Katalog Joanna Witek-Sołtys, 2018-05-24 Kraków Zajęcia przedszkolne, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego na stopień mianowanegoPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO mgr Joanny Witek NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO w Przedszkolu Publicznym "Karmelkowy Zakątek" UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO Data rozpoczęcia stażu: 01. 09. 2015 r. Przewidywana data zakończenia stażu: 31. 05. 2018 r. PODSTAWA PRAWNA: 1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2006 r., Dz. U. Nr 97, poz. 674, z późniejszymi zmianami) 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013 r., poz. 393) CEL GŁÓWNY: 1. Uzyskanie w wyniku postępowania egzaminacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. CELE SZCZEGÓŁOWE: Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli: 1. Uczestnictwo w pracach organów Państwowego Przedszkola „Karmelkowy Zakątek” związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu placówki oraz potrzeb przedszkola i środowiska lokalnego 2. Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielne lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego 3. Poznanie przepisów dotyczących systemu oświaty, w zakresie funkcjonowania placówki z uwzględnieniem jej specyfiki SPOSÓB REALIZACJI WYMAGAŃ NIEZBĘDNYCH DO UZYSKANIA STOPNIA NAUCZYCIELA MIANOWANEGO: Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli: 1. Poznanie procedury awansu zawodowego - Analiza przepisów prawa oświatowego- Wrzesień 2015 - Systematyczne śledzenie zmian w prawie oświatowym na stronach internetowych MEN - Cały okres stażu - Udział w szkoleniu dotyczącym rozwoju zawodowego nauczycieli - W trakcie trwania stażu 2. Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia stażu - Złożenie wniosku do dyrektora przedszkola o rozpoczęcie stażu - Opracowanie planu rozwoju zawodowego 3. Współpraca z opiekunem stażu - Omówienie kontraktu i ustalenie zasad współpracy - Analiza planu rozwoju zawodowego - Ustalenie terminów spotkań z opiekunem - Hospitacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczyciel - Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i innych nauczycieli – konsultacje, opracowanie scenariuszy zajęć, dokonywanie analizy przebiegu zajęć - Analiza i ocena stażu 4. Aktywne uczestnictwo w WDN - Udział w wewnątrzprzedszkolnych formach doskonalenia zawodowego - Przygotowanie i przeprowadzenie rady szkoleniowej 5. Uczestnictwo w zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego - Udział w warsztatach metodycznych, kursach, szkoleniach, konferencjach podnoszących umiejętności, kompetencje i kwalifikacje 6. Zdobycie nowych kwalifikacji zawodowych - Studia podyplomowe - Organizacja i zarządzanie oświatą lub Oligofrenopedagogika 7. Tworzenie własnego warsztatu pracy - Gromadzenie materiałów, pomocy dydaktycznych, istotnych artykułów z czasopism pedagogicznych - Czytanie literatury pedagogicznej - Stosowanie w procesie dydaktycznym aktywnych metod nauczania. 8. Prowadzenie dokumentacji przedszkolnej - Wpisy w dzienniku, miesięczne plany pracy, arkusze obserwacji, plan współpracy z rodzicami -Współutworzenie procedur przedszkolnych, pracy indywidualnej z dzieckiem przedszkolnym 9. Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego - Uporządkowanie zgromadzonych podczas trwania stażu dokumentów, materiałów, pomocy dydaktycznych itd. - Opis realizacji planu rozwoju zawodowego - Dokonanie samooceny za okres stażu, autorefleksji § 7 ust. 2, pkt 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych 1. Poznanie środowiska dzieci i ich rodziców - Obserwacja, rozmowy z dziećmi - Zebrania grupowe, indywidualne konsultacje z rodzicami - Zajęcia otwarte, uroczystości przedszkolne z udziałem rodziców i dzieci 2. Rozwiązywanie problemów wychowawczo-dydaktycznych - Pedagogizacja rodziców podczas zebrań, konsultacji z rodzicami - Udzielanie wskazówek do pracy z dzieckiem w środowisku domowym 3. Stosowanie różnorodnych aktywnych form i metod pracy z dzieckiem -Praca z dzieckiem zdolnym oraz z dzieckiem z trudnościami - Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod: • Pedagogika Zabawy Klanza • Decoupage • "Fabryka z kubka" - opowiadania twórcze • Umuzykalnianie metodą C. Orffa • Dobrego Startu M. Bogdanowicz • P. Dennisona • Edukacja Przez Ruch D. Dziamskiej, • Ruch Rozwijający W. Sherborne • Aktywne słuchanie muzyki B. Strauss • Dziecięca Matematyka E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, itd. 4. Przygotowywanie uroczystości okolicznościowych i imprez w przedszkolu z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci - Organizacja i współorganizacja uroczystości okolicznościowych oraz imprez dla całej społeczności przedszkolnej zgodnie z rocznym planem pracy przedszkola, np. wewnątrz przedszkolny konkurs kolęd, zabawa Andrzejkowa, Jasełka, wspólne kolędowanie, Dzień Babci i Dziadka, Zabawa Karnawałowa, Dzień Wiosny, Dzień Muzyki, Dzień Ziemniaka, Zajączek, Dzień Strażaka, Festyn Rodzinny, Pożegnanie Starszaków, itp. 5. Współpraca z rodzicami i dziadkami – angażowanie środowiska rodzinnego wychowanków w życie przedszkola - Organizowanie i współorganizowanie i przygotowanie uroczystości przedszkolnych - Angażowanie rodziców w pomoc na rzecz przedszkola (dostarczanie materiałów niezbędnych do przeprowadzenia zajęć, pomoc w organizacji zajęć z przedstawicielami różnych zawodów) - Prowadzenie kącika czytelniczego na tablicy przedszkolnej z ciekawymi artykułami dla rodziców i opiekunów 6. Pełnienie dodatkowych funkcji związanych z pracą w przedszkolu -Prowadzenie zajęć dodatkowych: • 1 raz w tygodniu "Zajęcia wokalno-instrumentalne" • 1 raz w miesiącu "Mali badacze"- zajęcia badawcze (do wyczerpania pomysłów na eksperymenty) • 2 razy w tygodniu prowadzenie zajęć z j. angielskiego w najstarszych grupach przedszkolnych (od 2 roku stażu) 7. Współpraca ze specjalistami - Korzystanie z wiedzy i doświadczenia psychologa i logopedy do rozwiązywania bieżących problemów 8. Podejmowanie współpracy z instytucjami wspomagających przedszkole - Nawiązanie współpracy z Policją, Straż Pożarną, Biblioteką, itp. § 7 ust. 2, pkt 3 Umiejętność wykorzystania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej 1. Pozyskiwanie z Internetu informacji dotyczących awansu zawodowego oraz danych z zakresu prawa oświatowego - Wyszukiwanie i drukowanie potrzebnych informacji z zakresu awansu zawodowego i przepisów prawa oświatowego 2. Doskonalenia umiejętności wykorzystania w pracy technologii informacyjnej i obsługi komputera - Udział w kursach i szkoleniach z zakresu technologii informacyjnej i komunikacyjnej 3. Wykorzystanie technologii komunikacyjnej i informacyjnej w pracy wychowawczo-dydaktycznej - Opracowywanie materiałów i pomocy dydaktycznych przy pomocy komputera - Pisanie scenariuszy zajęć oraz prowadzenie dokumentacji przedszkolnej na komputerze 4, Wykorzystanie Internetu do dzielenia się swoją wiedzą z innymi nauczycielami - Opublikowanie planu rozwoju zawodowego i kontraktu zawartego z opiekunem stażu na stronie portalu edukacyjnego - Zamieszczanie scenariuszy zajęć i imprez okolicznościowych na stronach portali edukacyjnych - Wyszukiwanie scenariuszy, propozycji zabaw dla dzieci na stronach portali edukacyjnych 5. Wykorzystywanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej do realizacji projektów w ramach współpracy międzynarodowej eTwinnnig - Wyszukiwanie ciekawych programów multimedialnych do opracowywania materiałów zrealizowanych w ramach eTwinning - Zamieszczanie efektów realizacji projektów na platformie TwinSpace oraz na stronie internetowej przedszkola 6. Wykorzystywanie programów multimedialnych do prowadzenia zajęć komputerowych - Wyszukiwanie i zapoznanie dzieci z ciekawymi programami (Paint, Luna Pic, Bomomo, Zoo Burst, Tagxedo, Flash Page Flip) - Wprowadzanie na zajęciach ciekawych gier edukacyjnych 7. Opracowanie dokumentacji realizacji planu rozwoju zawodowego - Dokumentacja stażu w formie elektronicznej (prezentacja w programie Prezi lub PowerPoint). § 7 ust. 2, pkt 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań 1. Wykorzystanie wiedzy psychologiczno – pedagogicznej w pracy z dziećmi, a także podczas współpracy z rodzicami - Identyfikacja problemów dotyczących dzieci i podejmowanie działań naprawczych - Praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych - Prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców 2. Wykorzystanie zasad i metod nauczania i wychowania w pracy dydaktyczno – wychowawczej - Planowanie zajęć i tworzenie scenariuszy w oparciu o wiedzę pedagogiczną i metodyczną 3. Organizowanie i prowadzenie zajęć w ramach podnoszenia kultury pedagogicznej rodziców - Zebrania dla rodziców – pogadanki i prelekcje dotyczące wybranych zagadnień wychowawczo – dydaktycznych 4. Aktualizacja wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki na różnego rodzaju szkoleniach, kursach, warsztatach - Udział w wewnątrz- i zewnątrzprzedszkolnych formach doskonalenia zawodowego dotyczących wymienionej problematyki - Wymiana informacji i doświadczeń z innymi nauczycielami 5. Tworzenie biblioteczki z zakresu literatury psychologiczno – pedagogicznej - Aktywne samokształcenie – zapoznanie się z najnowszymi propozycjami wydawniczymi - Studiowanie literatury psychologiczno – pedagogicznej i tworzenie notatek z przeczytanych pozycji - Śledzenie nowinek wydawniczych dotyczących wymienionej tematyki - Sporządzenie wykazu przeczytanej literatury 6. Dzielenie się swoją wiedzą z rodzicami i innymi nauczycielami - Zamieszczanie artykułów z zakresu wychowania na stronie internetowej przedszkola i w gazetce przedszkolnej - Przekazywanie zdobytych wiadomości i umiejętności podczas zebrań z rodzicami i rad pedagogicznych § 7 ust. 2, pkt 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż 1. Analiza przepisów prawa oświatowego - Analiza podstawowych aktów prawnych dotyczących pracy nauczyciela: • Karta Nauczyciela • Rozporządzenia MEN • Ustawa o systemie oświaty • Podstawa programowa wychowania przedszkolnego 2. Przeanalizowanie Konwencji Praw Dziecka - Opracowanie Kodeksu Praw i Obowiązków Przedszkolaków - Nawiązanie kontaktu z Rzecznikiem Praw Dziecka 3. Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej i radach szkoleniowych - Przygotowywanie na posiedzenia Rady Pedagogicznej notatek dotyczących zmian w przepisach prawa oświatowego - Prezentacja zmian innym nauczycielom 4. Studiowanie dokumentacji przedszkolnej - Analiza dokumentacji przedszkolnej: • Statut przedszkola • Miesięczne plany pracy • Regulaminy, itp. 5.Aktualizowanie znajomości przepisów dotyczących konkretnych zadań - Uwzględnianie obowiązujących przepisów i procedur w codziennej pracy - Aktualizacja wiedzy na temat obowiązującego prawa oświatowego podczas spotkań metodycznych, śledzenie zmian na stronach Powyższy plan może ulec zmianie w trakcie jego realizacji. Wszelkie zmiany dokonywane będą w formie aneksów. ................................................................................ Podpis nauczyciela Zatwierdzam do realizacji ........................................................................................ Data i podpis Dyrektora Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |