Katalog

Marta Kuryłowicz, 2018-05-30
Białystok

Historia, Scenariusze

Polska i Ukraina: gdzie jesteśmy – dokąd zmierzamy? Co nas łączy?

- n +

TEMAT: Polska i Ukraina: gdzie jesteśmy – dokąd zmierzamy? Co nas łączy?

Szczegółowe cele kształcenia:
 wiadomości dotyczące:
-Unii Europejskiej i obecności w jej strukturach Polski oraz ewentualnej akcesji Ukrainy
 umiejętności pozwalające:
-określić własną tożsamość kulturową oraz na wybranych przykładach związki Polski i Ukrainy z kulturą europejską.
-dostrzec potrzebę istnienia Unii Europejskiej i korzyści płynące z obecności kraju w jej strukturach
 postawy świadczące:
-o otwieraniu się młodzieży na wiedzę o Polsce, Ukrainie oraz Unii Europejskiej,
-o świadomej aprobacie działalności prowadzonej przez Unię Europejską w różnych dziedzinach życia

Metody:
Praca z mapą
Mapa mentalna (myśli)
Praca w grupach
Ranking
Pogadanka
Dyskusja

Środki dydaktyczne:
Mapa fizyczna Europy (ścienna)
Mapka konturowa Europy
Arkusze papieru i flamastry
Kolorowe karteczki
Puzzle – Mapa Europy

Przebieg lekcji

1. Puzzle
-dzielimy klasę na 4 grupy, każdej rozdajemy kopertę z mapką konturową Europy w formie rozsypanych puzzli;
-wyjaśniamy uczniom, na czym polega ich zadanie;
-wgrywa zespół który pierwszy prawidłowo złoży układankę.


2. Praca z mapą:
-rozdajemy uczniom mapki konturowe Europy;
-mapę fizyczną Europy rozwieszamy na stojaku w widocznym miejscu;
-na tablicy zapisujemy problem do rozwiązania dla uczniów: ,,Moje europejskie powiązania”; -prosimy, aby na mapkach konturowych ponumerowali i wypisali nazwy państw z którymi mają jakieś powiązania i wypisali co wiąże ich z danym krajem (nie narzucamy uczniom sposobu ani kierunku odpowiedzi, licząc na ich inwencję i twórcze podejście do tematu; przykładowe odpowiedzi: Włochy – spaghetti, Francja – perfumy itp.);
-po około 5 minutach prosimy wybrane osoby o prezentację na forum klasy;
-podsumowując ćwiczenie pytamy klasę: ,,Czy w związku z tym straciliśmy swoją tożsamość?” (dyskusja).

3. Mapa mentalna (myśli):
- każdej grupie rozdajemy arkusz papieru i flamastry;
-wyjaśniamy, na czym polega praca metodą mapy mentalnej;
-zapisujemy na tablicy problem do rozważenia dla uczniów: ,,Wkład Polaków/Ukraińców w kulturę europejską”.
-po około 10-15 minutach następuje prezentacja pracy zespołów na forum klasy;
-po przedstawieniu swojej pracy przez grupę I nauczyciel zadaje pytanie do klasy ,,Czy macie pytania do zaprezentowanych informacji (wiadomości)? To samo następuje po wystąpieniu drugiej grupy. Dopiero po prezentacji wszystkich zespołów nauczyciel komentuje ewentualne błędy merytoryczne i ortograficzne.

4. Ranking:
-każdy zespół otrzymuje siedem żółtych i siedem niebieskich karteczek;
-polecamy wypisać na karteczkach:
żółtych – wydarzenia które miały wpływ na dzieje Europy
niebieskich – postacie które miały wpływ na dzieje Europy
-po około 6 minutach pracy, kolejno do tablicy podchodzą po dwie osoby z zespołu: jedna wiesza postacie, druga wydarzenia; (to samo czynią kolejne zespoły jednak zlecamy, aby te wydarzenia i postacie, które się powtarzają wieszać na siebie -jedno na drugie)
-sposób analizy zaprezentowanej pracy zespołów może wyglądać dwojako: albo omawiamy te wydarzenia i postacie, które pojawiły się wielokrotnie albo te, które są pojedyncze.

5. Jak dobrze się znamy?
Na przemian zadaję pytania zespołom polskiemu i ukraińskiemu. Wygrywa ten który udzieli więcej poprawnych odpowiedzi.

1. Jak nazywa się prezydent Ukrainy?
2. Jak nazywa się prezydent Polski?

3. Jak nazywa się premier Ukrainy?
4. Jak nazywa się premier Polski?

5. Ukraina uzyskała niepodległość po rozpadzie ZSRR w roku?
6. Podaj datę początku obrad ,,okrągłego stołu” w Polsce, które zapoczątkowały pokojowe przemiany ustroju w naszym kraju.

7. Stolicą Ukrainy jest?
8. Stolicą Polski jest?

9. Ukraina sąsiaduje z ?
10. Polska sąsiaduje z ?

11. Najsłynniejsi ukraińscy kompozytorzy to?
12. Najsłynniejsi polscy kompozytorzy to?

13. Podaj nazwisko znanego ci pisarza pochodzącego z Ukrainy?
14. Podaj nazwisko znanego ci pisarza pochodzącego z Polski?


15. pod jaką nazwą przeszły do historii wydarzenia, które miały miejsce na Ukrainie od 21 listopada 2004 roku do 23 stycznia 2005, czyli od zakończenia drugiej tury wyborów prezydenckich (w których zmierzyli się kandydat obozu władzy - Wiktor Janukowycz oraz kandydat opozycyjnej Naszej Ukrainy –Wiktor Juszczenko) do czasu złożenia przysięgi prezydenckiej przez Wiktora Juszczenkę. Nazwa została nadana od koloru, który był symbolem sztabu wyborczego byłego premiera Wiktora Juszczenki.
16. Jak nazywa się ogólnopolski związek zawodowy, który do 1989 roku pełnił również rolę masowego ruchu oporu przeciw rządom komunistycznym w okresie Polski Ludowej. W III Rzeczypospolitej związek był nadal obecny w życiu politycznym kraju, znacznie wykraczając poza ramy związku zawodowego.

17. Hymn Ukrainy to?
18. Hymn Polski to?

19. Jak wygląda flaga Ukrainy?
20. Jak wygląda flaga Polski?

21. Jak wygląda godło Ukrainy?
22. Jak wygląda godło Polski?

23. Z ilu izb składa się parlament na Ukrainie?
24. Z ilu izb składa się parlament w Polsce?

25. Jednostka monetarna Ukrainy to?
26. Jednostka monetarna Polski to?

27. Najdłuższa rzeka przepływająca przez terytorium Ukrainy to?
28. Najdłuższa rzeka przepływająca przez terytorium Polski to?

29. Najwyższy szczyt Ukrainy to?
30. Najwyższy szczyt Polski to?

31. Największy port morski Ukrainy to?
32. Największy port morski Polski to?
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.