tyle samo Obrysowuje cyfry Pisze cyfry po śladzie, po kropkach Zapisuje wg wzoru, liczby za pomocą cyfr Pisze i czyta liczby w dostępnym mu zakresie Liczy przez gest wskazania, dotknięcie liczmanów palcem ( metodą jeden do jednego) Liczy mechanicznie w zakresie mu dostępnym Przelicza przedmioty przez dosuwanie, przesuwanie,wskazywanie Przelicza elementy w zakresie 10 Posługuje się liczebnikami głównymi Dolicza i odlicza w zakresie pierwszej dziesiątki Dokonuje rozkładu liczby na dwa składniki Rozumie różnicę między zwrotami: dwie rzeczy, wiele rzeczy Porównuje liczby jednocyfrowe Dodaje i odejmuje w zakresie 10 na konkretach Dodaje i odejmuje liczby w zakresie jemu dostępnym Rozwiązuje proste sytuacje matematyczne Rozwiązuje zadania z zastosowaniem czynności manipulacyjnych, ruchowych,związanych z dodawaniem i odejmowaniem, np. dosuwa-odsuwa,dokłada-odkłada,dolicza-odlicza Wymienia pory dnia: rano,południe, wieczór Rozumie i stosuje pojęcia czasowe: dzisiaj, jutro,wczoraj Odczytuje z zegara, np. pełne godziny Wyjaśnia przeznaczenie termometru Wie, do czego służy waga Szacuje na oko i stosuje określenia: cięższy-lżejszy Wyjaśnia przeznaczenie linijki Mierzy długość za pomocą kroków lub sznurka Odmierza pojemność płynów za pomocą szklanki lub słoika Różnicuje pojęcia: całą szklanka soku-pół szklanki soku Wyjaśnia przeznaczenie kalendarza Wylicza w kolejności dni tygodnia Wymienia pory roku Opowiada o zmianach zachodzących w przyrodzie w wybranych porach roku Opowiada o zmianach zachodzących w przyrodzie w różnych porach roku, warunkach życia roślin i zwierząt Rozpoznaje i nazywa drzewa oraz rośliny rosnące w parku, wokół przedszkola, Rozpoznaje owoce wybranych drzew: kasztany, żołędzie,szyszki Nazywa niektóre zwierzęta żyjące w parku: wiewiórka,jeż,wróbel,gołębie,dzięcioł Wymienia niektóre rośliny warzywne: marchew, kapusta,burak,ogórek,pomidor,cebula Wymienia nazwy owoców:wisnie, jabłka,śliwki, gruszki Wyjaśnia, dlaczego owoce i warzywa mają korzystny wpływ na zdrowie Rozpoznaje zwierzęta: kot,pies,zwierzęta wiejskie,zwierzęta żyjące na innych kontynentach( słonia,małpę,tygrysa,fokę)- zna sposoby opieki nad nimi Rozpoznaje i nazywa kolory podstawowe Posługuje się przyborami do rysowania: kredkami,kredą,patykiem,świecą Uzupełnia obrazki,wzory Obrysowuje szablony Wodzi palcem po wzorze Odtwarza wzór w powietrzu Odtwarza wzór na dużych arkuszach papieru węglem lub kredą Rysuje palcem umoczonym w farbie na całej powierzchni kartki różnokolorowe linie poziome oraz pionowe Rysuje świecą Rysuje linię pionową,poziomą Rysuje formy koliste i faliste Rysuje linie spiralne: ślimaka, Rysuje linie falujące poziomo i pionowo,zachowując ciągłość i kierunek zgodny z kierunkiem pisma Rysuje wzór, np. w formie linii pionowych Rysuje krótkie pionowe kreski, np. malujemy płotek Rysuje linię łamaną w formie wzoru na: obrus, ręcznik,dywan Rysuje dym z komina, padający śnieg,deszcz Wypełnia obrazki konturowe przez kolorowanie wnętrza konturu Maluje jednocześnie obydwoma rękami na dużym arkuszu przypiętym do tablicy lub podłogi Maluje palcem maczanym w farbie Maluje farbą i grubym pędzlem lub tamponem waty duże przedmioty koliste,np. balony,arbuza,dynię,piłkę naturalnej wielkości Maluje pędzlem i farbą na ciemnym tle,np. padający śnieg, deszcz, opadające liście( zachowuje szybko tempo i linie pionowe) Maluje formy kuliste i spiralne, np. baloniki, jabłuszka, kłębuszki,ślimaki Maluje palcami obu rąk jednocześnie lub na przemian ruchem spokojnym,swobodnym Maluje suchym palcem lub patykiem Zamalowuje całą powierzchnię kartki Maluje duże konturowe rysunki Zamalowuje różnymi kolorami pola między liniami poziomymi Ugniata,formuje,ściska,wałkuje modelinę, plastelinę, masę solną Ugniata plastelinę i zapełnia nią powierzchnię koła,kwadratu,trójkąta Wałkuje cienkie wałeczki i obwodzi nimi narysowane przedmioty i figury Lepi z plasteliny,kulki,wężyki,bałwanka Zapełnia powierzchnię figur geometrycznych Lepi z plasteliny różne figury Zalepia całą powierzchnię kartki,tworzy tło dla ulepionych przedmiotów lub postaci Tnie papier wg narysowanej linii prostej Wycina paski papieru jednakowej szerokości ( płotki,drabinki) Wycina części obrazków do składania Wycina,nakleja papier,materiał,włóczkę na kartkę papieru Wykleja przedmioty i postaci ludzi,zwierząt z gotowych elementów Buduje z klocków Nawleka na nitkę, żyłkę korale różnych kolorów i kształtów Posługuje się: nożyczkami,nożem, igłą,zszywaczem Zapamiętuje fragmenty i melodię niektórych poznanych piosenek Próbuje zaśpiewać poznane piosenki Stara się zachować linię melodyczną śpiewanych piosenek Śpiewa wybrane piosenki Rytmicznie recytuje pojedyncze wyrazy Odtwarza rytm usłyszanych melodii za pomocą klaskania,tupania,ruchów ciała Uczestniczy aktywnie w zajęciach muzyczno-truchowych Rozpoznaje i naśladuje głosy z otoczenia Rozpoznaje głosy ludzkie: kolegi (niski), koleżanki(wysoki) Rozpoznaje brzmienie instrumentów muzycznych: bębenek,tamburyn,kołatka,grzechotka Nazywa wybrane instrumenty muzyczne:tamburyn, Potrafi ziilistrowac dźwiękiem za pomocą instrumentów innych środków zjawiska przyrody,np. wiatr-szeleści kartką,grzmot-uderza w tamburyn Swobodnie interpretuje ruchem tematy rytmiczne piosenek i utworów instrumentalnych Tworzy ilustrację ruchową do muzyki Interpretuje treści przekazywane przez znaki słuchowe Rozpoznaje dźwięki instrumentów muzycznych muzycznych nastrój zawarty w muzyce Rozpozna tony wysokie i niskie Rozpoznaje i nazywa i naśladuje odgłosy zwierząt:szczekanie psa,miauczenie kota,pianie koguta,ryk krowy,brzęczenie pszczoły,muchy Naśladuje dźwięki dochodzące z otoczenia,np. sygnały karetki pogotowia,straży pożarnej,policji Identyfikuje osoby z najbliższego otoczenia po głosie Rozpoznaje i nazywa dźwięki pochodzące z gospodarstwa domowego: kapanie wody,zamykanie drzwi,odgłosy urządzeń elektrycznych-odkurzacz Biega z wymijaniem przedmiotów Biega w różnym tempie Bierze udział w zabawach ruchowych Biega po prostej Biega do wyznaczonego miejsca Rzuca piłką na odległość Rzuca małymi przedmiotami lewą i prawą ręką w miejscu Rzuca oburącz przód znad głowy Skacze jednonóż,obunóż Wykonuje skoki zajączka,żabki Skacze w miejscu,przez skakankę Uczestniczy w zabawach rzutnych połączonych z elementami marszu,skoku,biegu Wykonuje ćwiczenia z metod W.Sherborne, P. Dennisona Bierze udział w zabawie Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i zajęć ruchowych METODY KONTROLI I OCENY Kryteria oceniania osiągnięć dziecka Narzędzia służące ewaluacji Wzmocnanie pozytywne Zauważenie wysiłków,starań,osiągnięc dziecka -pochwała -uśmiech -informowanie rodziców postępach dziecka: list pochwalny dla dziecka -zabawy i gry lubiane przez dziecko Nagrody symboliczne-uśmiechnięte słonecznko,serduszkojesteś mistrzem,znakomicie,gratuluję -aktywność na zajęciach Poziom opanowania umiejętności w oparciu o wymagania zgodne z programem indywidualnym Wysiłek włożony w pracę -bezpośrednia obserwacja -karta obserwacji -rozmowy z rodzicami Program może ulec ewaluacji odpowiednio do rozwoju, możliwości i potrzeb dziecka w momencie, kiedy nauczyciel uzyska efekty pracy dziecka Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |