Katalog Anna Zientek, 2018-05-14 Stanica Matematyka, Program nauczania PROGRAM KÓŁKA MATEMATYCZNEGO DLA UCZNIÓW KLAS IV - VI SPPROGRAM KÓŁKA MATEMATYCZNEGO DLA UCZNIÓW KLAS IV-VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ WSTĘP Program kółka matematycznego jest przeznaczony dla uczniów klasy VI zainteresowanych matematyką i chcących poszerzyć swoje wiadomości i umiejętności matematyczne, ale również do uczniów klasy IV i V, którzy wykazują szczególne uzdolnienia matematyczne, a ich wiedza i umiejętności wykraczają poza podstawę programową danej klasy. Program jest przeznaczony do realizacji w ciągu jednego roku szkolnego. W nauczaniu matematyki szczególne znaczenie mają metody i formy przekazu wiedzy. Wymaga to zatem skutecznych rozwiązań w indywidualizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej, rozwijania zainteresowań uczniów i wdrażania ich do samodzielnej pracy. Ścisła współpraca pomiędzy uczniem uzdolnionym a nauczycielem najlepiej odbywać się będzie podczas zajęć kółka matematycznego. Głównym założeniem tego programu jest wyszukiwanie uczniów uzdolnionych matematycznie i rozwijanie ich zainteresowań oraz talentów. CELE OGÓLNE • Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań matematyką. • Rozwijanie indywidualnych uzdolnień. • Poszerzanie i pogłębianie wiedzy matematycznej ucznia poprzez wykraczanie poza program nauczania. • Przygotowywanie się do konkursów matematycznych. SZCZEGÓŁOWE CELE EDUKACYJNE CELE KSZTAŁCENIA 1. Cele związane z kształceniem sprawności rachunkowych: • Wykształcenie sprawności w rachunkach pamięciowych. • Wykształcenie umiejętności stosowania algorytmów działań na ułamkach zwykłych . • Wykształcenie umiejętności stosowania algorytmów działań na ułamkach dziesiętnych. • Wykształcenie sprawności w szacowaniu i obliczeniach przybliżonych. 2. Cele związane z kształceniem wyobraźni geometrycznej i przestrzennej: • Zapoznanie uczniów z pojęciami geometrii płaskiej i przestrzennej. • Wykształcenie umiejętności szacowania i obliczania miar figur. • Wykształcenie umiejętności dostrzegania figur i brył w otaczającym świecie. • Rozwinięcie sprawności manualnej w wykonywaniu modeli. 3. Cele związane z kształceniem rozumowania: • Doskonalenie umiejętności sprawnego wykonywania obliczeń różnymi metodami i wyboru odpowiedniej metody do danego zagadnienia. • Wykształcenie umiejętności czytania tekstów z wykorzystaniem danych liczbowych i rysunków oraz rozwiązywania problemów. • Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych. • Wykształcenie umiejętności logicznego uzasadniania swoich sądów. • Doskonalenie nawyku kontrolowania swojej pracy i oszacowania wyników. 4. Cele związane z zastosowaniem matematyki w różnych dziedzinach życia i w życiu codziennym: • Wykształcenie umiejętności stosowania pojęć matematycznych w życiu codziennym. • Doskonalenie sprawności w wykonywaniu obliczeń związanych z kalendarzem, czasem i z pieniędzmi. • Doskonalenie sprawności w wykonywaniu obliczeń związanych ze skalą na planach i mapach. CELE WYCHOWANIA • Wzbudzenie zainteresowania matematyką. • Propagowanie aktywności intelektualnej. • Kształtowanie systematyczności w nauce. • Wyrabianie nawyku samokontroli w obliczeniach. • Traktowanie popełnianych błędów nie w kategoriach porażki, ale jako okazji do nauki. SPOSÓB OSIĄGANIA CELÓW Program jest przeznaczony do realizacji w ciągu jednego roku szkolnego. Nauczyciel będzie dążył do realizacji celów kółka matematycznego poprzez: • stosowanie różnorodnych form i metod pracy aktywizujących uczniów, np. praca w grupach, nauczanie problemowe, dyskusja „Burza mózgu”, gry i zabawy matematyczne, praca indywidualna, rozwiązywanie łamigłówek, rebusów i krzyżówek matematycznych, uczestnictwo w różnych konkursach matematycznych; • zapewnienie odpowiednich i różnorodnych pomocy dydaktycznych; • możliwość aktywnego udziału ucznia w prowadzonych zajęciach, przedstawienie własnych pomysłów na forum grupy; • motywowanie uczniów do dalszej pracy poprzez wskazywanie osiągnięć uczniów i ich wyników w konkursach przedmiotowych z matematyki. PRZEWIDYWANE OSIAGNIĘCIA UCZNIÓW Uczeń powinien: • Uzasadniać poprawność własnych spostrzeżeń i myśli. • Wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania różnego typu zadań. • Właściwie interpretować informacje i treści matematyczne. • Radzić sobie ze stresem. • Godnie reprezentować szkołę na konkursach matematycznych. TREŚCI NAUCZANIA REALIZOWANE NA ZAJĘCIACH KÓŁKA MATEMATYCZNEGO TEMATYKA OGÓLNA: LICZBY NATURALNE I UŁAMKI TREŚCI SZCZEGÓŁOWE: • Działania na liczbach naturalnych i ułamkach dziesiętnych • Działania na ułamkach zwykłych • Rozwinięcia dziesiętne ułamków zwykłych OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW: Uczeń potrafi: • Rozwiązać zadanie tekstowe o dużym stopniu trudności, związanie z działaniami na liczbach naturalnych, ułamkach zwykłych i dziesiętnych • Określić rodzaj rozwinięcia dziesiętnego ułamka TEMATYKA OGÓLNA: LICZBY NA CO DZIEŃ TREŚCI SZCZEGÓŁOWE: • Kalendarz i czas • Jednostki długości i masy • Skala na planach i mapach • Gromadzenie i porządkowanie danych • Prędkość, droga, czas OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW: Uczeń potrafi: • Rozwiązywać zadania problematyczne związane z życiem codziennym • Biegle wykonać obliczenia związane z kalendarzem, czasem z pieniędzmi, drogą, prędkością oraz z skalą • Gromadzić i porządkować dane TEMATYKA OGÓLNA: FIGURY NA PŁASZCZYŹNIE TREŚCI SZCZEGÓŁOWE: • Kąty • Trójkąty • Czworokąty • Koła i okręgi OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW: Uczeń potrafi: • Zastosować w praktyce własności figur • Rozwiązywać zadania osadzone w kontekście praktycznym z wykorzystaniem wiedzy z zakresu geometrii TEMATYKA OGÓLNA: POLA WIELOKĄTÓW TREŚCI SZCZEGÓŁOWE: • Pole prostokąta • Pole równoległoboku i rombu • Pole trójkąta • Pole trapezu OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW: Uczeń potrafi: • Obliczyć pola figur: prostokąta, równoległoboku, rombu oraz trójkąta i trapezu • Rozwiązywać zadania osadzone w kontekście praktycznym z wykorzystaniem wiedzy z zakresu pół figur TEMATYKA OGÓLNA: FIGURY PRZESTRZENNE TREŚCI SZCZEGÓŁOWE: • Prostopadłościany i sześciany • Graniastosłupy • Objętość graniastosłupa • Ostrosłupy • Walce, kule, stożki – rozpoznawanie w sytuacjach praktycznych OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW: Uczeń potrafi: • Rozpoznać figury przestrzenne w sytuacjach praktycznych • Dobrać odpowiedni model matematyczny do sytuacji, i zastosować wzory i zależności TEMATYKA OGÓLNA: LICZBY WYMIERNE TREŚCI SZCZEGÓŁOWE: • Liczby ujemne i dodatnie • Dodawanie i odejmowanie liczb wymiernych • Mnożenie i dzielenie liczb wymiernych OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW: Uczeń potrafi: • Wykonać cztery podstawowe działania na liczbach wymiernych TEMATYKA OGÓLNA: WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE TREŚCI SZCZEGÓŁOWE: • Zapisywanie wyrażeń algebraicznych • Obliczanie wartości wyrażeń algebraicznych OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW: Uczeń potrafi: • Zapisywać trudne wyrażenia algebraiczne i obliczać wartość tych wyrażeń • Obliczać wartości trudnych wyrażeń algebraicznych TEMATYKA OGÓLNA: RÓWNANIA TREŚCI SZCZEGÓŁOWE: • Zapisywanie równań. Liczba spełniająca równanie • Rozwiązywanie równań • Zadania tekstowe dot. sytuacji praktycznych prowadzących do rozwiązywania równań OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW: Uczeń potrafi: • Wskazać liczbę spełniającą równanie • Do zadania tekstowego ułożyć równanie i je rozwiązać TEMATYKA OGÓLNA: KONSTRUKCJE TREŚCI SZCZEGÓŁOWE: • Konstrukcja trójkąta o danych bokach • Środek odcinka • Proste prostopadłe i proste równoległe OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW: Uczeń potrafi: • Skonstruować trójkąt o podanych bokach • Wyznaczyć środek odcinka • Konstruować proste prostopadłe i proste równoległe TEMATYKA OGÓLNA: ZADANIA KONKURSOWE TREŚCI SZCZEGÓŁOWE: • Rozwiązywanie testów konkursowych • Zagadki, quizy, rebusy matematyczne • Konkursowe zadania otwarte OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW: Uczeń potrafi: • Rozwiązywać skomplikowane łamigłówki matematyczne, quizy, rebusy • Rozwiązywać skomplikowane zadania konkursowe OCENA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW Praca ucznia na zajęciach kółka matematycznego będzie oceniana w formie analizy słownej, co uczeń zrobił dobrze, a co wymaga dalszych ćwiczeń poprzez dokonanie szczegółowej analizy przyjętego rozwiązania ze szczególnym uwzględnieniem rodzajów błędnego rozumowania i sposobów ich uniknięcia. Wzmacniane będą pozytywne strony ucznia, co podniesie jego motywację poznawczą i zachęci do rozwijania zainteresowań matematyką i do dalszego uczestnictwa w zajęciach. Za aktywność uczniowie będą doceniani i wyróżniani, np. zachętkami motywacyjnymi w postaci naklejek, dyplomów. W nagrodę za nietypowy pomysł na rozwiązanie trudnego zadania matematycznego uczniowie będą mieli możliwość zaprezentowania swojego osiągnięcia na forum grupy w ramach zajęć kółka. Systematyczny i aktywny udział uczniów w pracy kółka matematycznego przyczyni się do lepszych wyników w nauce i w konkursach matematycznych. METODY I FORMY PRACY • pogadanka, • dyskusja „Burza mózgu”, • praca w grupach, • praca indywidualna, • metody aktywizujące np. gry dydaktyczne, • praca z różnymi programami komputerowymi, • sporządzanie planu rozumowania “Mapa pomysłów”, • nauczanie problemowe, • praca z lekturą matematyczną. ŚRODKI DYDAKTYCZNE • klakulatory, • platformy edukacyjne, • tablica interaktywna, • edukacyjne programy multimedialne: “Matma”, “Edu-rom” itp…, • karty pracy, • gry i zabawy dydaktyczne, • Loteryjka matematyczna (tabliczka mnożenia), • Edu-puzzle (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie), • puzzle Schubitrix (jednostki, ułamki zwykłe, ułamki dziesiętne, liczby mieszane), • plansze edukacyjne z geometrii, • modele brył, • Anaglify + okulary trójwymiarowe. EWALUACJA PROGRAMU • Samoocena uczniów. • Analiza wyników konkursów przedmiotowych z matematyki. • Analiza wyników ocen za półrocze i rocznych uczniów biorących udział w zajęciach kółka matematycznego. Opracowała: Anna Zientek Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |