Katalog

Renata Rejman, 2018-05-22
Łańcut

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć METODĄ OŚRODKÓW PRACY - NOWY ROK

- n +

Scenariusz zajęć prowadzonych
METODĄ OŚRODKÓW PRACY

Opracowała: Renata Rejman

Data: grudzień/ styczeń
Miejsce: Szkoła Podstawowa
Klasa I
Czas 4 godz.


Temat tygodnia: Tradycje noworoczne
Temat dnia: Noc sylwestrowa


I Cele główne:
poznawanie nazw pór roku i nazw miesięcy;
kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich;
rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej oraz plastycznej;
doskonalenie umiejętności wyrażania emocji;
ilustrowanie muzyki ruchem.

Cele operacyjne:
Po przeprowadzonych zajęciach uczeń:
rozpoznaje poznane cyfry l, 2, 3, 4, 5, 6 i potrafi je zastosować do oznaczenia ilości przedmiotów;
potrafi ustalić liczbę ozdób w zakresie 6;
prawidłowo klasyfikuje i nazywa figury geometryczne;
wykonuje ozdobę karnawałową wg wzoru;
zgłasza się do odpowiedzi i udziela jej całym zdaniem;
uważnie słucha opowiadania i poleceń nauczyciela.

II Formy pracy:
zespołowa;
indywidualna.

III Metody: słowne, oglądowe, praktyczne

IV Środki dydaktyczne: tablica obecności, tablica dni tygodnia i pogody, tablica, kreda, wiersz L.J. Kerna „Bajka o starym i nowym roku”, papierowe szablony maski i czapeczki, odtwarzacz CD, płyta z kolędami i wesołymi utworami dziecięcymi, tamburyn, ozdoby karnawałowe: po 1 zestawie dla każdego dziecka (błyszczące figury geometryczne, baloniki, wstążeczki), tabliczki demonstracyjne z figurami geometrycznymi, klej, nożyczki, szablony masek, klej.

Przebieg zajęć:
I Zajęcia wstępne
Nauczyciel prosi o zajecie miejsca na dywanie, następuje powitanie dzieci.
N: Dzień dobry, bardzo się cieszę, że, chociaż na dworze jest mroźno, mogę się dziś z wami spotkać, usiądźcie na dywanie, proszę.
Analiza i synteza sylabowa imion. Dziecko, które usłyszy swoje imię macha dłonią, np. TO – MEK.
N: Witaj Tomku! Jak się masz?
Sprawdzenie obecności na tablicy, kto jest, kogo nie ma i dlaczego.
N, przy każdym obecnym uczniu umieszcza gwiazdkę – znak okresu świąt Bożego Narodzenia. Następnie uczniowie przypominają sobie, jaki jest dziś miesiąc i dzień tygodnia.
Dostają karteczki z różnymi rodzajami pogody, wybrany uczeń – dyżurny sprawdza patrząc w okno, jaka jest pogoda zaś uczniowie zastanawiają się jak znaczek przypiąć na tablice. Dyżurni wypełniają swoje obowiązki.

N: - Co wydarzyło się w ostatnim czasie?- swobodne wypowiedzi na temat minionych świąt. Zaśpiewajmy wspólnie kolędę- nauczyciel intonuje „Dzisiaj w Betlejem”. Spójrzcie teraz na nasz kalendarz, dużo czy mało dni zostało nam do końca roku?.
Uczniowie określają, że to ostatni dzień

N: -Kiedy rok się kończy wszyscy przygotowują się, by radośnie przywitać nowy rok. Taka zabawa nazywana jest sylwestrem. Niektórzy oczekują na jego przyjście w domu, z rodziną, inni wyjeżdżają. Są też osoby, które wybierają się na bal. A jak wyglądają przygotowania w waszych domach? Czy wiecie jak przywitacie nowy rok?(rozmowa, wypowiedzi swobodne)
Kiedy nowy rok się zaczyna wszyscy składają sobie życzenia: szczęśliwego nowego roku, dużo zdrowia i szczęścia w nowym roku, ...


II Rozwinięcie:
1) Zabawa „Co kojarzy się z nocą sylwestrową?”
Dzieci siedzą w kole. W środku koła siedzi nauczyciel, który trzyma dużą piłkę. Umawia się z dziećmi, że piłka to duża kula, którą będzie kolejno toczyć do dzieci. Dzieci muszą podać słowo kojarzące się z Sylwestrem i poturlać kulę z powrotem do nauczyciela. Przykładowe słowa kojarzące się z nocą sylwestrową: bal, fajerwerki, tańce, życzenia... Podział na sylaby i głoski słów kojarzących się z Sylwestrem.
2) Słuchanie wiersza L.J. Kerna „Bajka o starym i nowym roku” (załącznik 1)
Rozmowa kierowana na temat czytanego utworu. Dzieci odpowiadają na pytania nauczyciela:
O kim był ten wiersz?
Jak wyglądał stary rok?
W jakich warunkach stary rok spotkał się z nowym rokiem?
Czy było to w dzień, czy w nocy?
Skąd wiemy, że panowała noc?

N: Popatrzcie na obrazek (załącznik 2). Kto wie, co ten obrazek przedstawia?
Dzieci:...................
N: My też dzisiaj powitamy nowy rok. Spróbujemy teraz przygotować się do tego. Najpierw jednak musimy rozgrzać nasze ciała, by sprawnie pracowały.

3) Ćwiczenia gimnastyczne według M. Markowskiej.
Dzieci wędrują po głębokim śniegu- maszerują w miejscu wysoko unosząc kolana, w rytmie wystukiwanym przez nauczyciela na tamburynie. Gdy tamburyn milknie, dzieci zatrzymują się, bo przed nimi znajduje się stok. Siadają na sankach i zjeżdżają z góry- w siadzie prostym, ramiona wyprostowane do przodu, tułów w lekkim skłonie w tył. Na dźwięki instrumentu kontynuują wędrówkę po śniegu. Nagle przed dziećmi pojawia się zaspa.
Zabawa „Usuwamy zaspę”- dzieci stają w rozsypce przed nauczycielem i naśladują usuwanie śniegu łopatą: nabieranie i wyrzucanie za siebie (zamaszysty wyrzut ramion ze skłonem tułowia w tył).
Zaspa usunięta! Można dalej iść- dzieci maszerują w miejscu wysoko unosząc kolana, w rytmie wystukiwanym przez nauczyciela na tamburynie.
Zbliżamy się do niskiego tunelu. Ąby przejść przez niego musimy jeden za drugim przejść na czworakach. Dzieci przechodzą przez tunel i ponownie maszerują z wysoko podnoszonymi kolanami.
Zbliżamy się do wąskiego tunelu. Ąby przejść przez niego musimy jeden za drugim przejść bokiem- nauczyciel pokazuje jak krokiem odstawno- dostawnym pokonać tunel.
Marsz w miejscu z powtarzaniem rymowanki:
Raz, dwa robimy krok
Chcemy by dobry był ten rok!

N: Teraz zaczniemy przygotowania do świętowania. Przygotujemy dekoracje do naszej sali, maski karnawałowe. Ale najpierw przypomnimy sobie jak wyglądają różne figury i kolory. Nauczyciel rozdaje dzieciom zestawy z 7 figurami i 2 balonami. Proszę weźcie swoje koperty i wyjmijcie ze środka kolorowe figury. Teraz ustawcie się w kółeczku. Kiedy włączę muzykę będziemy razem tańczyć. Gdy muzyka ucichnie poproszę kogoś o wykonanie zadania.
Nauczyciel włącza muzykę, później zatrzymuje ją.

Proszę kogoś, kto ma czerwone kółko o jeden obrót.

Zabawa trwa dotąd aż wszyscy będą mogli podskoczyć, tupnąć, zaklaskać itd. Następnie dzieci przeliczają figury.

4) Ekspresja

N: - Teraz zapraszam was do stolika. Mam tu dla was szablony masek, w których można iść na noworoczną zabawę. Przyozdobicie je figurami z kopert.

Pokaz i ogląd gotowych masek, dostarczanie wrażeń dotykowych, wzrokowych. Dzieci samodzielnie przyklejają ozdoby do swoich masek. Podczas pracy plastycznej dzieci słuchają kolęd. Po skończonej pracy nauczyciel robi na jednym stoliku wystawę masek, chwali sposób wykonania i efekt końcowy. Następnie wszyscy nadmuchują swoje baloniki (po dwa). Nauczyciel pomaga dzieciom zawiązać balony. Wiesza je w różnych miejscach w sali, zostawia tyle balonów, by każda para dzieci miała jeden balonik.

Zapraszam was teraz na noworoczny bal. Dobierzmy się w pary. Będziemy tańczyć z balonami w taki sposób, żeby balonik znajdował się w środku każdej pary. Baloniki przytrzymujemy brzuszkami. Kiedy włączę muzykę, będziecie tańczyć, uważając, by balonik nie upadł.
Wspólne zabawy przy wesołych utworach dziecięcych.

III Zakończenie – sprzątanie sali, rozmowa podsumowująca zajęcia. Usprawnianie czynności samoobsługowych.
N: Rozmawialiśmy dzisiaj o zakończeniu roku. Jak nazywa się zabawa w ostatnim dniu roku? W jaki sposób można przywitać nowy rok. Czego życzymy kolegom w nowym roku? Pięknie bawiliście się na naszym sylwestrowym balu. Dziękuję dyżurnym za wypełnianie obowiązków ...(np. wyróżniająco). Waszym zadaniem domowym będzie dzisiaj złożenie noworocznych życzeń rodzinie.
Odprowadzenie dzieci do szatni, rozmowy z rodzicami.

Załącznik 1

Ludwik Jerzy Kern „Bajka o starym i nowym roku”
O jednej porze, raz do roku,
w zimowej nocy ciemnym mroku,
gdzieś, gdzie nie sięga ludzki wzrok,
schodzi się z rokiem rok.
Jeden jest wielki z siwą brodą,
drugi jest mały z buzią młodą,
czyli, by rzec innymi słowy:
jeden jest Stary, a drugi Nowy.
Gwiazdy jak owieczki lśnią na niebie,
a oni stają obok siebie,
coś sobie mówią , patrząc w oczy,
ale nikt nie wie o czym.
Potem w ciemności słychać kroki…
To się rozchodzą oba roki.
W całkiem przeciwne idą strony:
Stary znużony i zmęczony,
Nowy o jasnych, złotych lokach,
wesoło mknie w podskokach.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.