![]() |
![]() |
Katalog Renata Szczygłowska, 2018-05-22 Częstochowa Pedagogika, Ćwiczenia Program rewalidacji dziecka z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkimI. Zasady prowadzenia zajęć: Stworzenie atmosfery bezpieczeństwa i akceptacji; Życzliwość i zrozumienie w stosunku do dziewczynki; Akceptowanie dziecka; Dostosowanie ćwiczeń do możliwości dziecka; Przechodzenie od ćwiczeń łatwiejszych do trudniejszych; Dostosowanie rodzaju ćwiczeń i czasu pracy do wydolności dziecka w danym dniu ćwiczenia umożliwiające pracę samodzielną i w grupie; Motywowanie dziecka do działania i podejmowania wysiłku. II. Działania wspierające rodziców: Porady; Rozmowy; Konsultacje; Warsztaty, np.. udział w warsztatach “Szkoła dla rodziców i wychowawców” na terenie poradni psychologiczno - pedagogicznej III. Rodzaj i zakres pomocy na terenie szkoły: Działania o charakterze profilaktycznym i terapeutycznym nakierowane na niwelowanie trudności i deficytów rozwojowych dziecka; Wdrażanie dziecka do systematyczności i wytrwałej pracy; wydłużenie koncentracji uwagi; Rozwijanie autokontroli swoich działań (porady, konsultacje, wymiana doświadczeń i informacji oraz instruktarze). IV. Słabe strony dziecka: Najwolniej rozwijające się funkcje w rozwoju poznawczym ( zdolność myślenia przyczynowo - skutkowego); Osłabiona koordynacja wzrokowo - ruchowa, słuchowa; Osłabiona analiza i synteza wzrokowa; Obniżony poziom spostrzegania słuchowego i pamięci słuchowej; Obniżony zasób słownictwa; Obniżona motoryka mała oraz sprawność graficzna i manualna; Zwolnione tempo czytania (nie przestrzeganie znaków interpunkcyjnych, zniekształcenia, zmiana końcówek); Słabe rozumienie tekstu czytanego i słyszanego; Przy przepisywaniu tekstu lub pisaniu z pamięci liczne błędy, w tym ortograficzne; Trudność w rozpoznawaniu niektórych figur geometrycznych, brak znajomości tabliczki mnożenia, dziewczynka dodaje i odejmuje na konkretach w obrębie dziesięciu, trudności w porównywaniu zbiorów, myli znaki < i > (matematyczne), ma duże trudności w rozwiązywaniu zadań z treścią; Zmienna koncentracja uwagi i średnia świadomość popełnianych błędów, nie do końca odczytuje intencje innych osób, rówieśników. V. Mocne strony dziecka: Dziewczynka jest pogodna, optymistycznie nastawiona do ludzi, jest bardzo miłym dzieckiem; Występuje u niej dobra motywacja do pracy; Jest gotowa do uczestnictwa w życiu klasy, współpracuje w grupie; Komunikuje się słownie (przekazuje informacje, słucha, wykonuje polecenia, zwraca się ze swoimi problemami do osób dorosłych); przy przepisywaniu tekstu robi znacznie mniej błędów niż podczas pisania z pamięci, umie je poprawić (z pomocą nauczyciela); Przyporządkowuje rzeczownikowi przymiotnik; Dokonuje pisemnej analizy sylab; Posługuje się liczydłem; Układa proste zdania z rozsypani wyrazowej. Ustalając rodzaj zajęć rewalidacyjnych uwzględniłam diagnozę i zalecenia zawarte w orzeczeniu wydanym przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną nr 2 w Częstochowie. VI. Ogólne cele zajęć rewalidacyjnych: Stymulowanie rozwoju poznawczego; Stymulowanie rozwoju motorycznego (motoryka duża i mała); Stymulowanie rozwoju emocjonalnego. VII. Cele szczegółowe zajęć rewalidacyjnych: Kształtowanie umiejętności dokonywania analizy syntezy wzrokowej; Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, pamięci wzrokowej; Rozwijanie koordynacji wzrokowo - ruchowej; Rozwijanie pamięci słuchowej i wzrokowo - ruchowej; Rozwijanie koncentracji uwagi; Rozwijanie orientacji przestrzennej i kierunkowej; Rozwijanie sprawności grafomotorycznej; Doskonalenie sprawności myślenia (ćwiczenia rozwijające myślenie analityczne, logiczne); Rozwijanie percepcji słuchowej; Kształtowanie operatywności myślenia na materiale arytmetycznym (w tym zadania arytmetyczne); Doskonalenie techniki czytania i pisania. VIII. Środki dydaktyczne: Układanki mozaikowe, obrazkowe; Domino obrazkowe, literowe, sylabowe; Książki (bajki, opowiadania, wiersze); Ćwiczenia z czasopism dla dzieci; Gry dydaktyczne; Materiały o różnych fakturach; Materiały plastyczne; Mandale oraz inne materiały przydatne do pracy samodzielnej ucznia lub pracy z nauczycielem. L.P. ZADANIA (ZALECENIA) CELE ŚRODKI REALIZACJI - RODZAJE STOSOWANYCH ĆWICZEŃ 7 ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE MOTORYKĘ DUŻĄ ORAZ POPRAWIAJĄCE OGÓLNY ROZWÓJ STYMULACJA ROZWOJU EMOCJONALNEGO Kształtowanie sprawności ogólnej dziecka oraz motoryki dużej i małej niezbędnej do zadań szkolnych i czynności życia codziennego Wzmacnianie zachowań pożądanych. Doskonalenie kompetencji emocjonalnych i społecznych. Kształtowanie rozumienia obowiązujących reguł i zasad. Doskonalenie samodzielności i niezależności. Uczenie granic w relacjach z dorosłymi oraz dystansu. Wzmacnianie poczucia wartości i chęci do działania. Zabawy ogólnorozwojowe w sali gimnastycznej; Ćwiczenia na przyrządach (sala korekcyjna); Zabawy z piłką, ze skakanką, na ławeczce, na drabince (rozwijające koordynację ruchową); Ćwiczenia antygrawitacyjne (przy drabince, z piłką); Ćwiczenia profilaktyczne przeciw płaskostopiu; Biegi, rzuty, chwyty, rzuty do celu; Poznawanie zasad gier zespołowych; Gimnastyka ogólnorozwojowa; Zabawy z piłeczkami gumowymi, jeżykami; Nawlekanie nitki na igłę; Przyszywanie guzika; Chwytanie naprzemienne lewą i prawą ręką pisaków o różnej grubości; Gięcie papieru lewą i prawą ręką; Elementy metody Dennisona; Ugniatanie plasteliny, Modliny; malowanie palcem farbami po dużym arkuszu papieru; Pisanie piaskiem, ryżem, solą; Przekładanie przedmiotów o różnej wielkości; Kolorowanie małych obrazków; Pisanie po śladzie z zachowaniem liniatury; gra w bierki, warcaby, inne gry planszowe. Rozmowy z nauczycielem (uczenie reguł, zasad współpracy w grupie, nawiązywania kontaktów rówieśniczych); Zabawy w grupie (wspólne zajęcia w świetlicy oraz przebywanie i zabawy z dziećmi na przerwach); Wyjście do kina, teatru, na imprezy szkolne (zabawa karnawałowa, Andrzejki, dyskoteka); Ćwiczenia uczące znajomości topografii szkoły i drogi do domu; Ćwiczenia znajomości ważnych telefonów (alarmowe do rodziców, rodziny); Ćwiczenia uczące zachowania się w sytuacji trudnej i niebezpiecznej; Uczenie właściwej interpretacji usłyszanych komunikatów. Przedstawiony program zajęć rewalidacyjnych będzie modyfikowany i uzupełniany w zależności od potrzeb, z równoczesnym uwzględnieniem postępów czynionych przez dziecko, po konsultacjach z nauczycielami uczącymi i jego rodzicami. Program opracowała Renata Szczygłowska Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |