Katalog Weronika Piłat, 2018-01-05 Starogard Gdański Wychowanie fizyczne, Plany rozwoju zawodowego Awans zawodowyPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO Cel główny: • uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela – rozdział 3a Awans zawodowy nauczycieli (Dz. U. z 2017 r. poz.1189). • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013 r., poz. 393), które weszło w życie 27 marca 2013 r. §7 ust.2. pkt. 1. Umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach. 1. Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli. • Analiza przepisów prawa oświatowego regulujących system awansu zawodowego ze szczególnym uwzględnieniem stopnia nauczyciela kontraktowego. • Sformułowanie wniosku o rozpoczęcie stażu na nauczyciela mianowanego. • Napisanie planu rozwoju zawodowego. • Czytanie publikacji na temat awansu zawodowego nauczycieli. • Uzyskanie pozytywnej oceny dorobku zawodowego. • Sformułowanie wniosku o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego. 2. Wstępna ocena własnych umiejętności. • Analiza autorefleksja własnych umiejętności i potrzeb. 3. Współpraca z opiekunem stażu. • Rozmowa, stworzenie kontraktu określającego zasady współpracy. • Spotkania, konsultacje, ustalenie harmonogramu hospitacji oraz obserwacji zajęć. • Obserwacje zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu. • Hospitacje przeprowadzone przez opiekuna stażu. 4. Zapoznanie się z dokumentacją dotyczącą organizacji pracy szkoły. • Poznawanie planów pracy szkoły na lata szkolne 2017/2018, 2018/2019 oraz 2019/2020 Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Statutu Szkoły, Programów profilaktyczno-wychowawczych. 5. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli. • Obserwacja i jej omówienie. 6. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu oraz Dyrektora szkoły. • Omówienie lekcji z sformułowaniem wniosków do dalszej pracy. 7. Prowadzenie dokumentacji realizacji planu rozwoju zawodowego. • Dokumentowanie własnego działania: prowadzenie dokumentacji szkolnej zgodnie z obowiązkami nauczyciela wychowania fizycznego, dostosowanie rozkładów materiału nauczania, prowadzenie dziennika zajęć pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych, gromadzenie zaświadczeń, certyfikatów, scenariuszy, konspektów, zdjęć, dyplomów, podziękowań, itp. • Umieszczenie planu rozwoju zawodowego w serwisie edukacyjnym. 8. Utworzenie własnego warsztatu pracy: biblioteczki metodyczno- przedmiotowej oraz różnorodnych materiałów dydaktycznych. • Gromadzenie i aktualizowanie własnej biblioteki przedmiotowej. • Analiza nowej podstawy programowej. • Samodzielne przygotowywanie pomocy dydaktycznych. • Wykonanie pomocy dydaktycznych przy użyciu techniki komputerowej. • Przygotowanie materiałów wzbogacających gazetki szkolne. 9. Podejmowanie różnych form doskonalenia zawodowego poszerzającą wiedze z zakresu nauczanego przedmiotu. • Uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego: warsztaty, kursy doskonalące, konferencje metodyczne, szkolenia, kursokonferencje, studia podyplomowe. 10. Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. • Szczegółowy opis realizacji zaplanowanych zadań w planie oraz dogłębna samoocena, autorefleksja. • Tworzenie cząstkowych sprawozdań. • Napisanie sprawozdania końcowego. 11. Aktywizacja dzieci w kierunku aktywności fizycznej oraz współdziałania w grupie. • Zawody szkolne, międzyszkolne, imprezy masowe o charakterze rekreacyjno-sportowym (biegi masowe), festyny. • Zajęcia pozalekcyjne z gier sportowych dla chłopców klas IV-VI. • Prowadzenie zajęć z wychowania fizycznego z programem innowacyjnym: „Od zabawy do gry w piłkę ręczną” . • Organizowanie oraz współorganizowanie imprez sportowych przy szkole. • Popularyzacja piłki ręcznej w szkole. • Współpraca jako trener piłki ręcznej przy Starogardzkim Klubie Sportowym sekcji piłki ręcznej dziewcząt. 12. Ewaluacja własnych metod pracy. • Analiza wyników uzyskiwanych przez uczniów. • Indywidualizacja, intensyfikacja materiału dostosowanego do uczniów z opiniami poradni Psychologiczno- Pedagogicznej. Współtworzenie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego w klasach integracyjnych dla poszczególnych uczniów (IPET). • Ewaluacyjna ankieta dla uczniów. §7 ust.2, pkt. 2. Umiejętność uwzględniania w swojej pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. 1. Dochodzenie potrzeb rozwojowych uczniów oraz monitorowanie sytuacji rodzinnej. • Obserwacja uczniów w sytuacjach szkolnych oraz pozaszkolnych, zachowanie w grupie oraz poza nią, indywidualne rozmowy z uczniem. • Współpraca z wychowawcami klas oraz konsultacje z innymi nauczycielami, indywidualne rozmowy z rodzicami, rozmowy z pedagogiem i psychologiem szkolnym. 2. Uwzględnienie potrzeb rozwojowych uczniów i problematyki środowiska lokalnego w swojej pracy. • Przygotowanie uczniów do testów i sprawdzianów, zawodów szkolnych i międzyszkolnych, turniejów pozaszkolnych, udział w wycieczkach, obozach, biwakach. • Wyjścia na piesze imprezy o tematyce sportowo-zdrowotnej. • Promowanie kultury filmowo-teatralnej- wyjazdy do teatru, kina, noc filmowa w szkole. • Przeciwdziałanie uzależnieniom w młodym wieku. • Pogadanki na temat szkodliwości palenia tytoniu, picia alkoholu, używania dopalaczy, narkotyków. Uświadomienie uczniom szkodliwości uzależnienia od Internetu. • Lekcje poświęcone wykładom na temat autoagresji, przemocy psychicznej i fizycznej oraz cyberprzemocy. 3. Uwzględnienie w swojej pracy współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. • Wdrażanie szkolnego programu profilaktyczno-wychowawczego do pracy z uczniami. • Podejmowanie współpracy z instytucjami wspierającymi szkołę. 4.Przygotowanie uczniów do udziału w zawodach sportowych z naciskiem na wspomaganie uczniów z trudnych środowisk domowych. • Wyróżnienie uczniów zdolnych przygotowanie ich do udziału w zawodach na szczeblu międzyszkolnym. Wspieranie w szczególności zdolnych uczniów z trudnych środowisk domowych. • Wspomaganie ich poprzez prowadzenie zajęcia przygotowujące do zawodów w małej grupie. • Eksponowanie uczniom zestawów ćwiczeń do samodzielnej pracy bądź kierowanie na zajęcia pozaszkolne do różnych sekcji sportowych. §7 ust.2, pkt. 3. Umiejętność wykorzystania technologii komunikacyjnej i informacyjnej. 1. Wykorzystanie znajomości obsługi komputera oraz Internetu w pracy nauczyciela. • Systematyczne dokumentowanie pracy dydaktycznej w dzienniku elektronicznym. • Prowadzenie korespondencji za pośrednictwem poczty elektronicznej z nauczycielami i rodzicami. • Opracowanie materiałów i dokumentów przy pomocy komputer: dokumentowanie realizacji planu, napisanie sprawozdań cząstkowych, końcowego z realizacji planu rozwoju, • wykorzystanie komputera oraz programów komputerowych do prac dydaktycznych. 2. Wykorzystanie znajomości obsługi komputera oraz Internetu w pracy trenera. • Korzystanie z Internetu w celu uzyskania niezbędnych informacji: zapoznanie się z procedurami awansu zawodowego, analiza przepisów prawa oświatowego. • Publikacja w Internecie planu rozwoju zawodowego. • Zarządzanie wirtualnym kontem zespołu sekcji piłki ręcznej. Wprowadzenie danych osobowych z załączeniem zdjęcia. Wygenerowanie i wydruk zgody rodzica. Skan dokumentu umożliwiającego uczestnictwo w turniejach meczowych. • Prowadzenie korespondencji za pośrednictwem poczty elektronicznej z sekretarzem Pomorskiego Wojewódzkiego Związku Piłki Ręcznej w Gdańsku. • Systematyczne odwiedzanie strony informacyjnej PWZPR. 3. Doskonalenie wiedzy dotyczącej obsługi komputera i technologii informacyjnej. • Udział w szkoleniach i kursach. Konsultacje z nauczycielami informatyki. Umieszczanie na stronie szkoły opracowanych dokumentów. • Wykorzystanie portali internetowych w samokształceniu. • Zapoznanie uczniów ze stronami internetowymi, na których mogą znaleźć ciekawe informacje i materiały o tematyce naukowej. §7 ust.2, pkt. 4. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań. 1. Rozwijanie własnych kompetencji pedagogicznych. • Uczestnictwo w kursach i warsztatach z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki. • Samodzielne studiowanie wybranej literatury w tym zakresie. • Wymiana uwag i sugestii z opiekunem stażu i innymi nauczycielami. 2. Spełnianie zadań opiekuńczo-wychowawczych. • Zastosowanie znajomości zagadnień z pedagogiki i psychologii jak i programu profilaktyczno-wychowawczego w rozwiązywaniu bieżących problemów dydaktycznych, wychowawczych. • Organizacja indywidualnej pomocy uczniom. Wspieranie uczniów ze szczególnymi potrzebami. • Przeciwdziałanie konfliktom, agresji słownej i fizycznej. Poszerzanie wiedzy uczniów w zakresie znajomości obowiązków i praw ucznia. • Działania na rzecz podnoszenia kultury osobistej. Współorganizowanie szkolnych imprez kulturalnych. • Aktywne pełnienie dyżurów w trakcie przerw śródlekcyjnych. • Opieka nad uczniami zdolnymi biorącymi chętnie udział w turniejach i zawodach sportowych. • Opieka nad uczniami w czasie imprez szkolnych oraz pozaszkolnych. 3. Szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców (pedagogizacja rodziców/ opiekunów prawnych). • Ocenianie możliwości uczniów, diagnozowanie problemów w nauce i ich przyczyn. • Wybieranie różnych metod i narzędzi w procesie nauczania. Indywidualizacja szczególnie w klasach integracyjnych. Współtworzenie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego w klasach integracyjnych dla poszczególnych uczniów (IPET). • Rozmowy wychowawcze z uczniami. • Rozmowy indywidualne z rodzicami/opiekunami prawnymi uczniów. • Konsultacje rodziców z pedagogiem szkolnym, nauczycielami przy rozwiązywaniu problemów wychowawczych. §7 ust.2, pkt.5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. 1. Analiza aktów prawnych dotyczących systemu oświaty, funkcjonowania szkoły. Aktualizacja wiedzy na temat zmian związanych z procedurą awansu. • Karta Nauczyciela, Rozporządzenie MENiS, Ustawa wprowadzająca Prawo Oświatowe, Ustawa Prawo Oświatowe, Wewnątrzszkolny System Oceniania, regulaminy, dokumenty niezbędne do przepracowania stażu. 2. Współtworzenie prawa wewnątrzszkolnego i posługiwanie się przepisami systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w pracy nauczyciela. • Aktywny udział w radach pedagogicznych oraz spotkaniach przedmiotowych. Współtworzenie planów wychowawczych, rozkładu materiału z obowiązującymi regulacjami prawnymi. 3. Współpraca z pedagogiem szkolnym w celu udzielania pomocy i wspomagania uczniów z trudnościami edukacyjnymi i wychowawczymi. • Diagnoza trudności edukacyjnych, analiza nieadekwatnych zachowań, szukanie rozwiązań. 4. Współpraca z organizacjami, instytucjami, klubami działającymi na korzyść ucznia i edukacji. • Współpraca z Starogardzkim Klubem Sportowym oraz z Trener ………………………. przy organizacji turniejów sekcji piłki ręcznej. • Współpraca ze Starogardzką Policją na temat cyberprzemocy i bezpieczeństwa na portalach Internetowych. Plan rozwoju zawodowego jest planem otwartym i może ulec zmianie (modyfikacji) w trakcie trwania stażu za zgodą Opiekuna Stażu oraz Dyrektora Szkoły. Zatwierdzam do realizacji: Opracowała: ………………………………………………. Piłat Weronika Data i podpis Dyrektora Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |