Katalog

Jan Ściseł, 2017-08-25
Lubartów

Awans zawodowy, Sprawozdania

sprawozdanie nauczyciela przedmiotów zawodowych na dyplomowanego

- n +

SPRAWOZDANIE
Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA MIANOWANEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ
O AWANS ZAWODOWY NA STOPIEŃ
NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO






Charakterystyka stażu

Pracę w Zespole Szkół Ponadgimnzjalnych w Niemcach rozpocząłem w 1992 roku bezpośrednio po ukończeniu studiów stacjonarnych. W latach 1992-1996 byłem zatrudniony, jako nauczyciel zawodu. Od 1996 do 2003 roku pełniłem funkcję kierownika kształcenia praktycznego. Od 2003 roku po reorganizacji szkoły zlikwidowano etat kierowniczy i od tego czasu jestem zatrudniony, jako nauczyciel przedmiotów zawodowych w szkołach technikalnych – architektura krajobrazu, informatyk, agrobiznes, technik żywienia i usług gastronomicznych, a także, jako nauczyciel informatyki w liceum ogólnokształcącym.
W szkole od kilkunastu lat zajmuję się sprawami bhp, a także corocznie naborem elektronicznym do szkoły.
Przez cały czas trwania stażu realizowałam opracowany przeze mnie plan rozwoju zawodowego biorąc pod uwagę wymogi ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej
w rozporządzeniu w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Zamieściłem w nim własne przedsięwzięcia dydaktyczne, wychowawcze. Mój plan rozwoju zawodowego uwzględniał ponadto założenia Statutu Szkoły, Planu Pracy Szkoły, Programu Wychowawczego i Programu Profilaktycznego, a także potrzeby i oczekiwania uczniów, rodziców i nauczycieli.
Ważna dla mnie jest współpraca z nauczycielami, rodzicami i instytucjami na terenie Gminy Niemce. Dzięki niej mogę szerzej realizować treści programowe.
Okres stażu pomógł mi uporządkować i ukierunkować moje działania w szkole.

Rozpoczynając staż, zapoznałam się z procedurami awansu zawodowego
i przeprowadziłam analizę przepisów prawa oświatowego, a w szczególności:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego systematycznie realizowałem przez cały okres stażu, analizowałam i poddawałam je pod kątem ich przydatności w dalszej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
Uważam, że działania podjęte przeze mnie przyczyniły się nie tylko do mojego osobistego rozwoju, ale także do podniesienia, jakości pracy szkoły.

Szczegółowe sprawozdanie ujmuje realizację zadań w obszarach poszczególnych wymagań, zgodnie z Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.


































§ 8 ust.2 pkt. 1

Uzyskanie pozytywnych efektów pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły.




Spis treści:
1. Udział w warsztatach, konferencjach, kursach dla nauczycieli, szkoleniowych posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
• Projekty: „Szkoła Dobrych Umiejętności”, „Zagraniczna Mobilność Edukacyjna”, „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w Powiecie Lubelskim”, „Bezpieczna +”, „ Twój sukces, w Twoich rękach”, „ Moje ambicje, moja przyszłość”
• Warsztaty, konferencje, szkolenia
2. Aktywny udział w mierzeniu jakości pracy szkoły.
3. Praca w zespole przedmiotów zawodowych.
4. Konkursy.
„Najładniejsza kartka świąteczno – noworoczną”.
„ Dzień bezpiecznego komputera”
5. Pracownia informatyczna, pomoce dydaktyczne, zadania i testy z przedmiotów zawodowych.
6. Koła zainteresowań.
7. Przygotowywanie uczniów do egzaminów zawodowych.








1. Udział w warsztatach, konferencjach, kursach dla nauczycieli, szkoleniowych posiedzeniach Rady Pedagogicznej.

 Projekty:

- „Szkoła Dobrych Umiejętności”- projekt, którego głównym celem było podniesienie jakości kształcenia i atrakcyjności oferty edukacyjnej szkół zwiększające szanse uczniów do zatrudnienia na rynku pracy poprzez wdrażanie programów rozwojowych w szkołach zawodowych Powiatu Lubelskiego – projekt realizowany przez szkoły powiatu lubelskiego. Beneficjetami byli uczniowie technikum.
Działania w ramach projektu i związane z projektem:
 Odbyłem szkolenie w zakresie ECDL, (Europejskie Komputerowe Prawo jazdy
- 4 moduły M1. Podstawy technik informatycznych i komunikacyjnych,
M2. użytkowanie komputerów i zarządzanie plikami, M3. Przetwarzanie tekstów,
M4. Arkusze kalkulacyjne) uzyskując Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych START.
 Odbyłem szkolenie na egzaminatora certyfikacji ECDL. Po zdaniu egzaminu uzyskałem uprawnienia Egzaminatora ECDL.
 Przeprowadziłem zajęcia z ECDL CORE (7 modułów) dla dwóch grup uczniów, każda po 10 osób, w liczbie 60 godzin zajęć dydaktycznych.
 Przygotowałem pracownię komputerową do pracy (instalacja sprzętu komputerowego
i oprogramowania).
 Przygotowałem uczniów do zaliczenia 7 egzaminów zewnętrznych, uczniowie uzyskali tytuł ECDL CORE.
 Zmodyfikowałem program nauczania z informatyki o treści programowe związane
z ECDL.
 Pracownia informatyczna otrzymała status Laboratorium ECDL, którego certyfikat został oznaczony numerem PL-LAB1755, jego ważność została potwierdzona do
16 lipca 2017 roku.
 Status egzaminatora ECDL posiadam do chwili obecnej, wymagało to, co rocznego zdawania egzaminów potwierdzających moje kwalifikacje.


Efekty:
dla szkoły
 poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły,
 wyposażenie szkoły w nowoczesny sprzęt komputerowy,
 współpraca szkoły z innymi podmiotami.
dla ucznia
 uzyskanie przez uczniów dodatkowych umiejętności związanych z obsługą aplikacji komputerowych,
 nawiązanie kontaktów interpersonalnych w grupie szkoleniowej, którą stanowiły osoby z różnych klas,
 nabycie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach generujących stres - podczas zdawania egzaminów zewnętrznych
dla nauczyciela
 uzyskanie dodatkowych kwalifikacji,
 zaspokojenie potrzeby stałego zdobywania wiedzy i osiągania coraz lepszych
i nowych umiejętności,
 pogłębienie umiejętności sprawnego komunikowania się,
 poprawienie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresujących,
 nawiązanie nowych znajomości i poszerzenie wymiany doświadczeń
z nauczycielami z innych szkół.

- „Zagraniczna Mobilność Edukacyjna” - projekt, którego celem było poznanie systemów edukacyjnych Niemiec i Włoch oraz poznanie zabytków i kultury tych państw.
W ramach projektu uczestniczyłem w dwóch tygodniowych wyjazdach - do Lipska
w Niemczech i Spoleto we Włoszech, a także w 80 godzinnym kursie języka angielskiego. Podczas pobytu w Niemczech zapoznałem się z funkcjonowaniem systemu dualnego kształcenia zawodowego, a także z organizacją nauki w szkole technicznej, która była jednocześnie ośrodkiem zdobywania uprawnień do kierowania ciągnikami i kombajnami. Poznałem się również funkcjonowanie i wyposażenie tej placówki. Ciekawymi punktami pobytu było zwiedzanie zakładu produkcyjnego w branży przetwórstwa owoców,
a także zakładu żywieniowego przy Uniwersytecie w Lipsku, który obsługuje kilka tysięcy osób dziennie. Pozostały czas pobytu był wykorzystany na podróże turystyczne w ramach których zwiedziliśmy Lipsk, Drezno, Berlin.
W czasie pobytu we Włoszech zapoznałem się z organizacją i funkcjonowaniem szkoły średniej o profilu gastronomicznym w Spoleto. Zwiedziłem gospodarstwa zajmujące się produkcją winogron, zakłady przetwórcze produkujące wino i oliwę z oliwek, gospodarstwa agroturystyczne. Miałem możliwość poznania funkcjonowania organizacji samorządu we Włoszech, podczas wizyty u Burmistrza Spoleto. Trzy dni pobytu zostały wykorzystane na zwiedzanie atrakcyjnych turystycznie miejsc – Asyż, Rzym itd.
W ramach tego projektu uczestniczyłem w kursie z języka angielskiego. Po wstępnej kwalifikacji trafiłem do grupy językowej zaawansowanej. Podczas zajęć zdecydowanie poprawiłem umiejętności czytania, pisania i mówienia w tym języku, które mogłem wykorzystać podczas wyjazdów.

Efekty:
dla szkoły
 podniesienie poziomu kształcenia, przez doskonalenie umiejętności nauczyciela.

dla nauczyciela
 zapoznanie się z systemem dualnego kształcenia zawodowego w Niemczech, kształceniem zawodowym w szkole i zakładzie pracy, strukturą i organizacją kształcenia zawodowego technicznej szkoły zawodowej koło Lipska,
 nabycie umiejętności zrozumienia specyfiki pracy w innej kulturze,
 poznanie zwyczajów innych narodów,
 nabycie umiejętność samodzielnego podróżowania po Europie,
 poznanie kultury i zabytków innych krajów,
 odświeżenie i nabycie nowych umiejętności związanych z porozumiewaniem się
w różnych językach,
 zdobycie zaświadczenia wydanego w języku polskim i angielskim,
 zdobycie zaświadczenia o ukończeniu kursu z języka angielskiego.


- „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w Powiecie Lubelskim”- projekt, którego celem była poprawa zdolności planowania i projektowania procesu doskonalenia nauczycieli w powiecie lubelskim, a także podniesienie kompetencji nauczycieli szkół oraz efektywności procesu badania potrzeb dydaktycznych szkoły.
W trakcie tego przedsięwzięcia uczestniczyłem w spotkaniach odbywających się
w grupie nauczycieli zawodowych, w czasie, których pracowaliśmy nad warsztatem dydaktycznym. Szczególnie ciekawe były spotkania i konsultacje z doradcą metodycznym przedmiotów informatycznych, w czasie, których rozwiązywaliśmy egzaminy zawodowe
i przygotowywaliśmy nowe zestawy egzaminacyjne na poszczególne kwalifikacje dla technika informatyka.
Wiedza otrzymana od doradcy przyczyniła się do podniesienia moich kwalifikacji zawodowych. Twardym efektem tego projektu było stworzenie systemu wsparcia w postaci platformy edukacyjnej http://centrum.pceippp. Jest ona wykorzystywana do przekazywania informacji pomiędzy grupami nauczycieli zawodu.
Od dłuższego czasu jestem zarejestrowany, jako użytkownik forum w grupie przedmiotów informatycznych. Śledzę zapisy i informacje związane z planowanymi szkoleniami
i działaniami doradcy metodycznego i poszczególnych użytkowników forum. Zamieściłem na forum materiały dydaktyczne związane z przedmiotami informatycznymi - ćwiczenia do wykonania w programie Excel, kody źródłowe w języku HTML tworzące elementy stron www. Dzięki informacjom zamieszczanym na forum dowiedziałem się o ciekawych szkoleniach (warsztaty informatyczne w Radio Lublin, warsztaty Digital Youth 2017
w Warszawie), w których uczestniczyłem wraz z uczniami.
Efekty:
dla szkoły
 podwyższenie jakości pracy szkoły poprzez wzbogacenie wiedzy, wymianę doświadczeń,
dla nauczyciela
 wzbogacenie mojej wiedzy,

- „Bezpieczna +”- projekt ten był realizowany w ramach rządowego programu „Przyjazna szkoła”.
Celem głównym było wspomaganie szkół, których organem prowadzącym jest Powiat Lubelski w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej, przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu, promowaniu wolontariatu oraz psychoprofilaktyki uzależnień.
W ramach projektu uczestniczyłem w kilku spotkaniach i warsztatach, które dotyczyły aktywnej pomocy uczniom znajdującym się w sytuacji nagłego kryzysu, przeciwdziałaniu niedostosowaniu społecznemu, promowaniu wolontariatu oraz psychoprofilaktyki uzależnień. Wiedza i umiejętności, które nabyłem podczas szkoleń i warsztatów przyczyniły się do podniesienia mojego poziomu pracy wychowawczej.

Efekty:
dla szkoły
 podniesienie poziomu pracy wychowawczej, poprzez umiejętność dostrzegania zagrożeń.
dla ucznia
 wychowywanie go przez kompetentną kadrę wychowawczą.
dla nauczyciela
 podniesienie umiejętności wychowawczych.

-„ Twój sukces, w Twoich rękach” oraz „ Moje ambicje, moja przyszłość”.
W okresie poprzedzającym lata stażu pełniłem funkcję koordynatora dwóch projektów „Twój sukces, w Twoich rękach „ oraz „ Moje ambicje, Moja przyszłość” – każdy trwał dwa lata.
Obejmowały one szkolenia i warsztaty dla uczniów szkół technikum, takie jak:
 ABC małego biznesu,
 Grafika komputerowa,
 Zajęcia wyrównawcze z przedmiotów maturalnych.
Moim zadaniem, jako koordynatora było wykonanie naboru do działań w ramach projektu spośród uczniów szkoły, sporządzanie harmonogramów poszczególnych działań w ramach projektu, sporządzenie dokumentacji szkoleń, sporządzanie sprawozdań i rozliczeń, przeprowadzenie ankiet ewaluacyjnych.
W ramach wyżej wymienionych przedsięwzięć szkoła pozyskała sprzęt dydaktyczny – cztery tablice multimedialne, komputery, pomoce dydaktyczne.
Ogółem przeszkolono w każdym projekcie około 50 osób.
Koordynowanie dwóch projektów trwało ponad cztery lata. W tym czasie nabyłem wiele doświadczeń, zdobyłem nową wiedzę, byłem zmuszony do poszukiwania rozwiązań, częstego komunikowania się z uczniami, osobami zarządzającymi projektami i prowadzącymi zajęcia. Uważam, że w tym czasie bardzo mocno się rozwinąłem.
Efekty:
dla szkoły
 poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły,
 wyposażenie szkoły w nowoczesny sprzęt komputerowy i dydaktyczny, a także pomoce naukowe.
dla ucznia
 wyposażenie uczniów w dodatkowe kompetencje,
 uzyskanie przez uczniów dodatkowych umiejętności związanych z grafiką komputerową i organizacją działalności biznesowej.
dla nauczyciela
 nabycie nowych doświadczeń,
 pogłębienie umiejętności sprawnego komunikowania się,
 nawiązanie nowych znajomości i rozwinięcie wymiany doświadczeń z nauczycielami z innych szkół,
 współpraca z pracownikami Starostwa Powiatowego w Lublinie i trenerami prowadzącymi zajęcia,
 nabywanie umiejętności organizacji pracy.

 Warsztaty, konferencje, szkolenia:
W okresie stażu brałem udział:
- w warsztatach:„ Jak uczyć trudnych tematów- algorytmizacja i programowanie”,
„ Łatwe tworzenie testów i ankiet online”, „ Uczeń na Wyżynie IT”w Radio Lublin,
„ Korelacje między przedmiotowe w kształceniu zawodowym”,
„Modelowanie i symulacja przy pomocy arkusza Excel”,
-w konferencjach: „Konferencja informatyczna Check IT” w Lublinie
„Porozmawiajmy o reformie szkolnictwa zawodowego” w Lublinie organizator WSiP
„Kształcimy zawodowo”- 2016 w Lublinie WSiP”
-w szkoleniach i kursach:„ Szkolenie dla służb bhp” w Lublinie, „Projekty w funduszach europejskich na kształcenie zawodowe”„Tworzenie testów on-line”
„Zastosowanie tablic interaktywnych w szkole” „Obsługa dziennika elektronicznego”
„Kurs dla kierowników wypoczynku” - w Lublinie
„Digital Youth 2017”
Odbyte warsztaty, szkolenia, konferencje, kursy, w których brałem udział wpłynęły na wzbogacenie mojej wiedzy i umiejętności, podniesienie efektywności mojej pracy dydaktycznej i wychowawczej. „Szkolenie dla służb bhp” pozwoliło mi zgodnie
z przepisami prawa wykonywać zadania związane z bhp w zakładzie pracy. Nabyta wiedza
i umiejętności na „Kursie dla kierowników wypoczynku” wykorzystałem podczas organizacji wycieczek szkolnych i wyjazdów kolonijnych.

Efekty warsztatów i konferencji:
dla szkoły
 Wymienione formy doskonalenia zawodowego, w których brałem udział, wpłynęły na wzbogacenie mojej wiedzy, podnoszenie efektywności mojej pracy dydaktycznej
i wychowawczej, a tym samym podwyższenie jakości pracy szkoły
dla ucznia
 ciekawszy sposób zdobywania wiedzy,
 efektywny, nowoczesny proces nauczania
 bezpośredni kontakt z nowoczesnymi metodami, pomocami i środkami dydaktycznymi.
dla nauczyciela
 nabycie nowych kwalifikacji, wiedzy i umiejętności,
 poszerzenie i doskonalenie warsztatu dydaktycznego,
 możliwość spotkań i współpracy z innymi nauczycielami,
 przeciwdziałanie zjawisku zwanym „wypaleniem zawodowym” poprzez ustawiczne samo dokształcanie.
 dzielenie się wiedzą z innymi nauczycielami.
2. Aktywny udział w mierzeniu jakości pracy szkoły.
W okresie stażu brałem czynny udział w zespole ds.” Analizy wyników egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, a także wyników nauczania w poszczególnych klasach” – raz byłem przewodniczącym zespołu, dwukrotnie jego członkiem. Moim zadaniem było zebranie wszystkich wyników dotyczących egzaminów maturalnych i zawodowych a także wyników nauczania w postaci tabelarycznej.
Na podstawie wyników została opracowana wizualizacja graficzna i wyciągnięte wnioski.

Efekty:
dla szkoły
 dostarczenie wniosków do dalszej pracy,
 monitorowanie wyników egzaminów maturalnych i zawodowych, a także wyników nauczania
dla ucznia
 uzyskanie informacji dotyczących osiąganych wyników nauczania uczniów w ZSP Niemce.
dla nauczyciela
 umiejętność pracy w grupie,
 poznanie narzędzi analiz oraz ich graficznej wizualizacji,
 poprawienie umiejętności komunikowania się.
3. Praca w zespole przedmiotów zawodowych
W okresie stażu brałem udział w pracy zespołu przedmiotów zawodowych. Uczestniczyłem
w opracowywaniu planu pracy, a także sprawozdań z jego działalności oraz w innych działaniach podejmowanych przez zespół. Wymieniałem doświadczenia i współpracowałem
z nauczycielami przedmiotów zawodowych w szkole i w powiecie lubelskim. W ramach prac Zespołu Przedmiotów Zawodowych uczestniczyłem w opracowaniu następujących narzędzi diagnostycznych badających jakość pracy szkoły:
 kryteria oceniania PSO
 próbnych egzaminów zawodowych (teoretycznych i praktycznych - w zawodzie technik architektury krajobrazu, technik informatyk)
 analiz wyników egzaminów zawodowych w technikum informatycznym i technikum architektury krajobrazu
 konstruowaniu planów naprawczych
W ramach prac Zespołu Przedmiotów Zawodowych byłem odpowiedzialny za przeprowadzenie Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych w zawodzie Technik Architektury Krajobrazu, a także za współpracę z organizatorem olimpiady i przekazanie wyników z etapu szkolnego.
Opracowywałem programy praktyk zawodowych dla technika informatyka i technika architektury krajobrazu. Przygotowywałem regulaminy i sprawozdania ze szkolnych konkursów ( konkurs na „Najpiękniejsza kartkę świąteczno-noworoczną”, konkurs na „Najładniejsze stroiku świąteczne”). Byłem organizatorem wyjazdów i wycieczek dydaktycznych związanych z kształceniem zawodowym ( Targi Rolnicze w Kielcach, Targi Agropark w Lublinie, Ogród Botaniczny Centrum Zachowania Różnorodności Biologicznej w Powsinie, Targi Ogrodnicze Eden w Lublinie, Warsztaty Informatyczne w ramach Lubelskiej Wyżyny Informatycznej w Radio Lublin, Warsztaty Digital Youth w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, Warsztaty Check IT w Lublinie, Gospodarstwo Mleczarskie
w Bogucinie).
Na spotkaniach Zespołu Przedmiotów Zawodowych wymienialiśmy doświadczenia z pracy, planowaliśmy wspólne działania, wyjazdy, opracowywaliśmy zadania na próbne egzaminy zawodowe, omawialiśmy wyniki egzaminów próbnych.

Efekty:
dla szkoły
 usprawnienie i ulepszenie procesu dydaktyczno-wychowawczego, przez organizowanie wycieczek, wyjazdów,
 korelacja między przedmiotowa, polegająca na ćwiczeniu umiejętności niezbędnych do zdania egzaminu zawodowego w zawodzie technik architektury krajobrazu na lekcjach matematyki (skala, pola figur, objętość figur),
 poprawienie efektów kształcenia, poprzez znajdowanie słabych punktów
w umiejętnościach uczniów.
dla ucznia
 ciekawszy proces dydaktyczny,
 możliwość integracji w grupie uczniów szkoły podczas wyjazdów i wycieczek.
dla nauczyciela
 nabycie nowych doświadczeń,
 modyfikowanie procesu dydaktycznego po konsultacjach w ramach pracy zespołu przedmiotów zawodowych,
 lepsze planowanie zadań w procesie kształcenia.

4. Pracownia informatyczna, pomoce dydaktyczne, zadania i testy z przedmiotów zawodowych.
Od kilkunastu lat w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych opiekuję się pracownią informatyczną. Obecnie jest to nowoczesna i dobrze wyposażona pracownia, która jest certyfikowanym Laboratorium Edukacyjnym ECDL.
Zajmuję się bieżącym usuwaniem usterek, instalacją oprogramowania, a także współpracuję
z jednostkami serwisującymi komputery i urządzenia peryferyjne, które są jeszcze na gwarancji. Zajmuję się niezbędnymi zakupami sprzętu i oprzyrządowania pozwalającymi na utrzymanie właściwej sprawności komputerów. Odpowiadam za przygotowanie miejsca pracy dla uczniów.
Czasami zdarza się, że brakuje odpowiedniego sprzętu dydaktycznego. Taka sytuacja ma miejsce w technikum architektury krajobrazu, gdzie prowadzę przedmiot: prace
w obiektach architektury krajobrazu. Aby przeprowadzić zajęcia zgodnie z wymogami podstawy programowej staram się pozyskać lub wypożyczyć niezbędne przyrządy i pomoce dydaktyczne.
Udało mi się wyposażyć szkołę w sprzęt geodezyjny do realizacji zagadnień praktycznych
z miernictwa – tyczki geodezyjne, węgielnice, taśmy miernicze, łaty niwelacyjne, niwelatory
i teodolity. Otrzymałem je bezpłatnie z wydziału geodezji Politechniki Lubelskiej.
Podczas prowadzonych zajęć staram się przygotowywać różnorodne pomoce dydaktyczne
w postaci prezentacji, filmów, modeli, które wprowadzają zasadę poglądowości i wiązania teorii z praktyką w procesie dydaktycznym.
W kształceniu zawodowym do właściwego przygotowania uczniów do egzaminów kwalifikacyjnych często przygotowuję testy teoretyczne, a także zadania na wzór zadań
z części praktycznej egzaminu zawodowego.
W czasie przygotowywania uczniów do sprawdzianów zawodowych bardzo często wykorzystuję testy zawodowe i zadania praktyczne, te które były już na egzaminach wcześniej przeprowadzonych. Bardzo często opracowuję własne testy i zadania egzaminacyjne w oparciu o treści programowe nauczanych przedmiotów.
W pracy dydaktycznej wykorzystuję indywidualne karty pracy dla uczniów. Dzięki wykorzystaniu komputera poszczególne zadania mogę dostosować do indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów. Uwzględniając różnice w tempie pracy uczniów zamieszczam na kartach odpowiednią liczbę zadań tak, aby pracujący w szybkim tempie nie nudzili się, zaś ci o mniejszych możliwościach nie odczuwali w sposób negatywny presji czasu.
W kartach pracy umieszczać zadania dla szczególnie zdolnych uczniów, co pozwala
w optymalnym stopniu uwzględniać możliwości uczniów.
Opracowując prezentacje korzystam z programu Power Point i Prezi, które wykorzystuje
w trakcie realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych. Atrakcyjność tych środków dydaktycznych w znaczący sposób wpływa na poziom zainteresowania uczniów omawianą tematyką oraz trwałość ich wiedzy.
Efekty:
dla szkoły
 dobrze funkcjonująca pracownia komputerowa,
 dobre wyposażenie dydaktyczne szkoły,
 możliwość realizacji zadań związanych z programem nauczania,
 lepsze wyniki nauczania.
dla ucznia
 dobre wyniki nauczania ,
 ciekawy proces dydaktyczny ,
 proces dydaktyczny dostosowany do indywidualnych możliwości ucznia,
dla nauczyciela
 zdobycie nowej wiedzy i umiejętności,
 satysfakcja z umiejętności radzenia sobie w sytuacjach problemowych.
5. Konkursy.
- „Najładniejsza kartka świąteczno – noworoczna”.
Od kilkunastu lat jestem organizatorem szkolnego konkursu na najładniejszą kartkę świąteczno-noworoczną w dwóch kategoriach – kartka wykonana ręcznie i na komputerze, który skierowany jest do wszystkich uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych
w Niemcach. Konkurs poprzedzony jest akcją informacyjną. Stosowne ogłoszenia
o konkursie zamieszczane były na plakatach oraz na stronie internetowej szkoły. Zainteresowanie było duże, w ostatnim roku wpłynęło kilkadziesiąt prac.
Komisja złożona z nauczycieli przedmiotów zawodowych każdego roku wybiera najpiękniejsze kartki w kategorii kartki wykonanej ręcznie i technika komputerową – po trzy w każdej kategorii. Uczniowie, których prace zostały wskazane, jako najładniejsze otrzymują nagrody. Staram się, aby były one ciekawe i przydatne. Środki na nagrody pozyskuję od sponsorów – urzędów i instytucji z terenu Gminy Niemce.
W ostatnim roku uczniowie otrzymali zewnętrzne nośniki pamięci oraz profesjonalne kredki. Podsumowanie konkursu każdego roku ma uroczystą oprawę i odbywa się na apelu w czasie, którego wręczane są nagrody i dyplomy.



- „Dzień bezpiecznego komputera”
W okresie stażu uczniowie naszej szkoły brali udział w konkursie Dzień bezpiecznego komputera, który jest organizowany przez Zespół Szkół Energetycznych w Lublinie. Od lat przygotowuję uczniów do udziału w nim. Jestem też odpowiedzialny za przeprowadzenie etapu szkolnego i sprawuję opiekę nad uczniami w etapie międzyszkolnym – w Lublinie.
W eliminacjach szkolnym tego konkursu brała udział liczna grupa uczniów – w roku 2016 było ich około 40. Ci z najlepszymi wynikami reprezentowali szkołę w etapie regionalnym.
W ostatnich latach uczniowie, którymi się opiekowałem i przygotowywałem do konkursu uzyskali dobre wyniki w etapie regionalnym. Dzięki mojej pracy i zaangażowaniu wychowanków mogę poszczycić się następującymi osiągnięciami:
Bartłomiej Urbaś zdobył wyróżnienie w 2015 roku,
Jakub Krzysztofik i Łukasz Włoch uzyskali wyróżnienie w 2017 roku.

Efekty :
dla szkoły:
 wzbogacanie oferty poza edukacyjnej,
 działania wychowawcze- kultywowanie tradycji, historii i kultury.
 organizowanie konkursów stworzyło okazje do zaprezentowania umiejętności uczniów na terenie szkoły.
dla ucznia
 możliwość realizacji, rozwijania pasji i zainteresowań,
 mobilizowanie do większego wysiłku,
 możliwość zdobycia dodatkowej wiedzy i umiejętności przez uczniów.
dla nauczyciela
 rozwijanie umiejętności dodatkowych przez nauczyciela,
 opracowanie dodatkowych materiałów dydaktycznych,
 nabywanie umiejętności dobrego komunikowania z uczniami i nauczycielami.
6. Koła zainteresowań.
W okresie stażu prowadziłem w szkole Koło Miłośników Przyrody. Głównym celem jego działalności było poznanie najpiękniejszych miejsc Gminy Niemce oraz ich propagowanie. Koło prowadziło także działalność proekologiczną. W ramach jego działalności zostały zorganizowane liczne wycieczki:
- do Nasutowa – spacer Aleją Lipową,
- do Nowego Stawu, gdzie odwiedziliśmy mogiły Powstańców Styczniowych,
- do Lasów Kozłowieckich na ścieżkę dydaktyczną w Kopaninie – Nadleśnictwo Lubartów,
- do Rezerwatu Kozie Góry,
- do Parku w Niemcach,
- na Targi Ogrodnicze Eden.
Podczas wycieczek wykonywaliśmy liczne zdjęcia, które potem były prezentowane na wystawach. W ramach działalności zostały wykonane gazetki:
- „Prace rewitalizacyjne w Parku w Niemcach”,
- Aleja Lipowa,
- Zapomniane Miejsca Gminy Niemce,
- Drzewa Nasi Przyjaciele,
- Budzi się Wiosna,
- Cmentarze Gminy Niemce (trzykrotnie),
- Polskie Tatry,
- Polskie Góry,
- Bez drzew świat byłby pusty,
- Park w Niemcach po rewitalizacji,
- Bitwa pod Kockiem ,
- Okruchy wojny,
- Wrzesień 1939.
Wraz z członkami sprzątaliśmy miejsca pamięci – pomnik żołnierzy, którzy zginęli na terenie Gminy Niemce.
Członkowie Koła Miłośników Przyrody brali udział w konkursie w ramach, którego sporządziliśmy mapę dzikich wysypisk na terenie Gminy Niemce. Przeprowadziliśmy akcję zbierania elektro-śmieci, która cieszyła się dużym zainteresowaniem. Zebraliśmy ponad tonę niepotrzebnych urządzeń elektronicznych. Wspólnie z uczniami uczestniczyłem wielokrotnie w akcji Sprzątanie Świata. Sprzątaliśmy teren wokół szkoły i miejscowości Niemce. Akcja była przeprowadzana we współpracy z Urzędem Gminy Niemce.
Wspieraliśmy także naturę żywą – ptaki, przez wykonanie i rozmieszczenie karmników na terenie posesji szkolnej.
W roku szkolnym 2016/2017 rozpocząłem pracę z uczniami w ramach koła informatycznego. Tematyka dotyczyła tworzenia i obróbki grafiki komputerowej, stron interaktywnych
i aplikacji z wykorzystaniem języków HTML, CSS, PHP, MySQl. W każdym tygodniu spotykałem się z uczniami klasy I technikum informatycznego na dodatkowych zajęciach. Starałem się angażować uczniów do udziału w konkursach (konkursy szkolne i zewnętrzne)
i olimpiadach. W miarę możliwości organizowałem wyjazdy na ciekawe konferencje, spotkania informatyczne – warsztaty informatyczne w ramach Lubelskiej Wyżyny Informatycznej w Radio Lublin, Digital Your 2017 w Centrum im. Kopernika w Warszawie.
Efekty:
dla szkoły
 ciekawszy proces dydaktyczno-wychowawczy,
 poprawienie jakości pracy szkoły, poprzez umożliwianie realizacji pasji
i zainteresowań uczniów
dla ucznia
 możliwość realizowania zainteresowań i pasji,
 poznanie walorów przyrodniczych terenu Gminy Niemce,
 możliwość uczestnictwa w wycieczkach krajoznawczych,
 wykonywanie dokumentacji fotograficznej z wyjazdów,
 uwrażliwienie na piękno przyrody, uświadomienie konieczności dbania o przyrodę
i czyste środowisko,
 podniesienie świadomości o konieczności dbania o przyrodę i czystość środowiska.
dla nauczyciela
 własny rozwój i realizowanie pasji i zainteresowań.

7. Egzaminy zawodowe.
Każdego roku przygotowuję grupę uczniów do egzaminów zawodowych w zawodzie technik architektury krajobrazu i technik informatyk. Są to R21 i R22 w architekturze krajobrazu oraz E14 w technikum informatycznym. Osiągane wyniki z tych egzaminów są dobre. Egzamin R21 w latach 2015 i 2016 – 100% zdawalności, egzamin R22 w 2016 roku – 100% zdawalności, egzamin E14 w 2016 roku 100% zdawalności, egzamin R22 w 2017 roku 75% zdawalności.
Starałem się mocno wspierać działania szkoły zmierzające do przygotowania stanowisk egzaminacyjnych, na których przeprowadzane są części praktyczne egzaminów
z poszczególnych kwalifikacji zawodowych.
Każdego roku byłem odpowiedzialny za przeprowadzenie i sprawdzenie próbnych egzaminów zawodowych uczniów w technikum architektury krajobrazu. Takie sprawdzenie wiedzy i umiejętności jest niezwykle istotnym wydarzeniem nie tylko dla uczniów, ale i dla nauczyciela prowadzącego, ponieważ niesie ze sobą informacje o efektach pracy obu stron.
Z każdego egzaminu zawodowego przygotowywałem szczegółowe analizy wyników, które przedstawiałem podczas spotkań Zespołu Przedmiotów Zawodowych.
Efekty :
dla szkoły
 dobre wyniki nauczania, wysoki poziom zdawalności,
 dobra opinia o szkole.
dla ucznia
 satysfakcja uczniów,
 uzyskanie poszczególnych kwalifikacji zawodowych i tytułu technika.
dla nauczyciela
 zdobycie satysfakcji zawodowej z sukcesów odnoszonych przez uczniów,
 motywacja do ciągłego doskonalenia warsztatu pracy.

Reasumując:
Podejmowane przez mnie działania mające na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły przyczyniły się do uzyskania następujących efektów w pracy dydaktycznej i wychowawczej:
dla szkoły
 podwyższenie jakości pracy szkoły, poprzez wzbogacenie wiedzy przez nauczyciela,
 poprawienie jakości pracy szkoły, poprzez umożliwianie realizacji pasji
i zainteresowań uczniów w kołach zainteresowań i konkursach,
 dobre wyniki nauczania, wysoki poziom zdawalności egzaminów zawodowych,
 dobra opinia o szkole,
 udział w konkursach międzyszkolnych wpłynął wzrost rozpoznawalności szkoły,
 udział uczniów w konkursach szkolnych wpłynął na podwyższenie jakości pracy szkoły.
dla ucznia
 możliwość realizacji pasji i zainteresowań, poprzez udział w kołach zainteresowań
i konkursach,
 możliwość uczestniczenia w ciekawym procesie dydaktycznym,
 uzyskanie poszczególnych kwalifikacji zawodowych i tytułu technika.
dla nauczyciela
 nabycie nowych kwalifikacji, wiedzy i umiejętności,
 poszerzenie i doskonalenie warsztatu dydaktycznego,
 ewaluacja warsztatu dydaktycznego,
 zdobycie satysfakcji zawodowej z sukcesów odnoszonych przez uczniów,
 motywacja do ciągłego doskonalenia warsztatu pracy.





















§ 8 ust. 2 pkt. 2
Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej


Spis treści:
1. Wykorzystanie techniki komputerowej w pracy pedagogicznej (sprzętu, oprogramowania, Internetu)
2. Przygotowywanie pomocy dydaktycznych (prezentacji multimedialnych) z użyciem techniki komputerowej.
3. Korzystanie z informacji znajdujących się na portalach edukacyjnych
4. Wykorzystywanie poczty elektronicznej do pracy uczniem.
5. Ukończone kursy online dotyczące stosowania technologii informacyjnej
i komunikacyjnej.
6. Szkolenia i warsztaty informatyczne.
7. Opracowanie wzorów dyplomów, zaproszeń, podziękowań, życzeń, kartek, ogłoszeń itp.
8. Prowadzenie dziennika elektronicznego.












1. Wykorzystanie techniki komputerowej w pracy pedagogicznej (sprzętu, oprogramowania, Internetu)
Technologia informatyczna towarzyszy mojej pracy dydaktycznej od początku podjęcia zatrudnienia w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Niemcach w 1992 roku. W tym roku do szkoły zakupiono pierwszy komputer.
Na bieżąco podczas wykonywania pracy mogłem śledzić rozwój technologii informatycznej
w zakresie sprzętu i oprogramowania komputerowego i korzystać z tego dobrodziejstwa. Komputer stał się narzędziem powszechnie przeze mnie stosowanym, a technologię komunikacyjną i informacyjną wykorzystuję codziennie. Prowadzę lekcje informatyki
i przedmiotów zawodowych, korzystając nie tylko z komputera, ale także innych urządzeń
– tablica multimedialna, drukarka, skaner, kamera cyfrowa, projektor, laptop.
W pracowni informatycznej i przedmiotów zawodowych wykorzystywałem Internet
w dydaktyce szkolnej – do wyszukiwania informacji, rozwiązywania testów online, do przechowywanie informacji, do korzystania z programów komputerowych dostępnych w sieci (bezinstalacyjnych).
Systematycznie śledziłem i analizowałem zasoby i możliwości sieci Internet, odwiedzając wiele stron dotyczących: materiałów do zajęć, prawa oświatowego, awansu zawodowego, kursów i szkoleń, konkursów. Internet jest też doskonałym źródłem materiałów dydaktycznych, wykorzystywanych w mojej pracy – myślę tutaj o filmach, które często wyświetlałem na lekcjach w technikum architektury krajobrazu i technikum informatycznym. Filmy związane były z technologią produkcji różnego typu materiałów konstrukcyjnych oraz obrazujących techniki wykonania elementów architektury krajobrazu, a także dotyczące urządzeń techniki komputerowej ( np. „Budujemy staw kąpielowy krok po kroku”, „CRH Klinkier - Montaż ogrodzenia” itp). Internet wykorzystywałem również na lekcjach dydaktycznych do poszukiwania informacji i opracowywania różnego typu zagadnień. Korzystałem z portali udostępniających testy i zadania zawodowe, które uczniowie mogli rozwiązywać online na stronach: http://kwalifikacjewzawodzie.pl - portal wspierający kształcenie zawodowe, www.egzaminzawodowy.info/ - portal dla uczniów technikum, http://egzamin-informatyk.pl/e12-e13-e14-testy-online-egzamin-zawodowy - strona udostępniająca pytania na egzamin E12, E 13, E14)
Współpracuję przy administrowaniu szkolnej strony internetowej, kilka lat wcześniej zarządzałem szkolną stroną internetową. Publikuję na szkolnej stronie internetowej informacje dotyczące organizowanych konkursów, ich wyników, wyjść i wycieczek szkolnych, spotkań, szkoleń, konferencji, warsztatów. . Od kilkunastu lat prowadzę swoją prywatna stronę www.

Efekty:
dla szkoły
 podniesienie jakości pracy szkoły, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii,
 ciekawszy proces dydaktyczny.
dla ucznia
 ciekawy sposób przekazywania wiedzy,
 lepsze rozumienie przez uczniów poznawanych treści udostępnionych
w interaktywnych materiałach,
 zaangażowanie i większe zainteresowanie uczniów,
 indywidualizacja procesu nauczania.
dla nauczyciela
 przekazywanie wiedzy w sposób poglądowy.

2. Przygotowywanie pomocy dydaktycznych (prezentacji multimedialnych) z użyciem techniki komputerowej.

Posiadam konta na wirtualnych dyskach (Google Drive, One Drive), co umożliwia mi zabezpieczanie komputerowych materiałów dydaktycznych i łatwy dostęp do nich
w przypadku braku nośników zewnętrznych, lub ich uszkodzenia. Korzystam
z oprogramowania dostępnego w wirtualnej przestrzeni, a także programów użytkowych, pakietów biurowych, edytorów grafiki, edytorów www.
W pracowniach komputerowej i zawodowej wykorzystuje projektory multimedialne, a także tablicę multimedialną. Pozwala to przekazywać wiedzę nowoczesną, w sposób bardzo poglądowy. Tworzę prezentacje multimedialne ( programy pakietu Office- komercyjne
i darmowe, Prezi, narzędzia Google), w celu przekazania materiału nauczania w sposób ciekawy i przystępny.
Korzystam z oprogramowania: pakiety biurowe, programy do grafiki rastrowej
i wektorowej, programy do tworzenia stron www, konwerterów grafiki i filmów, oprogramowania OCR (np. pakiet OpenOffic, pakiet Libre Office, pakiet Mocrosoft Office, Gimp, Corel Draw, Corel Photo Paint, Irfan View, Adobe Photoshop, Notepad++, Adobe Dreamweawer, Xamp, Aligator Flash Designer)
Efekty:
dla szkoły
 podniesienie jakości pracy szkoły.
dla ucznia
 lepsze wyniki nauczania.
dla nauczyciela
 stosowanie atrakcyjnych form przekazu.
 ciekawy proces dydaktyczny.
 usprawnienie prac biurowych i przygotowania do lekcji.

3. Korzystanie z informacji znajdujących się na portalach edukacyjnych.

Korzystam między innymi z następujących stron i portali internetowych dla nauczycieli:
www.men.gov.pl - Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu,
www.cke.edu.pl - Centralna Komisja Egzaminacyjna,
www.publikacje.edux.pl - publikowanie materiałów,
www.eduseek.pl - portal edukacyjny,
www.profesor.pl - portal edukacyjny z materiałami dla nauczycieli,
www.szkolnictwo.pl - portal edukacyjny,
www.portaloswiatowy.pl - portal oświatowy,
www.ore.edu.pl - strona Ośrodka Rozwoju Oświaty
http://kwalifikacjewzawodzie.pl - portal wspierający kształcenie zawodowe (egzaminy zawodowe online),
www.koweziu.edu.pl - strona - Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej
i Ustawicznej,
www.egzaminzawodowy.info/ - portal dla uczniów technikum,
https://ucze.pl - klub nauczyciela,
https://www.etwinning.net/pl/pub/index.htm - platforma współpracy dla pracowników szkół,
https://it-szkola.edu.pl/ - szkoła , program studiów elerningowych,
www.edukacjazpasja.pl - strona zawierająca szkolenia i warsztaty na platformach dydaktycznych,
http://centrum.pceippp – platforma edukacyjna Powiatowego Centrum Edukacji w Lublinie
Wyżej wymienione strony www wykorzystuję do pracy z uczniami (egzaminy i pytania egzaminacyjne online), a także do pozyskiwania informacji związanych z kształceniem zawodowym, materiałów dydaktycznych, wyników egzaminów, informacji na temat egzaminów zawodowych. Na stronie profesor.pl i forum dla nauczycieli przedmiotów informatycznych http://centrum.pceippp opublikowałem swoje artykuły i materiały dydaktyczne. Na platformach edukacyjnych uczestniczyłem w szkoleniach online.

Efekty:
dla szkoły
 podniesienie poziomu pracy, poprzez doskonalenie nauczyciela

dla ucznia
 lepsze przygotowanie uczniów do egzaminów, dzięki wykorzystaniu stron www udostępniających testy zawodowe,
dla nauczyciela
 pozyskanie wiedzy na temat szkolnictwa zawodowego,
 doskonalenie w zakresie prawa oświatowego,
 możliwość doskonalenia na platformach edukacyjnych.

4. Wykorzystywanie poczty elektronicznej do pracy uczniom.

Powszechnie komunikuję się z uczniami za pomocą poczty internetowej. Dzięki niej wysyłam im materiały, a także odbieram wykonane prace. Na skrzynce pocztowej udostępniam materiały do ćwiczeń i zadań lekcyjnych.
Efekty:
dla szkoły
 usprawnienie pracy dydaktycznej.
dla ucznia
 lepsza komunikacja z nauczycielem
 łatwy i szybki dostęp do materiałów potrzebnych na lekcje
dla nauczyciela
 lepsza komunikacja z uczniem, rodzicami,
 szybki przekaz, możliwość udostępniania materiałów dydaktycznych uczniom.
 zachowanie prac na dłuższy okres.

5. Ukończone kursy online dotyczące stosowania technologii informacyjnej
i komunikacyjnej.

Ukończyłem komputerowe kursy online, zdalne, na platformach edukacyjnych:
Tworzenie grafiki z chmury wyrazów w programie Tagxedo (platforma bpciechanow),
„Tydzień z Prezi” na platformie edukacyjnej etweating” (platforma etwiting),
„Tworzenie materiałów promocyjnych w programie Canva, (platforma bpciechanow).
Nabytą wiedzę i umiejętności na kursach wykorzystałem do tworzenia materiałów graficznych – materiały reklamowe, dyplomy, plakaty a także do tworzenia prezentacji wykorzystywanych w nauczaniu przedmiotów zawodowych. Swoja wiedzę i umiejętności na temat programu Prezi przekazałem uczniom na lekcjach informatyki.

Efekty:
dla szkoły
 podniesienie poziomu wykształcenia pracowników szkoły,
 podniesienie jakości pracy szkoły.
dla ucznia
 ciekawszy proces dydaktyczny.
dla nauczyciela
 nabycie nowych umiejętności i wiedzy,
 poprawienie warsztatu pracy dydaktycznej,
 możliwość ukończenia kursów drogą lerningową, w sprzyjającym czasie i dowolnym miejscu,
 wykonanie ciekawych prezentacji zapisanych w przestrzeni wirtualnej dotyczących nauczanych przedmiotów.




6. Szkolenia i warsztaty informatyczne.

W ostatnim czasie ukończyłem następujące szkolenia z zakresu obsługi komputera – ECDL -europejskie komputerowe prawo jazdy, moduły ECDL (M1. Podstawy technik informatycznych i komunikacyjnych, M2. użytkowanie komputerów i zarządzanie plikami,
M3. Przetwarzanie tekstów, M4. Arkusze kalkulacyjne, uzyskałem Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych START) . Dzięki temu odświeżyłem i pogłębiłem umiejętności związane z użytkowaniem komputera i programów Word i Excel)
Odbyłem szkolenie na egzaminatora ECDL, potwierdzony zdanym egzaminem i uzyskaniem statusu egzaminatora ECDL o numerze PL-E4628. Każdego roku , aby utrzymać uprawnienia
Egzaminatora ECDL, każdego roku zdaję egzaminu potwierdzającego uprawnienia. Ukończyłem szereg kursów na portalu IT Szkoła. Obejrzałem wiele ciekawych wykładów na IT Szkoła.
Ukończyłem kurs „Tworzenie stron www” zorganizowany przez Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia nauczycieli. Ukończone kursy i szkolenia pozwoliły na wzbogacenie moje wiedzy.

Efekty:
dla szkoły
 podniesienie jakości pracy szkoły, przez podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności nauczyciela.
dla nauczyciela
 uzyskanie dodatkowych kwalifikacji.

7. Opracowanie wzorów dyplomów, zaproszeń, podziękowań, życzeń, kartek, ogłoszeń itp.

W pracy nauczyciela wykorzystuję umiejętności informatyczne do opracowanie wzorów dyplomów, zaproszeń, podziękowań, życzeń, kartek okolicznościowych , ogłoszeń w wersji elektronicznej itp. W okresie stażu wykonywałem plakaty informujące o konkursach szkolnych i konkursów zewnętrznych, dyplomy dla zwycięzców i uczestników konkursu,
kartki okolicznościowe np. życzenia na święta Wielkanocne wysyłane dla zaprzyjaźnionych instytucji w wersji papierowej i elektronicznej, wkładki do teczki dla zawodu technik informatyk, które były rozdawane podczas dni otwartych szkoły.
Wykonywanie w/w materiałów pozwoliło mi doskonalić umiejętności związane z obsługa programów graficznych.
8. Prowadzenie dziennika elektronicznego.

W roku szkolnym 2016 / 2017 w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Niemcach wprowadzono dziennik elektroniczny. Taka forma ewidencji postępów dydaktycznych uczniów jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Umożliwia kontrolę frekwencji uczniów, wpisywanie ocen oraz tematy zajęć, wymianę korespondencji z rodzicami, uczniami oraz innymi nauczycielami. Wdrożenie dziennika wymagało jednak dużej pracy związanej
z instalacją komputerów i Internetu w pracowniach szkolnych, co odbyło się w dużej mierze
z moim udziałem.

Efekty:
dla szkoły
 podniesienie jakości pracy szkoły, przez usprawnienie prowadzenia dokumentacji szkolnej,
 możliwość rezygnacji z dziennika tradycyjnego,
 wsparcie dla innych zadań szkoły (wydruk informacji dla rodziców, analiza postępów).
dla ucznia
 możliwość szybkiego wglądu do ocen,
 łatwy dostęp do uwag, planu lekcji i innych informacji.
dla nauczyciela
 usprawnienie komunikacji między nauczycielem a rodzicami,
 łatwiejsza analiza ocen, zachowania,
 zdobywanie nowych umiejętności,
 szereg narzędzi usprawniających pracę.

Reasumując:
Dzięki stałemu pogłębianiu umiejętności posługiwania się technologią informacyjną
i komunikacyjną moja praca przyniosła następujące efekty:
dla szkoły
 podniesienie jakości pracy szkoły, przez samodoskonalenie się nauczyciela,
 wzrosła jakość pracy szkoły przez zastosowanie nowoczesnych środków przekazu wiedzy,
 nastąpiło usprawnienie wykonywania różnorodnych zadań wynikających z potrzeby tworzenia ankiet, testów, sprawdzianów,
 opracowanie trwałych materiałów dydaktycznych, prezentacji multimedialnych.
 szkoła zyskała poprzez uatrakcyjnienie materiałów dydaktycznych nauczanych przeze mnie przedmiotów
dla ucznia
 rozwijanie wyobraźni, kreatywności, pomysłowości poprzez kontakt z nowoczesnymi środkami dydaktycznymi,
 uatrakcyjnienie i urozmaicenie zajęć lekcyjnych,
 kształtowanie bezpiecznego korzystania z technologii informacyjnej,
 zdobywanie nowych umiejętności,
 rozbudzanie zainteresowania technologiami informatycznymi.
dla nauczyciela:
 wykorzystanie technologii komputerowej ułatwia mi pracę w charakterze nauczyciela oraz skraca czas przygotowania się do zajęć,
 wykorzystując komputer wzbogacam swój warsztat pracy, uzyskałem możliwość sprawnego zbierania i analizy danych,
 dzięki wykorzystaniu techniki komputerowej mam możliwość wygodnego
i estetycznego obrabiania materiałów informacyjnych (zaproszenia, programy, regulaminy, wyniki, sprawozdania, dyplomy) i ich drukowania,
 dzięki poczcie elektronicznej i grupom dyskusyjnym, forum nauczycieli mam możliwość sprawnego i szybkiego komunikowania i wygłasznia swoich opinii,
 korzystanie ze stron internetowych pozwala na uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego poprzez pozyskanie nowych materiałów wykorzystywanych do nauczania przedmiotów zawodowych.



§ 8 ust. 2 pkt. 3

Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami,
w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli
w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć.






Spis treści:
1. Prezentowanie na Radzie Pedagogicznej ZSP Niemce ewaluacji wewnętrznej dotyczącej „Zdiagnozowania cech i charakterystyk rodzajów przemocy
z wykorzystaniem nowych technik komunikacji. Zbadanie stopnia wiktymizacji
z powodu cyberbullingu oraz typu osób wiktymizowanych”.
2. Lekcje otwarte dla nauczycieli stażystów i kontraktowych.
3. Szkolenia wstępne w zakresie bhp.
4. Dni otwarte szkoły.
5. Opieka nad nauczycielem kontraktowym i praktykantami.
6. Prezentacja materiałów dydaktycznych na portalach edukacyjnych.









1. Prezentowanie na Radzie Pedagogicznej ZSP Niemce ewaluacji wewnętrznej dotyczącej „Zdiagnozowania cech i charakterystyk rodzajów przemocy
z wykorzystaniem nowych technik komunikacji. Zbadanie stopnia wiktymizacji
z powodu cyberbullingu oraz typu osób wiktymizowanych”.
W okresie stażu pełniłem funkcję przewodniczącego zespołu ds. ewaluacji, którego zadaniem było zbadanie zjawiska cyberprzemocy w ZSP Niemce. W ramach pracy zespołu ewaluacyjnego przygotowałem i przeprowadziłem ankiety z uczniami (100 uczniów), rodzicami (50 osób), nauczycielami, rozmowę z pedagogiem szkolnym i dyrektorem szkoły. Zebrane materiały posłużyły do wykonania sprawozdania z badania obszaru cyberprzemocy w ZSP Niemce, które było prezentowane przez mnie na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.

Efekty:
Dokładna analiza zjawiska cyberprzemocy w ZSP Niemce, ilościowa i jakościowa, przekazanie wniosków dotyczących postępowania w razie zauważenia tego typu zjawisk, unikanie zagrożeń w wirtualnej przestrzeni, poprawienie bezpieczeństwa w szkole, ograniczenie zjawiska cyberprzemocy.
2. Lekcje otwarte dla nauczycieli stażystów i kontraktowych.
W okresie stażu prowadziłem lekcje otwarte dla młodszych nauczycieli stażystów
i kontraktowego o następującej tematyce: „ Wykonanie ogrodzenia z cegły klinkierowej”, „Elementy płyty głównej komputera”, „Mocowanie drewnianych słupów w gruncie”. Lekcje były przeprowadzone w formie podającej z wykorzystaniem filmów dydaktycznych, prezentacji multimedialnej i w formie pokazu. Zostały one omówione z nauczycielami pod kątem realizacji celów. Na lekcje przygotowywałem konspekty, które przekazałem obecnym nauczycielom. Z opinii obecnych nauczycieli dowiedziałem się, że lekcje były przydatne. Taka forma doskonalenia warsztatu pracy młodych nauczycieli jest bardzo potrzebna.

Efekty: podczas dzielenia się własnym warsztatem pracy pogłębiłem umiejętności
i doświadczenia, przeprowadzenie i omówienie lekcji pozwoliły dostrzec elementy pracy nad którymi powinienem głębiej popracować, dokonałem autorefleksji, w czasie lekcji koleżeńskich miałem możliwość zaprezentowania własnego dorobku.

3. Szkolenia wstępne w zakresie bhp.
Od kilkunastu lat zajmuję się sprawami BHP w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych
w Niemcach. Prowadzę sprawy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy pracowników. Dla nowo zatrudnionych osób prowadzę szkolenia wstępne i instruktaż stanowiskowy. Przygotowuję niezbędną dokumentację – roczne sprawozdania, karty oceny ryzyka zawodowego, z którymi zapoznaję wszystkich pracowników szkoły. Wspieram też działania szkoły w zakresie bezpieczeństwa uczniów.
Efekty:
dla szkoły
 poprawienie bezpieczeństwa nauczycieli w szkole,
 wykonywanie obowiązków prawnych w zakresie bhp.
dla ucznia
 poprawienie bezpieczeństwa uczniów szkole.
dla nauczyciela
 nabywanie dodatkowej wiedzy,
 wzmacnianie kontaktów interpersonalnych.


4. Dni otwarte szkoły.

W 2017 roku prowadziłem V Powiatową Konferencję Zawodową w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Niemcach, dotyczącą szkolnictwa zawodowego. Byłem również odpowiedzialny za przygotowanie i przeprowadzenie konkursu z dziedziny informatycznej.
Każdego roku szkolnego w okresie stażu byłem współorganizatorem Dnia Otwartego przygotowanego dla uczniów szkół gimnazjalnych stojących przed wyborem szkoły średniej. W ramach tego dnia samodzielnie przygotowałem prezentację o szkole, informacje
o kierunkach kształcenia, konkursy i pokazy promujące zawody w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Niemcach.

Efekty:
dla szkoły
 promocja szkoły,
 pozyskanie kandydatów do szkoły.
dla kandydatów do szkoły
 uzyskanie wiedzy o szkole,
 możliwość poznania szkoły,
 uzyskanie wiedzy na temat kształcenia zawodowego.


5. Opieka nad nauczycielem kontraktowym i praktykantami.

W okresie stażu byłem opiekunem nauczyciela kontraktowego starającego się o stopień nauczyciela mianowanego oraz opiekowałem się praktykantami: uczniami z klasy technik informatyk i studentami Politechniki Lubelskiej. Współpraca z nauczycielem kontraktowym przebiegała bardzo harmonijnie. Byłem obecny na kilku jego lekcjach. Zaprosiłem go też na swoje lekcje. W okresie stażu nauczyciel pracował z wielkim zaangażowaniem, jako nauczyciel przedmiotów zawodowych i wychowawca klasy.
Efekty:
dla szkoły
 podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej,
 podniesienie jakości pracy szkoły przez doskonalenie kadry dydaktycznej
 dla nauczyciela
 poszerzenie wiedzy i umiejętności dydaktycznych nauczyciela,
 doskonalenie relacji interpersonalnych.


6. Prezentacja materiałów dydaktycznych na portalach edukacyjnych.
Opracowane przeze mnie materiały dydaktyczne umieściłem na portalu profesor.pl: „Maszyny i urządzenia w gastronomii”, „Metale żelazne – właściwości, zastosowanie
i konserwacja w gastronomii”. Na tym portalu opublikowałem również sprawozdanie
z realizacji planu rozwoju zawodowego na nauczyciela dyplomowanego. Zamieściłem na stronie http://centrum.pceippp, na forum nauczycieli przedmiotów informatycznych materiały dydaktyczne - ćwiczenia do wykonania w programie Excel, kody źródłowe w języku HTML tworzące elementy stron www.

Efekty:
dla szkoły
 źródło materiałów dydaktycznych.
dla nauczyciela
 możliwość skorzystania z materiałów przez innych nauczycieli,
 dzielenie się wiedzą z innymi nauczycielami,
 szlifowanie umiejętności korzystania z narzędzi informatycznych.

Reasumując:
Podejmowane przeze mnie działania mające na celu dzielenie się wiedzą i doświadczeniem
z innymi nauczycielami przyczyniły się do uzyskania następujących efektów:
dla szkoły
 podwyższenie jakości pracy szkoły poprzez pogłębianie umiejętności i doświadczeń nauczyciela prowadzącego lekcje otwarte,
 podwyższenie jakości pracy szkoły, poprzez podwyższanie umiejętności nauczycieli stażystów i kontraktowych uczestniczących w lekcjach otwartych.
dla uczniów
 możliwość uczestniczenia w zajęciach z nauczycielami, którzy pogłębiali i rozwijali swój warsztat zawodowy.
dla nauczyciela
 pogłębienie umiejętności i doświadczenia,
 możliwość wymiany doświadczeń,
 możliwość skorzystania z udostępnianych i przekazywanych materiałów
 analiza własnych kompetencji.









§ 8 ust. 2 pkt. 4 a

Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich








Spis treści:
„Program pracy z uczniem zdolnym z przedmiotów informatycznych”
„Program Koła Miłośników Przyrody”














W okresie stażu opracowałem i realizowałem:
„Program pracy z uczniem zdolnym z przedmiotów informatycznych”, mający na celu rozwijanie wiedzy i umiejętności w zakresie tworzenia i obróbki grafiki komputerowej, tworzenia stron interaktywnych i aplikacji (HTML, CSS, PHP, MySQL i inne).
Program ma na celu pomoc uczniom zdolnym w osiągnięciu sukcesów w życiu szkolnym oraz środowisku lokalnym.
Cele główne programu to: rozwijanie zainteresowań uczniów, rozwijanie i poszerzanie wiadomości i umiejętności zdobytych na lekcjach, rozwijanie zdolności poznawczych
i kształcących, rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i aspiracji uczniów, uzyskanie wiedzy
o wyższym poziomie trudności - zgodnym z poziomem rozwoju ucznia, kształtowanie umiejętności precyzyjnego, twórczego myślenia i formułowania wypowiedzi, kształtowanie postaw społecznych, przygotowanie do konkursów i olimpiad przedmiotowych, pomoc
w wyborze kierunków dalszego kształcenia (poradnictwo zawodowe), nauka umiejętności kierowania własnym rozwojem.
Cele szczegółowe - to przede wszystkim uzyskanie lub podniesienie umiejętności
samodzielnego i logicznego myślenia, planowania i organizowania pracy własnej i w grupie,
uczenia się z wykorzystaniem różnych źródeł informacji, zwłaszcza Internetu,
indywidualizowanie pracy dydaktycznej pod kątem zainteresowań i możliwości uczniów,
uzupełnianie, poszerzanie treści programowych i ponadprogramowych, inspirowanie uczniów zdolnych do aktywności twórczej i oryginalności myślenia, poznanie przez uczniów samego siebie, swoich możliwości i kierowania własnym rozwojem, wzbogacenie procesu kształcenia na lekcji.
Metody pracy z uczniem, które wykorzystywałem w pracy z uczniem zdolnym to:
wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł, zastosowania nabytej wiedzy w praktyce, rozwijania zainteresowań, porozumiewania się w różnych sytuacjach,
metoda prezentowania własnych poglądów.
W pracy z uczniem zdolnym stosowałem sposób prowadzenia lekcji metodami aktywnymi np. metodą projektu, problemową, warsztaty, ćwiczenia. Służyły temu również:
- stawianie pytań pobudzających krytyczne myślenie,
- samodzielne rozwiązywanie problemów,
- dostosowywanie zadań do indywidualnych zdolności ucznia,
- przygotowywanie referatów, dodatkowe prace długoterminowe, rozwiązywanie trudniejszych zadań w ramach omawianego zagadnienia,
- przydzielenie trudniejszych zadań podczas pracy grupowej lub indywidualnej,
- stwarzanie uczniom sytuacji wyboru zadań, ćwiczeń lub prac dodatkowych,
- prowadzenie części lekcji.

Program pracy z uczniem zdolnym obejmuje rozwijanie wiedzy i umiejętności w zakresie:
wiedza o mediach i prawie autorskim, tworzenie i obróbka grafiki komputerowej, fotografia, tworzenie stron interaktywnych i aplikacji (HTML, CSS, PHP, MySQL).

Formy pracy, które stosowałem w pracy z uczniem zdolnym :
stopniowe zwiększanie wymagań, praca pozalekcyjna (koło informatyczne), udział
w konkursach i olimpiadach, indywidualizacja nauczania poprzez realizację zadań
o charakterze interdyscyplinarnym (np. wykonanie prezentacji multimedialnych), pomoc
w przygotowaniu się do konkursów przedmiotowych, zachęcanie ucznia do samodzielnego uczestnictwa w wydarzeniach pozaszkolnych, takich jak: kółka zainteresowań.
Uczniowie mieli możliwość udziału w warsztatach, wykładach, konkursach szkolnych, konkursach pozaszkolnych, prezentacjach zawodów, wycieczkach edukacyjnych.

Spodziewane efekty pracy:
Uczniowie zdolni chętnie uczestniczą w zajęciach pozalekcyjnych i rozwijają własne zdolności.
Nauczyciele uwzględniają aktualne potrzeby takich uczniów.
Uczniowie rozwijają umiejętności myślenia twórczego.
Nauczyciele i uczniowie rozwiązują problemy zespołowo i pracują metodą projektów.
Uczniowie konsekwentnie realizują zadania o różnym charakterze.
Uczniowie prezentują wyniki pracy twórczej ( udział w różnego rodzaju konkursach przedmiotowych) .
Uczniowie umacniają się w poczuciu własnej wartości.
Uczniowie, ich rodzice i nauczyciele osiągają satysfakcję z realizacji programu.

Ewaluacja odbywała się przez prezentowanie osiągnięć uczniów w formie informacji na stronie internetowej szkoły, większym udziałem w konkursach przedmiotowych, widocznymi postępami i osiągnięciami na zajęciach edukacyjnych, informacji zwrotnych każdego ucznia po zajęciach.
Pracę z uczniem zdolnym zamierzam kontynuować. Wyłoniona grupa osób na podstawie przeprowadzonych ankiet wyraża chęć do pracy i poświęcania dodatkowego czasu
i zaangażowania w pogłębianie wiedzy.

W okresie stażu realizowałem Program „Koła Miłośników Przyrody”
Głównymi celami Koła Miłośników Przyrody były: wzbogacanie wiedzy ucznia
i wspomaganie możliwości jej rozwoju, rozwijanie umiejętności twórczego i krytycznego myślenia, przygotowanie do samokształcenia poprzez pozyskiwanie i opracowywanie informacji pochodzących z różnych źródeł, poznanie najbliższego środowiska, kształtowanie świadomości ekologicznej, rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody, zwracanie uwagi na konieczność ochrony środowiska, kształtowanie postawy współodpowiedzialności za obecny i przyszły stan środowiska, rozbudzanie potrzeby działania na rzecz tworzenia zdrowego środowiska, rozwijanie umiejętności współpracy w grupie, utrwalanie wiedzy i umiejętności nabywanej podczas zajęć szkolnych.
Tematyka zajęć Koła Miłośników Przyrody obejmowała poznanie środowiska naturalnego poprzez udział w wycieczkach: do Parku w Niemcach (oględziny istniejącego drzewostanu, zapoznanie się z historią parku i nieistniejącego dworu, zapoznanie się z założeniami rewitalizacji parku oraz ocena przeprowadzonej rewitalizacji), do Lasów Kozłowieckich – Ścieżka dydaktyczna Kopanina, Rezerwat Przyrody Kozie Góry, do Nasutowa – spacer Aleją Lipową, jednym z ciekawszych zbiorów drzewostanu na Lubelszczyźnie, do Parku
w Kozłówce i Lubartowie, do Ogrodu Botanicznego w Lublinie. Pokazywanie ciekawych przyrodniczo miejsc i obiektów na gazetkach szkolnych – wykonywanie i gromadzenie fotografii. Poznawanie tajników szkółkarstwa krzewów i drzew ozdobnych. Działanie na rzecz lokalnego środowiska przyrodniczego w zakresie ochrony środowiska. Poszerzanie
i utrwalanie wiedzy związanej z urządzaniem terenów zieleni.
Opracowany program Koła Miłośników Przyrody był dokumentem otwartym i podlegał systematycznej ewaluacji. Zmiany w programie Koła następowały w wyniku bieżących zadań szkoły i potrzeb środowiska lokalnego, sugestii i opinii uczniów.

Efekty:
dla szkoły:
 podnoszenie jakości pracy szkoły, przez stworzenie możliwości rozwijania przez uczniów zainteresowań i pasji,
 integracja uczniów,
 aktywny udział w konkursach.
dla uczniów:
 kształtowanie umiejętności organizacyjnych i planowania,
 kształtowanie odpowiedzialności, obowiązkowości i systematyczności,
 rozbudzanie zainteresowań,
 kształtowanie kompetencji komunikacyjnych,
 możliwość udziału w konkursach,
dla nauczyciela:
 podniesienie poziomu zdolności organizacyjnych,
 wdrażanie własnych pomysłów,
 doskonalenie realizowanego programu,
 doskonalenie warsztatu pracy.




















§ 8 ust. 2 pkt. 4 c
Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.





Spis treści:

1. Indywidualizacja pracy z uczniem poprzez prowadzenie konsultacji dla uczniów mających trudności w uczeniu się przedmiotów zawodowych.
2. Współpraca z uczelniami wyższymi.
3. Wycieczki szkolne, spotkania edukacyjne, wycieczki przedmiotowe i integracyjne.
4. Organizacja wystaw szkolnych.
5. Inne działania













1. Indywidualizacja pracy z uczniem poprzez prowadzenie konsultacji dla uczniów mających trudności w uczeniu się przedmiotów zawodowych.

Każdego tygodnia prowadziłem konsultacje z przedmiotów zawodowych, podczas których uczniowie mieli możliwość poprawienia lub uzupełnienia ocen ze sprawdzianu, a także wyjaśnienia zagadnień programowych, których nie rozumieją lub nie znają.

Efekty:
dla uczniów
 możliwość nadrobienia zaległości przez uczniów,
 lepsze wyniki nauczania,
 dobry kontakt na linii uczeń- nauczyciel,
 możliwość zaliczenia sprawdzianów.
dla szkoły
 podniesienie jakości kształcenia,
 podniesienie wyników nauczania.
dla nauczyciela
 poprawienie kontaktu z uczniem,
 lepsze poznanie ucznia.

2. Współpraca z uczelniami wyższymi.

Zespół Szkól Ponadgimnazjalnych w Niemcach jest szkołą partnerską Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Współpraca została zawarta stosowną umową. Odbywa się już od kilku lat i obejmuje: wykłady prowadzone przez pracowników uczelni, warsztaty dydaktyczne, wyjazdy na uczelnie. Jestem osobą upoważnioną z ramienia szkoły za koordynowanie tej współpracy.

Efekty
dla ucznia
 pozyskiwanie informacji na temat kierunków kształcenia i możliwości dalszej edukacji,
 pozyskanie wiedzy i umiejętności przez uczniów.
dla szkoły
 uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego,
 podniesienie jakości kształcenia.
dla nauczyciela
 zdobywanie nowych doświadczeń,
 podnoszenie zdolności organizacyjnych.

3. Wycieczki szkolne, spotkania edukacyjne, wycieczki przedmiotowe i integracyjne.

W okresie stażu zorganizowałem szereg wycieczek dydaktycznych. W 2016 roku uczniowie z klas technikum architektury krajobrazu wyjechali do Ogrodu Botanicznego
Centrum Zachowania Różnorodności Biologicznej Polskiej Akademii Nauk w Powsinie, gdzie zapoznali się kolekcjami roślin a także obiektami małej architektury krajobrazu.
W marcu 2016 roku grupa słuchaczy kursu kwalifikacyjnego w zawodzie rolnik oraz uczniowie technikum agrobiznesu wyjechali ze mną do Kielc na największe targi sprzętu rolniczego w Polsce Agrotech w Kielcach, podczas których mogli się zapoznać z ofertą sprzętu rolniczego z całego świata.
W 2015 roku słuchacze kursu kwalifikacyjnego w zawodzie rolnik uczestniczyli wraz zemną w targach Agropark w Lublinie, gdzie zapoznali się z ofertą sprzętu rolniczego wielu polskich i zagranicznych producentów. Ta sama grupa uczestników, dzięki moim staraniom zwiedziła
i zapoznała się z działalnością, organizacją, bazą sprzętową Gospodarstwa Mleczarskiego
w Bogucinie.
W 2015 roku uczniowie klasy w zawodzie technik informatyk uczestniczyli w warsztatach „Check IT w Lublinie”, gdzie mogli zapoznać się z ofertą edukacyjna lubelskich uczelni informatycznych, a także możliwościami pracy i zarobkowania w zawodzie informatyka.
W 2016 roku zorganizowałem wyjazd dla klasy I w zawodzie technik informatyk na warsztaty „Uczeń na Wyżynie IT w Radio Lublin”, podczas których uczniowie uczestniczyli w ciekawych zajęciach, rozwiązywali problemy w grupach, zwiedzali Radio Lublin, a także nagrywali audycję radiową. W maju 2017 roku uczestniczyłem z uczniami klasy I technikum informatycznego w warsztatach Digital Youth w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Jest to jednodniowa impreza na temat kreatywnego korzystania z nowych technologii. Uczestnicy mieli okazje spotkać się z młodymi i dorosłymi twórcami treści, aktywistami, artystami, którzy podzielili się swoja historią, wiedzą i pasją. Bardzo duże zainteresowanie wzbudziło spotkanie z Remigiuszem Wierzgoniem „Rezigiusz” znanym youtuberem, który opisał swoje działania w przestrzeni Internetu.
4. Organizacja wystaw szkolnych.

Wspólnie z młodzieżą ZSP w Niemcach przygotowałem wystawy.
Wystawa „Cmentarze Gminy Niemce”, na której były prezentowane zdjęcia najstarszych
i najcenniejszych historycznie pomników, wykonane na cmentarzu w Krasieninie, Dysie
i w Niemcach. Prezentowaliśmy na niej również zdjęcia z Cmentarza Powstańców Styczniowych w Nowym Stawie, a także fotografie z nieistniejącego już cmentarza
w Nasutowie, na którym pochowani byli żołnierze Armii Austro-Węgier polegli w okresie
I wojny światowej.
Wystawa „Wrzesień 1939”, na której były prezentowane zdjęcia i materiały graficzne dotyczące ostatniej bitwy września 1939 roku – pod Kockiem, a także fotografie miejsc pamięci poświeconych walczącym pod Kockiem w SGO Polesie pod dowództwem gen. Franciszka Kleeberga (Wola Gułowska, Charlejów, Wola Okrzejska, Hordzieżka, Okrzejów). Na wystawie prezentowano również pamiątki materialne związane z drugą wojną światową – elementy wyposażenia i uzbrojenia żołnierzy 1939r.
„Okruchy wojny” – na wystawie tej były prezentowane elementy wyposażenia żołnierzy polskich z okresu II wojny światowej – bagnety, chełmy, łuski armatnie, centrala łącznościowa oraz dokumenty z tego okresu.
Wystawy wymagały dużego wkładu pracy, ale cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród uczniów nauczycieli, rodziców i gości.

5. Inne działania
Uczestniczyłem wraz z młodzieżą w następujących akcjach:
- o zasięgu ogólnopolskim - „Sprzątanie Świata”
- byłem współorganizatorem akcji zbiórki zużytego sprzętu elektronicznego z terenu Gminy Niemce,
- kwestowałam w Akcji Pola Nadziei organizowanej na rzecz osób terminalnie chorych przebywających w Hospicjum św. Anny w Lubartowie,
- sprzątania pomnika ku czci żołnierzy i partyzantów, którzy zginęli na terenie Gminy Niemce,
- wspierałem akcję „Szlachetna paczka” i zbiórki zużytych baterii.

Efekty
dla szkoły
 uatrakcyjnienie procesu wychowawczo-dydaktycznego,
 integracja ze środowiskiem lokalnym.
dla uczniów
 integracja zespołu klasowego,
 kształtowanie postaw prospołecznych,
 kształtowanie umiejętności organizacyjnych,
 kształtowanie odpowiedzialności i systematyczności,
 kształtowanie współpracy w grupie,
 satysfakcja osobista z osiągnięć,
 nabywanie postaw patriotycznych.
dla nauczyciela
 podnoszenie umiejętności organizacyjnych,
 satysfakcja z osiągnięć uczniów,
 doskonalenie współpracy z innymi nauczycielami.
Reasumując:
Wszystkie podejmowane przeze mnie działania poszerzające zakres działań szkoły bezpośrednio wpłynęły na jakość jej pracy, a miarodajnymi efektami są:
dla szkoły
 poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły,
 promowanie szkoły w środowisku lokalnym,
 integracja z różnymi instytucjami i podmiotami.
dla uczniów
 aktywizacja w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
 kształcenie postaw prospołecznych,
 integracja ze środowiskiem lokalnym,
 zindywidualizowanie procesu nauczania











§ 8 ust. 2 pkt. 3 e

Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania
w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami.







Spis treści:
1. Współpraca z pedagogiem szkolnym i nauczycielami
2. Współpraca z wydawnictwami szkolnymi.
3. Poszukiwanie sponsorów wśród zaprzyjaźnionych podmiotów i osób.
4. Współpraca ze stowarzyszeniami działającymi na terenie Gminy Niemce.
5. Współpraca z podmiotami i instytucjami z otoczenia szkoły
6. Administrowanie systemem elektronicznym do szkoły.











1. Współpraca z pedagogiem szkolnym i nauczycielami
Przez cały okres stażu kontaktowałam się z pedagogiem szkolnym i nauczycielami, wychowawcami w sprawach wychowawczych, informowałem o zauważonych problemach
i sytuacjach związanych z dyscypliną, frekwencją, wypełnianiem obowiązków szkolnych, zachowaniem itd.


2. Współpraca z wydawnictwami szkolnymi.
- utrzymywałem stały kontakt z przedstawicielami wydawnictw: WSiP, Operon, Migra, Hortpress i na bieżąco konsultowałam wybór podręcznika, materiałów pomocniczych, omawiałam problemy metodyczne i dydaktyczne, uczestniczyłem w konferencjach organizowanych przez wydawnictwa na temat szkolnictwa zawodowego.


3. Poszukiwanie sponsorów wśród zaprzyjaźnionych podmiotów i osób.
– pozyskanie nagród dla laureatów konkursów na najładniejsze kartki świateczo-noworoczne, pozyskanie materiałów i pomocy dydaktycznych do realizacji zajęć praktycznych (piasek, cement, sprzęt do miernictwa itp.).


4. Współpraca ze stowarzyszeniami działającymi na terenie Gminy Niemce.
- jestem członkiem, współzałożycielem Towarzystwa Regionalnego Gminy Niemce
w ramach, którego powstała Izba Regionalna przy Bibliotece w Niemcach, a także szereg wystaw, konkursów spotkań i uroczystości. Jedną z ciekawszych inicjatyw była wystawa „Żołnierze września 1939 roku z terenu Gminy Niemce”, na której zaprezentowano szereg pamiątek, dokumentów żołnierzy, którzy brali udział w kampanii wrzesień 1939 roku
i zamieszkiwali na terenie Gminy Niemce. Losy żołnierzy przedstawiono w audycji radiowej nagranej w Radio Lublin. W ramach działalności stowarzyszenia byłem współorganizatorem Wojewódzkiego Zjazdu Towarzystw Regionalnych. Spotkanie odbyło się w 2015 roku
w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Niemcach, podczas którego odbyło się przedstawienie teatralne „Szkolna Ławka” z okazji 130- lecia istnienia Szkoły w Nasutowie. Brałem w nim czynny udział, wcielając się w rolę swojego Dziadka – byłego Kierownika Szkoły w Nasutowie.
- jestem członkiem Lubartowskiego Towarzystwa Regionalnego,
- jestem członkiem i współzałożycielem Stowarzyszenia Inicjatyw Lokalnych Gminy Niemce, w latach 2014, 2015, 2016 w ramach jego działalności, jako wolontariusz byłem podczas wakacyjnych wyjazdów - wychowawcą w Tatrach (Kościelisko) i kierownikiem kolonii
w Pieninach (Kacwin). Czynnie uczestniczyłem w licznych spotkaniach zorganizowanych dla dzieci z terenu Gminy Niemce – Mikołajki, Piknik rodzinny na koniec wakacji.


5. Współpraca z podmiotami i instytucjami z otoczenia szkoły
W okresie stażu współpracowałem z wieloma instytucjami, którym pomagałem wraz
z młodzieżą w urządzaniu terenów zieleni i ich utrzymaniu – Żłobek w Niemcach, Przedszkole w Niemcach, Ośrodek Szkolno Wychowawczego w Załuczu.
Zajęcia praktyczne dla uczniów w zawodzie technik architektury krajobrazu były przeprowadzone w Gospodarstwie Szkółkarskim P. Pawelca w Lubartowie i w Centrum Ogrodniczym w Leonowie.
Współpraca z instytucjami jest bardzo potrzebna, pozwala realizować praktyczną naukę zawodu w rzeczywistości, która nas otacza.


6. Administrowanie systemem elektronicznym do szkoły.
Od kilkunastu lat jestem administratorem elektronicznego systemu naboru do szkoły. Wprowadzam ofertę edukacyjną szkoły, opisy i informacje dotyczące poszczególnych oddziałów. Opracowuję regulaminy warunków i trybu przyjmowania uczniów, wprowadzam dane kandydatów do bazy komputerowej. Weryfikuję i kontroluję wprowadzone już dane przez kandydatów, zamykam poszczególne etapy rekrutacji. Pobieram z systemu, drukuję
i upubliczniam listy zakwalifikowanych i przyjętych do poszczególnych oddziałów szkoły.

Reasumując
Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania
w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami przyniosło efekty:
dla szkoły
 integracja z instytucjami i podmiotami z otoczenia szkoły,
 podnoszenie jakości pracy, dzięki możliwości realizacji zajęć i praktyk zawodowych w instytucjach działających w otoczeniu szkoły,
 promocja szkoły w środowisku,
 usprawnienie naboru.
dla uczniów
 aktywizacja w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
 kształcenie postaw prospołecznych,
 doskonalenie zdolności organizacyjnych,
 integracja ze środowiskiem lokalnym,
 zindywidualizowanie procesu nauczania.
dla nauczyciela
 podnoszenie zdolności organizacyjnych,
 poszerzanie współpracy z instytucjami,
 pogłębianie wiedzy na temat wychowanków,
 odczuwanie satysfakcji osobistej z dokonań uczniów.






















§ 8 ust.2 pkt.4 f
Uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej.


















Za swoją pracę w okresie od 2014 do 2017 r. uzyskałem:
 nagrodę Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Niemcach – 2014 r.,
 nagrodę Starosty Powiatu Lubelskiego - 2016 r.,
 list gratulacyjny za przygotowanie uczniów do Regionalnego Konkursu Informatycznego „Dzień Bezpiecznego Komputera” - XI edycja konkursu w 2015 r. uczeń Bartłomiej Urbaś zdobył wyróżnienie, XIII edycja konkursu w 2017 r. uczniowie Jakub Krzysztofik oraz Łukasz Włoch zdobyli wyróżnienie,
 tytuł egzaminatora Europejskiego Komputerowego Prawa Jazdy ECDL,
 podziękowanie od Dyrektora Żłobka „Bajkowa Kraina” w Niemcach za zaangażowanie i pomoc w urządzaniu terenów zielonych,
 podziękowanie od Stowarzyszenia Inicjatyw Lokalnych w Niemcach za wsparcie działań na rzecz lokalnego środowiska.
Efekty:
Uzyskane nagrody i podziękowania utwierdziły mnie w celowości moich działań, wyzwoliły satysfakcję zawodową, dowartościowały moją osobę, jako pracownika i zachęciły do dalszej pracy dla ucznia i szkoły i siebie.











§ 8 ust.2 pkt. 5
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.




Spis treści:
Przypadek I. Opis i analiza przypadku rozpoznawania i rozwiązywania problemu wychowawczego (absencja ucznia na zajęciach szkolnych).
Przypadek 2. Opis i analiza przypadku edukacyjnego „ Praca z uczniem zdolnym z przedmiotów informatycznych”

















Każdy nauczyciel realizując cele dydaktyczne, napotyka wśród uczniów na różnego typu problemy wychowawcze, które mogą w sposób destrukcyjny wpływać na wyniki procesu dydaktycznego. Sprostanie problemom wychowawczym jest trudne i wymaga podjęcie różnego typu działań. Bardzo ważne jest, aby podejmowane działania wychowawcze były skuteczne.
W sprawozdaniu opisuję dwa przypadki problemów wychowawczych i edukacyjnych
– ucznia z dużą absencją i ucznia szczególnie uzdolnionego.
Przypadek I

Opis i analiza przypadku rozpoznawania i rozwiązywania problemu wychowawczego (absencja ucznia na zajęciach szkolnych).

6. Identyfikacja problemu.
Problem opisywany dotyczy ucznia klasy II Technikum Architektury Krajobrazu Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Niemcach.
W klasie tej prowadziłem przedmiot prace w obiektach architektury krajobrazu, w ramach którego uczniowie nabywali wiedzę i umiejętności związane z podstawami miernictwa, obsługą narzędzi maszyn wykorzystywanych w architekturze krajobrazu oraz zdobywali umiejętności praktycznego wykonywania podstawowych prac w architekturze krajobrazu.
Gimnazjum Bartek ukończył z niewysoką średnią, egzamin gimnazjalny zdał ze słabym wynikiem. Uczeń pochodzi z pełnej rodziny. Sytuacja finansowa rodziny jest zadowalająca. Osobą, która wzięła obowiązek wychowania i kontaktów ze szkołą jest mama chłopca.
Chłopiec jest osobą miłą, uprzejmą, lubianą przez rówieśników. Uczęszcza do klasy, w której jest grupa osób niezainteresowanych nauką oraz systematycznym uczęszczaniem do szkoły. Podłoże tej sytuacji jest głębsze. Wiele osób dojeżdża z daleka do szkoły. Wielu uczniów ma duże braki w wiedzy matematycznej i przyrodniczej. Proces nauki w szkole obecnej sprawia im wiele trudności a przyrost wiedzy jest mało zadawalający. Mają trudności w nauce
i osiągają słabe wyniki dydaktyczne.
Chłopiec od początku swojej edukacji w technikum opuszczał niektóre lekcje. Lekcje traktował wybiórczo. Na jedne chodził, inne opuszczał. Często nie przyjeżdżał na pierwsze godziny lekcyjne. Uczeń codziennie dojeżdżał z pobliskiej miejscowości a dojazd ten był dość utrudniony- mała liczba środków transportu. Pierwszą klasę uczeń zakończył wynikiem pozytywnym, większość ocen z poszczególnych przedmiotów to ocena dopuszczający.
Uczeń ten miał problemy dydaktyczne, które wynikały z dysfunkcji stwierdzonych przez poradnię pedagogiczną. Uczeń z niedosłuchem. W opinii poradni uczeń może mieć problemy ze słyszeniem wypowiedzi z dalszej odległości, w hałaśliwym pomieszczeniu; korzystaniem
z wypowiedzi, które nie są kierowane bezpośrednio do niego; nadążaniem za tokiem dłuższej wypowiedzi; zrozumieniem złożonych pytań i poleceń; nadążaniem za tokiem lekcji. Zawsze starałem się oddziaływać i traktować tak ucznia, aby realizować zalecenia poradni.
W klasie II niska frekwencja doprowadziła do pogorszenia się wyników z większości przedmiotów, które w początkowej fazie utrzymywały na niskim poziomie. Największe problemy uczeń miał z przedmiotami, które wymagały wiedzy matematycznej.
Mama chłopca utrzymywała, że jego nieobecności są związane z chorobą, jednak przeczyła temu dynamika absencji. Po szczegółowej analizie stało się jasne, że uczeń unika szczególnie wyżej wymienionych przedmiotów. W pierwszym semestrze oprócz zagrożenia ocenami niedostatecznymi, groziło mu także nieklasyfikowanie z kilku przedmiotów.

2. Geneza i dynamika zjawiska.
Wrzesień, w drugim roku nauki jak wielu uczniów, chłopiec spędził na zawieraniu nowych znajomości, poznawaniu nauczycieli i ich oczekiwań. Pod koniec września zaczął zwalniać się z ostatnich lekcji z powodu złego samopoczucia, często zdarzały się sytuacje ucieczki
z poszczególnych lekcji.
W październiku już się nie zwalniał, ale po prostu nie przychodził na wybrane lekcje, nawet
w środku dnia szkolnego. Często przebywał na terenie szkoły, siedział w toalecie, czy też wychodził z innymi uczniami, którzy ukończyli zajęcia dydaktyczne danego dnia.
Lekcje, które miał ze mną – prace w obiekcie architektury krajobrazu opuszczał bardzo często.
W planie były one ustawione na godzinach – 6,7,8 lekcyjnej. Po zauważeniu zjawiska absencji ucznia kilkakrotnie z nim rozmawiałem, motywując go do uczęszczania wręcz namawiając go do przychodzenia na zajęcia. Rozmawiałem też o zaistniałym problemie
z innymi nauczycielami, wychowawcą szkolnym i pedagogiem szkolnym, a także poinformowałem mamę o występujących problemach. Byłem też na zebraniu z rodzicami, informując o problemach wychowawczych dotyczących współpracy w ramach nauczania przedmiotu. Początkowe działania nie przynosiły skutku. Uczeń chodził słabo. Umiejętności nabywane w zakresie przedmiotu przynosiły słabe efekty. Sprawdziany, próbne egzaminy wykazywały bardzo niski poziom wiedzy i umiejętności. Uzyskiwane oceny były bardzo słabe.
Rozmawiając z uczniem poinformowałem go, że jeżeli dalej będzie tak postępował, jeśli będzie opuszczał zajęcia, jeśli nie będzie wykazywał zaangażowania i chęci do pracy podczas zajęć to grozi mu cena niedostateczna albo nieklasyfikowanie. W grudniu wystawiłem mu zagrożenie oceną.
Na pierwszy semestr uczeń również otrzymał ocenę niedostateczną.

3. Znaczenie problemu.
Opuszczanie i nieusprawiedliwianie godzin lekcyjnych, lekceważenie obowiązków szkolnych może spowodować nieklasyfikowanie z poszczególnych przedmiotów, obniżenie oceny z zachowania do najniższej w efekcie końcowym brak promocji do klasy trzeciej.

4. Prognoza.
Prognoza negatywna - w przypadku zaniechania oddziaływań:
- uczeń otrzyma ocenę naganną z zachowania, nie opanuje odpowiedniego zakresu wiadomości, nie zdobędzie umiejętności niezbędnych do funkcjonowania na wyższym etapie edukacji, nie ukończy szkoły, nie zda egzaminu zawodowego, nie zdobędzie zawodu,
- nastąpi niewłaściwy proces socjalizacji ucznia, który może wejść do grup nieformalnych.

Prognoza pozytywna - w przypadku wdrożenia oddziaływań:
- uczeń będzie systematycznie uczęszczał na zajęcia lekcyjne,
- uczeń nadrobi zaległości sam bądź przy pomocy kolegów, nauczycieli i ukończy szkołę,
- wzrośnie poczucie własnej wartości chłopca oraz jego samoocena,
- uczeń wyrobi sobie właściwy system wartości oparty o uczciwości, ciężkiej i systematycznej pracy własnej

5. Propozycje i rozwiązania.
Cele:
doprowadzić do tego, że:
- uczeń zacznie systematycznie uczęszczać na zajęcie lekcyjne,
- wszystkie nieobecności będą usprawiedliwiane przez rodziców z podaniem konkretnego powodu absencji,
- uczeń zacznie poważnie traktować swoje obowiązki szkolne,
- uczeń nadrobi zaległości z semestru pierwszego.

Zadania:
a) zadania naprawcze:
- rozmowa z uczniem - uświadomienie problemu i wynikających z niego zagrożeń, dostrzeganie i chwalenie nawet drobnych sukcesów, interwencje pomocnicze u kolegów, nauczycieli,
- rozmowa z pedagogiem szkolnym,
- rozmowa z wychowawcą
- konsultacje z rodzicami.
b) zadania profilaktyczne:
- zorganizowanie pomocy koleżeńskiej i nauczycielskiej,
- powierzenie uczniowi zadań do wykonania na rzecz klasy i szkoły,
- wzmacnianie wiary ucznia w słuszność postępowania i we własne możliwości,

6. Wdrażanie oddziaływań.
W styczniu odbyłem poważną rozmowę z uczniem, byłem też obecny na zebraniu
z rodzicami i poinformowałem ich o występujących problemach związanych
z przygotowaniem do egzaminu praktycznego R21. Uczeń ze zrozumieniem przyjął moje uwagi. Zauważyłem, że rozumie powagę swojej sytuacji. Deklarował zmianę swojej postawy.

7. Efekty oddziaływań.
Na I semestr Bartek otrzymał ocenę niedostateczną z przedmiotu: prace w obiektach architektury krajobrazu. Oceny niedostateczne miał również z innych przedmiotów. Drugi semestr rozpoczął z zapałem. Wiedział, czego oczekują od niego nauczyciele i miał świadomości, że są osoby chętne mu pomóc.
W styczniu, lutym miał stuprocentową obecność na moich lekcjach. Obserwowałem jego dużo większe zaangażowanie na zajęciach. Zauważalne były też pierwsze efekty związane
z nabywaniem umiejętności, choć powolne. Od marca uczeń rozpoczął kurs prawa jazdy
kat. B. Zauważyłem, że bardzo mocno to go dowartościowało. Z wielkim zadowoleniem
i ożywieniem przyjmował zapytania dotyczące nauki na kursie prawo jazdy. W związku
z dodatkowymi obowiązkami zdarzyły się też absencje, jednak zawsze były to godziny usprawiedliwione przez rodziców. W maju klasa odbywała praktyki zawodowe. Zmiana postawy szkolnej Bartka w 2 semestrze była zauważalna. Duża ilość zaległości związanych
z absencją w I semestrze, a także z podjętymi zadaniami dodatkowymi – kurs na prawo jazdy może być dla Bartka trudna do nadrobienia. Podjęte działania przeze mnie miały bardzo pozytywny wpływ na postawę ucznia, co stwarza szansę na uzyskania promocji do kolejnej klasy.




Przypadek II
Opis i analiza przypadku edukacyjnego „ Praca z uczniem zdolnym z przedmiotów informatycznych”

1. Identyfikacja problemu.
Prawidłowo realizowane działania pedagogiczne, które mają w efekcie doprowadzić do spełniania nadziei pokładanych w zindywidualizowanym kształceniu dzieci muszą być poparte umiejętnością rozpoznawania przez nauczyciela intelektualnych możliwości uczniów i stosowanie takich sposobów dydaktycznych, które powodowałyby optymalny rozwój ucznia zdolnego.
W każdej klasie spotyka się uczniów wyróżniających się na tle innych. Interesują się oni określonym przedmiotem, mają zainteresowania wykraczające poza nauczanie szkolne. Ważne jest zorganizowanie pracy ucznia w taki sposób, aby mógł rozwijać swoje uzdolnienia. Tymczasem system klasowo-lekcyjny nie zawsze tworzy sprzyjające warunki do indywidualizacji pracy.
Bartek był uczniem klasy technikum informatycznego, od pierwszej chwili, kiedy go poznałem, wiedziałem, że mam do czynienia z dzieckiem o ponadprzeciętnych zdolnościach
i zainteresowaniach informatycznych. Bliższe poznanie ucznia utwierdziło mnie
w przekonaniu, że Bartek przejawiał ponadprzeciętne zdolności w przyswajaniu wiedzy
z przedmiotów informatycznych. Do szkoły przyszedł już z bardzo dużym zasobem wiedzy
i umiejętności informatycznych.
Od samego początku pozytywnie wyróżniał się na tle klasy. Charakteryzowała go duża sprawność i efektywność uczenia się. Cechowała go niezależność, którą wyrażał
w samodzielnych sądach oraz gotowości do obrony własnego stanowiska. Samodzielnie opanowywał szerszy zakres materiału wykraczający poza ramy programowe, sięgał po dodatkowe wiadomości korzystając z różnych dostępnych źródeł. W dziedzinie zdobywania wiedzy chciał być dobry ze wszystkich przedmiotów informatycznych. Inne przedmioty – ogólnokształcące nie były dla niego wyzwaniem. Zadowalał się ocenami, które promowały go do kolejnych klas.
Przy takim nastawieniu Bartek był akceptowany i lubiany przez swoich rówieśników
w klasie.



2. Geneza i dynamika zjawiska.
Praca z Bartkiem przebiegała na moich przedmiotach – urządzenia techniki komputerowej, witryny i aplikacje internetowe, informatyka głównie pod kątem indywidualizacji zadań
i wymagań wobec ucznia. Cechy, które wyróżniały go z zespołu klasowego to umiejętność abstrakcyjnego rozumowania, duża zdolność obserwacji i wyciągania wniosków, oryginalność w pracy intelektualnej i zainteresowanie informatyczne, a także ogromna sprawność działania związana z użytkowaniem aplikacji ( szybkość pisania, obsługa komputera i aplikacji skrótami programowymi – dzięki temu zadania wykonywał
z ogromną prędkością). Miał duże poczucie własnej wartości. Niestety, w zespole klasowym nie miał godnego siebie „rywala” w zdobywaniu wiedzy.
Na lekcjach z przedmiotów ogólnokształcących nauczyciele nie potwierdzali zaangażowania Bartka, a wyniki, które osiągał z innych przedmiotów były słabe.
Wielokrotnie Bartek wykonywał zadania po lekcjach związane z konserwacją sprzętu komputerowego, instalacją oprogramowania oraz drobnych napraw sprzętu komputerowego. Doskonale rozwiązywał różne problemy informatyczne i chciał poświęcał na to swój czas.
Z czasem doszedł do dużej wprawy i pomagał w różnych problemach informatycznych swoim kolegom i sąsiadom.

3.Znaczenie problemu.
W dzisiejszych czasach praca z uczniem zdolnym nabiera szczególnego znaczenia, bowiem we współczesnym świecie istnieje większe zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowane kadry kierownicze oraz naukowo-techniczne, w szczególności dla informatyków. Dzisiejsza szkoła musi w pełniejszy sposób rozwijać zainteresowania
i uzdolnienia swoich uczniów.
Praca z Bartkiem była dla mnie ogromnym wyzwaniem, przynosiła mi jednak także wielką satysfakcję. W żadnym przypadku nie mogłam dopuścić do tego, aby chłopiec obniżył poziomu zaangażowania w zdobywanie wiedzy i umiejętności informatycznych.
Starałem się, aby Bartek mógł sprawdzić swoją wiedzę i umiejętności w konkursach szkolnych i pozaszkolnych. Ważnym miernikiem jego wiedzy i umiejętności były też egzaminy kwalifikacyjne w zawodzie technik informatyk, które Bartek zdawał w 2, 3 i 4 klasie nauki w technikum.


4.Prognoza.
Negatywna:
- brak odpowiednich bodźców może spowolnić proces rozwoju uzdolnień,
- zabraknie motywacji do dalszej nauki,
- nastąpi obniżenie samooceny,
- uczeń zacznie zdobywać wyniki poniżej swoich intelektualnych możliwości,
- nieodpowiednie działanie nauczyciela może spowodować mechaniczne przyswajanie wiedzy,
- chłopiec przestanie brać udział w konkursach,

Pozytywna:
- nastąpi systematyczny, intelektualny rozwój ucznia,
- ukierunkowana aktywność ucznia będzie owocowała wymiernymi efektami w konkursach przedmiotowych,
- wzrośnie poczucie własnej wartości chłopca oraz jego samoocena,
- zaangażowanie ucznia, osiągnięty poziom wiedzy i umiejętności zaowocuje dobrymi wynikami z egzaminów, kwalifikacji zawodowych ( E12, E13, E14)

5.Propozycje rozwiązania problemu.
Pracując z Bartkiem starałem się utrzymywać wysoki poziom wymagań edukacyjnych, oraz zapewnić sprzyjające warunki do pracy.

Cele:
- przyśpieszenie rozwoju intelektualnego,
- pogłębianie i poszerzanie wiedzy z zagadnień wykraczających poza program,
- rozwój zainteresowań ucznia,
- kształcenie myślenia twórczego.

Zadania:
- zachęcanie do udziału w różnych konkursach,
- włączenie chłopca do zespołu pomocy koleżeńskiej w klasie,
- włączenie ucznia do pomocy słabszym kolegom w czasie przygotowania do egzaminów
zawodowych,
- zachęcanie do przygotowywania fragmentów lekcji w postaci prezentacji, filmów
i prowadzenie fragmentów lekcji,
- podczas pracy w grupach uczniów o różnym poziomie umiejętności - pełnienie roli lidera grupy,
- udzielanie indywidualnych konsultacji pozalekcyjnych,
- udział ucznia w działaniach marketingowych – podczas prezentacji szkoły na dniach otwartych i wyjazdach do gimnazjów w celach promocyjnych.

5. Wdrażanie oddziaływań i ich efekty.
Pracując z Bartkiem starałem się wykorzystywać jego zdolności i zaangażowanie
w procesie dydaktycznym. Bartek zawsze wywiązywał się z nałożonych zadań – przygotowywał fragmenty materiału i zagadnienia w sposób ciekawy i umiał je przekazywać pozostałej części klasy. Koledzy słuchali go z zainteresowaniem i prosili o wyjaśnienia.
Sprawdzał się również w roli lidera zespołu. Dobrze organizował pracę w grupie, ale lubił narzucać swoje zdanie i sposób myślenia. Praca w grupach bardzo motywowała Bartka do działania. Był uczniem, który wyjaśniał kolegom rozwiązanie przedstawionego problemu
i robił to chętnie. Zespół pracował, więc sprawnie i szybko wykonywał zaproponowane przeze mnie problemy do rozwiązania.
Podjęte działania przyczyniły się do rozwoju intelektualnego ucznia. Pogłębił on swoją wiedzę i umiejętności oraz rozwijał zainteresowania przedmiotami zawodowymi, informatycznymi, wziął udział w konkursach.
We wszystkich egzaminach zawodowych, z poszczególnych kwalifikacji Bartek osiągnął bardzo wysokie wyniki – bliskie 100 procent.
W konkursie Dzień Bezpiecznego Komputera w etapie szkolnym uzyskiwał zawsze najlepsze wyniki. Uczestniczył też w etapie regionalnym tego konkursu zdobywając wyróżnienie.
Bartek zaangażował się bardzo w pomoc kolegom w przygotowaniu do egzaminu
z kwalifikacji E14. Udzielał indywidualnych porad, przygotowywał ze mną dodatkowe materiały. Wynik tego egzaminu był bardzo wysoki. Wszyscy koledzy zdali egzamin praktyczny. Po zdaniu matury Bartek podjął studia informatyczne na jednej z lubelskich uczelni.
Praca z uczniem zdolnym nie jest łatwym zadaniem, wymaga od nauczyciela zaangażowania pochłania wiele czasu i zmusza nauczyciela do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności. Jest to jednak praca, która przynosi satysfakcję, motywuje nauczyciela do wytężonej pracy
i ciągłego dokształcania.























Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.