![]() |
![]() |
Katalog Anna Hermaszuk, 2017-12-05 Wojkowice Zajęcia zintegrowane, Projekty edukacyjne Innowacja pedagogicznaINNOWACJA PEDAGOGICZNA „ Ciekawy świat ortografii ” Szkoła Podstawowa nr 1 Autor: mgr Anna H. Innowacja realizowana będzie w klasie III a (rok szkolny 2016/2017) Termin wprowadzenia i czas trwania innowacji: 03.10. 2016 r. – 30.05.2017 r. Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna Idea innowacji: Innowacja „ Ciekawy świat ortografii ” ma na celu poprzez zabawę, gry i interesujące zajęcia uatrakcyjnić naukę ortografii. Pokazać uczniom, że nauka reguł ortograficznych może być przyjemna i łatwa. Innowacja ma również przygotować uczniów do edukacji języka polskiego w drugim etapie kształcenia, do udziału w konkursach i różnorodnych dyktand. Wstęp: Nieodzownym składnikiem wykształcenia współczesnego człowieka jest wysoki poziom umiejętności posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie. Dlatego jednym z podstawowych zadań szkoły jest nauczenie dzieci poprawnego mówienia i pisania. Integralną częścią procesu poprawnego pisania jest opanowanie ortografii. Umiejętność tę kształtuje się poprzez systematyczną, planową i wytrwałą pracę z uczniami w ciągu całego okresu nauki szkolnej. Ortografia sprawia niektórym dzieciom kłopot, ale nie zrzucajmy winy na dziecko za słabą ocenę z dyktanda - raczej winne są skomplikowane zasady pisowni naszego języka ojczystego. A mówiąc poważnie - problemy z ortografią wynikają ze złych metod uczenia dziecka. Nauka ortografii stanie się przyjemna (a tym samym i skuteczna), jeśli będziemy stosować odpowiednie techniki - zabawę, rymowanie, skojarzenia. Praca nad prawidłowym opanowaniem ortografii wymaga wiele trudu i wysiłku zarówno ze strony ucznia jak i nauczyciela. Jej skuteczność zależy jednak od wielu czynników do których należą: - stopień zaawansowania analizy i syntezy słuchowo - wzrokowej, - koordynacja wzrokowo - ruchowa i orientacja przestrzenna, - koncentracja uwagi, pamięci, - tempo i technika czytania, - zdolność logicznego myślenia, - znajomość zasad ortograficznych i gramatycznych, - właściwa organizacja i atmosfera pracy. Nabycie umiejętności poprawnego pisania w toku pierwszych lat nauki szkolnej umożliwia dzieciom zdobywanie wiedzy na kolejnych etapach kształcenia. W klasach młodszych uczniowie mają większe lub mniejsze kłopoty z poprawnym pod względem ortograficznym zapisem wyrazów. Niechętnie wykonują dodatkowe ćwiczenia, które często są dla nich monotonne i nudne, a ortografia wydaje im się bardzo trudna. To właśnie skłoniło mnie do zajęcia się szerzej tym zagadnieniem, napisania innowacji, przygotowania szeregu zajęć o tej tematyce. Cele ogólne innowacji : · rozwijanie umiejętności i zainteresowań ortograficznych, · wzbogacanie zasobu słownictwa, · doskonalenie umiejętności stosowania zasad ortografii w praktyce, · poszerzenie wiedzy zdobywanej na lekcjach, · kształtowanie umiejętności pracy w grupach. · zdobycie umiejętności poprawnego i świadomego posługiwania się językiem pisanym. · kształtowanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności w piśmie. · kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego, pobudzanie ciekawości poznawczej. · kształtowanie nawyku czujności oraz spostrzegawczości ortograficznej. · wdrażanie do nawyku korzystania ze słownika ortograficznego. Cele szczegółowe: - zaznajamianie uczniów z regułami ortograficznymi i właściwym ich stosowaniem, - utrwalanie materiału ortograficznego drogą różnych ćwiczeń, gier i zabaw dydaktycznych, - kształcenie spostrzegawczości ortograficznej, samodzielne poprawianie błędów, - stosowanie poznanych zasad w pracach pisemnych, - rozwijanie czujności ortograficznej (zapobieganie błędom w zapisie wyrazów), - kształcenie analizy wzrokowo - słuchowej wyrazów, - rozwijanie różnych form aktywności uczniów, - wdrażanie do samokontroli i samooceny, - łączenie nauki z zabawą, - przygotowanie uczniów do konkursów ortograficznych. Formy: · indywidualna · w parach · zespołowa · grupowa Metody: § samodzielnych doświadczeń, § obserwacji, wykładu, § pokazu, burzy mózgów. Środki dydaktyczne stosowane na zajęciach: - ilustrowane słowniczki ortograficzne, - tablice ortograficzne, - gry dydaktyczne, - loteryjki obrazkowo - wyrazowe, - wierszyki, rymowanki, - krzyżówki, zagadki, - plątaninki, ortogramy, - logogryfy, - rebusy, quizy, - ćwiczenia ortograficzne, Tematyka zajęć innowacyjnych: 1. Organizacja zajęć ortograficznych. 2. Poznanie zasad korzystania ze słowniczków ortograficznych. 3. Zasady pisowni wyrazów z "ó" wymiennym, niewymiennym, z końcówkami -ów, - ówka, - ówna. 4. Zasady pisowni wyrazów z "u" w zakończeniach: - un, - unka, - ulec, - unek, - uję, - ujesz; w zakończeniach wyrazów zdrabniających lub spieszczających. 5. Utrwalanie i sprawdzanie pisowni wyrazów z "ó" i "u". Samokontrola. 6. Zasady pisowni wyrazów z "rz" niewymiennym, wymiennym, po spółgłoskach i w zakończeniach rzeczowników. 7. Pisownia "sz" w stopniu wyższym i najwyższym przymiotników. 8. Konkursy ortograficzne. 9. Pisownia wyrazów ze spółgłoskami miękkimi zmiękczonymi przez "i" oraz kreską nad literą. 10. Analiza wzrokowo - słuchowa wyrazów - przenoszenie wyrazów. 11. Pisownia wyrazów z "ż" wymiennym, niewymiennym, po spółgłoskach. 12. Utrwalanie poznanych zasad ortograficznych. 13. Pisownia wyrazów z " ch" wymiennym, na końcu wyrazów i po literze s. 14. Pisownia wyrazów z "h" wymiennym, w "hałaśliwych" wyrazach i w wyrazach, które należy zapamiętać. 15. Pisownia wyrazów z "ą" i "ę" w rzeczownikach liczby pojedynczej, przed l, ł w zakończeniach form osobowych czasowników, gdy wzajemnie się wymieniają. 16.Pisownia "-om", "-on", " -em ", "-en" przed niektórymi spółgłoskami i w wyrazach zapożyczonych. 17.Pisownia wyrazów z utratą dźwięczności na końcu i w środku wyrazów. 18.Zasady pisowni wyrazów wielką literą. Wielka litera w pisowni imion, nazwisk, nazw ulic, nazw geograficznych, w korespondencji, na początku zdania, w tytułach utworów literackich. 19. Pisownia partykuły „nie” z poznanymi częściami mowy. 20.Quizy i zagadki ortograficzne. 21. Stosowanie oraz pisownia często używanych skrótów. 22. Znaki interpunkcyjne na końcu zdania. Przecinek przy wyliczaniu. 23. Dyktanda. 24. Wybór "Mistrza ortografii". Oczekiwane efekty wdrożenia innowacji pedagogicznej: poprawa efektywności kształcenia w zakresie opanowania zasad ortograficznych przez uczniów, wykształcenie u uczniów pozytywnego stosunku do nauki ortografii, umiejętne korzystanie ze słowniczka ortograficznego, czytanie ze zrozumieniem różnych tekstów, umiejętność pisania ze słuchu poznanych wyrazów z trudnościami ortograficznymi, stosowanie poznanych zasad pisowni w pracach pisemnych, Zakres innowacji. Innowacja obejmie dzieci 8 – letnie z klasy III ( I okres edukacyjny). Materiał będzie realizowany przez autorkę programu jako cykl zajęć prowadzonych systematycznie, jeden raz w tygodniu po 45 minut po zajęciach edukacyjnych w okresie od października 2016 r. do końca maja 2017r. W trakcie zajęć dzieci realizować będą powyższą tematykę innowacji. Będą utrwalać, poznawać zasady ortografii poprzez szereg zabaw, gier, rebusów, krzyżówek, łamigłówek i ciekawych pomocy dydaktycznych. Ewaluacja innowacji: Badanie efektów będzie odbywać się w ciągu całego roku szkolnego podczas zajęć z edukacji polonistycznej i zajęć z innowacji. W celu uzyskania odpowiedzi czy innowacja przynosi efekty będę stosowała różnorodne metody, techniki i narzędzia badawcze. Ocena pracy uczniów będzie dokonywana na podstawie: v aktywności i zaangażowania uczniów podczas wykonywanych zadań (systematyczna obserwacja na każdych zajęciach), v pisania dyktand (pisanie tekstów z pamięci i ze słuchu), v pracy własnej i grupowej, v prowadzenia dokumentacji, v analizy wytworów pracy dzieci, Zastosuję również analizę porównawczą, czyli diagnozę na początku i na końcu roku szkolnego. Uczniowie napiszą to samo dyktando w październiku i w maju, co pozwoli określić stopień przyrostu wiedzy z ortografii. W maju 2017 r. odbędzie się także konkurs, w którym wyłonię Mistrza Ortografii kl. III a. Pod koniec roku szkolnego dokonam analizy badanych efektów oraz przedstawię ocenę i rezultaty wdrożonej innowacji Dyrektorowi Szkoły oraz Radzie Pedagogicznej. Po zakończeniu realizacji innowacji uczniowie wzbogacą zasób słownictwa, wykształcą spostrzegawczość ortograficzną, przyswoją podstawowe zasady pisowni i będą potrafili zastosować je w praktyce, co przyczyni się do podniesienia poziomu ich wiedzy i umiejętności. Bibliografia; 1. M. Lelonek, T. Wróbel - Praca nauczyciela i ucznia w klasach I - III. Warszawa 1990. 2. W. Skrzypiec - Ćwiczenia gramatyczno - ortograficzne i stylistyczne. Warszawa 1992. 3. Z. Gajewska – Ćwiczenia ortograficzne. Poznań 2012. 4. M. Kaleta -Sawicka, I. Skalska - Vademekum nauczania ortografii w klasach początkowych. Kielce 1996. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |