Katalog

Alicja Pacan, 2018-05-22
Nysa

Matematyka, Harmonogramy

Innowacja pedagogiczna z matematyki

- n +

KARTA WDROŻENIA INNOWACJI
ROK SZKOLNY 2016/2017

TYTUŁ INNOWACJI: „Dobra lekcja matematyki z ocenianiem kształtującym”
I. INFORMACJE O SZKOLE :

1. Nazwa szkoły: Zespół Szkolno – Przedszkolny w Białej Nyskiej
Szkoła Podstawowa im. gen. Józefa Wybickiego
w Białej Nyskiej

2. ADRES: Biała Nyska, ul. Nyska 11, 48-303 Nysa

3. TELEFON: 774356823

4. e-mail: bialanyska@gzo.nysa.pl

5. Imię i nazwisko dyrektora: mgr Mariola Giera

II. INFORMACJE DOTYCZĄCE AUTORÓW INNOWACJI

1. Imiona i nazwiska:
mgr inż. Alicja Pacan

2. Kwalifikacje zawodowe
- Studia wyższe zawodowe i magisterskie na kierunku Inżynieria Środowiska,
- Studium przygotowania pedagogicznego,
- Studia podyplomowe „Matematyka z informatyką”;
- Studia podyplomowe „Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej”

3. Zajmowane stanowisko w szkole:
nauczyciel matematyki w szkole podstawowej

4. Stopień awansu zawodowego:
mianowany

5. Autor posiada doświadczenie w zakresie prowadzenia działalności innowacyjnej:
nie

III. INFORMACJE DOTYCZĄCE OPRACOWANIA INNOWACYJNEGO.

1. Rodzaj innowacji: metodyczna

2. Zakres innowacji:
a) Kto zostanie nią objęty?

Innowacja została opracowana dla uczniów klasy VI Szkoły Podstawowej w Białej Nyskiej.
b) Zajęcia edukacyjne, które obejmuje innowacja:

Innowacja ma charakter zajęć edukacyjnych prowadzonych w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
c) Czas trwania innowacji:
Rok szkolny 2016/2017
d) Przyczyny powstania innowacji/ krótko przedstawić wyniki diagnozy
poprzedzającej wprowadzenie innowacji.
Podstawowa przyczyna skłaniającą mnie do opracowania przedkładanej innowacji, dotyczącej zmian w metodach nauczania matematyki wynika w głównej mierze z następujących przesłanek:
• analizy dotychczasowych osiągnięć uczniów (niezadowalające wyniki na sprawdzianach zewnętrznych, brak sukcesów w konkursach);
• niskie zaangażowanie uczniów - słabnąca motywacja do nauki;
• chwilowa i krótkotrwała wiedza matematyczna w niewielkim stopniu wykorzystywana w praktyce.

Mając świadomość niezadawalających efektów obowiązującej oceny podsumowującej, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców i uczniów, podjęłam decyzję o wprowadzeniu innowacji wpływających na poprawę umiejętności matematycznych poprzez wdrożenie elementów oceniania kształtującego.
Na podstawie obserwacji i wywiadów z uczniami oraz rozmów z rodzicami doszłam do wniosku, że systematycznie stosowanie elementów oceniania kształtującego na lekcjach matematyki przyniesie zadowalające efekty. Być może z czasem zniknie „uczenie się na stopień”, a nauka będzie świadomym wyborem i przyjemnością. Szkoła, pozbawiona negatywnych emocji, jakie niosą za sobą oceny, stanie się miejscem przyjaznym dziecku, do którego z chęcią będzie przychodzić.

e) Określić szczegółowo na czym polega nowatorstwo opracowania.
Nowatorstwo podjętych przez mnie działań polega na cyklicznym i systematycznym wprowadzaniu elementów oceniania kształtującego na lekcjach matematyki tak, aby wspomagać proces uczenia się ucznia i stale mu towarzyszyć. Stopniowo na lekcjach wprowadzane będą kolejne elementy oceniania kształtującego i łącznie stosowane na zajęciach z uczniami. Będą to: budowanie atmosfery uczenia się, cele lekcji sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia, NaCoBeZu, czteroelementowa informacja zwrotna, samoocena i ocena koleżeńska, pytania kluczowe.
Nauczyciel będzie pełnił rolę animatora – wprowadza uczniów w temat zajęć, wzbudza ciekawość, motywuje, naprowadza, podpowiada, podtrzymuje emocje towarzyszące dzieciom przy podejmowaniu różnorodnych zadań. Natomiast aktywność w trakcie różnych zadań, ćwiczeń, gier, zabaw itp. należeć będzie do dziecka. Uczniowie stają się współorganizatorami zajęć, są twórcami i realizatorami.
W celu uatrakcyjnienia zajęcia będą wspomagane poprzez wykorzystanie gier dydaktycznych, tablicy multimedialnej, komputera ze szczególnym naciskiem na pracę w grupie.
Innowacja zakłada wykorzystanie różnorodnych metod, w tym praktycznych, które ułatwią poznanie rzeczywistości, pozwolą uczniom na wykorzystanie posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych w codziennym życiu i w przyszłości. Zajęcia będą odbywały się nie tylko w sali lekcyjnej, ale również w terenie (np.: na boisku, w banku, w sklepie).

f) Przewidywane efekty/ korzyści wdrożenia innowacji:
Ocenianie kształtujące daje nadzieję na dobry kierunek zmian. Jest bowiem jest bardzo efektywnym sposobem podnoszenia osiągnięć uczniów. Szczególnie w pracy z uczniami mającymi trudności w nauce przynosi bardzo dobre wyniki. Skutecznie przygotowuje młodych ludzi do uczenia się przez całe życie, co jest konieczną umiejętnością we współczesnym świecie.
Poprzez zorganizowaną i systematyczną pracę uczeń:
• chętnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych i rozwija własne zdolności oraz umiejętności twórczego myślenia,
• pogłębia, utrwala i rozszerza wiadomości i umiejętności zdobyte na lekcjach,
• zaspokaja zainteresowania i kształtuje pozytywną motywację do nauki przedmiotów ścisłych,
• konsekwentnie realizuje zadania o różnym charakterze, przejawia inicjatywę i samodzielność,
• umacnia się w poczuciu własnej wartości i jest odporny psychicznie na ewentualne porażki,
• korzysta z różnych źródeł informacji, wykorzystuje w pracy technologię informacyjną,
• osiąga sukcesy, co spotęguje wiarę we własne możliwości
• stosuje zdobytą wiedzę i umiejętności w sytuacjach życiowych
Korzyści dla szkoły:
• budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o rozwój intelektualny uczniów,
• podniesienie jakości pracy szkoły.
Ewaluacja innowacji odbywać się będzie na podstawie:
• obserwacji uczniów podczas zajęć,
• bieżącej analizy postępów w nauce,
• diagnozy wiedzy i umiejętności matematycznych na koniec roku szkolnego,
• ankiety skierowanej do uczniów i rodziców.


3.Finansowanie innowacji

a) innowacja nie wymaga dodatkowego finansowania

b) innowacja wymaga dodatkowego finansowania:
nie dotyczy

DOKUMENTY - ZAŁĄCZNIKI WYNIKAJĄCE Z ROZPORZĄDZENIA O DZIAŁALNOŚCI INNOWACYJNEJ.

a) uchwała Rady Pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji,
b) zgoda autora na jej wprowadzenie w szkole,
c) opinia Rady Pedagogicznej,















INNOWACJA PEDAGOGICZNA
NA ROK SZKOLNY 2016/2017


Czas realizacji innowacji:
wrzesień 2016r. – czerwiec 2017r.
Uczestnicy innowacji:

Uczniowie klasy VI Szkoły Podstawowej w Białej Nyskiej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Białej Nyskiej

Osoby odpowiedzialne:

mgr inż. Alicja Pacan – nauczyciel matematyki

Cele realizacji innowacji:
Cel ogólne:
• rozwijanie i pogłębianie umiejętności matematycznych,
• uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się matematyki,
• kształcenie inicjatywy i pomysłowości w rozwiązywaniu problemów,
• rozwijanie u uczniów poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości,
• przygotowanie młodych ludzi do uczenia się przez całe życie.
Cele szczegółowe:
• popularyzowanie matematyki wśród uczniów,
• rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych, pogłębianie wiedzy z tej dziedziny oraz postawy dociekliwości,
• poznanie nowoczesnych metod pracy i zdobywania wiedzy poprzez stosowanie na lekcjach matematyki technologii informacyjnych wspomagających zapamiętywanie i rozwijanie wiedzy,
• praktyczne zastosowanie matematyki,
• wyrabianie u uczniów określonych umiejętności w zakresie: pracy samodzielnej, pracy w grupie oraz w parach,
• przygotowanie uczniów do wykorzystania matematyki w życiu codziennym,
• pobudzanie do systematyczności w pracy i nauce,
• pobudzanie do twórczego i logicznego myślenia,
• przygotowanie uczniów do konkursów matematycznych,
• zachęcanie uczniów do podejmowania samodzielnej pracy nad rozwiązywaniem i tworzeniem zadań matematycznych,
• poznanie programów komputerowych przeznaczonych do nauki matematyki,
• rozbudzanie motywacji do nauki matematyki, uczenie dostrzegania prawidłowości matematycznych w otaczającym świecie
• uczenie przełamywania własnych zahamowań i promowania rezultatów własnej pracy,
• pobudzanie optymizmu i motywacji do kolejnych działań, szukanie radości w pracy i nauce.

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA:
Dla ucznia:
• chętnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych i rozwija własne zdolności oraz umiejętności twórczego myślenia,
• pogłębia, utrwala i rozszerza zdobyte wiadomości i umiejętności,
• zaspokaja zainteresowania i kształtuje pozytywną motywację do nauki przedmiotów ścisłych,
• konsekwentnie realizuje zadania o różnym charakterze, przejawia inicjatywę i samodzielność,
• umacnia się w poczuciu własnej wartości i jest odporny psychicznie na ewentualne porażki,
• korzysta z różnych źródeł informacji, wykorzystuje w pracy technologię informacyjną,
• stosuje zdobytą wiedzę i umiejętności w sytuacjach życiowych.
Dla szkoły:
• budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o rozwój intelektualny uczniów i stosującej nowoczesne metody oceniania i uczenia się,
• podniesienie jakości pracy szkoły.

ETAPY REALIZACJI INNOWACJI :

I Diagnoza wstępna:
• analiza wyników nauczania po klasie V
• obserwacja uczniów
• wywiad z uczniami
• rozmowa z rodzicami

II Realizacja kolejnych działań przewidzianych
w harmonogramie innowacji.


III Zakończenie realizacji innowacji

Harmonogram oddziaływań
Termin działań innowacyjnych Działania innowacyjne
Wrzesień 2016 1. Wprowadzenie do oceniania kształtującego:
• Przedstawienie uczniom specyfiki oceniania kształtującego.
• Omówienie elementów oceniania kształtującego.
• Porównanie oceniania kształtującego i oceniania sumującego.
2. Budowanie atmosfery uczenia się – dyskusja z uczniami, stworzenie „Dekalogu miłej atmosfery na lekcji” praca w pracowni komputerowej.
3. Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia – ogólnoszkolna akcja propagująca naukę tabliczki mnożenia.
Październik 2016 1. Cele lekcji formułowane w języku ucznia – podawane uczniom na każdej lekcji. Sprawdzanie osiągnięcia celów na zakończenie lekcji poprzez zdania podsumowujące.
2. Ułamki w życiu codziennym – gry i zabawy oraz wyjście do sklepu.
Listopad 2016 1. NaCoBezu – przygotowanie gotowych formułek kryteriów oceniania do prac pisemnych. Wspólne ustalanie z uczniami kryteriów oceniania i przekazywanie w formie pisemnej bądź ustnej.
2. Etap szkolny Wojewódzkiego konkursu matematycznego.
Grudzień 2016 1. Wprowadzenie oceny kształtującej na wybranych kartkówkach (wycofanie oceny sumującej). Stosowanie gotowych formułek NaCoBezu.
2. Procenty w życiu codziennym – zadania, gry dydaktyczne i interaktywne oraz wyjście do banku.
Styczeń 2017 1. Wprowadzenie oceny koleżeńskiej jako elementu oceniania kształtującego.
2. Figury w życiu codziennym – tworzenie plakatów i prezentacji multimedialnych.
Luty 2017 1. Wprowadzenie samooceny jako elementu oceniania kształtującego.
2. Pole powierzchni i objętość brył – obliczenia praktyczne czyli planujemy remont klasy.
3. Szkolny turniej Super Farmera – logiczne potyczki z wykorzystaniem gry planszowej.
Marzec 2017 1. Moja pierwsza makieta - rysowanie siatek i tworzenie modeli brył.
2. Matematyka na sportowo – szkolny Dzień wiosny.
Kwiecień 2017 1. Pytania kluczowe – czyli poszukiwanie odpowiedzi na lekcji. Wprowadzenie ostatniego zaplanowanego elementu oceniania kształtującego.
2. Knagur matematyczny –międzynarodowy konkurs dla małych matematyków.
Maj 2017 1. Stosowanie wszystkich zaplanowanych elementów oceniania kształtującego: atmosfera uczenia się, cele lekcji, Nacobezu, informacja zwrotna, ocena koleżeńska, samoocena, pytania kluczowe.
2. Odczytywanie danych i informacji, tworzenie wykresów w wersji papierowej i elektronicznej przy użyciu technologii informacyjnej.
Czerwiec 2017 1. Diagnoza wiedzy i umiejętności matematycznych na koniec roku szkolnego,
2. Ankiety skierowane do uczniów i rodziców.
3. Nauczę „Pierwszaka” grać w Super Farmera – kształtowanie logicznego myślenia z zastosowaniem gier planszowych. Wspólne zabawy uczniów klasy VI i na podwórku szkolnym.




Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.