|
|
Katalog Mateusz Wieczorek, 2018-05-14 Chełm Język polski, Scenariusze O czym marzę? Interpretujemy wiersze naszych rówieśników.Scenariusz zajęć języka polskiego Klasy 4-6 Szkoły Podstawowej Prowadzący zajęcia: mgr Mateusz Wieczorek Temat: O czym marzę? Interpretujemy wiersze naszych rówieśników. Cel ogólny: analiza i interpretacja tekstów kultury. Cele szczegółowe z wyszczególnieniem podstawy programowej: Uczeń: a) sprawnie czyta tekst głośno i cicho (I.1.1), b) określa temat i główną myśl tekstu (I.1.2), c) rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów w wypowiedzi (I.1.8), d) dostrzega swoistość artystyczną dzieła (II.2.1), e) odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym i przenośnym (II.3.1), f) tworzy spójne teksty na tematy poruszane na zajęciach – związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury (III.1.1), g) nazywa swoje reakcje czytelnicze (np. wrażenia, emocje) (II.1.2), h) omawia treść wiersza (I.2), i) uzupełnia cytaty z wiersza własnymi propozycjami (III.2.2), j) porównuje swoje wyobrażenia z wyobrażeniami poety (II.1). Metody wiodące: a) podające: pogadanka, wyjaśnienia nauczyciela, b) problemowe: dyskusja dydaktyczna, stawianie pytań, analiza i synteza treści, c) eksponujące: wypowiedzi uczniów, d) praktyczne: wykonywanie zadań (ćwiczenia praktyczne/ produkcyjne). Formy pracy uczniów: zbiorowa, grupowa, indywidualna, jednostkowa. Środki dydaktyczne: Tablica, kreda, flamastry, kartki. Teksty źródłowe: Bibliografia: 1. http://www.superkid.pl/dzieci-dzieciom-moje-marzenia 2. http://www.superkid.pl/dzieci-dzieciom-marzenia-moj-swiat Tok lekcji: I. Część wstępna (sprawy organizacyjne: sprawdzenie listy obecności, zapisanie tematu zajęć na tablicy, krótkie wprowadzenie do tematu lekcji). *Wariantywnie można ułożyć krzyżówkę, której hasłem będą: MARZENIA. Punkty do krzyżówki: 1. …geograficzna (mapa) 2. Do gry na boisku, na plaży (piłka) 3. Stolica Polski (Warszawa) 4. Część mowy, która odpowiada na pytania: Kto? Co? (rzeczownik) 5. Zabierasz go do szkoły lub w podróż (plecak) 6. Znak interpunkcyjny podobny do księżyca (przecinek) 7. Róża, kaktus, tulipan, niezapominajka, to… (kwiat) 8. Zawsze są w lipcu i sierpniu (wakacje). II. Część główna (właściwa): 1. Pogadanka wprowadzająca: a) Uczniowie próbują odpowiedzieć na pytania (burza mózgów): * Czym są dla Ciebie marzenia? * Z czym kojarzą się Tobie marzenia? * Dlaczego według Ciebie człowiek marzy? * Jak sądzisz, czy warto mieć marzenia? * Kiedy najczęściej spotykasz marzenia? b) O czym ludzie najczęściej marzą (burza mózgów)? Nauczyciel rysuje na tablicy wielką skrzynię, do niej uczniowie dorysowują (alternatywnie -doczepiają zapisane na karteczkach) propozycje odpowiedzi (np. o miłości, o zdrowiu, o pieniądzu, o szczęściu, o podróżach, o rodzinie, o spotkaniu kogoś sławnego itp.). Następnie wspólnie wyciągają wnioski z tego ćwiczenia (rozmowa kierowana). 2. Nauczyciel dzieli Uczniów na grupy. Rozdaje kartki z wierszami dzieci (załącznik nr 1). Prosi dwie osoby o odczytanie tekstów. • Pierwszy tekst („Moje marzenia”): Każda z grup ma za zadanie opisać „portret”/ obraz marzeń ukazany w wierszu (i podać cytaty). Nauczyciel prosi ochotników o odczytanie swoich odpowiedzi). • Nauczyciel rozdaje Uczniom małe kartki i prosi o krótką (anonimową) odpowiedź na pytania: a) Co ostatnio sobie wymarzyłeś/ wymarzyłaś? Co się spełniło? b) O czym jeszcze marzysz? Następnie jeden z wybranych wychowanków zbiera odpowiedzi i wkłada do koperty/ pojemnika. Nauczyciel miesza wszystkie karteczki. Ich treść odczytana zostanie pod koniec lekcji. • Nauczyciel prosi Uczniów, aby każdy samodzielnie podkreślił i nazwał środki wyrazu artystycznego (w razie potrzeby wyjaśnia/ przypomina czym one są; precyzuje/ porządkuje/ zestawia środki poznane przez Podopiecznych – może też je zapisać na tablicy). • Drugi tekst („Marzenia”): • Nauczyciel: a) pyta Uczniów o marzenia osoby mówiącej w liryku, b) prosi o wyjaśnienie sensu/ znaczenia ostatniego wersu („(…) Ale to tylko marzenia niestety.”); czy w związku z tym wymowa wiersza jest optymistyczna/wesoła, czy pesymistyczna/ smutna? Tu (nauczyciel) albo wysłuchuje odpowiedzi chętnych osób, albo losuje patyczki z imionami. Następnie wysłuchuje, uzupełnia/precyzuje informacje. Ćwiczenia o marzeniach: 1. Z jaką porą roku kojarzą się Tobie marzenia? Odpowiedz ustnie i uzasadnij (chętni lub losowo-„patyczki”; odpowiedzi prezentowane są na forum klasy). 2. Wyjaśnij znaczenie następujących związków frazeologicznych: a) marzyć o niebieskich migdałach… b) szczyt marzeń… c) marzenie ściętej głowy… d) pożegnać się z marzeniami… e) żyć marzeniami… Propozycja realizacji zadania: nauczyciel wcześniej zapisuje na kartkach podane związki frazeologiczne; następnie prosi chętną „piątkę” do wylosowania pięciu karteczek/ kuponów z hasłami; Uczniowie głośno odczytują związki frazeologiczne i (przy wsparciu kolegów/ koleżanek) udzielają odpowiedzi. *wariantywnie można zadać też do napisania na tablicy po jednym zdaniu z wykorzystaniem każdego z podanych związków frazeologicznych. 3. Powiedz, jakimi kolorami narysowałbyś/ narysowałabyś swoje największe marzenie? Następnie, przy wykorzystaniu kredek, flamastrów, pamiętając o wybranych barwach, zapisz na białej kartce (w ciekawy sposób) słowo M A R Z E N I E III. Część podsumowująca (rekapitulacja, zadanie pracy domowej). Nauczyciel wspólnie z uczniami zbiera informacje, które pojawiły się na zajęciach. Precyzuje/ konkretyzuje/ dopowiada/ uzupełnia treści, które wymagają uporządkowania/ skatalogowania. • Dokończ zdania (pisemnie/ ustnie): A. a) Lubię marzyć, ponieważ… b) Najczęściej marzę o… c) Warto marzyć, bo… B. a) Z dzisiejszej lekcji zapamiętam… b) Na dzisiejszej lekcji największą trudność sprawiło mi… c) Na dzisiejszej lekcji najbardziej podobało mi się… Praca domowa (jedno polecenie do wyboru). 1. Narysuj to, o czym marzysz. 2. Napisz baśń, w której główny bohater spełni swoje marzenie (Twoja praca nie powinna mieć więcej, niż 15 zdań). 3. Ułóż Przepis na spełnienie marzeń. Załącznik nr 1: Autorka wierszyka: Asia Zdanowska, lat 12 „Moje marzenia” Marzenia moje, płyną jak obfite zdroje. Są różne, podłużne, szerokie i głębokie. Raz marzę o dalekich podróżach, czasem o białych i czerwonych różach. Czas płynie tak szybko, a ja w marzeniach jestem złotą rybką. Niech każdy się z was dowie, że marzenia krążące mi po głowie, nadają barw życiu mojemu. Niech każdy marzy po swojemu!!! Autorka wierszyka: Wiktoria Kubacka, lat 11 „Marzenia” Czasami marzę, że podróż w kosmos mi się zdarzy. Przekonam się, czy kulą naprawdę jest ziemia. Jak na odległość nasz krajobraz się zmienia. Zobaczę gwiazdy, inne planety. Ale to tylko marzenia niestety. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |