Katalog

Barbara Baran, 2018-05-18
Krasne

Różne, Konspekty

Scenariusz zajęć logopedycznych. Utrwalenie wymowy gł."sz". Różnicowanie"sz-s".

- n +

Temat: Utrwalenie wymowy głoski „sz”. Różnicowanie głosek „sz-s”.

CELE:
• Ćwiczenia usprawniające narządy mowy (język, wargi).
• Ćwiczenia wymowy głoski sz.
• Ćwiczenia słuchu fonematycznego - słuchowe różnicowanie głosek „s – sz”.
• Ćwiczenia analizy i syntezy fonetycznej.

POMOCE: sylwety - chłopiec, dziewczynka, symbole głosek „s – sz, rysunki dzieci bez elementów twarzy, sylweta szafy, obrazki z przedmiotami zawierającymi wyrazy z głoskami „sz i s”.
PRZEBIEG:
1. Powitanie – sylwety chłopca i dziewczynki przedstawiają się i zapraszają do wspólnej zabawy. (Sandra i Szymek)

2. Gimnastyka języka
Na początku jest rozgrzewka
Językowa wprzód wywieszka.
Cały język wyskakuje
Wszystkim nam się pokazuje.
Brawo! Brawo! (kląskanie)
W dół i w górę.
W lewo , w prawo
Pięknie ćwiczy!
Brawo! Brawo! (kląskanie)
Już rozgrzewka zakończona
Ząbki liczyć przyszła pora!
Język ząbki poleruje
Każdy dotknie i wyczuje.
3. Wyodrębnianie głosek w nagłosie w wyrazach Szymek i Sandra. Obserwacja w lustrze.
Symboliczne oznaczenie sz - kółeczko, strzałka w górę, s- uśmiech, strzałka w dół.
4. Dorysowywanie elementów twarzy : oczy nos, usta (zgodnie z układem warg w czasie wybrzmiewania głoski „s – sz” w imieniu)
5. Szumiąca przyroda - zabawa ortofoniczna
Szymek i Sylwia poszli na spacer, słyszeli jak szumi przyroda:

Szumi, szumi wietrzyk - szszsz..
Szumi, szumi deszczyk - szszsz...
Szumią, szumią drzewa - szszsz...
Wiosna (lato, jesień, zima) wita nas!
Szumi, szumi woda - szszsz...
Szumi, szumi las - szszsz...
Szumią, szumią pola - szszsz...
Wiosna wita nas!

6. Ćwiczenia oddechowe oraz syntezy i analizy fonemowej:
Wichura w krainie głosek

Dzieci siedzą w kole. W środku leżą obrazki lub przedmioty. Dzieci robią głęboki wdech nosem i długi powolny wydech ustami. Następnie logopeda lub dziecko dokonuje analizy fonemowo- logotomowej lub logotomowo- fonemowej wybranego przez siebie obrazka, np. sz -afa lub ko-sz. Wskazane dziecko dokonuje syntezy oraz wypowiada głoskę, którą porwał wiatr. Jeżeli zadanie wykona poprawnie zabiera dla siebie obrazek

7. Zabawa Robimy porządki w starej szafie

W górze, z lewej szafy strony
Szalik ładnie ułożony,
obok szczotka, w szpulce szpilka,
a w szufladach skarbów kilka.
W górze, z prawej szafy strony
Jest skakanka, pusty słoik
I skarpetek jedną parę
Schował ktoś do szafy starej.
Za dużymi szafy dzrzwiami
Jest koszula z mankietami,
Dwa wieszaki oraz szelki,
Kapelusz i szpadel wielki.
W środku szafy suknia, spodnie
I spódnica – stroje modne,
Sweter wisi obok paska,
Na spód spadła stryjka laska.
Dolną szafy część otwieram,
Gdy na grzyby się wybieram.
Jest tu koszyk i kalosze,
Szyszki z lasu też przynoszę.
Dolny schowek z prawej strony
Jest na sanki przeznaczony,
I pamiętaj także o tym:
Stąd parasol weź na słoty.
Skrzypią starej szafy drzwi
Szara myszka pod nią śpi.
A spod szafy do rąk dzieci
Samolocik zaraz wzleci.
Stara szafa strasznie skrzypi,/sporo skarbów w niej ukrytych./ Są w niej też schowane słowa,/ by staranna była mowa./

• Odczytanie tekstu i wyszukiwanie wyrazów z głoskami „sz i s”.
• Dzieci mają za zadanie poukładać rzeczy ze starej szafy w następujący sposób: przedmioty, w których nazwie jest głoska s ułóż z prawej strony szafy, a te z głoską sz – po lewej stronie szafy. Przedmioty, w których głoska występuje w nagłosie wyrazu ułóż na górnej półce, te z głoską w śródgłosie na środkowej półce, a te z głoską w wygłosie na dolnej półce.
8. Pożegnanie z Szymkiem i Sandrą - przesyłanie całusków.

Opracowała: Barbara Baran

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.