Katalog Marta Kuryłowicz, 2018-05-30 Białystok Historia, Scenariusze Rozwój gospodarczy Polski.Temat: Rozwój gospodarczy Polski. Cele lekcji: Cel ogólny: przedstawienie gospodarki i społeczeństwa polskiego w XVI wieku. Cele operacyjne: Uczeń: • poprawnie posługuje się terminami: folwark, pańszczyzna • wymienia produkty eksportowane z Polski w XV–XVII w. • podaje nazwy towarów importowanych do Polski w XV–XVII w. • wskazuje na mapie główne ośrodki handlowe na ziemiach polskich • wyjaśnia znaczenie Gdańska dla wymiany towarowej między Polską a Europą Zachodnią • omawia funkcjonowanie folwarku pańszczyźnianego Metody i formy pracy: -Rozmowa nauczająca -Praca z tekstem źródłowym, podręcznikiem, mapką -Burza mózgów -Mapa mentalna -Praca w grupach, ćwiczenie dramowe. Pomoce i środki dydaktyczne: • podręcznik, s. 180–183 • tekst źródłowy - ,,Handel w Polsce” s. 181 • zeszyt ćwiczeń - „Śladami przeszłości 2”, • mapka (Gospodarka Polska w XVI wieku) • ćwiczenia i krzyżówka • oś czasu • prezentacja (tablica interaktywna) Treści realizowane z podstawy programowej: 15.2 15. Polska w dobie unii z Litwą. Uczeń: 1) wyjaśnia przyczyny i ocenia następstwa unii Polski z Litwą; 2) porządkuje i sytuuje w czasie najważniejsze wydarzenia związane z relacjami polsko-krzyżackimi w epoce Jagiellonów; 3) charakteryzuje rozwój uprawnień stanu szlacheckiego. I. Wprowadzenie do lekcji: 1. Czynności organizacyjne. II. Rozwinięcie tematu. Zapisanie tematu lekcji: Rozwój gospodarczy Polski. Przedstawienie celów lekcji. Przebieg lekcji: 1. Nawiązanie do ostatniego, realizowanego tematu (rekapitulacja wtórna) Wspólnie na tablicy sporządzamy mapę mentalną, obrazującą wpływ szlachty na władzę w państwie. (bazuję na wiedzy uczniów z poprzednich zajęć) 2. Powiązanie ostatniego tematu z bieżącym tematem (ogniwo wiążące) Uświadomienie uczniom, iż uprzywilejowana pozycja szlachty dotyczyła nie tylko życia politycznego, ale również gospodarczego. 3. Realizacja nowego tematu Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Na podstawie wiadomości z podręcznika uczniowie w rolach: mieszczan gdańskich, kupców, szlachty i chłopów przygotowują odpowiedzi, których udzielą na konferencji prasowej dotyczącej sytuacji gospodarczej i społecznej Rzeczypospolitej w XVI wieku. Grupa I – mieszczanie gdańscy – podręcznik :,,Złoty wiek Gdańska” i ,,Warunki rozwoju gospodarki” s.180; zagadnienie: rola Gdańska w życiu gospodarczym Polski i jego uprzywilejowana pozycja. Grupa II – kupcy zagraniczni ,,Handel w Polsce” s.181 Zagadnienie: nazwy produktów eksportowanych z Polski oraz importowanych do Polski w XV–XVII w. Grupa III – szlachta - ,,Folwark pańszczyźniany”s.182 Zagadnienie: powstanie folwarków i korzyści płynące z ich posiadania, uprzywilejowanie szlachty w stosunku do pozostałych stanów Grupa IV – chłopi ,, Folwark pańszczyźniany” (zagadnienie: Pańszczyzna, ograniczenie swobód i wolności) Nauczyciel w roli prowadzącego konferencję zadaje pytania poszczególnym grupom, a oni udzielają na nie odpowiedzi. Wspólne sporządzenie notatki. III. Podsumowanie lekcji Zadania sprawdzające opanowanie przez uczniów wiadomości i umiejętności z bieżącej lekcji. Ocena pracy uczniów. ROZWIĄŻ KRZYŻÓWKĘ 1. Człowiek zajmujący się spławianiem drewna, zboża 2. Główny towar handlowy w Polsce w XVI w. 3. Stan społeczny posiadający w XVI wieku w Polsce najwięcej ziemi. 4. Główna handlowa droga wodna w XVI-wiecznej Polsce, która służyła do eksportowania towarów 5. Obowiązkowa i darmowa praca chłopa na pańskim polu. 6. Przywóz towarów z zagranicy. 7. Wywóz towarów za granicę 1 F L I S A K 2 Z B O Ż E 3 S Z L A C H T A 4 W I S Ł A 5 P A Ń S Z C Z Y Z N A 6 I M P O R T 7 E K S P O R T Wykreśl nieprawdziwe fragmenty zdań Najtańszym sposobem powiększenia przez szlachtę folwarków było przejęcie już uprawianych pól / zagospodarowanie nieużytków. Zamiana pańszczyzny na czynsz wynikała z dążenia szlachty do zapewnienia siły roboczej w folwarkach oraz spadku / wzrostu wartości pieniądza. Rozwój folwarków i wprowadzenie pańszczyzny poprawiało/pogorszyło sytuację chłopów w Rzeczypospolitej. Opłacalność rolnictwa w XVI wieku stała się większa, gdyż wzrosło zapotrzebowanie na zboże i mięso w Ameryce Południowej / Europie Zachodniej. Polska szlachta budowała okazałe murowane kamienice / drewniane dwory. Wstaw w odpowiednie miejsca na osi czasu litery oznaczające poszczególne informacje, tak aby ułożyły się w porządku chronologicznym A- Wprowadzenie w folwarkach pańszczyzny zamiast czynszu B- Zwiększenie zapotrzebowania na towary rolne C- Rozwój folwarków D- Wzrost opłacalności produkcji rolnej E- Rozkwit miast w Europie – wzrost liczby ich ludności …… …… …… …… …… Prezentacja fotografii związanych z tematem (zagadki) Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |