![]() |
![]() |
Katalog Anna Bogdanowicz, 2018-02-26 Leszno Lekcja wychowawcza, Arkusze Techniki socjometryczne w klasie szkolnejTECHNIKA „ZGADNIJ KTO?” Przeczytaj uważnie każde zdanie i w miejscu wykropkowanym wpisz imię i pierwszą literę nazwiska kolegi (koleżanki), który (-a) posiada wymienioną w zdaniu cechę w stopniu najwyższym. Może się zdarzyć, że któreś nazwisko trzeba będzie podać kilka razy, ponieważ ten kolega (koleżanka) wyróżnia się pod kilkoma względami. Może być i tak, że nie ma w Waszej klasie nikogo, do kogo mogłoby się odnosić dane zdanie; wtedy przy tym zdaniu wstaw kreskę. Możesz również podać siebie, jeśli uważasz, że w danym zdaniu o Ciebie chodzi. Po przeczytaniu każdego zdania zastanów się, zanim wpiszesz odpowiedź, tak żeby twoja opinia była prawdziwa i sprawiedliwa. Dziękuję za pomoc i zrozumienie. Powiedz, to w Twojej klasie: 1. Ciągle śmieje się z innych.................................................. 2. Jest dobrym kolegą, koleżanką....................................................... 3. Zawsze pożyczy, gdy go poproszę...................................................... 4. Jest zawsze uśmiechnięty, pogodny.................................................. 5. Często sam bawi się na przerwach.................................................. 6. Niechętnie pożycza swoje rzeczy......................................... 7. Żyje w zgodzie z innymi.................................. 8. Unika udziału w zabawach.............................. 9. Nikt się z nim nie przyjaźni................................ 10. Uważa, że zawsze ma rację.................................. 11. Często bez powodu zaczepia innych............................... 12. Zawsze dotrzymuje słowa................................. 13. Jest niekoleżeński........................................ 14. Jest najlepszym kolegą............................. 15. Chętnie pomaga w kłopotach...................... 16. Bije słabszych....................... 17. Używa wulgarnych słów.......................... 18. Lubi kłócić się z innymi............................... 19. Łatwo się złości............................... 20. Łatwo zniechęca się do pracy............................ 21. Płacze o błahe powody........................ 22. Jest odważny........................... PRÓBA ZDAŃ NIEDOKOŃCZONYCH DLA DZIECI NIEAKCEPTOWANYCH Przeczytaj uważnie początki każdego zdania, a następnie w miejscu wykropkowanym wpisz własne ich dokończenie. Zdania te dotyczą Twoich stosunków z kolegami i koleżankami z klasy szkolnej. Po przeczytaniu każdego zdania zastanów się, zanim wpiszesz jego dokończenie, tak żeby twoja opinia była prawdziwa. Dziękuję za pomoc i zrozumienie. Dokończ zdania: 1. Moi koledzy............................... 2. Moja wychowawczyni.......................... 3. Gdy moi koledzy robią coś lepiej niż ja.................... 4. Moi koledzy i ja..................... 5. Kiedy ktoś się ze mnie śmieje...................... 6. Moja klasa...................... 7. Gdy ktoś chce mnie zbić, ja...................... 8. W szkole czuję się........................ 9. Kiedy nikt nie chce się ze mną bawić, ja....................... 10. Chciałbym, aby moi koledzy.......................... 11. Kiedy moi koledzy są bardziej lubiani ode mnie.................... 12. Moje samopoczucie w klasie jest.................... ponieważ.............. PYTANIA SOCJOMETRYCZNE DO TESTU L. J. MORENO Chciałabym poznać Twoją klasę i dlatego proszę Cię o szczere odpowiedzi na poniższe pytania. W miejsce kropek wstaw imię i pierwszą literę nazwiska kolegi lub koleżanki z klasy szkolnej, których wybierzesz. Pytania: 1. Z kim chciałbyś (chciałabyś) siedzieć w ławce? 2. Z kim raczej wolałbyś (wolałabyś) nie siedzieć w jednej ławce? KWESTIONARIUSZ WYWIADU Z DZIEĆMI NIEAKCEPTOWANYMI Wywiad, który dzisiaj z Tobą przeprowadzę, dotyczy życia w Twojej klasie. Przy niektórych pytaniach podam Ci kilka odpowiedzi, a następnie Ty powiesz, którą wybierasz. Na niektóre pytania trzeba dać pełniejszą odpowiedź, w kilku zdaniach. Mam nadzieję, że odpowiesz mi szczerze, a wywiad służyć mi będzie celom naukowym. 1. Czy lubisz chodzić do szkoły: • tak, bo...................................................... • nie, bo..................................................... 2. Czy lubisz swoją klasę i dlaczego? ......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... 3. Jak czujesz się w swojej klasie? ......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... 4. W swojej klasie lubisz: • wszystkie koleżanki i kolegów, bo..................... • większość koleżanek i kolegów, bo........................ • niektóre koleżanki i kolegów, bo......................... • bardzo niewiele osób, bo.......................... • nikogo, bo...................... 5. Czy jesteś w swojej klasie lubiany przez: • wszystkie koleżanki i kolegów • większość osób • niektóre osoby • niewiele osób • nikogo • nie wiem 6. Czy jesteś szczęśliwy przebywając z kolegami z klasy szkolnej? Uzasadnij odpowiedź. ......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... 7. Czy w przyszłym roku chciałbyś kontynuować naukę w gronie tych samych kolegów i koleżanek? • bardzo chciałbym, bo...................... • raczej chciałbym, bo........................... • jest mi to obojętne, bo....................... • raczej nie chciałbym, bo..................... • nie chciałbym, bo.................. 8. Czy swoich przyjaciół masz w klasie czy poza klasą? ......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... KWESTIONARIUSZ WYWIADU Z DZIEĆMI AKCEPTOWANYMI Wywiad, który dzisiaj z Tobą przeprowadzę, dotyczy życia w Twojej klasie. Przy niektórych pytaniach podam Ci kilka odpowiedzi, a następnie Ty powiesz, którą wybierasz. Na niektóre pytania trzeba dać pełniejszą odpowiedź, w kilku zdaniach. Mam nadzieję, że odpowiesz mi szczerze, a wywiad służyć mi będzie celom naukowym. 1. Czy chętnie chodzisz do szkoły: • tak, bo...................................................... • nie, bo..................................................... 2. W swojej klasie lubisz: • wszystkie koleżanki i kolegów, bo........................ • większość koleżanek i kolegów, bo........................... • niektóre koleżanki i kolegów, bo.......................... • bardzo niewiele osób, bo........................ • nikogo, bo...................... 3. Jakie cechy, zachowania innych dzieci powodują, że ich nie lubisz? ......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... 4. Czy w przyszłym roku chciałbyś kontynuować naukę w gronie tych samych kolegów i koleżanek? • bardzo chciałbym, ponieważ.............................................. • raczej chciałbym, ponieważ................................................ • jest mi to obojętne, ponieważ.............................................. • raczej nie chciałbym, ponieważ.......................................... • nie chciałbym, ponieważ..................................................... KWESTIONARIUSZ ANKIETY DLA NAUCZYCIELI Zwracam się z uprzejmą prośbą o wzięcie udziału w badaniu. Proszę o uważne przeczytanie każdego pytania, a następnie udzielenie szczerych i wyczerpujących odpowiedzi na pytania tej ankiety. Pragnę zapewnić, że pytania te są całkowicie anonimowe i zostaną wykorzystane jedynie w mojej pracy magisterskiej. Dziękuję za pomoc i zrozumienie. 1. Wykształcenie: ................................. 2. Jaki jest Pani staż zawodowy? (odpowiednie podkreślić): • 1 do 3 lat • 3 do 6 lat • 6 do 15 lat • powyżej 15 lat 3.Czy jest Pani wychowawcą klasy? tak (której?)............... nie 4. Jakimi motywami kierowała się Pani wybierając zawód nauczyciela? (odpowiednie podkreślić): • zainteresowanie pracą dydaktyczno – wychowawczą • koniecznością szybkiego usamodzielnienia się • możliwością stałego dokształcania się • namową osób trzecich • innymi motywami (jakimi?) 5. Czy praca z dziećmi daje Pani satysfakcję zawodową? (odpowiednie podkreślić): • tak • raczej tak • raczej nie • nie 6. Jak oceniłaby Pani swoje relacje z uczniami? bardzo dobre dobre dostateczne słabe 7. Jak mogłaby Pani określić swój stosunek do klasy, w której jest Pani wychowawczynią? ......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... 8. Jak Pani sądzi, jakie cechy określają Panią jako wychowawcę klasy? (odpowiednie podkreślić): • wrażliwa • niedostępna • tolerancyjna • prawdomówna • otwarta • sprawiedliwa • kompromisowa • przyjazna • wyrozumiała • nieżyczliwa • kiepski organizator • twórcza, miła • aktywna • cierpliwa • konsekwentna 9. Czy uczniowie w Pani klasie są ze sobą zaprzyjaźnieni? tak raczej tak raczej nie nie nie wiem 10. Czy w Pani klasie są uczniowie nieakceptowani przez grupę? tak (ile?) ......... w tym ........dziewczynek nie nie wiem ........chłopców 11. Czym, zdaniem Pani, charakteryzują się osoby nieakceptowane w klasie? ......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... 12. Co, zdaniem Pani, jest przyczyną nieakceptacji kolegów i koleżanek w Pani klasie? ......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... 13. Jakie metody wychowawcze stosuje Pani w pracy z dzieckiem nieakceptowanym? ......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... 14. Jakie metody pracy stosuje Pani w pracy z klasą szkolną w celu włączenia dzieci nieakceptowanych do grupy? ......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... 15. Jakie formy pracy pozalekcyjnej stosuje Pani w celu zintegrowania grupy? • kółka zainteresowań • zajęcia sportowe • świetlica terapeutyczna • rajdy piesze lub rowerowe • wycieczki • zabawy integrujące klasę 16. Co, zdaniem Pani przyczynia się do wytworzenia przyjemnej atmosfery w klasie? ......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... 17. Czy łączy Pani w zadaniach grupowych dzieci nieakceptowane i akceptowane? W jakim celu? ......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... 18. Jak reaguje Pani na zachowania agresywne ucznia w klasie szkolnej? (proszę wybrać jedną odpowiedź) • natychmiastowa rozmowa z uczniem • uspokojenie ucznia i rozmowa • pisemna nagana • inna kara (jaka?)..................................... 19. Jakie formy doskonalenia zawodowego pomogły Pani rozwiązać problem dzieci nieakceptowanych w klasie? ......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |