![]() |
![]() |
Katalog joanna brzozowska, 2017-08-25 lipowiec kościelny Język polski, Ciekawostki Program innowacji teatralnejPROGRAM INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ „ NASZE SPOTKANIA ZE SZTUKĄ” Program „Nasze spotkania ze sztuką” jest innowacją programowo - metodyczno – organizacyjną. WSTĘP Wprowadzona przez nas innowacja "Nasze spotkania ze sztuką" to propozycja poszerzenia wiedzy dziecka o kulturze i teatrze oraz kształtowaniu wrażliwości na sztukę. Jesteśmy małą, wiejską szkołą o ograniczonym dostępie do obcowania ze sztuka na co dzień. Coraz więcej czasu uczniowie spędzają przed ekranem komputera lub telewizora, wybierając często programy i gry mało wartościowe. Dlatego w wyniku refleksji nad edukacją teatralną dzieci i młodzieży pragniemy zwrócić szczególną wagę na magię oraz siłę jaką niesie za sobą sztuka. Spektakle teatralne, wizyty w teatrze oraz przedstawienia w wykonaniu małych aktorów pozostaną w pamięci uczniów na zawsze. Rozbudzą ich wyobraźnię, sprawią , że staną się odważniejsi. Będą wiedzieli jak radzić sobie ze stresem lub tremą przed wyjściem na scenę , a to zaowocuje również w przyszłości przy dokonywaniu wyborów życiowych. Uważamy, że uczniowie nabiorą zwyczaju systematycznego i bezpośredniego obcowania ze sztuką teatralną i wykształcą w sobie potrzebę udziału w szeroko pojętym życiu kulturalnym. Innowacja ta wychodzi naprzeciw oczekiwaniom uczniów i rodziców oraz stwarza możliwość rozwijania zainteresowań uczniów. ZAŁOŻENIA PROGRAMU INNOWACJI PEDAGODICZNEJ Założeniem innowacji jest rozszerzenie programu nauczania o nowe treści, rozbudzenie zainteresowań uczniów sztuką i teatrem oraz występy przed publicznością szkolną i społecznością lokalną. Będą one realizowane podczas zajęć z języka polskiego, historii i zajęć teatralnych poprzez: 1. Wizyty w teatrze na przedstawieniach (przynajmniej dwa razy w roku). 2. Współpracę z Teatrem Współczesnym w Krakowie. 3. Współpraca z lokalnymi animatorami życia kulturalnego (np. z opiekunami teatru dziecięcego i młodzieżowego przy MDK w Mławie i CKSiR w Lipowcu Kościelnym). 4. Przygotowywanie spektakli, inscenizacji na bazie lektur i tekstów własnych. 5. Przygotowywanie lalek, kostiumów, scenografii, podkładów muzycznych i rekwizytów. 6. Próby opracowania scenariuszy teatralnych. 7. Prezentacje dokonań na forum klasy, szkoły, rodziców, środowiska lokalnego. 8. Konfrontowanie swoich umiejętności poprzez udział w przeglądach teatralnych, konkursach. 9. Nawiązanie kontaktów z innymi grupami o podobnych zainteresowaniach; wymiana doświadczeń. 10. Wykorzystanie dramy i umiejętności zdobytych podczas zajęć koła w procesie dydaktyczno-wychowawczym. 11. Ćwiczenie kultury żywego słowa (np. przygotowywanie recytacji na konkurs lub w ramach procesu realizacji programu). 12. Korelacja działań grupy teatralnej z działaniami na lekcjach sztuki (plastyki i muzyki i informatyki). 13. Organizacja zabaw i konkursów wewnątrz grupy jako element sposobu sprawdzania osiągnięć uczniów i skuteczności programu. 14. Redagowanie zaproszeń i przygotowywanie materiałów promujących działalność koła (gazetka, wystawa zdjęć, informacje w lokalnej prasie). CELE PROGRAMU INNOWACJI CEL GŁÓWNY − wszechstronny i harmonijny rozwój ucznia poprzez kontakt z teatrem, CELE SZCZEGÓŁOWE − poszerzenie wiedzy z zakresu historii teatru oraz terminologii teatralnej, − rozwijanie umiejętności poprawnej recytacji z uwzględnieniem intonacji oraz poprawnego akcentowania, − rozwijanie umiejętności pisarskich ucznia ( praca nad scenariuszem ), − doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł, − rozwijanie wyobraźni uczniów, − kształtowanie i rozwijanie wrażliwości młodego aktora na sztukę, − przygotowanie ucznia do odbioru sztuki teatralnej, − organizowanie wycieczek do instytucji kulturalnych, − rozwijanie umiejętności współpracy w grupie, − wzbogacanie słownictwa czynnego uczniów i rozwijanie sprawności językowej, − rozwijanie uzdolnień aktorskich, plastycznych, muzycznych i innych predyspozycji indywidualnych, − wzmacnianie poczucia własnej wartości, − umiejętność zagospodarowania czasu wolnego uczniów. METODY I TECHNIKI PRACY • zabawy i gry dramowe, • badanie i obserwacja tekstu, prób aktorskich, warsztatów lokalnej grupy teatralnej, profesjonalnych sztuk teatralnych, • przekształcanie tekstu lektury w scenariusz, • prezentacja spektakli, • refleksja i ocena. OCZEKIWANE REZULTATY DZIAŁALNOŚCI INNOWACYJNEJ Uczeń: − zna słownictwo związane z teatrem, − potrafi wyrazić własną, krótką opinię na temat oglądanego spektaklu, − umie redagować krótkie wypowiedzi pisemne, − potrafi rozróżniać rodzaje lalek teatralnych i wykorzystywać je w przedstawieniu, − potrafi kulturalnie zachować się podczas przedstawienia, − uczeń nabiera nawyku obcowania ze sztuką teatralną, − bierze udział w przygotowaniu i realizacji przedstawienia szkolnego, − potrafi współdziałać w grupie, − potrafi czytać z właściwą intonacją, − potrafi wypowiadać się poprzez ruch, mimikę i gest PRZEDMIOTEM BADAŃ BYŁA • Użyteczność innowacji • Trafność przedsięwzięcia • Efektywność • Interaktywność (czy efekty naszej innowacji służyć będą innym) • Trwałość SPOSOBY OCENY Osiągnięcia uczniów kontrolowane będą poprzez: - udział w przeglądach teatralnych, - konkursach, - pozytywne zmiany wychowawcze - opinie uczniów, rodziców i innych osób Ewaluacja programu „ Nasze spotkania ze sztuką” była przeprowadzana na bieżąco poprzez obserwację zachowań dzieci, ich postępów na zajęciach i podczas przedstawień. Głównym zadaniem ewaluacji było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy założenia i cele programu zostały osiągnięte i czy program może być kontynuowany. W celu zebrania danych wykorzystałam: obserwacje, wywiad, wytwory pracy uczniów. Istotnym elementem ewaluacji były wrażenia i opinie rodziców, dziadków i innych obserwatorów. Na zakończenie spotkań uczestnicy podsumowywali swój udział, zaangażowanie i stopień atrakcyjności proponowanych działań w formie zabawy, np.: -zabawa – Dokończ zdanie... -zabawa – Termometr uczuć - zabawa – Zaznacz na drzewku swoją pozycję -zabawa – Malujemy uczucia. Z udzielonych odpowiedzi wynikało, że uczniowie chętnie uczęszczali na zajęcia, sprawiały im one wiele radości, bardzo dobrze czuli się w grupie. Dzięki zajęciom pokonali tremę towarzyszącą podczas wystąpień publicznych i nieśmiałość. Ćwiczyli też pamięć oraz umiejętności aktorskie. W czerwcu przeprowadzony został wywiad z uczestnikami innowacji. Wykazała ona, że byli zadowoleni z uczęszczania na kółko teatralne. Zdaniem uczniów udział w tych zajęciach przyniósł im korzyści takie jak np. poznanie podstawowych pojęć związanych z teatrem; wzrost poczucia własnej wartości; przezwyciężenie nieśmiałości i lęku przed występami publicznymi; rozwój zainteresowań; doskonalenie pamięci; umiejętności wypowiadania się, recytacji. Zajęcia stwarzały uczniom możliwość ekspresji ruchowej, muzycznej; dobrej zabawy. Stanowiły wypełnienie wolnego czasu. Były źródłem pozytywnych emocji np. radości, zadowolenia. Ciekawą formą ewaluacji były premiery przestawień. Uznanie widowni stanowiło najlepszą oceną wysiłku za trud włożony w przygotowanie inscenizacji. Przeprowadzono także test wiedzy o teatrze dla uczestników spotkań kółka teatralnego. Była to dodatkowa forma ewaluacji sprawdzająca poziom zdobytych wiadomości i umiejętności. Większość uczniów prawidłowo odpowiedziała na pytania, zdobywając dużą liczbę punktów. Wśród uczestników testu 90% odpowiedziało prawidłowo na wszystkie pytania, 10% błędnie zaznaczyło odpowiedź na jedno z pytań co dało im 90% poprawnych odpowiedzi. EFEKTY I DZIAŁANIA Innowacja pedagogiczna „Nasze spotkania ze sztuką” była realizowana – zgodnie z założeniami - w czasie zajęć pozalekcyjnych (w ramach godzin z art. 42, ust. 2, pkt. 2 KN) w wymiarze jednej godziny tygodniowo oraz na zajęciach języka polskiego i historii w klasach IV-V. Udział w zajęciach pozalekcyjnych był dobrowolny. Zakładane cele programu zostały osiągnięte. Uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat teatru i jego historii. Rozwijali indywidualne zdolności i zainteresowania oraz aktywność twórczą. Podejmowane działania sprzyjały integracji zespołu i rozwijaniu umiejętności współpracy; dostarczały wielu przeżyć emocjonalnych i estetycznych. Podczas zajęć z uczniami wykorzystywane były różnorodne metody i formy: • zajęcia i ćwiczenia praktyczne, • zestawy ćwiczeń z elementami dramy, • zadania aktorskie, • praca z tekstem, • zestawy ćwiczeń artykulacyjnych, • metody twórczego rozwiązywania problemów, • metody poszukujące, • metody aktywne. Uczniowie pracowali zbiorowo, grupowo oraz indywidualnie. Zróżnicowanie metod i form pracy przyczyniło się do uatrakcyjnienia zajęć i zmotywowało uczniów do intensywniejszej pracy. W trakcie realizacji treści programowych korzystałyśmy z prezentacji multimedialnych, fragmentów przedstawień dostępnych w Internecie, filmów i programów edukacyjnych, stron internetowych różnych teatrów. Uczniowie mieli możliwość zobaczenia dwóch profesjonalnych przedstawień „Opowieści z Narni” oraz „Ania z Zielonego Wzgórza”. Uczniowie przygotowali dwie inscenizacje teatralne: „Mikołajkowa przemiana” i „Pinokio”, które zaprezentowali podczas imprez szkolnych oraz wizyty w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Mławie. Wzięli też udział w gminnym przeglądzie teatralnym w Lipowcu Kościelnym gdzie za prezentowane skecze otrzymali wyróżnienie. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |