Katalog Barbara Baran, 2018-05-18 Krasne Różne, Konspekty Scenariusz zajęć logopedycznych. Utrwalenie wymowy gł."sz". Różnicowanie"sz-s".Temat: Utrwalenie wymowy głoski „sz”. Różnicowanie głosek „sz-s”. CELE: • Ćwiczenia usprawniające narządy mowy (język, wargi). • Ćwiczenia wymowy głoski sz. • Ćwiczenia słuchu fonematycznego - słuchowe różnicowanie głosek „s – sz”. • Ćwiczenia analizy i syntezy fonetycznej. POMOCE: sylwety - chłopiec, dziewczynka, symbole głosek „s – sz, rysunki dzieci bez elementów twarzy, sylweta szafy, obrazki z przedmiotami zawierającymi wyrazy z głoskami „sz i s”. PRZEBIEG: 1. Powitanie – sylwety chłopca i dziewczynki przedstawiają się i zapraszają do wspólnej zabawy. (Sandra i Szymek) 2. Gimnastyka języka Na początku jest rozgrzewka Językowa wprzód wywieszka. Cały język wyskakuje Wszystkim nam się pokazuje. Brawo! Brawo! (kląskanie) W dół i w górę. W lewo , w prawo Pięknie ćwiczy! Brawo! Brawo! (kląskanie) Już rozgrzewka zakończona Ząbki liczyć przyszła pora! Język ząbki poleruje Każdy dotknie i wyczuje. 3. Wyodrębnianie głosek w nagłosie w wyrazach Szymek i Sandra. Obserwacja w lustrze. Symboliczne oznaczenie sz - kółeczko, strzałka w górę, s- uśmiech, strzałka w dół. 4. Dorysowywanie elementów twarzy : oczy nos, usta (zgodnie z układem warg w czasie wybrzmiewania głoski „s – sz” w imieniu) 5. Szumiąca przyroda - zabawa ortofoniczna Szymek i Sylwia poszli na spacer, słyszeli jak szumi przyroda: Szumi, szumi wietrzyk - szszsz.. Szumi, szumi deszczyk - szszsz... Szumią, szumią drzewa - szszsz... Wiosna (lato, jesień, zima) wita nas! Szumi, szumi woda - szszsz... Szumi, szumi las - szszsz... Szumią, szumią pola - szszsz... Wiosna wita nas! 6. Ćwiczenia oddechowe oraz syntezy i analizy fonemowej: Wichura w krainie głosek Dzieci siedzą w kole. W środku leżą obrazki lub przedmioty. Dzieci robią głęboki wdech nosem i długi powolny wydech ustami. Następnie logopeda lub dziecko dokonuje analizy fonemowo- logotomowej lub logotomowo- fonemowej wybranego przez siebie obrazka, np. sz -afa lub ko-sz. Wskazane dziecko dokonuje syntezy oraz wypowiada głoskę, którą porwał wiatr. Jeżeli zadanie wykona poprawnie zabiera dla siebie obrazek 7. Zabawa Robimy porządki w starej szafie W górze, z lewej szafy strony Szalik ładnie ułożony, obok szczotka, w szpulce szpilka, a w szufladach skarbów kilka. W górze, z prawej szafy strony Jest skakanka, pusty słoik I skarpetek jedną parę Schował ktoś do szafy starej. Za dużymi szafy dzrzwiami Jest koszula z mankietami, Dwa wieszaki oraz szelki, Kapelusz i szpadel wielki. W środku szafy suknia, spodnie I spódnica – stroje modne, Sweter wisi obok paska, Na spód spadła stryjka laska. Dolną szafy część otwieram, Gdy na grzyby się wybieram. Jest tu koszyk i kalosze, Szyszki z lasu też przynoszę. Dolny schowek z prawej strony Jest na sanki przeznaczony, I pamiętaj także o tym: Stąd parasol weź na słoty. Skrzypią starej szafy drzwi Szara myszka pod nią śpi. A spod szafy do rąk dzieci Samolocik zaraz wzleci. Stara szafa strasznie skrzypi,/sporo skarbów w niej ukrytych./ Są w niej też schowane słowa,/ by staranna była mowa./ • Odczytanie tekstu i wyszukiwanie wyrazów z głoskami „sz i s”. • Dzieci mają za zadanie poukładać rzeczy ze starej szafy w następujący sposób: przedmioty, w których nazwie jest głoska s ułóż z prawej strony szafy, a te z głoską sz – po lewej stronie szafy. Przedmioty, w których głoska występuje w nagłosie wyrazu ułóż na górnej półce, te z głoską w śródgłosie na środkowej półce, a te z głoską w wygłosie na dolnej półce. 8. Pożegnanie z Szymkiem i Sandrą - przesyłanie całusków. Opracowała: Barbara Baran Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |