Katalog Renata Zawiślak, 2018-01-10 Głogów Zajęcia przedszkolne, Program nauczania Program edukacyjny „DZIECKO WIDZEM I AKTOREM”Program edukacyjny „DZIECKO WIDZEM I AKTOREM” 1. Charakterystyka programu Program edukacji teatralnej powstał z myślą o potrzebach dzieci z Przedszkola Publicznego nr 10 Sto Pociech w Głogowie, gdyż edukację teatralną warto zaczynać bardzo wcześnie. Kontakt dzieci z teatrem, to bycie widzem i również zabawy w teatr, podczas których dziecko jest aktorem. Inscenizacje wyzwalają muzyczne, ruchowe i słowne możliwości dziecka. Głównym celem programu jest zapoznanie dzieci ze sztuką teatralną, kształcenie umiejętności dramatycznych podczas zabaw twórczych, wprowadzenie gry aktorskiej w tworzonych przez dzieci inscenizacjach i widowiskach teatralnych. Cele ogólne: Nabywanie umiejętności pięknej ,poprawnej wymowy, Rozwijanie zainteresowań czytelniczych jak źródła wiedzy i przeżyć, Wyrabianie odwagi i śmiałości podczas występów przed publicznością, Uwrażliwianie na sztukę, pobudzanie dzieci do działań artystycznych, Organizowanie dziecięcej zabawy w teatr (przebieranie, pacynki, kukiełki itp.) Zabawy w teatr połączone z tworzeniem własnych tekstów i scenek rodzajowych, Wykorzystywanie niewerbalnych środków wyrazu: ruchy ciała, rąk, mimika, nazywanie stanów emocji. Cele szczegółowe: dziecko poznaje nowe słownictwo, wzbogaca swoja wyobraźnię, uczy się wrażliwości i inwencji twórczej, uczy się ról społecznych, rozwija uzdolnienia aktorskie, potrafi na miarę swoich możliwości odbierać sztukę teatralną, poznaje utwory literackie, wzmacnia poczucie własnej wartości, zgodnie współpracuje w grupie, zapamiętuje tekst rymowany lub prozę, interesuje się różnymi formami teatralnymi. Formy i metody Główną formą jest praca w zespole. W osiąganiu założonych celów posłużono się następującymi metodami zabawy naśladowcze, zabawy tematyczne, zabawy z elementami dramy i pantomimy, improwizacje, inscenizowanie ruchem wierszy, piosenek, bajek, opowiadań, śpiew, gra aktorska. Zajęcia mają się odbywać raz w tygodniu w starszych grupach wiekowych – 5 i 6 – latków. Rozwiązania programowe: Październik: zabawy integracyjne, naprężające i rozprężające, zabawy z elementem gry aktorskiej, zabawy kształtujące interpretację głosową, 1. zabawy wg Bogdanowicz Piosenka na dzień dobry. 2. zabawy z użyciem nakryć głowy do wiersza Na straganie. 3. zabawy naśladowcze Jesteśmy instrumentami muzycznymi. 4. Jak pomóc choremu kotkowi? Tworzenie dialogów pacjent – lekarz. Listopad zabawy kształtujące wyobraźnię zabawy i ćwiczenia twórcze, ćwiczenia kształtujące prawidłową wymowę, zabawy pantomimiczne. 1. Leśne zwierzęta – naśladowanie ruchów zwierząt do opowiadania nauczyciela z użyciem nakryć głów przedstawiających sylwety zwierząt 2. Zabawy z wierszem p.t. Kaczka dziwaczka 3. Ćwiczenia artykulacyjne i naśladowcze do wiersza Lokomotywa. 4. Wykonanie laleczek – baletnica z chusteczek higienicznych. Grudzień improwizacje taneczne zabawy twórcze zabawy kształtujące interpretację głosową zabawy pantomimiczne 1. Interpretacje ruchowe do muzyki Cztery pory roku Vivaldiego – Zima z użyciem szyfonowych chusteczek i dzwoneczków. 2. Zabawy dramowe – Robimy zakupy świąteczne, Gościmy świętego Mikołaja. 3. Zabawy Małe i duże zmiany – odkrywanie zmian w wyglądzie kolegi. 4. Przygotowanie inscenizacji jasełkowych dla rodziców. Styczeń ćwiczenia pamięci wzrokowej zabawy twórcze improwizacje teatralne zabawy kształtujące interpretację głosową 1. Etiudy teatralne obrazujące zdarzenia – Zgubiłem się, Spotkanie z nieznajomym. 2. Wykonanie masek karnawałowych z różnorodnych materiałów plastycznych. 3. Zabawy dramowe na podstawie opowiadania nauczycielki o Uwaga! Zaginął Mateuszek – część I o Mateuszek na zaczarowane wyspie – część II o Mateuszek wraca do domu – część III Luty scenki dramowe doskonalenie własnych wypowiedzi, tworzenie dialogów, gra darmowa z tekstem improwizacje teatralne 1. Wesołe i smutne miny – zabawy z wykorzystaniem tablic demonstracyjnych i lusterek. 2. Zabawy dramowe – co mogę zrobić, by być silnym i zdrowym ( z użyciem rekwizytów). 3. Ekspresje słowno – ruchowe – Złota rybko spełnij me życzenia. 4. Halo – to ja – rozmowy improwizowane przez telefon na podane tematy. Marzec rozwianie twórczego myślenia scenki improwizowane, zabawy z tekstem, zabawy kształtujące wyobraźnie twórczą 1. Zwiastuny wiosny – zabawy z użyciem nakryć głowy przedstawiających sylwety kwiatów, owadów, ptaków. 2. Latający dywan – zabawy z użyciem kocyków z wykorzystaniem metody W. Sherborne 3. Improwizacje teatralne do opowiadania nauczycielki Zaginiony kaczorek 4. Zabawy dramowe – Wywiad z Kaczką Dziwaczką. Kwiecień ilustracje ruchowe scenki improwizowane zabawy z tekstem zabawy kształtujące interpretację głosową 1. Zabawy relaksacyjne do opowiadania nauczycielki – Podróż po krainie kolorów. 2. Scenki dramowe – Zabawy z czarodziejskimi słowami do podanych sytuacji. 3. Inscenizacje pantomimiczne do wiersza Żuk i czapla. 4. Wykonanie kukiełek z plastikowych łyżek – tworzenie dialogów. Maj improwizacje słowno – ruchowe zabawa w kąciku teatralnym ćwiczenia emisji głosu gry dramowe z tekstem 1. Zabawy z wykorzystaniem pacynek do piosenki Szła kaczuszka. 2. Teatr żywego aktora wystawiony przez dzieci – Wiosenne telewizja. 3. Wykonanie masek zwierząt do inscenizacji wierszy Zoo. 4. Zabawy z wierszem Rzepka – z użyciem nakryć głów przedstawiających sylwety osób i warzyw Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |