![]() |
![]() |
Katalog Alicja Pacan, 2018-05-22 Nysa Matematyka, Harmonogramy Innowacja pedagogiczna z matematykiKARTA WDROŻENIA INNOWACJI ROK SZKOLNY 2016/2017 TYTUŁ INNOWACJI: „Dobra lekcja matematyki z ocenianiem kształtującym” I. INFORMACJE O SZKOLE : 1. Nazwa szkoły: Zespół Szkolno – Przedszkolny w Białej Nyskiej Szkoła Podstawowa im. gen. Józefa Wybickiego w Białej Nyskiej 2. ADRES: Biała Nyska, ul. Nyska 11, 48-303 Nysa 3. TELEFON: 774356823 4. e-mail: bialanyska@gzo.nysa.pl 5. Imię i nazwisko dyrektora: mgr Mariola Giera II. INFORMACJE DOTYCZĄCE AUTORÓW INNOWACJI 1. Imiona i nazwiska: mgr inż. Alicja Pacan 2. Kwalifikacje zawodowe - Studia wyższe zawodowe i magisterskie na kierunku Inżynieria Środowiska, - Studium przygotowania pedagogicznego, - Studia podyplomowe „Matematyka z informatyką”; - Studia podyplomowe „Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej” 3. Zajmowane stanowisko w szkole: nauczyciel matematyki w szkole podstawowej 4. Stopień awansu zawodowego: mianowany 5. Autor posiada doświadczenie w zakresie prowadzenia działalności innowacyjnej: nie III. INFORMACJE DOTYCZĄCE OPRACOWANIA INNOWACYJNEGO. 1. Rodzaj innowacji: metodyczna 2. Zakres innowacji: a) Kto zostanie nią objęty? Innowacja została opracowana dla uczniów klasy VI Szkoły Podstawowej w Białej Nyskiej. b) Zajęcia edukacyjne, które obejmuje innowacja: Innowacja ma charakter zajęć edukacyjnych prowadzonych w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych. c) Czas trwania innowacji: Rok szkolny 2016/2017 d) Przyczyny powstania innowacji/ krótko przedstawić wyniki diagnozy poprzedzającej wprowadzenie innowacji. Podstawowa przyczyna skłaniającą mnie do opracowania przedkładanej innowacji, dotyczącej zmian w metodach nauczania matematyki wynika w głównej mierze z następujących przesłanek: • analizy dotychczasowych osiągnięć uczniów (niezadowalające wyniki na sprawdzianach zewnętrznych, brak sukcesów w konkursach); • niskie zaangażowanie uczniów - słabnąca motywacja do nauki; • chwilowa i krótkotrwała wiedza matematyczna w niewielkim stopniu wykorzystywana w praktyce. Mając świadomość niezadawalających efektów obowiązującej oceny podsumowującej, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców i uczniów, podjęłam decyzję o wprowadzeniu innowacji wpływających na poprawę umiejętności matematycznych poprzez wdrożenie elementów oceniania kształtującego. Na podstawie obserwacji i wywiadów z uczniami oraz rozmów z rodzicami doszłam do wniosku, że systematycznie stosowanie elementów oceniania kształtującego na lekcjach matematyki przyniesie zadowalające efekty. Być może z czasem zniknie „uczenie się na stopień”, a nauka będzie świadomym wyborem i przyjemnością. Szkoła, pozbawiona negatywnych emocji, jakie niosą za sobą oceny, stanie się miejscem przyjaznym dziecku, do którego z chęcią będzie przychodzić. e) Określić szczegółowo na czym polega nowatorstwo opracowania. Nowatorstwo podjętych przez mnie działań polega na cyklicznym i systematycznym wprowadzaniu elementów oceniania kształtującego na lekcjach matematyki tak, aby wspomagać proces uczenia się ucznia i stale mu towarzyszyć. Stopniowo na lekcjach wprowadzane będą kolejne elementy oceniania kształtującego i łącznie stosowane na zajęciach z uczniami. Będą to: budowanie atmosfery uczenia się, cele lekcji sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia, NaCoBeZu, czteroelementowa informacja zwrotna, samoocena i ocena koleżeńska, pytania kluczowe. Nauczyciel będzie pełnił rolę animatora – wprowadza uczniów w temat zajęć, wzbudza ciekawość, motywuje, naprowadza, podpowiada, podtrzymuje emocje towarzyszące dzieciom przy podejmowaniu różnorodnych zadań. Natomiast aktywność w trakcie różnych zadań, ćwiczeń, gier, zabaw itp. należeć będzie do dziecka. Uczniowie stają się współorganizatorami zajęć, są twórcami i realizatorami. W celu uatrakcyjnienia zajęcia będą wspomagane poprzez wykorzystanie gier dydaktycznych, tablicy multimedialnej, komputera ze szczególnym naciskiem na pracę w grupie. Innowacja zakłada wykorzystanie różnorodnych metod, w tym praktycznych, które ułatwią poznanie rzeczywistości, pozwolą uczniom na wykorzystanie posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych w codziennym życiu i w przyszłości. Zajęcia będą odbywały się nie tylko w sali lekcyjnej, ale również w terenie (np.: na boisku, w banku, w sklepie). f) Przewidywane efekty/ korzyści wdrożenia innowacji: Ocenianie kształtujące daje nadzieję na dobry kierunek zmian. Jest bowiem jest bardzo efektywnym sposobem podnoszenia osiągnięć uczniów. Szczególnie w pracy z uczniami mającymi trudności w nauce przynosi bardzo dobre wyniki. Skutecznie przygotowuje młodych ludzi do uczenia się przez całe życie, co jest konieczną umiejętnością we współczesnym świecie. Poprzez zorganizowaną i systematyczną pracę uczeń: • chętnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych i rozwija własne zdolności oraz umiejętności twórczego myślenia, • pogłębia, utrwala i rozszerza wiadomości i umiejętności zdobyte na lekcjach, • zaspokaja zainteresowania i kształtuje pozytywną motywację do nauki przedmiotów ścisłych, • konsekwentnie realizuje zadania o różnym charakterze, przejawia inicjatywę i samodzielność, • umacnia się w poczuciu własnej wartości i jest odporny psychicznie na ewentualne porażki, • korzysta z różnych źródeł informacji, wykorzystuje w pracy technologię informacyjną, • osiąga sukcesy, co spotęguje wiarę we własne możliwości • stosuje zdobytą wiedzę i umiejętności w sytuacjach życiowych Korzyści dla szkoły: • budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o rozwój intelektualny uczniów, • podniesienie jakości pracy szkoły. Ewaluacja innowacji odbywać się będzie na podstawie: • obserwacji uczniów podczas zajęć, • bieżącej analizy postępów w nauce, • diagnozy wiedzy i umiejętności matematycznych na koniec roku szkolnego, • ankiety skierowanej do uczniów i rodziców. 3.Finansowanie innowacji a) innowacja nie wymaga dodatkowego finansowania b) innowacja wymaga dodatkowego finansowania: nie dotyczy DOKUMENTY - ZAŁĄCZNIKI WYNIKAJĄCE Z ROZPORZĄDZENIA O DZIAŁALNOŚCI INNOWACYJNEJ. a) uchwała Rady Pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji, b) zgoda autora na jej wprowadzenie w szkole, c) opinia Rady Pedagogicznej, INNOWACJA PEDAGOGICZNA NA ROK SZKOLNY 2016/2017 Czas realizacji innowacji: wrzesień 2016r. – czerwiec 2017r. Uczestnicy innowacji: Uczniowie klasy VI Szkoły Podstawowej w Białej Nyskiej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Białej Nyskiej Osoby odpowiedzialne: mgr inż. Alicja Pacan – nauczyciel matematyki Cele realizacji innowacji: Cel ogólne: • rozwijanie i pogłębianie umiejętności matematycznych, • uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się matematyki, • kształcenie inicjatywy i pomysłowości w rozwiązywaniu problemów, • rozwijanie u uczniów poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości, • przygotowanie młodych ludzi do uczenia się przez całe życie. Cele szczegółowe: • popularyzowanie matematyki wśród uczniów, • rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych, pogłębianie wiedzy z tej dziedziny oraz postawy dociekliwości, • poznanie nowoczesnych metod pracy i zdobywania wiedzy poprzez stosowanie na lekcjach matematyki technologii informacyjnych wspomagających zapamiętywanie i rozwijanie wiedzy, • praktyczne zastosowanie matematyki, • wyrabianie u uczniów określonych umiejętności w zakresie: pracy samodzielnej, pracy w grupie oraz w parach, • przygotowanie uczniów do wykorzystania matematyki w życiu codziennym, • pobudzanie do systematyczności w pracy i nauce, • pobudzanie do twórczego i logicznego myślenia, • przygotowanie uczniów do konkursów matematycznych, • zachęcanie uczniów do podejmowania samodzielnej pracy nad rozwiązywaniem i tworzeniem zadań matematycznych, • poznanie programów komputerowych przeznaczonych do nauki matematyki, • rozbudzanie motywacji do nauki matematyki, uczenie dostrzegania prawidłowości matematycznych w otaczającym świecie • uczenie przełamywania własnych zahamowań i promowania rezultatów własnej pracy, • pobudzanie optymizmu i motywacji do kolejnych działań, szukanie radości w pracy i nauce. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA: Dla ucznia: • chętnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych i rozwija własne zdolności oraz umiejętności twórczego myślenia, • pogłębia, utrwala i rozszerza zdobyte wiadomości i umiejętności, • zaspokaja zainteresowania i kształtuje pozytywną motywację do nauki przedmiotów ścisłych, • konsekwentnie realizuje zadania o różnym charakterze, przejawia inicjatywę i samodzielność, • umacnia się w poczuciu własnej wartości i jest odporny psychicznie na ewentualne porażki, • korzysta z różnych źródeł informacji, wykorzystuje w pracy technologię informacyjną, • stosuje zdobytą wiedzę i umiejętności w sytuacjach życiowych. Dla szkoły: • budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o rozwój intelektualny uczniów i stosującej nowoczesne metody oceniania i uczenia się, • podniesienie jakości pracy szkoły. ETAPY REALIZACJI INNOWACJI : I Diagnoza wstępna: • analiza wyników nauczania po klasie V • obserwacja uczniów • wywiad z uczniami • rozmowa z rodzicami II Realizacja kolejnych działań przewidzianych w harmonogramie innowacji. III Zakończenie realizacji innowacji Harmonogram oddziaływań Termin działań innowacyjnych Działania innowacyjne Wrzesień 2016 1. Wprowadzenie do oceniania kształtującego: • Przedstawienie uczniom specyfiki oceniania kształtującego. • Omówienie elementów oceniania kształtującego. • Porównanie oceniania kształtującego i oceniania sumującego. 2. Budowanie atmosfery uczenia się – dyskusja z uczniami, stworzenie „Dekalogu miłej atmosfery na lekcji” praca w pracowni komputerowej. 3. Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia – ogólnoszkolna akcja propagująca naukę tabliczki mnożenia. Październik 2016 1. Cele lekcji formułowane w języku ucznia – podawane uczniom na każdej lekcji. Sprawdzanie osiągnięcia celów na zakończenie lekcji poprzez zdania podsumowujące. 2. Ułamki w życiu codziennym – gry i zabawy oraz wyjście do sklepu. Listopad 2016 1. NaCoBezu – przygotowanie gotowych formułek kryteriów oceniania do prac pisemnych. Wspólne ustalanie z uczniami kryteriów oceniania i przekazywanie w formie pisemnej bądź ustnej. 2. Etap szkolny Wojewódzkiego konkursu matematycznego. Grudzień 2016 1. Wprowadzenie oceny kształtującej na wybranych kartkówkach (wycofanie oceny sumującej). Stosowanie gotowych formułek NaCoBezu. 2. Procenty w życiu codziennym – zadania, gry dydaktyczne i interaktywne oraz wyjście do banku. Styczeń 2017 1. Wprowadzenie oceny koleżeńskiej jako elementu oceniania kształtującego. 2. Figury w życiu codziennym – tworzenie plakatów i prezentacji multimedialnych. Luty 2017 1. Wprowadzenie samooceny jako elementu oceniania kształtującego. 2. Pole powierzchni i objętość brył – obliczenia praktyczne czyli planujemy remont klasy. 3. Szkolny turniej Super Farmera – logiczne potyczki z wykorzystaniem gry planszowej. Marzec 2017 1. Moja pierwsza makieta - rysowanie siatek i tworzenie modeli brył. 2. Matematyka na sportowo – szkolny Dzień wiosny. Kwiecień 2017 1. Pytania kluczowe – czyli poszukiwanie odpowiedzi na lekcji. Wprowadzenie ostatniego zaplanowanego elementu oceniania kształtującego. 2. Knagur matematyczny –międzynarodowy konkurs dla małych matematyków. Maj 2017 1. Stosowanie wszystkich zaplanowanych elementów oceniania kształtującego: atmosfera uczenia się, cele lekcji, Nacobezu, informacja zwrotna, ocena koleżeńska, samoocena, pytania kluczowe. 2. Odczytywanie danych i informacji, tworzenie wykresów w wersji papierowej i elektronicznej przy użyciu technologii informacyjnej. Czerwiec 2017 1. Diagnoza wiedzy i umiejętności matematycznych na koniec roku szkolnego, 2. Ankiety skierowane do uczniów i rodziców. 3. Nauczę „Pierwszaka” grać w Super Farmera – kształtowanie logicznego myślenia z zastosowaniem gier planszowych. Wspólne zabawy uczniów klasy VI i na podwórku szkolnym. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |